Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
sy_Alice

Dagens båtar saknar kompass

Rekommendera Poster

20 timmar sedan skrev Lintott:

 

 

En yxa instoppad i stuvfacket på andra sidan om skottet där kompassgivaren sitter var inte så bra....

 

 

Tänkte på det där med yxan...

Det är ju idag ytterst sällan eller aldrig man ser någon hantverkare som använder en flintyxa.

Soldater har inte längre några hillebarder, och bajonettkniven togs bort omkring 1979 i svenska armén...

Förvisso stör inte stenyxor kompassen ombord, men utvecklingen har ju minst sagt gått framåt mot mer användarvänligare verktyg, ävensom en flintyxa är väldigt vass, så kräver den en hel del underhåll och den förbrukas snabbt.

 

Men en 200kr-kompass kunde ju tillverkarna skruvat dit, om inte annat för att bevara traditionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Folk använder inte sina båtar på samma sätt idag som för 30-40 år sedan. Dels tror jag de flesta tar sig fram någorlunda inomskärs och mest är ute i skapligt väder "när allt är som det skall vara". Vi är dessutom bortskämda med alla möjliga appar som meddelar oss väderprognoser i tid och otid. Radarbilder över nederbörd, molnighet och blixtaktivitet i realtid. Att riskera att bränna sin utrustning pga oväntat blixtnedslag ser jag som liten risk. I värsta fall får man väl då hala fram sin telefon och navigera vidare med den.

 

De som använder sin båt i annan omfattning har förstås helt andra krav på sin utrustning och då duger nog ändå inte en standardutrustad båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har varit en del snack om att de misstämmer pga deviation och så är det så klart. Dock tror jag det är vanligare att använda kompassen som jag gör i det stora hela. DVS se att man håller kursen och inte vinglar för mycket i öppnare vindar. Då spelar det egentligen ingen roll om det står 165grader eller 360grader bara den är på samma hela tiden.  Dock är det ju så klart skönt om den visar rätt, särskilt vid överfarter osv. men det händer inte lika ofta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev makke_the_muss:

Dock tror jag det är vanligare att använda kompassen som jag gör

Ja så är det nog. Men det är klart ha att ett märke är bättre att styra på - om det finns.

Ännu bättre blir det med e elektronisk kompass med rate-gyro som visar kursändringar mycket snabbare.

 

Det jag vänder mig mot är alla som tycker att det är ett viktigt navigationshjälpmedel. För funger vid navigering krävs att man känner till deviationen och även använder andra hjälpmedel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har plockat fram mina gamla kursböcker nu för att uppdatera kustskepparn.

Och i övningsboken står följande kommentar "Inget handelsfartyg, hur modernt det än må vara, får brukas för sjöfart om det inte har en godkänd och kontrollerad magnetkompass ombord!"

Nu är det ju för yrkessjöfarten, och det kan ju (?) ha förändrats, för min bok är från 2001.

Men om det fortfarande stämmer, och yrkessjöfarten måste ha det, då tycker jag att det är konstigt att fritidsbåten inte har det.

Hur är det med tävlingsbåtarna? Volvo ocean race båtarna? Match-racing?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I hamn! 

Jag använder även kompassen i hamn, lyssnar på radio eller läser i någon app vilken vindriktning det skall bli under natten, ligger vi i lä? Var har vi väderstrecken? Skall vi flytta oss? Men oftast har man koll på det vid inköpet, men vindriktningar kan ju ändra sig snabbt.

Ja i hamn när båten ligger stilla funkar inte de GPS-baserade kompasserna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev sy_Alice:

Nu är det ju för yrkessjöfarten, och det kan ju (?) ha förändrats, för min bok är från 2001.

Men om det fortfarande stämmer, och yrkessjöfarten måste ha det, då tycker jag att det är konstigt att fritidsbåten inte har det.

Det gäller fortfarande, magnetkompass med giltigt certifikat och deviationstabell ska finnas.

Men det kanske är lite skillnad på ett fartyg som ska klara världshaven och som är bemannat med yrkesmän som kan sin terrester navigation och har riktiga hjälpmedel.

En kompass, hur bra den än är, visar aldrig var du är.

 

10 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja i hamn när båten ligger stilla funkar inte de GPS-baserade kompasserna.

Kartbilden kan ge en hint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste erkänna att jag är kompassberoende. Inser hur illa det är när jag råkar hamna i en båt som inte har en kompass. Eller har den placerad på "fel" ställe (nästan samma sak). Blir kompassblind. Vid kursändring kan jag inte låta bli att titta på kompassen för att se nya kursen. Det är svårt att bryta gamla vanor, om man nu skulle vilja det.

 

När man skall in och snirkla mellan grynnor och skär och annat "trams" är det mycket enklare när man kommer ut på andra sidan, lagom desorienterad, att hitta rätt kurs igen. Svårigheten är att komma ihåg vilken kurs det var.

 

Det är som när man lagt barnen när de var små. Satt sig i soffan, bland filtar och kuddar, framför TVn för att kolla på upplösningen i den där deckarserien man följt.

 

"Jag kan inte sova."

 

Har man då satt i gång inspelningen blir allt mycket lugnare. Att sätta igång inspelningen är lite som att titta ut en kompasskurs.

 

Man har precis gjort en kursändring, kollat ut en referenspunkt/enslinje och satt sig skönt tillbakalutad. Självklart kommer någon och ställer sig i vägen eller en jacka slängs lite olämpligt eller rent av en fiskmås som landar på rufftaket precis där man sett ut en bra punkt (har faktisk hänt). Då är det bara att lungt sitta kvar, snegla på kompassen, och segla vidare. Kommer nästa och ställer sig i vägen för kompassen så... jaja, djup suck och ändra läge.

 

Deviationstabell finns och det är inte svårt att fixa en sådan, det tar bara lite tid. Det kan vara ett pågående "projekt". När man råkar hamna på en linje med känd kurs är det lätt att räkna ut hur mycket som felar, för den kursen, och föra in det i sin tabell.

 

En elektronisk kompass är säkert riktigt bra, men i det här fallet är jag tämligen analog. Men det är antagligen en vanesak.

 

Pejlkompass är ett underskattat hjälpmedel. Suveränt att snabbt få en position, om behov för det finns. Vid ankring, korsande kurs med andra (om man vill jobba till det lite, funkar lika bra att syfta mot ett vant eller en mantågsstötta osv) mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag verkar vara gammaldags och ha en gammal båt (2011). Det sitter en kompass i båten som syns perfekt från styrplatsen. Jag började min båtkarriär innan det fanns plottrar, lärde mig lägga kurser och girpunkter på sjökort och följa dessa.

Om jag tittar på plottern och bestämmer en kurs som är bra så tycker jag att det är mer avslappnat att hålla en kompasskurs och titta på kompassen då och då. Dom gånger jag inte använt kompassen så fastnar mina ögon på plottern - det är helt kass, kanske enkelt när man navigerar och styr själv. 

För er som inte har/använder kompass - börja öva - det är kul och lärorikt. Titta på plottern, se var ni är utom fara för annat och se vilken kompasskurs ni skall hålla, lägg över något på plottern. Jag har gjort så många gånger, dels för att inte leva efter plotter dels för att minnas var och hur jag skall köra. Idag kan jag ta mig runt till ganska många ställen utan att använda plotter, genom kompass och minne. Skulle något hända med plottrar eller gps satteliter så kan jag ta mig hem/vidare utan större problem :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som seglare inomskärs är kompassen mest en källa till irritation, eftersom den tydligt visar (i förhållande till GPS:en/plottern och autopiloten) hur mycket avdrift jag har när jag seglar. För navigation behövs den inte alls för min del, och jag använder den inte för kurshållning heller egentligen eftersom vinden nästan aldrig är stadig nog för att jag ska kunna hålla en exakt kurs. Det är ständiga små girar på flera grader när vinden kräver det.

Jag ger mig inte ut när det är risk för åska, så den där "elektroniken slås ut" ser jag som osannolik, och då finns ju ändå kompassen där, om den nu är tillförlitlig efter att så enorma strömmar passerat i närheten...

I dimma har jag fortfarande plottern, och en mobil, och nu också autopilot för att hålla kurs, så det ska mycket till för att jag ska behöva förlita mig på en kompass.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev McLasse:

 

 

Pejlkompass är ett underskattat hjälpmedel. Suveränt att snabbt få en position, om behov för det finns. Vid ankring, korsande kurs med andra (om man vill jobba till det lite, funkar lika bra att syfta mot ett vant eller en mantågsstötta osv) mm.

Huvudkompassen sitter där den skall, centralt placerad innanför vindrutorna.

Bara det att den är för långt från styrplatsen om sb. Dessutom syns inte den kompassens siffror.

 

I källaren fann jag en Silva UNB som legat där på en "omagnetisk plats" i mer än 30 år, det var en gång den självlysande modellen, idag har den slutat att självlysa, men i alla fall, den monterades vid styrplatsens huvudskott och tjänar förutom som syftkompass även som orienteringskompass när man krånglat sig in i någon hamn med labyrint, Bohus Malmöns inre hamn exempelvis, och då inte vet åt vilket håll sydväst är (Iofs spelar det ingen roll inne just den ankdammen, det kan blåsa nästintill orkan innan man behöver oroa sig).

 

Jag tror att syfning medels kompass är en bortglömt metod, enkel och snabb. Jag har dessutom en kikare med inbyggd kompass, suveränt hjälpmedel!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en bild från en 15 år gammal 28 fots hyttbåt att använda i alla väder, med en kostnad på runt en miljon kronor.

 

6595010928.jpg.1f9a25ed708252cc4b4aa3dd47cea9de.jpg

En Silva UNB i hyttaket, utan självlysning eller belysning.

Ja det finns en kompass, men hur tänkte man här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Navigerandet har utvecklats, idag är det så himla enkelt att sätta en waypoint dit man ska, i synnerhet på en plotter med touchskärm.

Kan man sen få upp styrinformation på "vindinstrumenten" så får man all information man behöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev RikardE:

[..]dels för att inte leva efter plotter dels för att minnas var och hur jag skall köra. Idag kan jag ta mig runt till ganska många ställen utan att använda plotter, genom kompass och minne.

Det här ligger det mycket i. Jag kan relatera till motsvarigheten på fasta land; som yrkeschaufför har jag märkt att en stor del av de som är uppfödda med gps faktiskt har skitdålig koll på var de  är och vilken väg de ska köra!

 

”Titta absolut inte på gps:en” är den stående rekommendationen i Ruhrområdet som är ett gytter av motorvägar av skiftande kvalitet. 

Rekordet är tio minuter innan kollegan villat bort sig... för att gps:en säger att de ska svänga av lite, och plötsligt är man på en liten bygata och vet inte hur man kommer tillbaka. 

 

Det är väl egentligen en annan diskussion, men grundförutsättningen för att navigera analogt är ju en karta och den där kompassen. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev reva:

Det här ligger det mycket i. Jag kan relatera till motsvarigheten på fasta land; som yrkeschaufför har jag märkt att en stor del av de som är uppfödda med gps faktiskt har skitdålig koll på var de  är och vilken väg de ska köra!

 

”Titta absolut inte på gps:en” är den stående rekommendationen i Ruhrområdet som är ett gytter av motorvägar av skiftande kvalitet. 

Rekordet är tio minuter innan kollegan villat bort sig... för att gps:en säger att de ska svänga av lite, och plötsligt är man på en liten bygata och vet inte hur man kommer tillbaka. 

 

Det är väl egentligen en annan diskussion, men grundförutsättningen för att navigera analogt är ju en karta och den där kompassen. 

Det här känner jag igen mig på mycket. Som fd yrkeschaufför så lärde jag upp mig på karta. När då så gps:n introducerades så kommer jag ihåg ett ställe utmed E20 mot Stockholm. Har för mig att det var i de trakterna där Nimbus-båtarna tillverkades. Där ville gps:n helt plötsligt att jag skulle svänga höger. Och jag undrade varför, så jag körde in till kanten och kollade den nya rutten. 

Efter högersvängen så skulle jag köra ungefär 1 km innan jag svängde vänster och ytterligare 1 km innan en ny vänstersväng så att jag kom tillbaka på E20.

Mycket underligt tyckte jag. Till råga på allt så var den här gps:n en sådan som var specialinköpt och anpassad för tunga lastbilar och jag körde dragbil med stelbent trailer (2-axel o dubbelmontage) och en tung container bakpå.

Jag kollade vägen den ville jag skulle köra in på och det var inte ens en väg jag skulle vilja cykla på.

 

Det finns många andra exempel på folk som stirrar sig blinda på gps:r, För några år sedan så skulle en Polsk chaufför till ett företag i Kode. Gps:n ville han skulle skulle svänga vänster och när han inte kom längre på den vägen så stod han nån km inne på en dålig grusväg med djupa spår bakom sig. Jag har för mig att bilen stod kvar i flera veckor innan de till slut lyckades bärga bort den...

 

Så jag håller med att gps kan vara ett nödvändigt ont. Men jag föredrar nog hellre gammal tradition med karta och kompass. Speciellt om landbaserade gps:r är snarlika som sjöbaserade gps:r.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev sy_Alice:

Och jag undrade varför, så jag körde in till kanten och kollade den nya rutten. 

Kritiskt tänkande är bra oavsett navigeringssätt :)

Kollegor från kart-eran kan ge fina vägbeskrivningar. Gps-generationen inte lika ofta..

 

Men vi är alla olika. Somliga vill sitta med bestick och gissa avdrift, andra vill vara på sjön och komma rätt på målet utan krångel. 

 

Inget av sätten är fel, eller 100% garanterat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jämför inte vägnavigering med navigering till sjöss, det är helt två helt skilda saker. På lande finns det väger som ger en bra fingervisning om vart man är på väg och, framförallt, det dyker inte upp några grund på vägen.

Den första navigatorn jag hade i bilen var för båtbruk. Man satte waypoints, en i varje stad eller där man skulle byta väg. Bilnavigatorerna var inte speciellt bra, jag tyckte bättre om att köra på känn. Den navigator jag har idag är däremot suverän, den varnar för köer, leder mig runt vägarbeten. När det är dags att svänga så knackar han mig på armen. Fungerar perfekt.

 

Tillbaka till sjön.

Säg att man ligger en bit utanför kusten som mest ser ut som en grå massa. Man ska in mot kusten men inte på fel ställe, då hamnar man i en stenhög. Säg en lite regnig höstdag. Man kan bestämma sin position med några pejlningar om man hittar något att pejla och man måste veta vad det är man pejlar. Om man nu ser något, lite regn gör det väldigt svårt. Sen ska man ha en pejlkompass, kunna pejla och framförallt, kunna lägga ut det i kortet? Handen på hjärtat, hur många kan göra detta, inte bara i teorin utan i praktiken? Ytterst få skulle jag säga med erfarenhet från mina kurser.

Jag tror det är mest skrivbordsdrömmar. Själv är jag helt nöjd med att ta fram reserv-GPSen eller reserv-telefonen.

 

Hur stor är sannolikheten att blixten slår ut allt? De som träffas av blixten brukar ha andra bekymmer som att båten sjunker inom någon minut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är begåvad med väldigt bra bild- och kartminne. Ska jag färdas på land längs okänd rutt räcker det oftast med att jag kollar på kartan och rutten inför avfärd och sen kan jag den. Jag har, vad jag kan minnas, aldrig använt nån elektronisk vägfinnare på land. Rätt bra på att memorera sjökortsbilder också. Men på havet så räcker det inte med att veta hur rutten och kartan ser ut, utan den egna positionen behövs också med ganska god precision. På land följer man vägar och det finns gott om skyltar som kan ge hjälp. Därför är GPS på havet en väldigt bra grej. Inte för att precisionsnavigera genom trånga passager i 35 knop med ögonen låsta på skärmen - det är ju att be om bekymmer. Men att då och då kolla positionen i sjökortet och sen jämföra/överföra till det man ser omkring båten, det är riktigt bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev bhemac:

Jämför inte vägnavigering med navigering till sjöss, det är helt två helt skilda saker.

I praktiken är det så. Filosofiskt sett kan man jämföra inställningen. ”Jag utnyttjar tekniken” vs ”Jag använder kartminnet i skallen.”

En kombination är ju det ultimata. Gps är skitskönt, men att åtminstone ha en vag aning om var man är utan att behöva skärmen är smart. 

 

57 minuter sedan skrev bhemac:

Sen ska man ha en pejlkompass, kunna pejla och framförallt, kunna lägga ut det i kortet? Handen på hjärtat, hur många kan göra detta, inte bara i teorin utan i praktiken? Ytterst få skulle jag säga med erfarenhet från mina kurser.

Om det är så illa förstår jag din inställning till kompassen till fullo..

 

 

Att all elektronik slås ut av blixten är nog det minst troliga scenariot. Mer troligt med elfel, kortis eller urladdade batterier..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev reva:

men att åtminstone ha en vag aning om var man är utan att behöva skärmen är smart. 

Ja det gäller alltid, ite minst om man i främmande stad tar en promenad runt hotellet ;)

Gäller ju även när man åker bil. Vi såg en bil stå med motorn igång mellan vägbanorna på en motorväg. Vi ringde 112. Var vi är, eh? Vi kom ihåg en vägskylt strax innan men operatören sa att det  ett par till som ringt så hon visste exakt.

Vid ett annat tillfälle skulle vi tillkalla ambulans i skogen. Hopplöst eftersom vi red och inte använde vanliga vägar. Med de fick lat/long från telefonen. När det lastat (det var inte så farligt) så ambulanskillen: Lite dåligt, 20 m fel! Han berättade att de ibland ägnar en hel del tid åt att hitta till rätt ställe.

Idag skulle man använt 112 appen i telefonen.

--

Plottern är ett enastående hjälpmedel för då och då med en snabb blick hålla kolla på var man är

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev bhemac:

Med de fick lat/long från telefonen. När det lastat (det var inte så farligt) så ambulanskillen: Lite dåligt, 20 m fel! Han berättade att de ibland ägnar en hel del tid åt att hitta till rätt ställe.

Idag skulle man använt 112 appen i telefonen.

Tekniken är galet bra när den funkar! Antar att du inte har sextanten med dig på ridtur, och det hade ändå gått snabbare att släpa den sjuke nånstans man kunde förklara vägen till. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vägnavigerning, morbid anekdot.

Men en Citroén Berlingo skulle jag ta mig från Göteborg till Nynäshamn för att närvara på en begravning. Jag hade aldrig tidigare haft någon landsvägs-GPS, detta var den första, en tidig Garmin. Hemma vid köksbordet programmerades denna och hittade kyrkan i Nynäshamn, fick olika vägförslag och valde RV40-E4 och så vidare. Då var motortrafikleden sista milen mot Nynäs ny, så GPS berättade att vi åkte på stigar i skogen, men det gjorde ingenting. Vi kom fram till kyrkan i tid, jag satte GPS´n på "stand-by" då den efter det startade snabbare, vi skulle vidare till någon restaurang efteråt och sedan upp mot Norrtälje.

Kopplade ur GPS´n stoppade den i kavajfickan, rättade till slipsen och gick in i kyrkan. Sedvanlig begravning. Väl framme vid kistan och avskedet slog det mig en tanke, tänk om jag glömt av att stänga av ljudet, tänk om GPS´n säger ungefär så här:

"Du har nu kommit till din slutdestination, målet för resan ligger på vänster sida"

Nu är GPS´n tyst när den står i stand-by läge, och det var väl en himla tur.

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som var problemet med bilnavigatorerna var kartmaterialet dvs det var helt enkelt för dåligt uppdaterat. Efter mycket kritik fick vägverket ta tag i problemet. Yrkeschaufförer blev skeppstokiga, "vet ni inte var ni bygger vägarna?".

En utländsk lastbil md släp blev inlurad på en liten väg. Enda sättet att komma därifrån var att vända  på en fotbollsplan med polisens goda minne. Sen fick vägverket bekosta renovering av fotbollsplanen.

Autoroute kunde man köra i datorn. Ofta åkte man på sidan av vägen. Sen kom man på att man kunde låta programvaran anta att man sannolikt höll sig på vägen.

Man kunde köra i tex 90, och snabbt svänga in på en ficka. Datorn antog att man fortfarande var på vägen men processorn hann inte med.

Idag är det enormt mycket bättre, jag använder ofta "Kartor" i bilen och den är klockren.

Fungerar ju bra på sjön också, i alla fall om man är på områden som sjömäts efter 1850-talet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...