Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
williamsparon

Propeller "hugger" inte i när växeln är ilagd

Rekommendera Poster

Hej!

 

Mekar lite med en motor jag nyligen köpt och har bytt växel/gas-kablage nyligen. Nu när jag startade den med spolmuff lät det lite som att det "klonkade" någonstans när jag la i drivning framåt. Då märkte jag att när växeln ilagd framåt (avstängd) så är inte propellern fast. Om jag rör den motsols så stoppar den direkt. Om jag däremot rör den medsols så känns det som att den glider över någon typ av spärr som inte "hugger" i. 

 

Ska tilläggas att det är samma sak om jag tar av propellern.

 

Väldigt luddig beskrivning men hoppas att någon kan ge mig råd. 

Redigerad av williamsparon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värsting V8 med tre turbo, o dito backslag? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska vara så. Framväxel propeller stum åt ena hållet och rappar åt andra. Back tvärt om. Neutral kan snurras åt bägge håll utan motstånd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just now, Gelis said:

Ska vara så. Framväxel propeller stum åt ena hållet och rappar åt andra. Back tvärt om. Neutral kan snurras åt bägge håll utan motstånd

Tack för svar! När backen är i är läget fast åt båda hållen vilket gjorde mig förvirrad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så ska det inte vara, ska vara som fram fast tvärtom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade på min Yamaha 115hk och där var den fast åt båda hållen när växel var ilagd. Blir bara mer och mer förvirrad 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns olika typer av växelmekanismer! Om växeln använder en så kallad clutch dog så fungerar det som Gelis beskrivit. Men om den är av typen med växelkona så sitter propellern fast åt bägge hållen när en växel är ilagd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Eld-:

Det finns olika typer av växelmekanismer! Om växeln använder en så kallad clutch dog så fungerar det som Gelis beskrivit. Men om den är av typen med växelkona så sitter propellern fast åt bägge hållen när en växel är ilagd. 

Men oftast är det som TS beskrivit fast åt båda hållen vid back.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...