Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Modesty77

Hur tar man bort rester efter maskeringstape

Rekommendera Poster

Visste inte att man måste ta bort maskeringstape så fort man har målat färdigt.

Nu har jag med hjälp av hårtork tagit bort själva tapen men limmet/ klistret sitter kvar på båten ( skrovet, ovan vattenlinje).

 

Jag försökte att ta bort limmet med bensin och trasa utan framgång, och undrar om rödsprit, aceton eller liknande skulle fungera bättre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Modesty77:

Visste inte att man måste ta bort maskeringstape så fort man har målat färdigt.

Nu har jag med hjälp av hårtork tagit bort själva tapen men limmet/ klistret sitter kvar på båten ( skrovet, ovan vattenlinje).

 

Jag försökte att ta bort limmet med bensin och trasa utan framgång, och undrar om rödsprit, aceton eller liknande skulle fungera bättre?

Alkohol.  (Isopropanol, etyl eller metyl bör lösa. Många masktejplim har alkoholbaserat lösningsmedel)

Det finns torkdukar i hink som löser detta enkelt som f. Både mot grafitti och såna som kallas hand eller handy.. tänk på att det ska vara mikrofoberduk som inte river sönder yta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema, Clas Ohlson och Kjell & co har alla en produkt som kallas etikettborttagare / Label off.

Jag har alltid en burk hemma. Funkar fantastiskt bra till att ta bort limklet från tejp och dekaler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Modesty77:

Visste inte att man måste ta bort maskeringstape så fort man har målat färdigt.

Nja, med rätt sorts maskeringstejp är det knappast sådan brådska?
I bilden nedan syns ett bra råd angående tejpkvalitet!

Själv målade jag hela 5 lager 2-komponent bottengrundfärg med samma tejp utomhus. Inga problem att dra bort tejpen i hela stycken efter kanske två månader och fem stenhårda färglager senare!
(Minns inte så noga längre men kanske skar jag försiktigvis en skåra längs tejpens kant med tanke på det femfaldigt tjocka färglagret?)


Fast jag ANVÄNDE DÅ ISOLERINGSBAND* för maskeringen, en seg ganska tjock tejp.  
Dyrare, javisst men hur stor är den extra utgiften i en båtbudget. Isoleringsbandets ´seghet´ borgar för att för att varje remsa kan rivas loss i ett stycke - kan jag fundera!?    


*) fotnot: Jag hade nämligen tidigare råkat ut för eländet att behöva pilla bort  målartejp bit för bit, detta vid inomhusmålning längs den lååånga takkanten i ett lägenhetsrum.
[Tror att detta mer berodde på tejpmaterialet än dess lim, den billiga papp-tejpen föll sönder i småbitar vid varje försök lossrivande. (Jag hade hittat nån gammal tejprulle i förrådet vars ´bäst före datum´ gått ut, förmodligen hade UV-strålning gjort dess papp till pergament? Ett bra råd är nog att köpa nya fräscha rullar, inte leta i förrådet efter gamla överblivna, haha snålheten sägs ibland kunna bedra visheten.)]
Bildkälla:https://gds.se/material/valj-ratt-maskeringstejp 
 

abcd.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

T-sprit brukar funka på lim.

Oavsett vad produkten heter, som man ska lösa "lim" med så måste det harmonisera med sånt "limmet" är löst i ursprungligen. Tar man fel kan det ge motsatt effekt. Alkohol, tex etanol, som tsprit, det du köper på bolaget, och liknande har sällan en aktiverande funktion.

Är det tvärbundna polymer så är dom åxå nästan omöjliga att lösa upp.

Produkter med namn som "label-off", både kemiska lösningsmedel och citrusbaserade mm. Löser många typer av "tejp"-lim..

Aceton och andra "thinner.s" kan i värsta fall ge motsatt effekt

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...