Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
BoatMcRill

Boat McRill Blogg, Youtubue, Twitter mm

Rekommendera Poster

Gott nytt år till alla min underbara tittare.
Här är uppföljningen på lördagens video som blev väldigt lång. Se till att titta på hela avsnittet så att du inte missar alla saker jag planerar för 2020.

Jag firar också 350 prenumeranter idag. Tack allihopa.

 

 

Redigerad av BoatMcRill

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry att jag är lite sent ute här, men det kom upp en ny film på youtubekanalen i går morse. Jag har jobbat och inte haft tillgång till datorn.

 

Håll till godo, här är delen där jag sätter ihop "stolpen" för radarstativet, klär den i glasfiber och lägger på första lagret med topcoat. Lite arbeten kvar på denna del sedan börjar monteringen och att sätta samman de olika delarna.

 

 

Redigerad av BoatMcRill

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny lordag, ny film på kanalen. Denna gång fixar vi delamineringsskador på kärnmaterialet i taket till doghouse. Efter detta kan arbetet med att lägga in nytt kärnmaterial påbörjas och kommer i nästa film.

 

Om du vill "supporta" mig och kanalen så bli en subscriber och gilla filmerna. Lämna gärna en kommentar också i kommentarsfältet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arbetet med taket fortsätter. I det här avsnittet kan du följa uppstyvningen av taket, förberedelserna för såväl som läggning/laminering av Divinycell foamcore sandwichmaterial.

 

 

Denna "gör det själv" reparation av doghousetaket på min Albin 30 är i en fas där vi lägger nytt glasfiber och corematerial. Den gamla kärnan på styrbordsskivan var rutten och sönderdelad, jag bestämde mig för att reparera detta och lägga in skummaterial, i detta fall Divinycell H60. Divinycell är ett mycket bra corematerial för användning i sandwichkonstruktioner i båtar. I den här videon ser du också laminering av biaxial 300 gram fiberglas med epoxi från Nils Malmgren som jag köper från https://www.epoxi.online.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I det här avsnittet av Boat McRill är det dags att göra spackling och fixa några små problem med Divinycell-ytan för att förberedda inför läggandet av den inre glasfiberytan av taken.

 

 

Ett båttak kan vara svårt att bygga eftersom det finns kurvor / former som måste beaktats, det förskurna Divinycell-skummet är precis perfekt för detta. Men för att få kärnan stadig måste du fylla slitsarna med exempelvis förtjockad polyesterharts blandad med i detta fall fyllmedel 51 från Nils Malmgren som jag köper från www.epoxi.online. I den här videon kan du se hur du laminerar med 300 gram biaxiellt glasfiberväv och polyesterharts.

 

Denna gör det själv reparation av doghousetaket på min Albin 30 är i en fas där vi förbereder kärnmaterialet för läggning av flera lager av glasfiber senare. Målet är att ha taket klart för våren när det förhoppningsvis kan monteras tillbaka på Boat McRill.

 

Boat McRill har nu också ett Patreon-konto.

 

Patreon är ett sätt för dig som tittare att stödja mig som en oberoende skapare ekonomiskt. Det finns många saker som måste finansieras av mig som skapare och därför har jag öppnat ett Patreonkonto för att du ska kunna stödja.

 

Som Patreon får du "perks" beroende på nivån vilken du valde att stödja. Som "Perks" kan du bland annat hitta tidig tillgång till kommande videor (ungefär 24 timmar framåt), shout-outs, merch och mer.

 

Ta en titt här (jag skulle vara väldigt bra om du väljer att stödja): 

https://www.patreon.com/BoatMcRill

Redigerad av BoatMcRill

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

New video up on your favorite boat refit/restoration channel Boat McRill. The fairing of the roofs outside, thoughts about topcoat or paint, an announcement about the upcoming Boat Show "Alt för Sjön" in Stockholm in march and much more. Don't miss it!

 

https://youtu.be/QRy7lN9la30

 

If you want to help me a bit with the project, please consider becoming a Patreon on https://www.patreon.com/BoatMcRill

 

#youtuber #youtubechannel #boatmcrill #boatrefit #albin30 #boatrestoration #nilsmalmgren #boatroof #boatshow #fairing #Boatroof #boatbuildingprojects #fiberglassboatbuilding #epoxionline #sandwichboatconstruction #alltförsjön #stockholmboatshow

Redigerad av BoatMcRill

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

New video up on the channel. This time we do some last minute repairs, sanding and a "Polyester Topcoat on Epoxy test". Dont miss the poll in the video.

 

https://youtu.be/bkXEU-nFCf0

 

miniatyrmcrillDHroofep11.jpg.7379cd36fb3b59ab017b81f855b8114f.jpg

 

#boatmcrill #youtube #patreon #boatrefit #boatrestoration #boatlife #boatroof #topcoat #epoxy #epoxyresin #sandingfiberglassallday #epoxyrepair #aegpowertools #kärcher #biltema #nilsmalmgrenab #epoxionline

Redigerad av BoatMcRill

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har vi äntligen kommit till punkten då taket kan få ny coating på utsidan.

 

Jag valde efter mycket om och men att lägga 2 lager gelcoat och ett lager topcoat på utsidan.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer sista delen av takrenoveringen (nästan i alla fall). I detta avsnitt läggs det sista av gelcoat på insidan efter lite förberedelser. Dock kvarstår en liten del, mer info om varför finns i filmen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

New episode on Boat McRill. Continuing the radar stand build.

 

 

 

#radarstand #boatmcrill #boatrefit #boatrestoration #ibuildstuff #fiberglass #polyesterresin #epoxy #nmepoxy

Redigerad av BoatMcRill

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Its the time of the year when we all start to think about wake up our boats from the winter sleep.

In this episode i present my checklist over things to do until launch.

If you are or become a patron you will get access to the checklist in both PDF and Excel versions.
 



#diy #timetopreparetheboat #boatlaunch #albin25deluxe #albin25 #boatmaintenance #boatlife #boatmaintenancetime #boatlaunchpreparation #checklist #timeforspring

Redigerad av BoatMcRill

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

New video up on Boat McRill. This time i am doing some swim platform restoration on my Albin 25.

 

 

 

Redigerad av BoatMcRill

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I all välmening. Jag tror detta är fel forum att huvudsakligen skriva på engelska och dessutom skapa din egen form av ”taggning”. 
Detta har iaf avhållit mig från att titta på de senaste videorna. Larvigt kanske men, orka, som ungdomarna säger!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev ChristerN:

I all välmening. Jag tror detta är fel forum att huvudsakligen skriva på engelska och dessutom skapa din egen form av ”taggning”. 
Detta har iaf avhållit mig från att titta på de senaste videorna. Larvigt kanske men, orka, som ungdomarna säger!

Tittade du ens på filmerna innan? Sedan en ganska lång tid tillbaka så är kanalen på engelska och det talade språket är Engelska?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev BoatMcRill:

Tittade du ens på filmerna innan? Sedan en ganska lång tid tillbaka så är kanalen på engelska och det talade språket är Engelska?

Jo, jag tittade i början men slutade när du började prata engelska. Beror inte på språksvårigheter från min sida då jag i princip är tvåspråkig (svenska och engelska).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev ChristerN:

Jo, jag tittade i början men slutade när du började prata engelska. Beror inte på språksvårigheter från min sida då jag i princip är tvåspråkig (svenska och engelska).

Då slutade du ju titta innan jag skrev nått på engelska här i forumet så jag förstår inte ditt påhopp....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev BoatMcRill:

Då slutade du ju titta innan jag skrev nått på engelska här i forumet så jag förstår inte ditt påhopp....

Ja, men jag slutade titta när du började skriva på engelska här och prata engelska i dina filmer. 

Bli inte sur nu. Det var, som jag skrev, i all välmening och ska inte ses som något påhopp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lördag kväll och dags för ytterligare ett avsnitt av Boat McRill.

 

https://youtu.be/sRjIXUtyRHw

 

I ett försök att få Lickan, min Albin 25 i vattnet inom ungefär en månad, gör jag ett bränslefilterbyte. För alla er som vill lära sig att byta filtret på en Volvo Penta MD17C är det här videon för dig.

Ha en trevlig helg och ta hand om er.

Redigerad av BoatMcRill

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lördag kväll och dags för ytterligare ett avsnitt av Boat McRill.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten extravideo så här mitt i veckan. En liten "how to" video hur man tar ur och sätter i sin termostat på en sjövattenkyld Volvo Penta MD17C.

 

Ha det bra och sköt om er nu i Corona-tider.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Lördagskvällen är här och det är dags för din veckodos av Boat McRill.

Den här gången testar vi några sätt att bli av med gamla kontaktlimrester från insidan av skrovet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Dags för ännu en extra video i dessa tider av social distans. Jag är nästan klar med förberedelserna för sjösättningen av båten (den är planerad till 25 april) och jag kontrollerar skrovgenomföringar och gör ett underhåll på gasolsystemet.

 

https://youtu.be/D8sYXvAUoxQ

 

244375543_thru-hullsandpropane.jpg.3ab1634e9c778ab4d320180dbafeb249.jpg

Redigerad av BoatMcRill

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Lördag och här är det, Boat McRill.

 

Temperaturen stiger och vi kan äntligen starta reparationerna i vindrutornas monteringsram.

 

Rebuilding windscreen supports pt1 - Boat McRill

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter en mycket lång dag kommer här det senaste avsnittet från Boat McRill (ledsen för att ni fått vänta).

Mer arbete i doghouse och sjösättningen av min Albin 25 som vi förberett för sommaren.

 

Testar också ett mycket lovande impregnerande epoxi som heter LIGNU för att skydda trädetaljer som påverkats av tidigare vatteninträngning.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ännu en onsdag-uppdatering. Påbörjade restaureringen av fönstren i wheelhouse den här veckan. Detta kommer att kräva mycket arbete och lite reservdelar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lördag och här kommer ert avsnitt av Boat McRill. Lite träarbeten, förberedelser inför kommande glasfiberarbeten, fuktskyddande av trädetaljer med Lignu Impregneringsepoxy mm.
 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För er som missat det så har det under veckan gått ut två nya avsnitt av Boat McRill.

Onsdag:

 

 

och Lördag:

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ledsen för den här sena episoden men det har varit en mycket lång dag kämpande med en VP MD17C tillsammans med min vän. Som du kan se mycket om i ett kommande avsnitt.

I den här videon mallar jag glasfiber, skär fiberglas, bygger en ny golvplatta för styrbords styrhusgolv.

 

Njut av filmen, glöm inte att gilla, prenumerera och dela.
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Lördag kväll och tid för nästa uppdatering från Boat McRill. Glasfibern i cockpitfönstret stöder och området framför hjulområdet får ett lager av fiberglas och epoxi som väderbeständig.

 

Prenumerera, gilla och dela för fler videor.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite annorlunda lördagsavsnitt denna vecka och nästa.

 

Hjälper min kompis Anders med en motorreparation på hans Volvo Penta MD17C. I höstas brast en ventilfjäder, ventilen föll ner i cylindern, böjdes, förstörde kolven och cylinderhuvudet och ventilsäten. Nu byter vi ut kolven och toppen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...