Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Murven

Vilken skillnad gör propellerbyte?

Rekommendera Poster

Halloj! Har lite funderingar kring om jag ska byta propeller eller inte. Har en 19 fots bowrider med en vikt på ca 850 kg. På den sitter en evinrude ficht ram 115 hk som går som en dröm, båten bara studsar upp i plan. Är man själv i båten gör den ca 35 knop och varvar då 5400. Lastar man i 2 gubbar till+ fiskeutrustning sjunker hastigheten till 31-32 knop men varvtalet är detsamma. På motorn sitter original 3-bladig alupropp. Min fråga är således, tjänar jag någon fart/bränsleekonomi på att sätta på en stålpropeller?

 

Tack på förhand! 

 

Mvh Murven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Välkommen till propellerdjungeln! :) 

 

Vilken skillnad gör ett propellerbyte? blir lite som att fråga forumet hur långt är ett snöre. ;)  Det enkla svaret är att det säkert går att högre toppfart och bättre marschfart med rätt stålprop och rätt hissad motor.

 Finns mängder med trådar och info om propeller på nätet. Bara nörda in sig och läsa på om skillnaden mellan stål, alu samt olika antal blad, stigning, slip, kavitation, diameter, WOT, hissning, bladareor och utformning. 

 

Ett tips är att skriva ut båtmodell du har i rubriken eller i tråden. Finns gott om 19 fotare med utombordare och kanske någon som äger ett liknande ekipage som kan ge tips. 

Skrovform? Bottenvinkel? Är båten framtung och behöver en stävlyftande propeller eller är den baktung och behöver lyft i aktern? 

Vilken utväxling och WOT har Evinrude 115 FICHT? Hur är motorn monterad (hissning)?

Diameter och stigning på originalpropeller? 

 

Budgetförslag är att prova en 4 bladig alu i samma stigning eller en 3 bladig med samma stigning men lite större diameter. Toppfarten kanske blir samma men lite mindre slip i marschfart. 

 

Lycka till! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...