Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
orjanr

Palla upp liten båt

Rekommendera Poster

Jag har en liten motorbåt på drygt 4 m (Crescent 434) som jag vill fixa till lite invändigt innan nästa säsong. Laga en lucka, måla om m.m. Hur pallar jag enkelt och billigt upp båten så att den står stadigt för att kunna jobba inne i båten? Jag provade för första gången idag att gå upp i båten när den stod på båtupptagningsvagnen och det kändes inte stabilt alls. Båten gungade för mycket, särskilt när jag rörde mig mot fören. Så jag behöver nåt stabilare än vagnen att ställa den på om jag ska kunna jobba i den. Finns det några färdiga enkla stöttor att köpa? 

 

Hur starkt byggd är förresten Crescent 434? Är det ens lämpligt att gå omkring inne i båten när den står på land eller blir det för mycket belastning på skrovet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp några stöd avsedda för bilar och palla under vagnen. Har du större plana ytor kan du lägga en planka mellan stöden och skrovet så ska det klara belastningen. 
Rent allmänt tror jag att båten ligger bra bara på kärran. Att det svajar lite beror säkert på att hjulen under kärran, eller rullarna på kärran, fjädrar lite. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här sortens kombinerade pallbock/domkraft kostar tvåhundra för ett par hos Biltema (ska klara 2 ton). Så billigt kommer du inte undan om du försöker köpa en båtbock hos marinhandlaren.

bild.png.7a8c301af0dd7fba12e108bcf7426007.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lintott:

Den här sortens kombinerade pallbock/domkraft kostar tvåhundra för ett par hos Biltema (ska klara 2 ton). Så billigt kommer du inte undan om du försöker köpa en båtbock hos marinhandlaren.

bild.png.7a8c301af0dd7fba12e108bcf7426007.png

Japp, det var såna jag menade. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför krångla till det? Spänn fast båten på trailern, med ett eller två spännband. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag provade att palla upp mittstången av trailern med brädor men jag tyckte inte det hjälpte så mycket. Problemet är att främre delen av båten har väldigt lite stöd på trailern. Endast en kölrulle ungefär midskeps och en sorts klyka i fören. Se bild. Det räcker inte riktigt till för att det ska bli stadigt. Kanske båten står föe långt fram på trailern? 

_20190930_001104.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg båten direkt på marken på plankor under kölen och palla upp sidorna med tex gamla bildäck i aktern så borde det bli stadigt. Förutsätter dock att du inte behöver komma åt botten på utsidan.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt två 45x45-reglar (eller läkt 25x50) som stolpar under relingslisten. ev fastskruvade på en planka/regel som ligger under båten, samt med en tvärslå en bit upp för att hålla ihop dem.

 

Ful snabbskiss på vad jag menar:

bild.png.9a28129f1a40a38b68ff36575879ab86.png

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, och körran ska inte stå på hjulen, de är ju av naturen mjuka. 

 

Jag änvänder fyra kapade slipersbitar på ca 1.5 m, som jag pallar mot, innanför varje hjul, efter att ha lyft vagnsaxlarna med domkrafter o pallning. 

2.5 - 3 meter från mark till däck! 

Stadigare än när båten ligger i vattnet. 

 

Min båt väger ca 4 ton. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir nog inget jobb på båten förrän till våren så jag har gott om tid på mig att fixa stabil ställning. Båten ligger upp och ner nu och får nog ligga så tills jag har bottenmålat den i vår. Ska kanske ta bort gammal färg också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...