Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
rool

Batterier under vintern

Rekommendera Poster

Vad rekommenderas, och hur brukar ni göra med batterierna till båten vintertid? Låter ni dom sitta kvar eller plockar ni ur dom ur båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom sitter kvar.

Laddar fullt innan pressen åker på. Sedan ger solcellen underhållsladdning under vintern, förutsätter vit/halvgenomskinlig press.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laddar fullt och låter dom sitta kvar men vore förstås absolut bäst att förvara dom i plusgrader med underhållsladdning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom får sitta kvar men jag kopplar loss dom från kablarna så att inga krypströmmar kan uppstå. Kontrollmäter spänningen 1 ggn/mån och laddar vid behov. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Gelis:

Dom sitter kvar.

Laddar fullt innan pressen åker på. Sedan ger solcellen underhållsladdning under vintern, förutsätter vit/halvgenomskinlig press.

Det är nog både den bästa och enklaste metoden. Ett bra batteri ska klara vintern utan laddning förutsatt att det inte "läcker" någonstans. Men när batteriet börjar bli några år så ökar självurladdningen och när spänningen sjunker så ökar risken för att batteriet ska frysa sönder.

Konstant underhållsladdning är bra men, det händer varje år att någons laddare lägger av och batteriet kokar sönder.

Underhållsladdning med solpanel är perfekt, strömmen blir aldrig stor under vintern så även om regulatorn krånglar så blir inte batteriet mördat.

En del har en liten panel som de fäster utanpå presseningen. På ett ställe när båten stod inomhus ställde vi panelen i ett fönster.

Till mitt startbatteri har jag en 10W panel med regulator, inkopplad året runt. Batteriet är alltid fulladdat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, då låter jag batterierna vara kvar men lyfter nog av kablarna från polerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev rool:

Tack för svaren, då låter jag batterierna vara kvar men lyfter nog av kablarna från polerna.

Se bara till att de är fulladdade och ladda någon gång per månad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk också på att spänningsstyrda relän, tex Biltemas som i övrigt är bra, drar tillräckligt för att förstöra batterierna under vintern om det är inkopplat och ingen laddning sker. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, 

 

fortsätter på samma tråd med en fråga;

 

tidigare har jag alltid lämnat batterierna fulladdade, men okopplade i båten som ligger i en kall hall. Dom har laddats en gång på vintern samt just före sjösättning. 

Nu har jag en 108 w solcell kopplad till en Victron SmartSolar MPPT 75/15 och tänkte koppla loss allt annat utom Victronen från förbrukningsbanken till vintern. Båten ligger i en kall hall med små fönster på ena sidan, som inte ger så mycket ljus under den mörka vintern.

Nu till frågan:

Kan Victronen/solcellen "dra ström" mera än den laddar under vintern ?

Finns det andra risker med att lämna Victronen/solcellen kopplad ?

 

Victronen har en egenförbrukning på 10 mA.

Batterierna (2) är 1 år gamla  95 Ah Biltema AGM

 

Tack igen för svar !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som skiljerelän så dra en solregulator lite ström så det säkraste är att koppla bort batteriet helt om man inte kan tillföra någon laddning.

Att ha el ansluten under vintern brukar vara en känslig fråga. Efter en massa tjafs på ett ställe så fick jag tillåtelse att ha en liten datorladdare inkopplad till solregulatorn. Laddare låg utanför båten och med en stor skylt att jag hade tillstånd till det.

Att det stod en båt med flera hundra liter bensin i och husbilar med fulla gasolflaskor var det inga problem med.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är inte omöjligt att den drar ur batterierna en skadlig mängd. Den ska dra 10 mA vilket blir 7.44 Ah i månaden. Koppla ur den.

 

Nu har du ju så mycket batterier att de ska klara det men varför chansa. Dessutom inte bra att de står lågt laddade en längre tid.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inga absoluta sanningar med blybatterier. Ett normalt blybatteri med flytande elektrolyt kan behöva laddas var 10:e vecka medans högkvalitets AGM och Gel batterier kan klara sig hela vintern utan att laddas. 

Här finns en länk till vad Tudor tror,

https://tudor.se/batterikunskap/batteriets-urladdning/

 

Men du köper ett Victron-batteri, som jag själv har, tror de att självurladdningen är  8%/mån vid 0˚. Alltså 50 % på åtta månader. Borde klara en vinter. 

 

Så om man inte vet, koppla in en laddare var 10:e - 12:e vecka.  Då kan det också vara bra att laddaren är inkopplad och kabeln hänger lättillgänglig. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev anuba:

Det finns inga absoluta sanningar med blybatterier.

- - - - - - -

Så om man inte vet, koppla in en laddare var 10:e - 12:e vecka.  Då kan det också vara bra att laddaren är inkopplad och kabeln hänger lättillgänglig. 

Helt rätt.

Självurladdningen tenderar också att öka när batteriet blir äldre, temperaturen är hög och en massa andra faktorer. Väldigt svårt att förutse. Precis som sagts ovan - koppla isär och lägg på laddning ett par ggr i vinter.

 

Nämndes f.ö. ovan att batteriet skulle må bäst av att tas hem och förvaras i plusgrader. Det är dock inte riktigt sant, det mår alldeles jättebra i minusgrader också - om det är laddat. Samtidigt minskar som sagt självurladdningen m.m. Själv slutade jag kånka hem 120kg batterier redan andra vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev bhemac:

Se bara till att de är fulladdade och ladda någon gång per månad.

 

13 timmar sedan skrev bhemac:

Precis som skiljerelän så dra en solregulator lite ström så det säkraste är att koppla bort batteriet helt om man inte kan tillföra någon laddning.

Att ha el ansluten under vintern brukar vara en känslig fråga. Efter en massa tjafs på ett ställe så fick jag tillåtelse att ha en liten datorladdare inkopplad till solregulatorn. Laddare låg utanför båten och med en stor skylt att jag hade tillstånd till det.

Att det stod en båt med flera hundra liter bensin i och husbilar med fulla gasolflaskor var det inga problem med.

Jag låter alla batterierna stå kvar i båten.

Dom som är av den medeltida öppna typen kollar jag syranivån på hösten och på våren.

Mina är anslutna till elsystemet eftersom jag tar "landström" under hela torrsättningssäsongen, batteriladdarna styrs av timer och laddar några timmar varje dygn.

Även solcellspanelerna är inkopplade som vanligt, men mellan december och februari eller mars, beroende på snötillgången, ligger det en presenning på som inte släpper igenom speciell mycket ljus.

Huvudströmbrytarna (=batterifrånskiljarna) är avstängda, om jag inte jobbar i båten och behöver ljus och el.

 

Vidare, efter som jag har "landström" står det en frostvakt under motorn, den kopplas in i eluttag istället för vv-beredaren som då naturligtvis är tömd.

 

Även gasolflaskorna finns ombord, liksom fyllda bränsletankar (diesel), jag har tillåtelse från markägaren, gissa vem det är...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Även gasolflaskorna finns ombord, liksom fyllda bränsletankar (diesel), jag har tillåtelse från markägaren, gissa vem det är...

Din fru  😋 ?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev IngemarE:

Din fru  😋 ?

Ja hon äger hälften.

-Det är ju naturligtvis inte alla förundrat att kunna ha båten i sin egen trädgård.

Kan ju vara praktiskt ur många synsätt. Efter några återkommande stölder i förra båten då den stod i kommunal hamn, blev jag synnerligen paranoid på tjuvar och banditer och tog hem båten. Det är nu mer än 20 år sedan. Vi bor centralt i Göteborg i ett litet villaområde, där tomterna är väldigt små. Då andra grannar har såväl båtar, husbilar och husvagnar vinterförvarade på tomterna är det ingen (ännu) som haft några åsikter. Men det blir trångt på gatan, eftersom bilen inte kan stå på tomten då båten står där, det är väl det som egentligen är problemet. Alla hushållen har ju minst två bilar.

Större båt än den jag har nu, får inte plats, det går inte ens att passera huset och båten med gräsklipparen, så den får man dra runt kvarteret då baksidans lilla gräsmatta skall klippas.

Men det mildrar kanske mitt miljösamvete litet, jag har omkring 15 km till båthamnen, tvärs genom staden, med trängselskatter och så, och det tar 50 minuter med spårvagn. Det tar 10 sekunder att gå från ytterdörren till båten.

 

Men i alla fall, jag har batterierna anslutna och laddar på litet varje dygn, två av dessa står i motorrummet och där blir det inte frost, de andra två är centralt placerade i båten och där blir det inte speciellt kallt heller. Inget av batterierna står på betonggolv, då detta enligt misstolkade sägner och felaktiga utsagor skall vara förödande...

 

Förödande är det ju då att utsätta dåligt laddade eller ännu sämre, urladdade batterier för kyla och frost, gör inte det. Om det inte direkt tar död på batterierna så förkortar det i alla fall livslängden. Däremot skall batterier förvaras svalt, vad som nu är för skillnad mellan kyla och svalka vet jag inte.

I Göteborg kan man då förvara batterier i trapphusen i flerfamiljshus, tror jag, eftersom dessa utrymmen på götebosska kallas för "svalen" med betoning på första stavelsen. Måhända kom det sig av att trapphusen var ouppvärmde i de gamla landshövdingehusen.

 

Men vid torrsättning på vanligt sätt i hamn eller på marina är ju solcellspanelerna praktiska även vintertid, för underhållsladdning. Om man nu inte har presennings på eller ett tjockt snötäcke.

Vintersolen ger ju inte så mycket, men tillräckligt för litet underhållsladdning iallafall.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev anuba:

Det finns inga absoluta sanningar med blybatterier.

Visst finns det det, batteritillverkarna vet mycket väl vad de gör och även ganska väl hur batterierna utvecklas när de åldras. 

Däremot är man lite snåla med att  sprida den informationen till allmänheten. Men visst går det att få fram. HÄR kan finnas en del att hämta.

Självurladdningen beror på batteriets kemi, lagringstemperatur och ålder.

GEL/AGM har lägst självurladdning, runt 3%/mån. För att få batterier skaksäkra tillsätter man Antimon som ger hög självurladdning, typ 6%/mån. NiCd har extremt hög självurladdning, runt 1%/dygn. LiFePO4 har en försumbar självurladdning och rena Litium batterier nästan ingen alls, kan oftast lagras i 10 år utan att man tappar något nämnvärt.

Tillverkarna av blybatterier brukar rekommendera laddning var 3:e månad när de står i lager dvs inget anslutet medan laddning med en till två månaders intervall när det kan finnas en liten förbrukning.

Varje gång ett blybatteri ska leverera ström så slits det och livslängden minskar. Därför är det lönsamt att se till att hålla batterierna laddade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 10/2/2019 at 9:18 AM, bhemac said:

Visst finns det det, batteritillverkarna vet mycket väl vad de gör och även ganska väl hur batterierna utvecklas när de åldras. 

Däremot är man lite snåla med att  sprida den informationen till allmänheten. Men visst går det att få fram. HÄR kan finnas en del att hämta.

Självurladdningen beror på batteriets kemi, lagringstemperatur och ålder.

GEL/AGM har lägst självurladdning, runt 3%/mån. För att få batterier skaksäkra tillsätter man Antimon som ger hög självurladdning, typ 6%/mån. NiCd har extremt hög självurladdning, runt 1%/dygn. LiFePO4 har en försumbar självurladdning och rena Litium batterier nästan ingen alls, kan oftast lagras i 10 år utan att man tappar något nämnvärt.

Tillverkarna av blybatterier brukar rekommendera laddning var 3:e månad när de står i lager dvs inget anslutet medan laddning med en till två månaders intervall när det kan finnas en liten förbrukning.

Varje gång ett blybatteri ska leverera ström så slits det och livslängden minskar. Därför är det lönsamt att se till att hålla batterierna laddade.

Det menar är att olika AGM-batterier har olika prestanda. Det finns dyra och billiga varianter. Du kan inte bara skriva att AGM har 3%/mån. Mina Victron har har mindre än 2%/mån vid 20C men 6%/mån vid 0C. Så läs databladen. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev anuba:

Det menar är att olika AGM-batterier har olika prestanda.

Olika batterier batterier har olika prestanda men tex alla blybatterier har en självurladdning, det är en  sanning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-10-01 vid 14:29 skrev Freez:

Laddar fullt och låter dom sitta kvar men vore förstås absolut bäst att förvara dom i plusgrader med underhållsladdning.

Nja, ett friskt fulladdat blybatteri klarar utan att frysa ner mot 50-60 grader kallt.

Samtidigt så minskar självurladdning och annan åldring med sjunkande temperatur. (Tänk djupfryst mat). 

Detta innebär att om man laddar batteriet fullt nångång i oktober och helst laddar fullt igen i januari, och däremellan ser till att lossa ena polskon från batterierna, så kommer batteriet att åldras minimalt, och kanske mindre än med underhållsladdning hela tiden. 
Har man solcellsladdning under vintern bör man i alla fall koppla bort allt annat från batterierna för att ingen småström skall slinka ut under den långa mörka vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra vinter blev jag av med 4 batterier, ett tiotal båtgrannar blev också hemsökta.

Det var "snälla" tjuvar, allt var snyggt bortkopplat, inga klippta kablar, eller sönderbrutet.

Täckningen fastknuten, så inget skvallrade om "besöket".

Så i år får jag släpa hem eller gömma batterierna i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt detta diagram så är självurladdningen vid 10 minusgrader ca 0,5 procent och ökar till 1 procent vid 5 plusgrader. Är då batteriet fullt laddat, urkopplat och står i båten utomhus i säg 7 månader så är det ingen stor förlust som kan uppstå, förmodligen mellan 4 till 7 procent.

Screenshot_20191101-062316.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där procenttalet gäller möjligen under optimala förhållanden och nya batterier.

 

Som, förutom båten, även ägare av flera entusiastbilar som står på vintern med urkopplade och/eller urplockade batterier under olika förhållanden kan jag intyga att självurladdningen kan vara betydligt högre än i ovanstående diagram. I synnerhet när batterierna inte är helt nya längre men i övrigt fortfarande ganska funktionella.

 

Men att den dessutom ökar vid ökad temperatur är odiskutabelt 😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Det där procenttalet gäller möjligen under optimala förhållanden och nya batterier.

 

Ja det är sant och vill man vara på den säkra sidan så räkna med att behöva ladda en gång i månaden. Bäst verkar det vara att ha solcells laddningen igång.

Det är inte kul att ta hand om sönderfrysta batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Har båda båtarna på tomten så batterierna får stå kvar. Kontrolleras och laddas med jämna mellanrum. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra tips är att, om man har en batteriladdare inkopplad, lägg den på en vanlig, billig timer och kör en timma per dygn el likn. Det händer att laddare går söder och kokar batterier.

Min laddare är inkopplad via en Sonoff fjärrbrytare då kan jag kör lite extra om jag har grejat i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Magnus Sterkys (Seawolf) bok ”Elsystem för båtar” kan batterierna sitta kvar i båten. Ladda några gånger, ex vid Lucia, sportlovet och vid sjösättningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart att batterierna ska sitta kvar, jag skulle flytta ett batteri fårn en annan båt och tappade det. Lyckligtvis överlevde batteriet men det kunde lika gärna gått sönder.

Det man ska varna för är att självurladdningen ökar ju äldre batteriet blir. I början klarar det sig utan att laddas under vintern men med tiden kräver det laddning oftare och oftare.

 

Det säkraste är nog att ha en solladdning som underhåller batterierna.

Mitt startbatteri är ett AGM på 95Ah, sjävurladdningen borde ligga runt 3% dvs ca 3Ah/månad.

Till det har jag en 10W solpanel. Under den sämsta tiden den 4Wh/dygn i snitt eller 120Wh/10Ah på en månad. Men regulatorn tar lite ström själv så jag räknar med att få 5Ah netto. Detta i Dec-Jan men i Febr får jag 2,5 gånger så mycket energi.

Slutsats: 10W solpanel/batteri håller batteriet laddat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev bhemac:

Klart att batterierna ska sitta kvar, jag skulle flytta ett batteri från en annan båt och tappade det. 

 

Det kan man kalla spänningsfall 😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...