Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
velum_navia

Samma jäkla problem varje år 🙄

Rekommendera Poster

Så här ser min propeller ut varje år när jag tar upp båten. Har försökt Allt för att det inte skall växa havstulpaner på den, men inget funkar. Resultat är att i slutet av säsongen så med motor så får det inte fortare än 3kn 😖 

 

Hur gör ni och hur ser era ut när ni har tagit upp dom

73F863BA-926F-466A-B44A-5C34DFB39547.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har visserligen en fast propeller men den målas med samma färg som resten av botten, Biltemas blåa västkustfärg. Brukar inte bli någon nämnvärd beväxning, lite slem som lätt tas bort med högtryckstvätten är allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev b_syrsa:

Jag har visserligen en fast propeller men den målas med samma färg som resten av botten, Biltemas blåa västkustfärg. Brukar inte bli någon nämnvärd beväxning, lite slem som lätt tas bort med högtryckstvätten är allt.

Har du stålpropeller?

Har testat med att måla med div olika färger men färgen slits bort. Inget färg fastnar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du provat med att lägga på koppar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklaste sättet som fungerar för mig är att passa på att gnugga propellern och axeln med en grov svamp i augusti. Man brukar se när de små gynnarna har börjat sätta sig, ser ut som små trådar som hänger fast, då är de enkla att tvätta bort. Efter det så brukar det inte växa något mer.

Man får ju bada lite förstås, men det räcker med ett par fridyk med cyklop så är det klart.

Billigt och miljövänligt är det också....

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ligger båten..?

 

Har likadan propeller, ligger i Stockholm i ett område med rätt mycket beväxning. Propellern demonteras varje år och får ett bad i vatten med lite syra i (saltsyra), sedan en polering med Autosol. Håller beväxningen borta, även om några få tulpaner brukar fastna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Har du provat med att lägga på koppar?

Nä, låter så där bra och dyrt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev jonas2307:

Enklaste sättet som fungerar för mig är att passa på att gnugga propellern och axeln med en grov svamp i augusti. Man brukar se när de små gynnarna har börjat sätta sig, ser ut som små trådar som hänger fast, då är de enkla att tvätta bort. Efter det så brukar det inte växa något mer.

Man får ju bada lite förstås, men det räcker med ett par fridyk med cyklop så är det klart.

Billigt och miljövänligt är det också....

Hade tänkt att slippa det där. Några få kan jag acceptera. Men i år har det varit rejält med havstulpaner

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Peter_K:

Var ligger båten..?

 

Har likadan propeller, ligger i Stockholm i ett område med rätt mycket beväxning. Propellern demonteras varje år och får ett bad i vatten med lite syra i (saltsyra), sedan en polering med Autosol. Håller beväxningen borta, även om några få tulpaner brukar fastna. 

Ligger i Gbg området. Har redan testat det där och det funkar Icke alls!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den tiden jag hade bronspropeller högglanspolerade jag den, då blev det mindre beväxning. Jag hade även en offeranod runt propelleraxeln, den gynnade tydligen havstulpanerna, dom gillade att det fanns offeranod, vet inte varför. 

 

Idag målar jag mina aluminiumpropellrar med Hempels Silic One, det fungerar jättebra.

Även paddelhjulsgivarna till loggarna får Silic One på sig och det håller nästan hela säsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har provat en massa olika medel, polerat mm genom åren. I stort sett samma resultat varje år, fullt med havstulpaner vid upptagning och väldigt dålig drivkraft mot slutet av säsongen.

I år testade jag med Jotun's drevfärg, samma som jag kör med på drevet och det var helt klart bästa lösningen hittills. Ett fåtal tulpaner, det var allt.

Färgen släppte här o var i bladkanter mm men inte så att det påverkade.

Kommer att köra med samma lösning nästa år.

Enda underarbetet jag gjorde var att slipa blankt med lamellslipskiva i vinkelkapen, sedan måla direkt efter.

Propellern är en Penta 3-bladig folding (brons), båten ligger utanför Göteborg.

 

https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Farg___Batvard/Bottenfarger/Jotun_Vastkust/0_4_DREVFARG_GRA_JOTUN?id=62114

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-10-02 vid 14:45 skrev velum_navia:
2019-10-02 vid 14:42 skrev b_syrsa:

Jag har visserligen en fast propeller men den målas med samma färg som resten av botten, Biltemas blåa västkustfärg. Brukar inte bli någon nämnvärd beväxning, lite slem som lätt tas bort med högtryckstvätten är allt.

Har du stålpropeller?

Har testat med att måla med div olika färger men färgen slits bort. Inget färg fastnar 

Tror det är en bronspropeller, syns dåligt under färglagren. Gjorde samma sak på min tidigare båt och den vet jag hade bronspropeller. Kan tilläggas att jag inte är så noga med att ha superslät botten. Kappseglar inte och har oftast inte så bråttom eller seglar så långt att det gör någon större skillnad. Släpar dessutom gummibåt hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara instämma i denna problematik. Jag har Pentas tvåbladiga brons/mässingspropeller och min båt ligger på västkusten. Jag har också provat blankpolering och olika bottenfärger. I år provade jag att måla med VC17 men det var inte mycket färg kvar i slutet på säsongen så tulpanerna hade fritt fram. Jag tycker nog ändå att Jotun Aqualine VK är bäst av de färgalternativ som jag provat. Lätt att spraya på och sitter kvar relativt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte problematiken, de jag prata med som förkopprat sina propellrar har inga tulpaner, de lär växa dåligt på koppar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev ottow:

Har provat en massa olika medel, polerat mm genom åren. I stort sett samma resultat varje år, fullt med havstulpaner vid upptagning och väldigt dålig drivkraft mot slutet av säsongen.

I år testade jag med Jotun's drevfärg, samma som jag kör med på drevet och det var helt klart bästa lösningen hittills. Ett fåtal tulpaner, det var allt.

Färgen släppte här o var i bladkanter mm men inte så att det påverkade.

Kommer att köra med samma lösning nästa år.

Enda underarbetet jag gjorde var att slipa blankt med lamellslipskiva i vinkelkapen, sedan måla direkt efter.

Propellern är en Penta 3-bladig folding (brons), båten ligger utanför Göteborg.

 

https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Farg___Batvard/Bottenfarger/Jotun_Vastkust/0_4_DREVFARG_GRA_JOTUN?id=62114

Har testat det, men färgen sitter inte kvar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Brinck:

Kan bara instämma i denna problematik. Jag har Pentas tvåbladiga brons/mässingspropeller och min båt ligger på västkusten. Jag har också provat blankpolering och olika bottenfärger. I år provade jag att måla med VC17 men det var inte mycket färg kvar i slutet på säsongen så tulpanerna hade fritt fram. Jag tycker nog ändå att Jotun Aqualine VK är bäst av de färgalternativ som jag provat. Lätt att spraya på och sitter kvar relativt bra.

Då är vi två 👍 Köpte också denna färg och efter någon månad så dök jag ner och undersökte propellern. Det var knappt någon färg kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Förstår inte problematiken, de jag prata med som förkopprat sina propellrar har inga tulpaner, de lär växa dåligt på koppar.

Kanske det enda alt som är kvar🤷‍♂️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppar finns i gulmetaller som propellrar ofta görs av. Vissa kvaliteter typ NiBral tål havsvatten utan att korrodera, andra som görs av mässingsvarianter tål det sämre.
Dessa mässings- och bronslegeringar ligger galvaniskt väldigt nära propelleraxelstål (som är mera saltvattentåligt än syrafast) och orsakar därför inte galvanisk korrosion på varandra om de sitter ihopskruvade i havsvatten.

Gulmetallerna avger små mikromängder av kopparjoner till de närmaste hundradels millimetrarna från ytan, vilket havstulpanerna avskyr och de växer inte på sådana ytor.

Om man har offeranoder monterat i elektrisk kontakt med gulmetallen så blockerar dessa avgången av kopparjoner och havstulpanerna kan växa på gulmetallytan. Dessutom medför den av offeranoden skapade korrosionen på offeranoden och motsvarande strömvandring att gulmetallens yta kommer att kasta av sig det man målat på den.

Summa summarum: Har du NiBrAl-propeller så skall du INTE ha offeranod, och du kan förstärka skyddet mot havstulpaner antingen med att måla med fungerande bottenfärg, eller också kan du förkoppra propellern. Förkoppring kan vara effektiv uppåt fem år eller mer.

Har du en mässingspropeller så innebär förkoppringen att mässingen omges av ett tunt skikt med koppar, och den ligger lägre i den galvaniska spänningskejan, och funkar som en svag men tillräcklig offeranod för mässingen. Även i detta fall måste annan offeranod tas bort, annars blockeras kopperjonavgången ocvh det växer på kopparn.

 

En extra säkerhetsåtgärd när man inte har offeranod är att frånskilja motorns både plus och minus från båtens elsystem. Därmed kan det garanterat inte gå någon korroderande krypström via propellern ut i vattnet när man inte använder motorn.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minutes ago, Seawolf said:

En extra säkerhetsåtgärd när man inte har offeranod är att frånskilja motorns både plus och minus från båtens elsystem. Därmed kan det garanterat inte gå någon korroderande krypström via propellern ut i vattnet när man inte använder motorn.

En flexibel axelkoppling (icke-ledande) borde fungera på samma sätt, eller...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev velum_navia:

Kanske det enda alt som är kvar🤷‍♂️

Min båt ligger i gott, drickbart sötvatten så jag har inga tulpanproblem. Men det är uppenbarligen problem på andra ställen och därför är det intressant med innovativa lösningar.

En bekant har CopperCoat på sin båt, löjligt snygget även efter några månader på västkusten.

 

Det skulle vara kul om flera provade förkoppring och du verkar ju dessutom ganska trovärdig ;)

Go for it!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har coppercoat på min båt, väldigt nöjd med den behandlingen, men det sitter inte kvar på propellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Seawolf:

Summa summarum: Har du NiBrAl-propeller så skall du INTE ha offeranod, och du kan förstärka skyddet mot havstulpaner antingen med att måla med fungerande bottenfärg, eller också kan du förkoppra propellern. Förkoppring kan vara effektiv uppåt fem år eller mer.

 

Förutsatt att man inte har S-drev (aluminiumdrev). Om man då tar bort offeranoden blir drevet offeranod i stället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sillic One Propeller kit. Kan vara litet problem att få det att sitta kvar men funkar annars ypperligt. I vart fall gör den det på min folding-propeller som annars drabbas av rent enorm beväxning (västkusten). Korrigering: Det är inte silic one som släpper när det lossnar utan light primern närmast metallen.

De som har coppercoat på sina båtskrov får det nog jobbigt när biocidfärger förbjuds om några år...   

Redigerad av segelbagaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev ABC:

 

Förutsatt att man inte har S-drev (aluminiumdrev). Om man då tar bort offeranoden blir drevet offeranod i stället.

Volvo och Yanmar har kravet på på propellrar för deras S-drev att de skall vara uppbyggda med ett innernav och ett ytternav med ett plast/gummiskikt emellan som medför att de är elektriskt isolerade från varandra. Då kommer de inte att samverka galvaniskt med den obligatoriska offeranod-ring som är fastskruvad mot själva S-drevet. Denna offeranod skall man INTE ta bort.
Man kan (på land) mäta med en multimeter att inner- och ytternav verkligen är elektriskt isolerade från varandra. Det är alltså eventuella offeranoder som är bultade till det yttre propellernavet och/eller bladen som man inte skall ha kvar för att slippa beväxning. 

Ett vanligt fel vid monteringen av sådana propellrar är att mutterlåsningen är utförd så att det blir elektrisk förbindning mellan ytter- och innernav. Man skall alltså mäta att det inte är så efter att propellern är monterad.

Redigerad av Seawolf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Seawolf jag har isolationstrafo, VP med rak axel och F-o-F prop, behöver jag bryta minus till motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev skippeer:

@Seawolf jag har isolationstrafo, VP med rak axel och F-o-F prop, behöver jag bryta minus till motorn?

Troligen inte. Men om du har diverse annat av metall under vattenlinjen som är anslutet till båtens 12V-minus så kan det hjälpa ytterligare. Har du t.ex. en bordsgenomföring för kylaggregat som har offeranod så kan den offeranoden spärra kopparjonavgången på propellern...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-10-04 vid 13:37 skrev speljakt:

En flexibel axelkoppling (icke-ledande) borde fungera på samma sätt, eller...?

Du har förstått. Den isolerar axel/propeller från resten. MEN:

VIssa leverantörer sätter ett grafitkol mot axeln "utanför" axelkopplingen. Andra sätter dit en liten ledare som kortsluter axelkopplingen. 
Enklast är att kolla detta med en OHM-mätning med båten på land. (Mät mellan båtens 12V-minus och propellern. Att mäta är att veta!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...