Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
plepleple

Fråga vid köp av Maxi 108 (ang. kölbultar och genomgående mast)

Rekommendera Poster

Jag håller på och förverkligar en dröm om att bli segelbåtsmänniska och har lagt bud på en Maxi 108 som det verkar som att jag kommer ro hem.

 

Tyvärr har jag ju då ingen vidare lång erfarenhet med segelbåt och är ganska grön när det kommer till att veta vad man ska se efter när man är på visningar (jag har dock lärt mig en hel del det sista året tack vare detta forum bland annat och genom att ha varit på ganska många visningar under sensommaren/hösten).

 

Nu till min fråga. Båten ligger på vattnet och vid inspektion av kölsvinet kunde jag märka lite fukt (någon cl totalt kanske) kring där det ser ut som att kölbultarna sitter. Jag tänkte inte vid tillfället att detta är något man ska passa sig för, men frågade ändå säljaren vad det innebar. Fick då svar att det berodde på att det är genomgående mast och att det rinner igenom en del vatten genom den. Det hade dessutom regnat en hel del under veckan och dagen före, så det kändes som en rimlig förklaring.

 

Säljarna, som för övrigt var väldigt trevliga människor (pensionärspar, mormor och morfar osv) verkar inte ha lust att göra ett lyft av båten, då de ska resa söder ut om kort tid och menar att allting är som det ska. Har fått bilder från sist båten var uppe, men detta var ca 2 år sedan, så jag menar ju att bilderna inte säger så mycket.

 

Är detta något jag bör vara orolig för och hålla mig borta från, eller är det som de säger, att det är regnvatten från masten? Kan/bör man skriva ett förbehåll i köpskontraktet om det?

 

Tacksam för alla svar!

/Pelle

 

Edit: Tog bort ett ord som råkat hamna fel

Redigerad av plepleple

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Angående att inte ta upp båten, jo det ska man. Det finns så mycket som du kan se under vattenlinjen som kan vara väldigt väsentligt för dig innan du köper båten. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minutes ago, Silverfox59 said:

Angående att inte ta upp båten, jo det ska man. Det finns så mycket som du kan se under vattenlinjen som kan vara väldigt väsentligt för dig innan du köper båten. 

 

 

Tack för ditt svar! Mitt förnuft håller såklart med dig. Är bara ivrig på att komma förbi det första stora steget i förverkligandet av drömmen. Ska diskutera den saken med de och se hur vi går vidare. Båten är riktigt fin och väl bevarad i övrigt.

 

Men undrar fortfarande om den genomgående masten är en rimlig förklaring till den fukt jag noterade?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
8 minuter sedan skrev plepleple:

Tack för ditt svar! Mitt förnuft håller såklart med dig. Är bara ivrig på att komma förbi det första stora steget i förverkligandet av drömmen. Ska diskutera den saken med de och se hur vi går vidare. Båten är riktigt fin och väl bevarad i övrigt.

 

Men undrar fortfarande om den genomgående masten är en rimlig förklaring till den fukt jag noterade?

Det är inte ovanligt att det kommer regn därifrån. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev plepleple:

Men undrar fortfarande om den genomgående masten är en rimlig förklaring till den fukt jag noterade?

Ja. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig hört talas om Maxi 108. Men efter ett sök på den så verkar det ju vara en fin skuta med bra planlösning.

Hade det däremot varit jag som hade vart spekulant på en sådan båt som efter vad jag kan se kostar kring 300000 kronor. Då hade jag begärt en besiktning på båten.

Att bara gå på säljarens ord om att si eller så är fallet och orsaken, anser jag vara lite våghalsigt!

Men det är jag detta! Och alla är inte som jag... ;)😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom överens om följande med säljaren. 
Du ordnar ett lyft av båten på lämpligt ställe. Kostar kanske 1500:- 

Ta samtidigt dit en besiktningsman (kostar från 5000:-) och om botten är felfri (inte troligt!) så betalar du för lyftet och om fel hittas så betalar säljaren för lyftet. Besiktningsmän brukar alltid hitta fel som säljaren inte hade en aaaning om. 
Med besiktningsmannens genomgång så har du ett bra underlag för att pruta eller skäl att kliva av köpet. 
De flesta dåliga köp görs utan att man tagit reda på fakta. Visst ska man köpa med magkänsla också, för en besiktning kommer aldrig kunna säga om du kommer gilla båten, men det läget du är nu är det absolut sämsta som köpare! Och det absolut bästa en säljare kan hitta. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enl. en artikel från svenska kryssarklubben så är kölinfästning i framkant "tveksam" och en extra bult skulle behövas sättas dit (stort jobb). Har sedan båten gått på grund kan man misstänka att det lätt uppstår en pricka där.

 

 

 

 

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peka67:

Enl. en artikel från svenska kryssarklubben så är kölinfästning i framkant "tveksam" och en extra bult skulle behövas sättas dit (stort jobb). Har sedan båten gått på grund kan man misstänka att det lätt uppstår en pricka där.

 

Det borde man väl se inifrån i så fall?

 

Båten ska ju ändå upp snart så en klausul om botten besiktning vid upptagning kanske kan vara på sin plats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

TS, du skrev att båten inte har varit uppe på två år. Har de tvätta botten under denna tid eller är den orörd under denna tid? Jag har inte haft min båt uppställd sedan -16 men jag tar upp den 2-3 gånger per säsong och gör rent den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fyrtio år gammal båt och kanske 300000 kr låter åt skogen.

Upp med båten och inspektera. Hur är motorn och segel?

Ny motor och segelställ kostar närmare 300000 kr.

Får du vagn med?

Roder och roderinfästningar, det finns mycket godsaker att hitta på en gammal båt.

Det är lätt att se förbi alla fel och brister och även priset om man är sugen på köp.

Skaffa besiktningsmannen som det gavs tips om i tidigare inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt dig inte luras av att säljarna verkar vara trevliga, de kan själva vara rätt okunniga.

Och även en mormor kan luras.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
1 timme sedan skrev Jorgen01:

Låt dig inte luras av att säljarna verkar vara trevliga, de kan själva vara rätt okunniga.

Och även en mormor kan luras.

Eller så är de lyckligt ovetandes om böldpest eller skador. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...