Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Yopphedi

BR eller MC / Feg eller klok

Rekommendera Poster

Hej,
Hoppas att hjärntrusten här på forumet kan hjälpa mig i ett evinnerligt velande.
Jag har tänkt att köpa en båt till nästa säsong men har svårt att bestämma mig för vilken typ av flytetyg som kan tänkas passa. Vi är en familj med två barn (5 och 8 år) och har tänkt att göra dagsturer i Stockholms skärgård med start från Stora värtan alternativt Åkersberga. Lite beroende på var vi får båtplats. 

 

Båttyperna jag velar mellan är en bowrider typ Yamarin Cross 53 BR eller en hyttbåt typ Örnvik 566/575 MC eller Bella 571/580.  


Svårigheterna i att välja består egentligen i att jag är lite skraj för att lägga till med en båt.
Jag har testat några gånger och har kommit fram till att jag är talang jag inte riktigt besitter. Jag tycker att det är ungefär lite lätt att lägga till som att sitta i en kundvagn och försöka fickparkera i nedförsbacke. D.v.s. fordonet rör sig allt som oftast i totalt motsats riktning mot vad jag vill.

Helst av allt vill jag ha en liten hytt på båten så att familjen kan sitta lite skyddat men den är ändå öppen i fören så att det är enkelt att kliva av och på, samt att man kan gå fram och ta emot när jag är på väg att krocka med någon båt i miljonkronorsklassen.


Fegisen i mig säger dock att jag ska skaffa en bowrider, eftersom dessa känns lättare att hantera och är mindre vindkänsliga.

Så frågan är egentligen: hur pass mycket svårare är det att lägga till med en hyttbåt gentemot en bowrider när det är lite blåsigt ute?

eller snarare: Vilken båt ska jag välja?:)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Lägga till lär du dig efter ett par ggr så prioritera komfort vid färd och övrigt användande. Har själv bytt till kabinbåt. Skönt att slippa kapellet och man åker skyddat i alla väder som svensk sommar kan bjuda på.  :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm att ta emot miljonbåten med handen, bland det farligaste du kan göra. Fast foten är nog värre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@FrankeratStort tack för svar och spark i ändalykten till att göra det jag egenligen tror är bäst.

Behöver nog egentligen bara lite moraliskt stöd.

 

Har någon koll på om örnvik 566/575 eller Bellas motsvarigheter är bra val eller om någon av dem är att föredra framför den andra? Eller om det finns någon annan liknande modell som jag missat?

 

Helst med en längd på 5-6 m och ett pris på < 250'. 

 

@trewq Klokt, jag tar emot med pannbenet i stället. Huvudet har jag mindre användning för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skall va flybridge. 

👍🏻

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska väl inte bli några problem att lägga till med Örnvik 566/575. De är ju ungefär som bowriders med tak och enkla att ta sig fram till fören i (tycker jag som tar mig fram via skarndäck på Flipper 666, men det funkar det med.). Finnmaster 6100MC är väl ett liknande alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-10-02 vid 13:28 skrev Yopphedi:

Hej,
Hoppas att hjärntrusten här på forumet kan hjälpa mig i ett evinnerligt velande.
Jag har tänkt att köpa en båt till nästa säsong men har svårt att bestämma mig för vilken typ av flytetyg som kan tänkas passa. Vi är en familj med två barn (5 och 8 år) och har tänkt att göra dagsturer i Stockholms skärgård med start från Stora värtan alternativt Åkersberga. Lite beroende på var vi får båtplats. 

 

Båttyperna jag velar mellan är en bowrider typ Yamarin Cross 53 BR eller en hyttbåt typ Örnvik 566/575 MC eller Bella 571/580.  


Svårigheterna i att välja består egentligen i att jag är lite skraj för att lägga till med en båt.
Jag har testat några gånger och har kommit fram till att jag är talang jag inte riktigt besitter. Jag tycker att det är ungefär lite lätt att lägga till som att sitta i en kundvagn och försöka fickparkera i nedförsbacke. D.v.s. fordonet rör sig allt som oftast i totalt motsats riktning mot vad jag vill.

Helst av allt vill jag ha en liten hytt på båten så att familjen kan sitta lite skyddat men den är ändå öppen i fören så att det är enkelt att kliva av och på, samt att man kan gå fram och ta emot när jag är på väg att krocka med någon båt i miljonkronorsklassen.


Fegisen i mig säger dock att jag ska skaffa en bowrider, eftersom dessa känns lättare att hantera och är mindre vindkänsliga.

Så frågan är egentligen: hur pass mycket svårare är det att lägga till med en hyttbåt gentemot en bowrider när det är lite blåsigt ute?

eller snarare: Vilken båt ska jag välja?:)

 

 

En vindstilla dag, gott om putt-i-från-kuddar runtom och kör in och ut från en kaj.
Börja enkelt att lägga till längs med en kaj. 
Våga "putta till" med gasen för att få runt eller in aktern om du behöver.
Ofta är man lite för feg med gasen då man inte får en drev/utombordar-båt dit med  rumpan tycker jag, speciellt om du blåser.

Våga köra sakta och knuffa med motorn så löser du det där, börja testa med enkla billiga situationer utan andra båtar eller åskådare. men gärna en kompis som kan stötta.

Köp en båt du verkligen vill ha, lite mer eller mindre vindfång gör varken till eller från för det bemästrar du rätt snabbt.

Kanske kan du ta med en kompis, som kan hantera en båt. 
Jag övade sånt en del runt bojar/prickar, körde fram och stannade bredvid för att lära mig.
Där är inget som är så hårt som en kaj heller.
Har du ordentligt med fendrar så håller en båt att gå på rätt hårt faktiskt:)

Lycka till, sjön är livet!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@tugge Såklart! Bowrider med flybridge. Perfekt koncept. Kan eventuellt bli en hyfsat rank historia med en båtlängd på < 6 m, men problem är ju till för att lösas.🙂

 

@lawea Finnmaster 6100 MC såg fin ut, den ska jag kicka på!

 

 @Gullholmarn Tack för input och stöd. Det får blir till att slå till på någon båt med kabin! 

Nu har jag hela vintern på mig att sondera floran av båtar ordentligt.

Har för mig att jag läst om att det ska finnas en övingshamn någonstans i skärgården. Får kolla upp  den tror jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Yopphedi:

@Gullholmarn Tack för input och stöd. Det får blir till att slå till på någon båt med kabin! 

Nu har jag hela vintern på mig att sondera floran av båtar ordentligt.

Har för mig att jag läst om att det ska finnas en övingshamn någonstans i skärgården. Får kolla upp  den tror jag. 

Finns gott om instruktionsvideor för att lägga till med utombordar/drevbåt på Youtube.
Kanske kan du upptäckta något som du gör felaktigt där, annars gör vi alla fel ibland:)
Till slut lär du dig att utnyttja vinden så att den blåser dig rätt istället för att den bara ställer till det:)
Mitt bästa tips är att i god tid förbereda fendrar, tampar i god tid. Gärna även på "fel" ställen, då behöver du inte vara så orolig om det inte blev som tänkt!
 

 

 

Redigerad av Gullholmarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har långt till ”nybörjarbryggorna” brukar jag rekommendera bryggan på en sjömack på kvällstid. Dessa bryggor är oftast väl ”avfendrade” och när macken är stängd är det oftast lite trafik. 
Tänk också så här att alla har varit nybörjare och de som ev skrattar åt dina försök har bara förträngt sina egna första försök. Och även om jag kört båt i nästan 60 år så blir det fel ibland. Sånt händer. Det gäller bara att inga skador uppstår på passagerarna. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Y-bomsdockning på en ny nivå!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bra grund med dessa filmer har själv tittat igenom diverse på Youtube. 

Skillnaden mellan filmerna och verkligheten är att det ofta är vindstilla i filmerna något som det sällan är i verkligheten. 

Men som sagt så lär man sig grunderna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jotack, man kan ju ge sig tusan på att det inte kommer att vara blåsigt när man ska ge sig ut.

Just därför jag varit lite tveksam till det här med en båt som har lite större vindfång att börja med.

Fastnar man för båtlivet lär ju inte första båten vara sista båten man köper.

 

Hur lång tid tar det egentligen från storta värtan till typ grinda? Givet någon av de båttyperna jag angett.

Antar att det är dit ut man måste bege sig om mans ska hitta någon lämplig badholme?

Jag kan ju räkna på knop och distans, men misstänker att det inte riktigt ger en korrekt bild eftersom man måste tråckla sig igenom vaxholm på vägen ut.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Yopphedi:

Jotack, man kan ju ge sig tusan på att det inte kommer att vara blåsigt när man ska ge sig ut.

Just därför jag varit lite tveksam till det här med en båt som har lite större vindfång att börja med.

Det där låter fel....😎

Borde kanske stå "Jotack, man kan ju ge sig tusan på att det kommer att vara blåsigt när man ska ge sig ut."

4 timmar sedan skrev Yopphedi:

Hur lång tid tar det egentligen från storta värtan till typ grinda? Givet någon av de båttyperna jag angett.

Antar att det är dit ut man måste bege sig om mans ska hitta någon lämplig badholme?

Jag kan ju räkna på knop och distans, men misstänker att det inte riktigt ger en korrekt bild eftersom man måste tråckla sig igenom vaxholm på vägen ut.

Beror lite grann på var i Stora Värtan. Grovt sett är det 12M till Grinda från mitten av Stora Värtan.

Skulle uppskatta tidsåtgång till typ 45 minuter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@KaneDu har så rätt så! Nu har jag ju inte tänkt köpa en segelbåt, så det är inte bristen på vind jag oroar mig för.😀

 

Tack, då har jag ett hum om hur lång tid det kan tänktas ta.

Nu har jag vinter på mig att ta beslutet om nyare öppen båt  vs äldre hyttbåt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta med att lägga till ger sig med tiden, det är helt okej att vara i kontakt med y-bommar om situationen kräver det.

Detsamma om man ska lägga till vid en brygga, det är inte farligt att vara i kontakt med virket i bryggan.

Bromsa ner båten i god tid, behåll styrfart och se till att ha fendrat av.
Och - inga armar eller ben som broms.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@leastTack för uppmuntran! Det är inte så mycket egen båt, y-bommar och bryggor jag är orolig för. Det är folk, fä och andra båtar jag inte vill dundra in i.🙂

Redigerad av Yopphedi
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du "dundrar" inte in i nån, du ska ju se till att sänka farten i god tid.

Gå ner till noll, sen kan du försiktigt gasa upp till lämplig fart.

Glöm heller inte att båten tar en liten stund på sig innan den reagerar, och ändrar riktning.  Så ratta, vänta, korrigera är det som gäller.
Det är även bra att vara aktiv med ratten, korrigerar lite i taget, fortlöpande.
Tänk minst två steg framåt.
Om du dundrar in, så är det nåt fel.... :)

Redigerad av least

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just Grinda har ju en övningshamn, den ligger avsides, så inte massa andra vakande ögon som kan stressa! :-)

//Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...