Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
StenSundn

Mercury 115 For Stroke årsmod 2002 går dåligt

Rekommendera Poster

Hej!

 

Motorn har under flera säsonger, särskilt mot hösten ''(men ibland på våren/försäsongen) gått mycket ojämt vid avdrag på gas inför angöring av hamn (kanske när man nått fart om 5-7 knop) - inte alltid men ibland. När felet inträffar går motorn mycket ojämt vid gasavdrag, men vid gaspådrag funkar den bra. När man sen vill gå ned på krypkörning riskerar man att den stannar  (vilket också har skett) innan man kommer fram till bryggan. I våras samma sak men slog i då Quickleen och motorn har gått perfekt hela sommaren, tills för två veckor sen och då började felet som beskrivits ovan om, som har kommit och gått i flera år.  Kommer ihåg att det var samma ifjol - helt perfekt gång hela sommaren (utan tillsatser som Quickleen m.fl) men sen mot hösten börjar ovanstående problem. Både bränslefilter innanför motorkåpan samt vattenavskiljande filter är bytta samt bränsleslangar. Inför denna sommar tömdes tanken och inspektionsluckan lyftes av, snyggt och rent i tanken, sen i med ny bensin. Ska tillägga att jag inte kört in något särskilt i motorn för att konservera den under de 12 säsonger jag ägt den inför vintern utan bara bytt oljorna.

 

Har fått bytespris till en ny motor (Yamaha eller Mercury beroende på handlare) på ca 110.000 kr och är sugen, för det är inte kul att inte kunna lita på motorn vid angöringar. Men sur utgift då det är få timmar på motorn även om den är 17 år. Lämnas den in på verkstad - hittar dom felet eller måste dom chansa lite då de inte kan återskapa felet i verkstad (de kan ju inte återskapa last etc där)? Har någon på forumet en bra idé vad det kan vara - spridarfel, nåt med jorden, styrbox, relä m.m? Det underlättar mitt beslut om jag ska byta eller ej. Enklare tester kan jag själv fixa men någon mekaniker är jag inte.

 

Mycket tacksam för respons!

 

Vänliga hälsningar Sten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta beror dessa problem på tomgångsventilen (Idle Control Valve ISC).

Här är ett exempel: https://forums.iboats.com/forum/engine-repair-and-maintenance/mercury-mariner-outboards/365749-04-merc-115-hp-4-stroke-efi-idling-problem
 

ISC är nummer (26)

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mercury-outboard/2002/115HP/1115f13zd/intake


Om denna kärvar kan tomgången krångla intermittent. Jag har ingen erfarenhet av din motor men jag har rengjort tomgångsventilen på bilar med lacknafta med gott resultat. Kolla gärna med en verkstad om lämplig metod och håll tummarna att det lyckas, den är nämligen dyr.

Till din Mercury finns den på Ebay, men inte som reservdel.

https://www.boats.net/product/mercury/881447T?ref=06db002c063a26fe1e68c70f208b2bed5de3d6b0

 

Men du har ju en powerhead från Yamaha så samma del finns som reservdel till Yam:

 https://www.boats.net/product/yamaha/68V-1312A-00-00?ref=d402545ec2c61f3f07a61ae91a99e6930e9fb593

 

Kan inte garantera att reservdelarna stämmer, så kolla ordentligt innan köp.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade denna tråd. rodbolt17 verkar vara Guru på dessa motorer. Som framgår ser han/hon två möjligheter ISC eller felsynkade spjäll. TPS är Throttle Position Sensor och möjligen skulle denna kunna vara felaktig. Det framgår också att han aldrig bytt en ISC, bara rengjort.

https://www.yamahaoutboardparts.com/forum/general-discussion/yamaha-outboard-forum/20679-merc-115-yamaha-4-stroke-stalling-issue-do-not-believe-it-is-fuel-related

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen Guestsson - verkar kunna finnas olika orsaker till detta. Avvaktar om det finns fler i forumet som har något att tillägga. Eftersom jag som sagt inte gärna ger mej på så avancerade servicar så kan det vara bra att ge lite input till verkstaden möjligen. Det är inte vemsomhelst som ger sig på ISC eller TPS men ändå värdefull info. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget av detta är särskilt svårt, men om du ändå bestämt dig att lämna bort så är det inte så stor mening att spekulera. Att hitta felet underlättas mycket av att ha tillgång till motorn😊

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK! Som sagt jag är ingen mekaniker men felen

- verkar uppstå höst eller tidig vår

- när motorn är ordentligt varmkörd

- vid gasavdrag när man ska in i hamnar

 

Min farhåga är att lämna in motorn, verkstaden chansar och sen har jag kvar problemet nästa säsong. Det jag är ute efter är att känna mej någorlunda trygg i att mekanikerna vet vad de håller på med. Men om man chansar och byter tändspolar, ventiler och allt möjligt då blir det dyrt, du verkar ha bra koll Guestsson, är denna motor såpass ny att felkoder ger svaret eller är det dina tips som är vettigast att gå på med den info du fått av mej? Stort tack för att du tagit dej tid att hjälpa mej! (var nyss och körde motorn en bra stund - den går jättefint på tomgång, inte helt perfekt men helt ok hela tiden ikväll). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte alls någon expert på dessa motorer, men ganska säker på att det finns diagnostik. Rengöring av tomgångsventil och och koll av synkning/TPS borde inte vara särskilt dyrt. Du har ett intermittent fel och det är inte säkert att detta sätter några felkoder. En erfaren mek kan säkert vidta ett antal åtgärder som inte behöver innebär byta av några delar, men om det löser problemet kan nog ingen garantera. I dina skor skulle jag lämna in till kompetent mek, höra vad denne föreslår  och komma överens om åtgärd. Jag tror nämligen att sannolikheten att felet försvinner är ganska stor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Under hösten 2019 kollades felkoder. Inga problem med TPS. Inga övriga felkoder relaterade till mitt problem kunde identifieras. I höstas (2020) köpte jag en ny ISC / IAC valve även kallad tomgångsventil eftersom mina problem med motorn fortsatt. Ventilen slut hos Mercury generalagent men fanns hos Marinshopen. Jag chansade på denna efter tips på Mercury-verkstad i Luleå som även kollade med Mercury generalagentur. Ventilen är lätt att byta! Men tyvärr blev det inte bättre, Så nu är jag 3000 kr fattigare men har felet kvar tyvärr. Idéer någon?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist att problemet kvarstår. Innan höstservice bör bränslet i tanken stabiliseras och motorn köras så att det stabiliserade bränslet når in i bränslesystemet. Dessutom bör ångavskiljaren (VST Vapor Separating Tank) tömmas på bränsle som sista åtgärd. Det finns en dräneringsskruv (16) för detta ändamål https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mercury-outboard/2002/115HP/1115f13zd/fuel-injection-pump

 

VST:n kan liknas vid flottörhuset på en förgasare med en inbyggd högtryckspump till insprutningen.

Liksom ett flottörhus kan den ackumulera ev. vatten i bränslet och ställa till elände.

 

Om man inte stabiliserar och tömmer VST:n finns en ökad risk att bränslet oxiderar i bränslesystemet och bildar fasta partiklar som sätter igen trånga passager. Det är inte orimligt att detta är vad som hänt med din motor. Jag skulle rengöra VST:n och insprutarna och spola rent bränslesystemet med CarbCleaner (CC) så gott det går. CC bör inte lämnas kvar i systemet. Blås försiktigt ur med tryckluft. Det är inget komplicerat jobb att göra detta, men det är en del skruvande. Jag vet att det finns GDS-filmer på Youtube som visar rengöring av VST och insprutare (injectors). Jobbet är i princip detsamma på alla EFI även 2-takt så du måste inte hitta film med just din motor.

 

Jag skulle nog börjat med att kolla att:

 

- Det inte är ett tändningsfel. Detta bör gå att konstatera med en tändningsinställningslampa då felet manifesterar sig. Den skall blinka taktfast.

 

- Bränsletrycket fram till insprutarna är OK. 

 

Fel på båda dessa brukar dock påverka högfart mest, så jag tror mer på skit i insprutningen. Hur som helst tycker jag att det efter 18-år är en god idé att serva bränslesystemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för ditt engagemang Guestsson! Det knepiga med min motor är att problemet med dålig motorgång vid gasavdrag inträffar ibland, kanske var fjärde eller femte gång men det är illa nog, nöjet med båtåkandet avtar ju med denna osäkerhet. Lustigt sen att motorn går bra om man slår av och på den efter att den gått ryckigt/hackigt vid gasavdrag strax innan. Jag har kollat en del Youtube-klipp vad det innebär i jobb att rengöra spridare. VST är något som får tas i samma veva. Ibland har jag funderat om någon tändspole spökar men tänker mej att ett sådant fel snarare visar sig i höga farter? Intressant också att IAC/ISC inte längre tillverkas som originaldel vad jag har förstått! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske det trots allt inte finns någo korelation till bränsletillsatsen.  Inte omöjligt att det är ett simpelt elfel. Lossa alla kontakter du kan komna åt behandla med först oxid sedan kontaktskyddsspray. Låt torka mellan och efter. Med lite tur löser detta problemet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Guestsson, jag har också haft sådana funderingar. Det är två (!) skarvkopplingar fram till ISC/IAC - bara en sån sak.... jag ska spraya där b.la. Problemen har nästan alltid uppstått när motorn varit rejält varmkörd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ohoj! Vid körning med spolmuff nu inför sjösättning gick motorn uselt och stannade. Fick tid hos Mercury-verkstaden här i Luleå och de bytte termostat för den var helt låst i öppet läge! Har nu sjösatt och motorn går än så länge bra. Kan det ha varit hela saken? Jag har funderat på att riva hela bränslesystemet, byta tändspolar, you namn it.... Håller tummarna och återkommer! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...