Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
-PLM-

Undvika mögel på dynor i sittbrunn, vinterförvaring

Rekommendera Poster

Förvarar under presenning, och under vintern uppstår alltid mögel på dynorna i sittbrunnen. De är fasta och kan inte tas bort.

Det brukar gå att få bort möglet till våren, men känns så trist. Jag har provat att rengöra dynorna (konstskinn) med olika medel inför vintern för att se om något är bättre än något annat, men inte lyckats hitta något bra sätt. Testat Abnet, kallavfettning, ajax, såpa.

Jag funderar på om man kan ha något fossil-oljebaserat typ WD-40 på dynorna, kan det skydda? Ni som har liknande problem som mig, hur har ni gjort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Finns många trådar om vinterförvaring och mögel att läsa och lika många tips. Sök och läs igenom och prova något av dem. I grova drag så ska du skapa en miljö där mögel inte trivs. Rent så det inte finns näring och så torrt som möjligt. 

 

Jag sprayar och torkar av invändigt med ättika, citron blandat med lite vatten och har torrbollar i kabin och ruff under vinterförvaringen och det funkar för mig. Håller borta mögel och spindlar. Tror inte dyra mirakelmedel är bättre.

 

WD40 på dynorna låter som mindre bra idé. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett bra sätt, att hålla den relativa luftfuktigheten under 70% när temperaturen är över 5°C.

I sittbrunnen är det lättare sagt än gjort.

Att dagligen pytsa ut lite ozon är ett annat.

Kemikalier har oftast bara en kortvarig verkan åtminstone om man inte ska ha farliga grejer.

Eftersom det är svårt att få tätt så kan man nog egentligen bara blåsa in torr luft med en adsorptionsavfuktare dvs den metod som FMV använder.

FMV har utrett detta noggrant och utvecklat en metod som fungerar. Inga husmorsknep i världen lär komma i närheten.

http://www.mvif.se/pdf/ath/ath.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte alls koll på hur din båt ser ut eller hur dynorna ser ut.

 

I vilket fall som helst tycker jag det borde gå att skapa ett lokalt torrt klimat runt varje dyna mha. byggplats, tejp och silikagel.

Enklaste sättet att få tag på silikagel är att köpa kristallkattsand som är silikagel.

 

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kiselsyragel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en daycruiser. Kabinens klimat har jag koll på och teorierna runt fukt har jag också väl koll på.

Sittbrunnen blir fuktig och kommer att vara det, och svar på fråga hur man undviker mögel där har jag inte sett i någon tråd. Hänvisa mig gärna rätt om jag missat det.

Dynorna i sittbrunnen tål fukt, men det blir mögel under vintern och frågan är om det går att undvika på ett rimligt genomförbart sätt. Jag har som sagt testat att tvätta så rent jag kan med ovan nämnda produkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vete tusan om det kan hjälpa dig men vissa förordar dubbla pressar för båttäckning för att kondensen håller sig mellan de två. Kanske kan det vara ett alternativ att ha en liten press över sittbrunnen men under den riktiga pressen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem som du under ett par vintrar vinyldynorna var fulla med svarta prickar på våren. Provade att hänga lakan över all inredning och det minskade prickarna rejält varför vet jag inte men numera gör jag alltid så, lägger även lakan över motorn och det ser betydligt fräschare ut på våren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev -PLM-:

Det är en daycruiser. Kabinens klimat har jag koll på och teorierna runt fukt har jag också väl koll på.

Sittbrunnen blir fuktig och kommer att vara det, och svar på fråga hur man undviker mögel där har jag inte sett i någon tråd. Hänvisa mig gärna rätt om jag missat det.

Dynorna i sittbrunnen tål fukt, men det blir mögel under vintern och frågan är om det går att undvika på ett rimligt genomförbart sätt. Jag har som sagt testat att tvätta så rent jag kan med ovan nämnda produkter.

Hej!

 

Vet inte om detta var ett svar på mitt inlägg, men jag försöker förtydliga lite vad jag menar.

 

Om du plastar in och tejpar ett tält över dynorna som jag försöker visa i bilden nedan så kan du skapa ett torrt mikroklimat runt dynorna mha. kristallkattsand som du också ska ha under plasten.

Raka röda = tejp

Ljusblått = plast

daycruicer3.jpg.aa5cd6e4578e6f563a9fdaad6d9ca2ba.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Mackey:

Om du plastar in och tejpar ett tält över dynorna som jag försöker visa i bilden nedan så kan du skapa ett torrt mikroklimat runt dynorna mha. kristallkattsand som du också ska ha under plasten.

Det borde fungera utmärkt och är enkel att prova.  Alt är täcka hela sittbrunnen med en tätslutande presenning el likn.

Bäst blir det med en sorptionsavfuktare  som blåser in torkad uteluft, då behöver man inte täta så noga. Samma avfuktare klara även alla andra utrymmen ombord. Det är denna typ av avfuktare som man använder till krypgrunder. Nackdelen är priset, mellan 5-8 tkr. Men en sådan avfuktare räcker till minst två båtar, kanske fler.

Med tanke på hur vårt klimat utvecklas så kommer den här lösningen nog bli vanlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att du bygger för tätt med pressen? Jag har inte fått mögel på min soffa, väggar eller förarstol (har typ konstskinn). 

Jag bygger som en A ställning och har öppet fram och bak. 

Till ruffen stänger jag helt och har frostvakt och typ 8-10 stora torrbollar överallt.

Allt tas hem från lådor och skåp. Torkar ur noga och lämnar lådor och dörrarna öppna.

Tejpar igen hålen för alla bordsgenomföringar som går till golvbrunn, handfaten mm. som berör ruffen så fukten inte går in bakvägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev ChristerN:

Vete tusan om det kan hjälpa dig men vissa förordar dubbla pressar för båttäckning för att kondensen håller sig mellan de två. Kanske kan det vara ett alternativ att ha en liten press över sittbrunnen men under den riktiga pressen?

Jag har oftast bara haft en press, men förra året gick det hål i den och jag slängde över en till på bakre delen av båten. Jag märkte då att det var mycket torrare under den delen, medan det var stora mängder kondens längre fram.

 

Jag kommer därför åter att köra dubbla pressar och hoppas på torrare båt. Tänkte inte på skillnaden när jag gick ifrån dubbla till förmån för en tjockare, men minns samtidigt inte att jag hade kondensproblem förr. Visst kan det vara skillnader i klimat, men om mitt ofrivilliga test från förra året stämmer, blir det helt klart torrare med dubbla pressar...

 

Nån mer med erfarenhet av detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kondens är inte bra och bör åtgärdas. Den uppstår när luften, som under dagen värmts upp och som sen kondenserar mot presenningen på kvällen när temperaturen sjunker.

Enklaste sättet att undvika kondens är att se till att det är luftigt så att temperaturen är lika hög på in och utsidan. Dubbel presenningar är ett annat sätt. Samma med en kondensbrytande väv.

Däremot gör inte dubbla presenningar att det blir torrare under, snarare tvärtom. Värms luften upp så kan den också innehålla mera fukt. När luften sen kallnar så stiger luftfuktigheten.

Förr hade man inga mögelproblem om man hade båten öppen. Luften var helt enkelt torrare pga att vi hade kallare vintrar.

De som försöker sig på samma metod idag får förr eller senare problem med mögel. Undantaget är om man bor där temperaturen mestadels håller sig under +5°C.

Hur stor luftfuktigheten är nästan omöjligt att uppskatta, man måste mäta. Den första åtgärden för vinterförvaring är att skaffa en hygrometer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev bhemac:

Kondens är inte bra och bör åtgärdas. Den uppstår när luften, som under dagen värmts upp och som sen kondenserar mot presenningen på kvällen när temperaturen sjunker.

Enklaste sättet att undvika kondens är att se till att det är luftigt så att temperaturen är lika hög på in och utsidan. Dubbel presenningar är ett annat sätt. Samma med en kondensbrytande väv.

Däremot gör inte dubbla presenningar att det blir torrare under, snarare tvärtom. Värms luften upp så kan den också innehålla mera fukt. När luften sen kallnar så stiger luftfuktigheten.

Förr hade man inga mögelproblem om man hade båten öppen. Luften var helt enkelt torrare pga att vi hade kallare vintrar.

De som försöker sig på samma metod idag får förr eller senare problem med mögel. Undantaget är om man bor där temperaturen mestadels håller sig under +5°C.

Hur stor luftfuktigheten är nästan omöjligt att uppskatta, man måste mäta. Den första åtgärden för vinterförvaring är att skaffa en hygrometer.

I min båt blev det så pass mycket frusen kondens på insidan av singelpressen att när den sedan tinade blev det blött på golvet i båten. På den del där dubbelpressen var, skedde inget av detta. Det är uppenbart att det var torrare under dubbelpressen.

 

En båt med god luftväxling får också ökad luftväxling med temperaturskillnaden, så den effekt du pratar om kan snarare vara gynnsam.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Mange249:

Det är uppenbart att det var torrare under dubbelpressen.

Det behöver det inte alls vara, mäter man så vet man.

Att det kondenserar beror på att ytan är kallare än luften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser kondenseringen som ett mer akut problem iom att vatten på dynor, durk mm dels kan ge skador i sig och när detta vatten sedan dunstar ökar luftfuktigheten. Få saker är mindre torrt än vatten i flytande form...
 

Jag vet hur principerna för luftfuktighet och temperatur ser ut. Det du däremot har rätt i är att man vet säkert när man mäter.

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kondensering kan vara ett problem när vattendroppar trillar ner. Men samtidigt kan det vara en lösning när man kan leda bort vattnet som sker tex i en vanlig avfuktare.

När vattnet i luften kondenserar så minskar luftfuktigheten.

Mögel trivs när luftfuktighet och temperatur är tillräckligt höga men mögel trivs inte i vatten.

En bra lösning skulle kunna vara ett plåttak med kondensbrytare dvs vattnet leds bort.

Då blir det en slags naturlig luftavfuktare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...