Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
MarkusF

Effekt?

Rekommendera Poster

De här elsambanden blir jag aldrig klok på! :(

När jag tittar på två olika lindragare så presenteras de olika. Båda på 12 volt men en sägs ha effekt 900 watt medans den andra drar 25 ampere. De sägs ha samma lyftkraft. Hur mycket drar den på 900 watt?

 

https://www.biltema.se/fritid/fiske/fiskeverktyg/marin-lindragare-2000040511

 

http://webbshop.carapax.se/dragare/north-lift/lindragare-garndragare-etc/northlift-lindragare-lh200.html

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade manualen och där står det olika förbrukning för olika belastning, allt från 12-165 ampere.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som en bil har ett max antal hk så utnyttjas inte dessa hela tiden. Och därmed drar bilen olika mycket mängd bränsle.

 

Om två lindragare har samma märkeffekt vid den maximala belastning de är gjorda för, kommer också denna maximala belastning/kraft att vara ganska likvärdig. Fysikens lag. Om den är 900W blir strömförbrukningen (vid 12V) 900W/12V=75A.

 

Observera dock att denna maxeffekt/kraft brukar vara angivna vid en belastning när motorn fortfarande förutsätts röra sig. Om den blockeras blir strömmen däremot mycket högre då motorn blir som en kortslutning, och då lever den inte länge innan värmeeffekten får den att brinna upp. Det är i detta läge säkringen bör utlösa.

 

Normal driftseffekt är dock mycket lägre än maxeffekten - precis som på en bil. Det har du också sett i manualen, där nedåt 12A (12A x 12V = 144W) är angivet. Men se allt detta bara som exempel, verklig belastning/ström/effekt kommer variera. Precis som under bilkörning.

 

Slutsatsen är alltså att maxeffekt och ström kan anges på olika sätt och förvirringen är förståelig. Ibland anges en strömförbrukning och effekt vid en maxlast som ligger en bra bit över den nominella maxlasten, dvs den klarar inte detta speciellt länge. Kanske den gräns där säkringen kommer bryta. Och ibland tvärtom en superlåg strömförbrukning för att visa hur lite den kan dra - under optimala förhållanden.

Om man bara ser den låga strömförbrukningen, en maxeffektangivelse och en stor lyftkraft så verkar det för bra för att vara sant. Och det är ju inte sant, då allt inte kan fås samtidigt.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev MarkusF:

De här elsambanden blir jag aldrig klok på! :(

När jag tittar på två olika lindragare så presenteras de olika. Båda på 12 volt men en sägs ha effekt 900 watt medans den andra drar 25 ampere. De sägs ha samma lyftkraft. Hur mycket drar den på 900 watt?

 

https://www.biltema.se/fritid/fiske/fiskeverktyg/marin-lindragare-2000040511

 

http://webbshop.carapax.se/dragare/north-lift/lindragare-garndragare-etc/northlift-lindragare-lh200.html

 

 

Om du delar effekten med spänningen får du strömmen (P/U=I). 
900/12=75A. 
Men 900w är uteffekten, så för att räkna ut den riktiga strömförbrukningen behövs Ineffekten och den har vi inte:

Lyftkraften behöver ju inte alls var beroende av effekten, utan kan ju vara ner eller uppväxlad (se olika lin-hastigheter samt kvalitet/typ på motorn och block osv).

bra kvalitet på sakerna så kan man ofta går ner på effekten och spara ström...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack förutförliga svar! Kanske lär jag mig detta någon dag....?! :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gullholmarn:

Men 900w är uteffekten, så för att räkna ut den riktiga strömförbrukningen behövs Ineffekten och den har vi inte:

Tyvärr inte alls säkert att det generellt är uteffekten.

Det där är ytterligare en sak som kan förvirra. Maskiner och motorer anges ofta med max ineffekt medan t ex en mikrovågsugn anges med uteffekten (uppvärmningseffekten). Nu är ju båda de länkade utförliga med olika data i sin manual, och anger både specifikt att det ÄR just uteffekt.

 

Däremot är det intressant att den ena påstås bara dra 45A vid "heavy load", samtidigt som uteffekten är specad till 600W. Om vi ponerar att heavy load är max så drar den ju då bara 12x45=540W - i ineffekt. Alltså mindre än dess angivna uteffekt. Antingen är det en hejdundrades verkningsgrad, eller också (troligare) är "heavy load" inte speciellt "heavy".

Sedan kan man fundera på lyftkraften. Denna har lyftkraft på upp till 90kg, medan Biltemas starkare anges till max 90 kg. Är det samma sak ?  Eller är det "upp till" om man t ex utväxlar med ett extra block ?

Biltema å andra sidan tar i åt andra hållet  när det gäller strömförbrukningen, och anger en häftig normallast väldigt nära maxvärdet, samt ger en hint om att denna maskin kan dra rätt mycket ström när det går tungt. Bättre det dock, om du frågar mig.

 

Förvirringen är förståelig 🤨

 

(Sedan är det helt rätt med förtydligandet som Gullholman gör att utväxling m.m. givetvis måste vara lika för att lyftkraften skall vara densamma vid en viss effekt. En traktor är ju oftast mångdubbelt "starkare" än även en häftig personbil, trots att traktorn inte sällan har hästkraftsmässigt mycket klenare motor).

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Tyvärr inte alls säkert att det generellt är uteffekten.

Oftast är det ineffekt som anges, en borrmaskin på 500W brukar dra detta men mäter man effekten på utgående axel så kan den var hälften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev bhemac:

Oftast är det ineffekt som anges, en borrmaskin på 500W brukar dra detta men mäter man effekten på utgående axel så kan den var hälften.

Det står att det är uteffekten i manualen!

 

1 timme sedan skrev IngemarE:

Tyvärr inte alls säkert att det generellt är uteffekten.

Det där är ytterligare en sak som kan förvirra. Maskiner och motorer anges ofta med max ineffekt medan t ex en mikrovågsugn anges med uteffekten (uppvärmningseffekten). Nu är ju båda de länkade utförliga med olika data i sin manual, och anger både specifikt att det ÄR just uteffekt.

 

Däremot är det intressant att den ena påstås bara dra 45A vid "heavy load", samtidigt som uteffekten är specad till 600W. Om vi ponerar att heavy load är max så drar den ju då bara 12x45=540W - i ineffekt. Alltså mindre än dess angivna uteffekt. Antingen är det en hejdundrades verkningsgrad, eller också (troligare) är "heavy load" inte speciellt "heavy".

Sedan kan man fundera på lyftkraften. Denna har lyftkraft på upp till 90kg, medan Biltemas starkare anges till max 90 kg. Är det samma sak ?  Eller är det "upp till" om man t ex utväxlar med ett extra block ?

Biltema å andra sidan tar i åt andra hållet  när det gäller strömförbrukningen, och anger en häftig normallast väldigt nära maxvärdet, samt ger en hint om att denna maskin kan dra rätt mycket ström när det går tungt. Bättre det dock, om du frågar mig.

 

Förvirringen är förståelig 🤨

 

(Sedan är det helt rätt med förtydligandet som Gullholman gör att utväxling m.m. givetvis måste vara lika för att lyftkraften skall vara densamma vid en viss effekt. En traktor är ju oftast mångdubbelt "starkare" än även en häftig personbil, trots att traktorn inte sällan har hästkraftsmässigt mycket klenare motor).

Summa summarum är det rätt svårt att jämföra rakt av när de inte specat likadant.
Blir lätt att man jämför äpplen och päron...

Kikar man bara på effekten tycker jag ofta att man blir besviken på de billigare fabrikaten, det är ju så mycket mer än effekten som spelar roll, vridmoment och användarhet osv...
 

Redigerad av Gullholmarn
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Gullholmarn:

Det står att det är uteffekten i manualen!

Jo, men det var ju just det jag skrev. Såg du inte det:

 

1 timme sedan skrev IngemarE:

 Nu är ju båda de länkade utförliga med olika data i sin manual, och anger både specifikt att det ÄR just uteffekt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Gullholmarn:

Det står att det är uteffekten i manualen!

Ja om det nu stämmer. 

Den första kan dra 90 kg med 45m/min. Det motsvarar 660 Wh

Biltemas kan dra 90kg med 35 m/min dvs 515 Wh

5-600W i uteffekt är rimligt med 900W ineffekt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har enligt bilden nedan funnit bägge alternativens ´datablad´.

Att fokusera på just elmotorns nominella effekt (P) eller strömstyrkor (I) känns tveksamt.
Finns ju mycket annat som kan påverka valet?
Typ inköpspris, kvalitet, livslängd/korrosion m.m.


Håller med om att detta med ´naturlagarnas fundamenta´ ibland förfuskas, typ watt volt etc.
[Men det fina med naturlagar är att de är nästan omöjliga att fuska med i dagens läge, nån räknenisse (typ jag själv, ids f.ö. inte kontrollräkna) skulle genast börja ifrågasätta, åtminstone vid större reklamljug!?]

    Ena alternativet tycks ha en elmotor på nominellt 900W, och det andra alternativet en på ´endast´ 600W. Hög effektstyrka hos elmotorer är ju sällan fel men hur hög effekt (arbetshastighet) behöver du egentligen? Måste dina (som jag gissar) kräftburar halas in med rekordhastighet kan jag fundera, eller är en något lägre inhalningshastighet som ändå gör jobbet acceptabel ?

Bildkällor: Respektive PDF-manual, Biltemas hittad enligt TS ursprungslänk HÄR och NorthLifts HÄR.

lindragare.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kvalificerad gissning är att det sitter samma storlek på motor i båda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ser problemet ur mekanisk synvinkel så är det något lurt med tabellen i Thomas inlägg.

Max lyftkapacitet = 90 kg. Det är alltså i kraft räknat 90 x 9,82 = 883 N 

Hastighet i tung belastning 30 m/min = 0,5 m/s.

Effekten(P) som det här maskineriet måste drivas med (dvs elmotorn) i tung belastning är

P =F*v = 0,5 *883 = 441,5 W.

Uteffekten på elmotorn anges som 900 W.  Man kan ju inte förlora 50% i kuggväxeln? 

Mer normalt är 5-10% kanske. 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Effekten som anges är nog ineffekt, verkar mera rimligt.

Dessutom är det inte vanligt att man anger uteffekt på elmotorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, förväxlad motoreffekt - menar som sagts ovan elektrisk ineffekt mot mekanisk uteffekt hos elmotorn - är ju en tänkbar teori. (Fast elmotorer brukar väl ha en verkningsgrad uppåt 90%, men men?)


Kollade angivna siffror för strömförbrukning enligt bilden nedan.
Tror nu mer på att Biltema kan ha haft en ´dåligt dag på jobbet´ då de länkade den manualen?
(Fast deras produkt kan ju vara helt okej och prisvärd ändå!)

 

bbbb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Thomas-1:

(Fast elmotorer brukar väl ha en verkningsgrad uppåt 90%, men men?)

En trefas, asynkron motor, ja. En billig likströmsmotor har betydligt lägre verkningsgrad. Samma gäller de universalmotorer som sitter i tex borrmaskiner mm, där är 50% inte ovanligt. Leta efter tester av borrmaskiner.

Ett backslag har ofta en förlust på 10-15%, en betydligt mera primitiv nedväxling som det troligen är här har nog ännu sämre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...