Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
velum_navia

Samma jäkla problem varje år 🙄

Rekommendera Poster

Upplever att volvopenta-folding drar åt sig tulpaner massor.

Nu kör jag flexofold utan offeranod (som verkar klara sig utmärkt) 

Jag ligger i mellan 1 april till oktober i Hinsholmen Göteborg och har nästan inga tulpaner alls, se bild. Det enda jag gör med proppen, är att polera den spegelblank.

 

Propellerval(material) har stor betydelse känns det som.

ad gäller s-drev så räcker det gott om drevet har sin anod, då propparna är isolerade som Seawolf har skrivit om och om igen.

 

/ Thomas

DSC_0248.JPG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har luftkyld kylkompressor men

varvet har monterat en sintrad platta på en sida om kölen som är ihopkopplad med en zinkanod på andra sidan kölen och jag misstänker en koppling till motorn. 

Enligt SXKV tekniska kommitté skyddar en zinkanod max 5 dm runt, flera meter från anod till motorpropeller/bogpropeller.

 

Frågade varvet varför det finns skrovanod, de påstod att zinkanod/sintrad platta var bra som radiojord, vi har ingen SSB, bara VHF dipol med integrerat jordplan och en TV antenn.

 

Okay, ingen större nytta med brytare på motorminus för vår båt.

zinkanoden tänkte jag skippa i synnerhet som skrovet har coppercoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev skippeer:

Vi har luftkyld kylkompressor men

varvet har monterat en sintrad platta på en sida om kölen som är ihopkopplad med en zinkanod på andra sidan kölen och jag misstänker en koppling till motorn. 

Enligt SXKV tekniska kommitté skyddar en zinkanod max 5 dm runt, flera meter från anod till motorpropeller/bogpropeller.

 

Frågade varvet varför det finns skrovanod, de påstod att zinkanod/sintrad platta var bra som radiojord, vi har ingen SSB, bara VHF dipol med integrerat jordplan och en TV antenn.

 

Okay, ingen större nytta med brytare på motorminus för vår båt.

zinkanoden tänkte jag skippa i synnerhet som skrovet har coppercoat

Skall man ha jordning för radio så är det bättre att satsa på en större kopparplåt än en sintrad platta. Dessa plattor består av en massa småkulor av metall som är hopsintrade. Därmed får de en teoretisk yta som är väldigt stor, fast det mesta ytan är inuti den. 

Nu är problemet att komma i kontakt med vattnet inte inuti utan från dess ytteryta och till omgivande vatten. Tänk så här: När en elektrisk ström skall passera från metallen till vattenomgivningen, och lämnar sinterplattans ytteryta den första millimetern, så spelar den inre ytan ingen som helst roll längre, det är bara plattans yttermått som avgör.
Jag anser att dessa sinterplattor är lurendrejeri.....

Skall man ha ntennjord är en kopparplatta bättre, och den skall förstås inte vara i kontakt med någon zinkanod. Därmed kommer den inte att bli bevuxen och få minskad direktkontakt med vattenjord.

Det kan verka förmätet att säga det, men väldigt många varv och leverantörer har inte tillräcklig teoretisk kunskap i ämnet jordning, galvanism, korrosion och beväxning.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Seawolf:

Jag anser att dessa sinterplattor är lurendrejeri.....

Håller med, det har skrivits en del om detta men många har övertygelsen att kostar det bara pengar så är det bra.

En som hade sinterplatta kopplade om och använde ett par genomföringar som HF-jord med minst lika bra resultat.

Ta bort och sälj sinterplattan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tolkar det som att jag inte behöver radiojord till TV eller VHF.

Den sintrade plattan stör mig inte däremot att byta skrovanod varje år där zinken rent teoretiskt inte kan ge något skydd av propeller för avståndet är över 3-4 meter. (Enligt SXKV tekniska kommitté skyddar zink ett område upp till 3-5 dm)

Lutar åt att plasta igen bultarna för skrovanoden.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev skippeer:

Jag tolkar det som att jag inte behöver radiojord till TV eller VHF.

Jorden behöver du till HF/MF men inte i övrigt. Men visst är en riktig jord till VHFen bra men det funkar ju bra  utan. Nackdelen är att jord i en VHF oftast är ihopkopplad med minus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev bhemac:

Jorden behöver du till HF/MF men inte i övrigt. Men visst är en riktig jord till VHFen bra men det funkar ju bra  utan. Nackdelen är att jord i en VHF oftast är ihopkopplad med minus.

Hmmm. Menar du att det är negativt (😉) att koppla jordplattan till VHFens jordanslutning eftersom man då ökar risken för galvanisk korrosion? Menar alltså om man inte kopplar minus till jordanslutningen också. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant om jordplan.
Jag har en SCAN VHF74 antenn, enligt tillverkaren
"Full 1/2 λ dipole - no groundplane needed"

 

Finns det en risk att Raymarine VHF radions minus pol trotts allt kan leda läckström via motorblocket till F-O-F propeller och till skrovanod?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Menar du att det är negativt

Nej inte nödvändigtvis men en del är ju väldigt rädda för sådant. Fast det är en annan diskussion.

 

1 timme sedan skrev skippeer:

"Full 1/2 λ dipole - no groundplane needed"

Så säger de ja. Vi som har varit med ett tag brukar gilla att ha en riktig jord eller som det hette förr "motvikt". En riktig jord brukar också hjälpa till mot störningar.

 

1 timme sedan skrev skippeer:

Finns det en risk att Raymarine VHF radions minus pol trotts allt kan leda läckström

Motorblocket brukar vara kopplat till minus? (Om man inte har 1,5 eller 2-polig motor).

Det luriga är att antennen jordar hela masten och riggen på en segelbåt om inte antennfästet är isolerat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört med hårvax i många år! Funkar bra på ostkusten. Tipset kommer egentligen från Practical Boat Owner där någon använde lanolin (dvs den sorts fett som får har i ullen) för att slippa påväxt. Och i England växer det som bekant tappert. 

Lanolin är ett väldigt hårt fett och snudd på omöjligt att tvätta ur. Känns igen på att det luktar rätt illa, typ som ett...får. Då var det inte helt enkelt att hitta lanolin i vettiga förpackningar, kan vara annorlunda nu, men så upptäckte jag att ett billigt hårvax som heter Dax Wave & Groom luktade tämligen illa och mycket riktigt - det innehåller mest lanolin (och nån slags parfym för att dölja fårdoften, funkar inte!). Finns säkert annan liknande gegga. I alla fall så testade jag att smörja in propellern generöst och när båten kom upp på land så var den fortfarande rejält kladdig. Och tulpanfri. Har kört med det i minst femton år nu, även på medelhavet. En burk Dax kostar under 50 spänn och räcker flera år.    

dax.jpg

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Greip:

En burk Dax kostar under 50 spänn och räcker flera år.

...och jag som tänkte förkoppra nästa år, men det här är ju alldeles för kul för att låta bli att testa. 🐑

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lanolin utvinns ur det råfett man får ur ullen. Man använder detta i flytdockornas "tankar". Det flyter på vattnet och följer med upp/när. Tydligen väldigt effektivt för att minska rostangreppen. Det luktar alldeles förfärligt illa. Kankse kan fungera ännu bättre på propellern.

Jag kan förstå om havstulpanerna håller sig borta.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag testade Lanolin blandat med nån typ av pulver(minns inte typen) som jag köpte från ett engelskt läkemedelsföretag

Funkade inte och lanolinet släppte ganska snabbt

Planande båt på västkusten

 

Dax Wave & Groom hade jag mycket av i håret när jag var yngre :)

Kudden blev lite kladdig haha

Upplevde det dock inte som något som skulle klara att sitta kvar i saltvatten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Capitan:

Kudden blev lite kladdig haha

Men inga havstulpaner i huvudet ;)

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har provat lanolin på min gamla båt (2-blading VP folding), funkade inte alls. Ingen skillnad mot polerad propeller...

Båten på västkusten (Saltholmen utanför Göteborg). Strömt och salt vatten.

 

Lanolin kan man köpa billigt på kiloförpackning från div hälsokostbutiker. Har för mig att att jag köpte i en Life-butik när det begav sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillfälligt avbrott i denna specialicerade forumtråd...
Ordet ´havstulpan" antyder väl mer växt- än djurriket? Men dessa envisa varelser tycks faktiskt ha en primitiv hjärna, rent av en sorts seglarsskalle, därtill muskler?
    Haha, notera i denna wikifilm hur de likt seglare reser sin segelliknande tentakel för att viftande försöka fånga någonting att äta.
(Seglare försöker fånga vindens strömmande energi, havs-`tulpaner´ däremot försöker fånga näring i strömt vatten. Lite som att nätfiska i en älv med strömt vatten?)
    Jag kan inte låta bli att med hatkärlek beundra havstulpaners överlevnads-egenskaper.
De har nog bästa tänkbara undervattenslimmet för skalets fäste, vidare överlever - de som etablerat sig på en propeller - rejält  stora G-krafter. (Balans-sinne skulle få dem att kräkas, dagens högvarviga propellrar borde kanske rent av kunna ´centrifugera´ ut deras fångstnät?).
Mitt tillfälliga avbrott härmed slut, åter till forumtrådens sedvanliga kopparförgiftnings-strategi.  
 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om Lanolin nu fungerar så bra på propellern kanske man ska prova det på skrovet också.

Skulle gärna testa men de enda tulpaner som växer i mina trakter växer på land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Thomas-1:

Tillfälligt avbrott i denna specialicerade forumtråd...

.

.
Mitt tillfälliga avbrott härmed slut, åter till forumtrådens sedvanliga kopparförgiftnings-strategi.  
 

Beträffande koppar i fritt vatten hänvisas till denna forskningsrapport.
https://www.ivl.se/download/18.343dc99d14e8bb0f58b738e/1445515425544/B1349.pdf 
Där framgår att i någorlunda fritt vatten så reagerar kopparjonerna med s.k. liganer, och "biologiskt essentiella" föreningar bildas. Alltså ämnen som behövs i naturen. (För ett antal år sedna rapporterades t.o.m. i Rapport att skördarna i Västergötland inte blev optimala då halten av sådana kopparföreningar var för låg.)
Den forskare på Kemikalieinspektionen som dömde ut koppar, odlade saker i laboratoriebägare som även innehöll koppar. Där tog liganerna slut, och kopparjonerna kom lösa och störde/dödade hans odlingar.

Räckvidden på skyddet mot havstulpaner från koppar är bara några hundradels millimeter, så en liten fläck på några kvadratmillimeter utan koppar får en havstulpan att flytta in.

 

Eländet med havstulpaner på t.ex. propellrar uppstod då man med all rätt förbjöd de supergiftiga bottenfärgerna med bl.a. tennföreningar. Dessa bottenfärger dödade allt flera meter från båten. Därmed växte det heller inte på gulmetallpropellrar med zinkanoder.   

Den svenska fobin mot koppar som beväxningsskydd är alltså Fake News som den rödgröna massmediaflocken anammade med hull och hår och fortfarande trumpetar ut. Allt enligt den princip som enligt uppgift nazisten Goebbels använde: "Om man upprepar en lögn tillräckligt ofta blir den en sanning".

  • Gilla 5
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, ni snackar om propellrar, och havstulpaner.

 

Vet någon hur man får ut den (sista) bulten, på attached bild?

(tror nämligen det ska sitta extra zinkanod på detta VolvoPenta systemet, enligt något schema)

20191026_160056.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-10-02 vid 14:30 skrev velum_navia:

Så här ser min propeller ut varje år när jag tar upp båten. Har försökt Allt för att det inte skall växa havstulpaner på den, men inget funkar. Resultat är att i slutet av säsongen så med motor så får det inte fortare än 3kn 😖 

 

Hur gör ni och hur ser era ut när ni har tagit upp dom

 

Äh, det där är inget. Det hade kunnat vara värre. ;)

http://www.instagram.com/p/B78jOu8Ixi8/?igshid=1lz94x3b8z21p (bläddra till bild 6).

Redigerad av JEC78

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger i sötvatten men för massor med år sen la jag hagmans senapsgula etsgrund i botten på båten fortfarande helt kliniskt rent syns tydligt där vanliga färgen tar vid och den gillar alger mm även motorn och propellern ser bedrövligt ut men en senapsgul murcla hade sett ännu konstigare ut. Kan hända etsgrunden är lite väl giftig att använda om man tar hänsyn till miljön. 

Redigerad av Eile

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Eile:

Ligger i sötvatten men för massor med år sen la jag hagmans senapsgula etsgrund i botten på båten fortfarande helt kliniskt rent syns tydligt där vanliga färgen tar vid och den gillar alger mm även motorn och propellern ser bedrövligt ut men en senapsgul murcla hade sett ännu konstigare ut. Kan hända etsgrunden är lite väl giftig att använda om man tar hänsyn till miljön. 

Databladet ser ut så här så det är riktigt dumt att använda under båten om du bryr dig det minsta om miljön!

 

AVSNITT 12: Ekologisk information

12.1 Toxicitet

Innehåller komponent/komponenter som är giftiga för vattenlevande organismer. Kan orsaka skadliga långtidseffekter i vattenmiljön .

Zinkfosfat, Zinkoxid:

LC50 fisk: 1 mg/l/96h

 

12.2 Persistens och nedbrytbarhet

Produkten innehåller minst ett ämne som inte är biologiskt nedbrytbart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns bra två sätt att hålla båtens botten fri från biologisk mångfald: 

 

Tvätta eller Coppercoat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-02-01 vid 16:03 skrev Lintott:

Databladet ser ut så här så det är riktigt dumt att använda under båten om du bryr dig det minsta om miljön!

 

AVSNITT 12: Ekologisk information

12.1 Toxicitet

Innehåller komponent/komponenter som är giftiga för vattenlevande organismer. Kan orsaka skadliga långtidseffekter i vattenmiljön .

Zinkfosfat, Zinkoxid:

LC50 fisk: 1 mg/l/96h

 

12.2 Persistens och nedbrytbarhet

Produkten innehåller minst ett ämne som inte är biologiskt nedbrytbart.

  Såg att man delat upp produkten i två säkerhetsblad ohärdad de två delarna tydligen rejält giftig, men uthärdad verkar det vara som en vanlig plastbåt.   glasfiber /polyester är rejält giftigt också innan det blir båt av den:   https://www.hjertmans.se/Media/Articles/4544/4544_Säkerhetsdatablad_polyesterV2.pdf

 

CA primern:

. Blanda med härdaren, så att produkten härdas. Härdad produkt är ofarligt avfall enligt avfallforördning." Blanda med härdaren, så att produkten härdas. Uthärdad produkt är inte farligt avfall. Tomma behållare lämnas till godkänd sopstation."

Någon som testat hur den klarar påväxt i saltvatten? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...