Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jens_Sthlm

Baxa runt VP kad 42?

Rekommendera Poster

Jag har en Volvo Penta kad 42, tidiga versionen. Är i färd med att byta remmarna. När jag har satt dit nya remmar så säger instruktionen att motorn skall baxas runt 1 varv. Hur gör man det?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jens_Sthlm:

Motorn är konserverad och står på land så vill helst undvika det.

Spärrskaft hylsa på centrumbulten på vevaxel dra runt för hand. 

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Remmen ska spännas med en kraft av 65kg, är inte det galet mycket? Blir ju ca 635 newton.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jens_Sthlm:

Tack! Remmen ska spännas med en kraft av 65kg, är inte det galet mycket? Blir ju ca 635 newton.

Nja spänn den absolut inte 65 kg ska nog vara newtonmeter. Kolla på spärrskaftet finns nm upp märkt där 

 

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Jens_Sthlm:

Tack! Remmen ska spännas med en kraft av 65kg, är inte det galet mycket? Blir ju ca 635 newton.

Har du den tidiga alltså verision A? Har du dubbla remmar mellan cirk pump och vevaxel? Om du har det ska du ej spänna remmen / remmarna med moment. Då ska du trycka ner remmen nedanför remskivan och den ska fjädra ner 5 mm.

Om du har plattrem / plattremmar mellan kompressor samt mellan vevaxel cirk pump ska den dras med momentnyckel. Då med 35 40 Nm, och inget mer. Så nu till frågan vilken verision du har.

Kom ihåg viktigt spänna kompressorrem samt rem mellan vevaxel cirkpump lika mycket annars finns risk du för snedbelastning på cirk pumpens lager och du får haveri i cirk pumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns nog ingen som har kilremmarna mellan vevaxel och cirkulationspump kvar. Det funkade ju inte alls. Första ombyggnaden var till exentriska remspännare. Där använder man inte momentnyckel, utan en remspänningsmätare. Senaste versionen spänns med momentnyckel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Jens_Sthlm:

Motorn är konserverad och står på land så vill helst undvika det.

Vad spelar det för roll om det är startmotorn eller spärrskaft som drar runt vevaxeln?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Rollen:

Det finns nog ingen som har kilremmarna mellan vevaxel och cirkulationspump kvar. Det funkade ju inte alls. Första ombyggnaden var till exentriska remspännare. Där använder man inte momentnyckel, utan en remspänningsmätare. Senaste versionen spänns med momentnyckel.

Jo då rollen känner till ett antal som har kilrepen kvar. 

Vad gäller remspänningsmätare så står det inget om en sådan i reparationshandboken från vp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jens_Sthlm:

Såhär säger min bok

460DF5CB-2826-4828-B7F8-C5ABB23F1315.png

85AA739F-24B6-4E87-A9FF-66BF0B262988.png

Är nog fel i manualen kg ska vara Nm. Lägger upp bild samt text från serviceboken utgiven av Volvo penta. Lycka till har du frågor är du välkommen höra av dig // Peter

 

CCF20191002.pdf

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev kossor:

Är nog fel i manualen kg ska vara Nm. Lägger upp bild samt text från serviceboken utgiven av Volvo penta. Lycka till har du frågor är du välkommen höra av dig // Peter

 

CCF20191002.pdf 816 kB · 8 downloads

Har du möjlighet att även lägga ut hur man tar loss remmarna på rätt sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev kossor:

Är nog fel i manualen kg ska vara Nm. Lägger upp bild samt text från serviceboken utgiven av Volvo penta. Lycka till har du frågor är du välkommen höra av dig // Peter

 

CCF20191002.pdf 816 kB · 10 downloads

Tror jag inte. Måste vara någon mätning av remmen som görs i kg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Kane:

Tror jag inte. Måste vara någon mätning av remmen som görs i kg.

Då vet du mer om den motorn då än vad penta vet som gett ut serviceboken 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jens_Sthlm:

Har du möjlighet att även lägga ut hur man tar loss remmarna på rätt sätt?

Men det är inget svårt Jens, bara slacka av dem genom släppa bulten som håller fast enheten släppa på spänningen till du kan lyfta av remmarna, börja längst ut ta rem för rem, sedan tvärtom börja längst in osv jobba dig utåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev kossor:

Är nog fel i manualen kg ska vara Nm. Lägger upp bild samt text från serviceboken utgiven av Volvo penta. Lycka till har du frågor är du välkommen höra av dig // Peter

 

CCF20191002.pdf 816 kB · 8 downloads

Har du möjlighet att även lägga ut hur man tar loss remmarna på rätt sätt?

 

12 minuter sedan skrev kossor:

Men det är inget svårt Jens, bara slacka av dem genom släppa bulten som håller fast enheten släppa på spänningen till du kan lyfta av remmarna, börja längst ut ta rem för rem, sedan tvärtom börja längst in osv jobba dig utåt.

Så rätt, när jag väl började skruva var det lätt att få loss. Nu ska jag åka och köpa nya remmar. Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Jens_Sthlm:

Har du möjlighet att även lägga ut hur man tar loss remmarna på rätt sätt?

 

Så rätt, när jag väl började skruva var det lätt att få loss. Nu ska jag åka och köpa nya remmar. Tack för hjälpen!

Se till du får rätt remmar nu bara. Ett tips ska du ha båten kvar ? Bygg då om motorn till plattremsdrift, kostar någon krona men allt funkar bättre och allt blir lättare underhålla. Sen när du har remskivan fri från remmen, ta tag i den och rucka på den alltså remskivan till cirk pumpen, den ska ej glappa gör den det så börjar det bli dags att byta pumpen. Den gamla pumpen stoppar inte för kompressorns ryck blev ombyggd till 42 B. Halsen på pumpen slits på utsidan lagret börjar glappa axeln till pumphjulet går snett och tätningarna ger upp.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev kossor:

Då vet du mer om den motorn då än vad penta vet som gett ut serviceboken 

 

Nä, jag och VP är på samma våglängd. Läs i instruktionerna som Jens klippt in. Står att remspänningen kontrolleras med verktyg 1 159 660.

Har inget med åtdragningsmoment på skruvarna att göra!

 

Jag är 100% övertygad att VP aldrig skriver åtdragningsmoment i kg även om du tror det.

 

image.png.205978e2cf3b4f14bb4fe19ca03fc8e2.png

Redigerad av Kane
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kane:

Nä, jag och VP är på samma våglängd. Läs i instruktionerna som Jens klippt in. Står att remspänningen kontrolleras med verktyg 1 159 660.

Har inget med åtdragningsmoment på skruvarna att göra!

 

Jag är 100% övertygad att VP aldrig skriver åtdragningsmoment i kg även om du tror det.

 

image.png.205978e2cf3b4f14bb4fe19ca03fc8e2.png

Hör nu min bästa Herr Kane jag har inte skrivit någonstans att åtdragningsmomentet ska vara i KG det ska vara i Nm men i manualen står kg läs för bövelen det ska vara Nm och är felskrivet i manualen. Och för övrigt har du en annan uppfattning än vad som står i denna service bok får detta stå för dig.

 

CCF20191003.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kane:

Nä, jag och VP är på samma våglängd. Läs i instruktionerna som Jens klippt in. Står att remspänningen kontrolleras med verktyg 1 159 660.

Har inget med åtdragningsmoment på skruvarna att göra!

 

Jag är 100% övertygad att VP aldrig skriver åtdragningsmoment i kg även om du tror det.

 

image.png.205978e2cf3b4f14bb4fe19ca03fc8e2.png

image.png.1c750ea6191400c0ac765a0e886a6163.png

 

Står det inte KG där så vet då inte jag hur du läser!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev kossor:

Står det inte KG där så vet då inte jag hur du läser!!!

Som jag skrev tidigare så måste det vara ett annat värde än åtdragningsmomentet som avses. Vad är det för mätvärde som fås med specialverktyget? Kg?

 

42 minuter sedan skrev kossor:

Hör nu min bästa Herr Kane jag har inte skrivit någonstans att åtdragningsmomentet ska vara i KG det ska vara i Nm men i manualen står kg läs för bövelen det ska vara Nm och är felskrivet i manualen. Och för övrigt har du en annan uppfattning än vad som står i denna service bok får detta stå för dig.

 

23 timmar sedan skrev kossor:

Är nog fel i manualen kg ska vara Nm. Lägger upp bild samt text från serviceboken utgiven av Volvo penta. Lycka till har du frågor är du välkommen höra av dig // Peter

Knappast felskrivet i manualen. Och tidigare skrev du nog felskrivet, är du säkrare nu att det är felskrivet? 😉

(För övrigt så kanske det är tufft/orimligt att dra upp till 70 Nm med en klassisk insexnyckel på 8 mm som är med i illustrationen.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Kane:

Som jag skrev tidigare så måste det vara ett annat värde än åtdragningsmomentet som avses. Vad är det för mätvärde som fås med specialverktyget? Kg?

 

 

Knappast felskrivet i manualen. Och tidigare skrev du nog felskrivet, är du säkrare nu att det är felskrivet? 😉

(För övrigt så kanske det är tufft/orimligt att dra upp till 70 Nm med en klassisk insexnyckel på 8 mm som är med i illustrationen.)

Vet du jag orkar inte sitta och tjafsa med tramspellar, har annat för mig. Det är bra att du är så kunnig då kan du ge råd till dem som behöver hjälp i fortsättningen, så kan jag hjälpa dem som vill ha hjälpen. Märker du inte själv hur dumt ditt inlägg är. Och för den delen jag behöver inte skriva något alls här på Mg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står inte fel i boken! Värdet som anges är kraften som mätaren trycks mot remmen med . Kraft anges i Newton numera. Förr i kilogram. Volvo Pentas verktyg är graderad i Kg.  Köper man ett från till exempel Optibelt, är den graderad i Newton.

Remspänningsmätare.jpg

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev kossor:

Vet du jag orkar inte sitta och tjafsa med tramspellar, har annat för mig.

Märklig och oseriös kommentar.

49 minuter sedan skrev kossor:

Det är bra att du är så kunnig då kan du ge råd till dem som behöver hjälp i fortsättningen, så kan jag hjälpa dem som vill ha hjälpen. 

Kommenterade att kg inte skall översättas till Nm utan eftertanke. Dessutom ansåg jag att VP knappast skrivit fel efter att läst vad som står i avsnittet om remspänning.

50 minuter sedan skrev kossor:

Märker du inte själv hur dumt ditt inlägg är.

Vilken del av inlägget?

 

56 minuter sedan skrev kossor:

Och för den delen jag behöver inte skriva något alls här på Mg. 

Det är ju upp till dig. Men det verkar dumt eftersom du har VP-kunskap som folk kan ha nytta av.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev kossor:

Se till du får rätt remmar nu bara. Ett tips ska du ha båten kvar ? Bygg då om motorn till plattremsdrift, kostar någon krona men allt funkar bättre och allt blir lättare underhålla. Sen när du har remskivan fri från remmen, ta tag i den och rucka på den alltså remskivan till cirk pumpen, den ska ej glappa gör den det så börjar det bli dags att byta pumpen. Den gamla pumpen stoppar inte för kompressorns ryck blev ombyggd till 42 B. Halsen på pumpen slits på utsidan lagret börjar glappa axeln till pumphjulet går snett och tätningarna ger upp.

Hur ser jag skillnad på om det är plattremsdrift eller något annat? Någon tidigare ägare kanske har bytt till den nyare varianten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Jens_Sthlm:

Hur ser jag skillnad på om det är plattremsdrift eller något annat? Någon tidigare ägare kanske har bytt till den nyare varianten?

 

Jämför exempelvis versionen med kilrem 24 och plattrem 34 på bilden nedan.

image.png.3d61e35a1fdbce55366d8d907d31e532.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag pratat med VP, att uppgradera till nyare versionen kostar bara för materialet 9.900kr.

 

vad är det som händer om/när min nuvarande rasar? Är det att motorn går varm och om jag inte slår av i tid kommer motorn att skära?

 

Jag är lite rådvill hur jag ska göra. Jag har inga fel på den konstruktion som jag har idag, att köpa nya delar, precis med den lösningen jag har idag kostar 3.600kr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...