Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jeppe03

trasig motor

Rekommendera Poster

Hej  

Har en Mariner 90 hk  2 takt frånt 2003 som verkstad konstaterat att ett vevlager gått pga inte tillräckligt med olja funnits. 

Den har knackande ljud och är svårstatad.   Någon som har erfarenhet om det är lönt lägga energi på laga den 

Arbetskostnaden skulle överstiga värdet  på själva motorn menade verkstaden.

Redigerad av Jeppe03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du själv för kunskaper, verktyg och plats att hålla till, kan du göra jobbet själv?

Om ja hur värderar du din egen tid?

Hur mycket förväntas reservdelarna kosta?

Hur mycket värderar du motorn till, kolla jämförbara på Blocket.

 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ha någon att göra jobbet innebär sannolikt att killen på verkstaden har rätt, det blir dyrare än att köpa en likadan fungerande motor. Gamla tvåtaktsutombordare är inget investeringsobjekt precis. I sig en fördel när du letar en ny motor.

Som motorn står just nu är den förstås värdelös. I det läget är det ingen skada skedd att skruva sönder den.

Om du har tur så är inte vevaxeln repad, fast det brukar de bli om lagret har skurit. Då skall den slipas till nästa överdimension. Att slipa vevaxlar är inte gratis det heller och dessutom gäller det att få tag i lager som är överdimensionerade.

Om du fortfarande har tur så är lagerfästet i blocket oskatt, fast det brukar de inte vara om man kört en stund med klonkande motor.

Är du fortfarande en riktig turkille så är vevstaken oskadd, fast det brukar de inte vara om de har fått klonka omkring ett tag med glappt lager.

Förutom ovanstående incitament för pessimism så har du antagligen dragit av några skruvar på vägen in till motorn innersta och dessutom hittat en del korrosion. På din motor brukar vattenskölden i avgaskammaren vara så gott som borta vid den åldern.

 

Mitt råd om du är en händig kille med begränsad båtbudget: Köp en likadan motor som den du har. Skruva sönder den gamla och spara allt användbart från den; växelhus, tändsystem, förgasare och allt annat löst. Då har du reservdelar för ett tag framöver.

 

Om du är en måttligt händig kille med större budget: Skaffa en nyare eller ny motor och hoppas på det bästa.

 

Om du är en ohändig kille med obefintlig båtbudget: Bli någon av de ovanstående 🙂

Redigerad av Faderullan
  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen beror det ju på, ska du bara laga det trasiga, eller passa på att renovera hela motorn? Om man renoverar den ordentligt kan man ju inte jämföra värdet mot en likvärdig begagnad, utan du får ju en "ny" motor som kommer funka bra i många år. Mycket mer värt än en begagnad på blocket, och kanske mer prisvärt än en lite nyare begagnad?

Redigerad av ralle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev ralle:

Sen beror det ju på, ska du bara laga det trasiga, eller passa på att renovera hela motorn? Om man renoverar den ordentligt kan man ju inte jämföra värdet mot en likvärdig begagnad, utan du får ju en "ny" motor som kommer funka bra i många år. Mycket mer värt än en begagnad på blocket, och kanske mer prisvärt än en lite nyare begagnad?

En 2-takt av denna typ håller säkert 1000 drifttimmar utan att behöva renoveras på grund av normalt slitage. Om vi antar en förbrukning om 25 l/h så kostar den bensinen som går åt för att göra en sådan renovering nödvändig ca 425 000 kr.

 

Om motorn hade varit hel hade den varit värd ca 25 000-30 000 kr.  Att planera för att slita ut motorn är inte ekonomiskt försvarbart. Planerar man att laga motorn skall man hålla ned kostnaden så mycket det går.

 

Väldigt får utombordsmotorer slits ut vid fritidsbruk, det är istället korrosionen och som sätter en bortre gräns för livslängden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej tack för era försök att belys alternativen men blev kanske inte så klok av vad som är bäst ekonomiskt eller praktiskt möjligt

 

‎2019‎-‎09‎-‎30 vid 19:32 skrev Jeppe03:

Hej  

Har en Mariner 90 hk  2 takt frånt 2003 som verkstad konstaterat att ett vevlager gått pga inte tillräckligt med olja funnits. 

Den har knackande ljud och är svårstatad.   Någon som har erfarenhet om det är lönt lägga energi på laga den 

Arbetskostnaden skulle överstiga värdet  på själva motorn menade verkstaden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Jeppe03:

hej tack för era försök att belys alternativen men blev kanske inte så klok av vad som är bäst ekonomiskt eller praktiskt möjligt

 

 

Om du inte blev "så klok av vad som är bäst ekonomiskt eller praktiskt möjligt" av dessa svar (bortsett från ralles då) så tycker jag du bör läsa Faderullans svar en gång till eller flera, och begrunda ordentligt vad han skriver.

Han ger ett mycket klokt, insiktsfullt och välformulerat svar till dig.

Redigerad av Wingan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jeppe03:

hej tack för era försök att belys alternativen men blev kanske inte så klok av vad som är bäst ekonomiskt eller praktiskt möjligt

 

 

Försöker igen...

Med en motor i den prisklassen är det svårt att klara en vettig kalkyl om man för den till en verkstad som gör jobbet på timdebitering och som byter delar enligt vad som behövs. En verkstad som är mån om sitt rykte vill inte göra några halvmesyrer heller, därför byter de allt som kan fallera inom överskådlig framtid. Det går inte att avgöra vilka delar och åtgärder som behövs förrän motorn är nedskruvad i sina beståndsdelar. Vid det laget har verkstaden satt minst en halv arbetsdag på demontering. Det är först då som man kan summera vad som behövs och vad det kommer att kosta. I det skedet kan insikten komma att det här är inte lönt. Då får man likväl betala för det jobb som gjorts och man får med sig en tråkig hög delar hem.

 

Därför ar enda sättet att kanske klara kalkylen att skruva själv. Det kräver inga ekonomiska resurser att skruva sönder motorn som just nu ändå är värdelös. Det krävs bara utrymme att jobba i och din egen tid. Eftersom båtsäsongen börjar vara över finns det ju massor av tid och att mecka båtmotor är också båtliv 🙂  Med motorn nedskruvad är det lätt att avgöra om den är värd att åtgärda. Är den inte det så har du inte förlorat något i det här skedet. Om den är värd att fixa är det "bara" att beställa delar.

Om du dessutom har ett kontaktnät som gör att du får eventuellt slip- och svarvjobb gjort till kompispris så hjälper det naturligtvis.

 

Om det här inte verkar lockande så är mitt råd alltså att spara din trasiga motor och köpa en fungerande likadan, då har du ett reservdelslager som kan hålla dig igång på ett rätt billigt sätt.

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte hur det är på dessa 2-takts motorer. 

Men visst är det väl tätningar på veven, mellan var cylinders vevhus? 

 

Plockar man isär för helrenovering, så kan jag tänka mig att veven måste delas, för att få dit nya tätningar. Och då måste man ha tillgång till press o annat. 

Men kanhända det är helgjuten vev och delade tätningar.

 

Varför jag nämner tätningarna, är att om de är skadade, så

kommer inte vevhustrycket för var cylinder att bli tillräckligt högt, doeciellt vid låga varv. Det läcker över till grannvevhuset. 

Och motorn blir mer svårstartad, mm. 

 

Så detta är väl nåt man bör försöka att undersöka, innan man plockar isär. Går inte att trycksätta vevhusen med riven motor. 

 

 

På en fyrtaktare finns inga separata vevhus... Och då ej heller något vevhustryck, som är en av grunderna i 2-taktsmotorns arbetsprincip. 

 

Snöskotermotorer, 2-takt, kan vara känsliga på vilken olja som används i bensinen, då det gäller just nämnda tätningar. Och för byte, så måste veven delas. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Veven behöver inte delas. Är lösa rulllager och finns inga packboxar mellan vevhusen.

 

Dock så är det inte så enkelt att dela motorn om man aldrig gjort det tidigare. Skruv o muttrar sitter satan pga av korrosion. Alltid något som inte går att få bort och går sönder.

 

Men om man inget har att förlora så är det ju bara att ge sig på eländet.

 

Mariner är troligtvis Mercury i grunden på den storleken av motor.

 

Att lämna in för delning av motorn är troligtvis inte ekonomiskt försvarbart, räkna med minst 2-3 dagars jobb på verkstad och om man räknar med ca 1500 kr/tim  ca 36000kr bara i arbetskostnad.

Är vevaxeln skadad så blir det en ny sådan, har för mig att det inte finns överdimensions rulllager, dvs veven går inte att slipa.

Har yttre lagerhållaren roterat i blocket så lagersätet har gett sig, då är motorblocket skrot.

Nu vet jag inte vad ett nytt block + vevaxel kostar men säkert nästan lika mycket som arbetskostnaden. Men då motorn gått med för lite eller ingen  olja så är det ju lätt att det finns kolv och cylinderskador också.

I bästa fall så räcker det att byta lagret kostar runt en femhundring + övriga ev övriga delar som upptäcks är dåliga. Packningsats tillkommer.

Men som skrevs ovan motorn måste isär. Går det bra ca en halv dag, jävlas det så går kanske en och halv dag.

Här är bara att räkna. Ta reda på vad din verkstad tar i timmen och räkna på dom tiderna jag skrivit. så får du en siffra blött mellan tummen o pekfingret.

 

Om det vore jag så skulle skruva själv, men om det skulle lämnas in så sätt en maxgräns på kostnaden, kanske max 30000. 

Är inte lätt att hitta något begagnat i den storleken på motor och om det finns så lär prislappen hamna runt 20-30k

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så, det finns alltså inga tätningar mellan vevhusen, på vevaxeln? 

 

- Hur får man då till vevhuskompression? 2-takt bygger ju på principen att då kolven rör sig uppåt, så blir det undertryck i vevhuset för aktuell cylinder. Reedventilen öppnar, eller så styrs flödet från förgasare av kolvens nederkant. 

- När kolven därefter rör sig nedåt komprimeras bränsleluftblandningen i vevhuset och lite senare öppnas överströmningskanalerna, styrda av kolvens överkant o s v. 

 

Flera cylindrar. 

En kolv på väg upp, och en på väg ned.... Det tar s a s ut varandra, om det är fullt blås mellan vevhusen.

 

Måste vara nåt elementärt jag missat.

Eller också så: "Här duger inte gamla erfarenheter, så som den äldre vikarien i biologi sa, när hon kom in på kontotet efter en första lektion i sexualkunskap." 

😜

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hybro kapar tråden med lite principiella tvåtaktsspörsmål men varför inte?

Min encylindriga Seagull från 1964 skall ha 10% oljeinblandning i bensinen. Inte bara för att smörja utan för att oljan tätar glidlagrena. Moderna flercylindriga tvåtaktare däremot har rullager och lagersäten gjorda i halvor med en öppen tätningsring. I yttre axeländarna används naturligtvis packboxar av vanlig modell. För att slippa förklara i text sätter jag in en bild från Marineengine.com (borde vara ungefär TS's motor) som beskriver hur det ser ut. Man behöver alltså inte dela vevaxeln för att få dit delarna.
 

mariner90.gif.25c7988e419ede908aa2d6ae702a759e.gif

För Jeppes del kan det vara intressant att se hur tillgängligheten på delar till hans motor ser ut så kan man från sajten se att vevaxlarna till den motorn (om jag letat fram rätt motor) är på utgående och kostar i dagsläget 1000 $, ett lager 102 $/st, vevstake 110 $, packningssats 124 $. Räknar man då med att det enda vettiga om man skruvat sönder motorn är att byta samtliga lager så är det lätt hänt att det inte riktigt är lönt. Har man då dessutom lite skador på vevstakar och kolvar spårar det ur rätt fort...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det har sett ut så här så länge jag kan minnas på Murklas flercylindriga 2-t motorer dvs inga packboxar mellan vevhusen. Packboxar finns i ytterändarna. 2 vevhus delar på ett reedblock om motorn är 4 cylindrig

image.png.70b68afb94a2b1dd735384288ce14f5b.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om man skulle slipa veven så finns mig veterligen inga vevlager i underdimension.

Hur man än vänder och vrider på detta så är en ny powerhead det enda vettiga alternativet och detta byte är knappast ekonomiskt försvarbart om man inte kan få tag i en frisk för högst 10 000 kr möjligen lite mer om man själv gör jobbet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...