Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
jan_af_lisoe

Strul med Lowrance Elite-9 Ti TotalScan

Rekommendera Poster

Jag har sedan strax tre år tillbaka navigationsinstrument Lowrance Elite-9 Ti TotalScan, dvs både GPS plotter och ekolod i samma. Den funkade utan problem i nästan två säsonger, men i slutet av förra säsongen fick jag problem som uppkommer oftare och oftare. Undrar om det finns någon här som känner igen problemet och kanske även har löst det.

Problem visar sig på två sätt:
1. Vid start vill inte ladda sjökortet (jag har C-Map), den skriver på skärmen "Laddar Sjökort" men sjökortet blir inte laddat. Waypoints syns, men inget sjökort. Ibland händer det att skärmen blir svart och den börjar återställningen och sjökortsladdningen. Lösningen har hittills varit att stänga av instrumentet och försöka igen, ibland funkar vid 2a försöket, ibland behövs upp till fem.

2. I detta fall funkar navigationen, men plötsligt blir skärmen svart och den kör en återstart. Ibland lyckas den laddar sjökortet och fortsätter, ibland inte. Behöver ibland stänga av instrumentet några gånger tills den funkar igen.

 

Jag har hittills inte gjort några  manuella återställningar (vet inte ens om det finns några) och inte uppdaterat programvaran.

Skulle vara tacksam om någon vet vad jag skall göra, vore synd att kasta 10 000 kronors instrument över bord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som dålig kontakt i kablar eller att det kommit in vatten. 

Ring Lowrance, de kan säkert hjälpa till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan behöva uppdatera programvaran, de hade problem med c-map kort slutade visas i en programvara

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev snilsson:

Kan behöva uppdatera programvaran, de hade problem med c-map kort slutade visas i en programvara

Hoppas verkligen att du har rätt, för jag hittar inte kvitto så hårdvaroreparation kan bli dyrt. Ska testa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, 

 

Jag har samma problem på min ti2 7.

Den hänger sig och startar om så fort jag stoppar i minneskortet. 

Waypoints syns men inget annat. 

Genesis live går inte att välja i menyn heller, ..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...