Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Dava

Stormfock?

Rekommendera Poster

Tycker att det vore bra med ett mindre försegel till min Soling då det ofta blåser så mycket att jag upplever krängningen i slagen som besvärande, inte sällan kränger hon ner så att vi får in vatten över kanten.. samtidigt som vi tappar höjd och fart.

 

Lösningen borde vara en mindre fock. Segelloften verkar dock inte se samma fördelar och menar att jag ska skaffa en hårdare och stelare fock men fortfarande runt 100%

 

En ren stormfock på 3-4 m2 känns kanske för liten, men en på ca 60 procent (6m2) hög och smal vore bra för att kunna hålla balans i båten även om det blåser runt 10-12 m/s

 

Är det någon som har erfarenhet eller åsikter? Tänker jag fel? Ska den vara än mindre och lägre som standard stormfock är?

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för möjligheter att reva storseglet istället..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Som Peter skriver om att reva storen, något jag alltid gör först. Sist seglade jag i 11m/s med en fullt utrullad genua och storen revad med 2. Hon gick väldigt vackert och stabilt med lite utsläppt stor också för att hon inte skulle kränga så mycket. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Påstås att Cumulus är ritat för att gå bäst vid ca 22 graders  lutning på kryss. 

Det verkar stämma. 

 

Minskar segelytan tills jag kommer dit, även om det brallar i...  Och det funkar. 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Northsails guide  och Doylesails så vid hårdvind är det en A1-fock som gäller vilken är plattare än standard focken. Samt se till att trimma som British Soling om det är hårdvind.

 

Soling är en krävande båt att segla optimalt när det blåser. Jag har provat på och var gast med hängsele och burkade aktivt på en kappsegling. Det var jättekul men riktigt slitigt. En Soling ska seglas ganska plant på kryssen (max 20 grader) om det ska bli bra fart och vid kappsegling revas det aldrig.

Men om det är semestersegling så kan man ju sätta in ett rev i storseglet för att minska segelytan och därmed göra seglingen enklare. 

Redigerad av per_62
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ungefär de svar jag fått när jag pratar med de olika segelmakarna. 

 

Det är inga rev i mitt storsegel men det är kanske där jag ska börja..(?!)

 

Upplever dock att jag kan följa med och parera vinden och krängningen bra med storskotet medan focken gärna kunde ha varit mindre.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rekommenderad vikt för besättningen på en Soling vid kappsegling är ca 250-340 kg.

Om vikten understiger detta så kan det bli svårt när det blåser att hålla en Soling förhållandevis plant på kryssen. Men man kan alltid plana ut storseglet samt segla med lite fladder. Är det gamla bukiga segel så bör man överväga att köpa nya så seglar båten mycket bättre. Men en hel del är även trimning och hur man styr båten.

 

Även med lättare besättning så ska det med övning kunna gå ganska bra att stagvända utan att båten kränger ner och tar in vatten. Se till att hålla bra fart innan och under stagvändningen samt fall inte av för mycket efter slaget samt se till att seglen inte fyller alltför mycket efter slaget.  Så prova först utan att sy in rev i seglet.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute idag 9-12 m/s kanonväder för övrigt. Med lite fladder i storseglet går det att hålla en hyfsad krängningsvinkel. Inte 20, men inte mer än 30 grader.

 

Fick en intressant offert på ett 2,6 m2 stort försegel, men är rädd det blir lite för litet. De kunde tyvärr inte leverera före upptagning så jag tänker att jag kan vänta till våren.

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...