Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
hoppaispat

Långsegling och alla olika intyg. Förvirringen är ett faktum!

Rekommendera Poster

10 timmar sedan skrev hoppaispat:

Men det verkar ju inte spela någon roll btf. förarbevis, då dessa handlingar enligt diskussionen ovan ändå inte är internationella. Det får bli som planerat att jag tar dem på vägen. Skaffar mig SRC, en flaska rom och guppar iväg. Den som lever får se, och dör vi så slipper vi dessa bekymmer ändå.

 

Kör för övrigt på instruktionerna från Peka67, verkar stämma med det jag lyckats konstatera tidigare för utom förarbeviset. Tack för alla svar! Och får jag frågan om förarbevis så lovar jag att fråga om de tror jag tagit cyckeln dit. Skulle vara kul att se minen på ufot som frågar något så dumt som om man kan framföra båten efter en färd från Sverige via Danmark, Tyskland, Frankrike, Holland och sedan över atlanten som bara den är på dryga 2700 NM. Om man då får frågan efter ett bevis på att man kan framföra båten då. Hah.. Då kan man väl inte mer än ruska på huvudet, och fråga vederbörande om han/hon är riktigt funtad? Näh! Segla? Sådant kan inte jag, jag cycklade hit svarar jag då. 😂

Vemsomhels kan vid sitt första försök segla en båt från A till B

Det behöver inte betyda att man "kan framföra båten.på ett kontrollerat, säkert, regelrätt sätt"

Alla klarar av att ta förarintyg.

Om man gör det behöver det heller egentligen betyda att man behärskar mer. Som inom allt har det mest med intresse att göra. Några har mer fallenhet och känsla andra kan lära sig utantill och några utvecklas trots flera års "ansträngning" ingenting från första försöket.

Så genom att segla över atlanten behöver inte bevisa någonting. Att ha ett intyg behöver inte heller bevisa något men det är sånt myndigheter förlitar sig på.

Det finns säkert många utan körkort som klarar av att köra bil både bättre och säkrare än såna med... men cheriffen tar inte hänsyn till det. Det är kortet som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Peka67:

 Förarntyg måste du ha. Du måste kunna bevisa att du är kompetent nog att framföra båten. Sedan med din inställning kommer du nog ganska snabbt att hamna i problem med myndigheter i andra länder. Jag känner att du har en lång resa att klara av innan du kan ge dig ut på de sju haven.

Härligt! BINGO! Nu äntligen fick jag ett svar "Måste". Du skrev "Måste" så nu vet jag att jag måste ha ett Svenskt inte internationellt förarintyg utomlands.. Innan borde man och tyckte man men nu måste man, och jag TROR det va vad man MÅSTE ha jag efterfrågade? Eller? Jag tror ju det är fel på inställningen någon annan stans om jag ska vara ärlig. Om man inte vet skillnaden på bör, tycker och ska. Sedan va väl diskussionen att det Svenska förarintyget inte var internationellt, så varför måste man då ha det utomlands? Ursäkta inställningen men om du rattar lika illa på VHF:en så förstår jag att inställningen inte fungerar. Sedan kan jag ju påpeka för herr Lååångseglare att vi har 3st världshav och inte 7st, de är i Pippi långstrump dom seglar på de sju haven. https://sv.wikipedia.org/wiki/Ocean#Antal_v%C3%A4rldshav. Men tack! Det satt långt inne, och tydligen behövde folk bli otrevliga (Som vanligt med svensson bakom sina skärmar). Ha det gött så seglar jag och familjen ut på de tre världshaven som finns på riktigt utanför sagornas värld, utan landkrabbor och bryggseglare ombord. Tjingalong! 🤣

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Caribic410:

Vemsomhels kan vid sitt första försök segla en båt från A till B

Det behöver inte betyda att man "kan framföra båten.på ett kontrollerat, säkert, regelrätt sätt"

Alla klarar av att ta förarintyg.

Om man gör det behöver det heller egentligen betyda att man behärskar mer. Som inom allt har det mest med intresse att göra. Några har mer fallenhet och känsla andra kan lära sig utantill och några utvecklas trots flera års "ansträngning" ingenting från första försöket.

Så genom att segla över atlanten behöver inte bevisa någonting. Att ha ett intyg behöver inte heller bevisa något men det är sånt myndigheter förlitar sig på.

Det finns säkert många utan körkort som klarar av att köra bil både bättre och säkrare än såna med... men cheriffen tar inte hänsyn till det. Det är kortet som gäller.

Tack för svaret. Japp! Jag har planerat att ta alla intyg tids nog, det jag undrade var vad man måste ha. Samt om man måste ha det, så måste man ju inte ha det i Sverige för båtar under 12x4m och i så fall behöver det ju vara ett internationellt intyg för något annat land i vilket de svenska intygen då inte gäller, så vad ska jag då med ett Svenskt förarbevis till? Tydligen är de ju inte internationella enligt diskussionen ovan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev hoppaispat:

Tack för svaret. Japp! Jag har planerat att ta alla intyg tids nog, det jag undrade var vad man måste ha. Samt om man måste ha det, så måste man ju inte ha det i Sverige för båtar under 12x4m och i så fall behöver det ju vara ett internationellt intyg för något annat land i vilket de svenska intygen då inte gäller, så vad ska jag då med ett Svenskt förarbevis till? Tydligen är de ju inte internationella enligt diskussionen ovan. 

Så är det nog. Jag har inte en susning vad som behövs eller inte. Men myndighetsutövare är myndighetsutövare och fungerar nog, om dom inte har en personlig anledning att vara smidiga, ungefär lika strikt generellt. Och hur ska dom göra då?

Följa med alla bilförare ut på rejsingbanan å kolla hur dom beter sig samt göra personlighetstest... nä körkort =ok

Inte körkort =inte ok

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förarintyget är inte internationellt. Det innebär det inte med automatik gäller utanför Sverige. Andra länder kan ställa krav på kompetensbevis och de kan acceptera andras länders kompetensbevis. Vilket också sker.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev bhemac:

Förarintyget är inte internationellt. Det innebär det inte med automatik gäller utanför Sverige. Andra länder kan ställa krav på kompetensbevis och de kan acceptera andras länders kompetensbevis. Vilket också sker.

Toppen tack! 😃 Då finns ju en anledning till att jag fixar ett förarbevis innan avfärden. Det var precis vad jag fiskade efter. Tusen tack. Nu har jag fått ett svar som till och med jag begriper.. 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-29 vid 18:28 skrev Gantika:

Det finns ett mycket enket svar på dina frågor. Om du seglar med en båt som har svensk flagg gäller svenska regler. D.v.s du behöver inga intyg för din båtstorlek förutom VHF intyg om du har VHF radio eller kanalintyg om du tänker ta kanalvägn genom Europa.

jörgen

Tack! Precis som jag trodde då, Eftersom fartyg går efter de regler som finns i dess hemland. Jag ville bara vara på den säkra sidanm så att detta även gällde fritidsbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev hoppaispat:

Eftersom fartyg går efter de regler som finns i dess hemland.

Nope.

Lägger mig nu inte mer i denna tråd. 
Lycka till på dina hav!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vems regler är det som säger att ett svenskt fartyg ska ha lots för passage av Panamakanalen? Svenska regler?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda intyg du behöver är SRC om du skall prata på VHF, vilket du kommer att vilja.

Skall du genom vissa kanaler i europa behöver du kanalintyg men det är ju en valfri väg att ta, du behöver inte gå genom kanalerna.

 

Har du en båt, inte ett skepp, behöver du inget intyg för att framföra den.

 

Jag vet inte vad som krävs genom Panama.

 

Däremot är det "Good to have" Utsjöskepparen, dels för att utbildningen ger dig bra kunskaper men det ser även snyggt och seriöst ut om det skulle dyka upp någon nitisk tjänsteman som gillar stämplar.

 

Det finns sedan andra papper som du behöver. Bevis på att din båt är din, t ex registreringspapper, själv har jag min båt registrerad i fartygsregistret hos trafikverket, men det finns alternativa register, t ex kryssarklubben. Ansvarsförsäkring hade jag inte åkt utan, jag vet inte om vissa länder kräver det, men vissa marinor gör det.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Gaidin:

Det enda intyg du behöver är SRC om du skall prata på VHF, vilket du kommer att vilja.

Skall du genom vissa kanaler i europa behöver du kanalintyg men det är ju en valfri väg att ta, du behöver inte gå genom kanalerna.

 

Har du en båt, inte ett skepp, behöver du inget intyg för att framföra den.

 

Jag vet inte vad som krävs genom Panama.

 

Däremot är det "Good to have" Utsjöskepparen, dels för att utbildningen ger dig bra kunskaper men det ser även snyggt och seriöst ut om det skulle dyka upp någon nitisk tjänsteman som gillar stämplar.

 

Det finns sedan andra papper som du behöver. Bevis på att din båt är din, t ex registreringspapper, själv har jag min båt registrerad i fartygsregistret hos trafikverket, men det finns alternativa register, t ex kryssarklubben. Ansvarsförsäkring hade jag inte åkt utan, jag vet inte om vissa länder kräver det, men vissa marinor gör det.

Tack för ett seriöst och konkret svar! Håller med helt och hålet i "good to have", ska absolut fixa dessa intyg under resans gång. Men det var bara vad jag absolut måste ha jag var intresserad av, för det finns ju både ett och annat ställe där tid & pengar behövs som du förmodligen känner till. Inför en sådan resa behöver man absolut pengarna till annat än sådant som inte är ett absolut måste. Ja en och annan timme arbete på båten också för den delen, för att rusta den för en sådan seglats. Så att slänga en massa timmar/dagar och tusenlappar på en massa onödigheter känns inte så aktuellt just nu. Tack än en gång för ett bra och konkret svar. 🙏

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev bhemac:

Vems regler är det som säger att ett svenskt fartyg ska ha lots för passage av Panamakanalen? Svenska regler?

Panamas regler så klart. 💡

Risken är ju liten att det är "Loffe" i Göta kanal, eller vad tror du? Med lite eftertanke är det nog faktiskt Karl Bildt (Tror han iallafall), -Han brukar vara ruggigt snabb att lägga näsan i blöt i utlandsfrågor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är upp till varje land att bestämma vilka regler som gäller inom sitt territorium, gäller även att framföra båt. Sedan behöver du nog jobba lite på ditt bemötande av andra människor, alla är inte lika överseende som vi här på Mg.

Redigerad av Peka67
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De som "hänger" på dethär forumet verkar ju ha många tankar kring hur det kan vara.

Tror det är bättre, känns som jag skulle göra så om jag hade dina planer, att hitta ett forum med såna som har erfarenhet och seglat/seglar de rutter du ev kommer göra.

Då kan du ju fråga vilka intyg, såna som är och har varit ute, dom har behövt och haft nytta av. Du kan säkert pricka hyfsat rätt om du beskriver vilka alternativa ställen å rutter du ev kommer ta.

Svaren här blir ju mer antaganden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bidra med förstahandsupplevelser, dvs av mig själv.

Seglat 2 ggr från Medelhavet å en ggr på floden Rhone till Lyon samt lite kanaler i närheten av Amsterdam.

Har gamla skepparexamen jag tog På Ka 5 i Härnösand. Sedan blå boken med kustskeppare samt kanalintyg.

n

nte en enda gång har någon myndighet  elle annan varken på sjön eller ombord eller i hamn frågat efter annat än båtens ägare-papper å svensk flaggad, dvs såld till Sverige, köpepapper. Å detta frågade man efter endast i Cadiz efter hörnet runt Gibraltar samt i Chebourg i Frankrike. Däremot passet. Å i Cadiz lista på alla ombord, rädda för smuggelflyktingar kan tänka.

 

En gång på natten blev vi stoppade av en helikopter öster om Amsterdam på väg mot Borkum. Anropades på VHF. Efter de identifierade oss flög de iväg. Det var allt. Trodde kansek vi var smugglare?  Ingen frågade oss i Kielkanalen heller. Å inte käft brydde sig om oss när vi kom innanför svenskt vatten.

 

Men, detta var EU länder å jag tror det finns folk som vaknat på fel sida å vill jävlas om inte för att tjäna en xtra slant så för stämplar man  inte behöver. Så...mitt råd är att skaffa så mycket papper, sak samma vad som står på dem å med många stämplar så klarar du dig lättare "vid behov".

Förrexten, har ni kommit iväg?

Behöver gast nånstans därnere?

Jag är billg i drift å tar gärna nattpass.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Men, detta var EU länder å jag tror det finns folk som vaknat på fel sida å vill jävlas om inte för att tjäna en xtra slant så för stämplar man  inte behöver. Så...mitt råd är att skaffa så mycket papper, sak samma vad som står på dem å med många stämplar så klarar du dig lättare "vid behov".

 

Har precis läst SY Sallys bok "Alla sa vi skulle dö" med tre glada norrlänningar som seglar runt jorden och precis den tanken följde mig också. På flera ställen så verkade det viktigare med fina papper med stämplar på än att de verkligen var giltiga. Till och med inom EU (frankrike/italien) fanns det kinkiga inspektörer som ville se deras papper, få kontrollerade dess giltighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som redan påtalats, minsta krav eller vad som är bar för en själv är två olika saker. 

 

Alla är vi olika. 

Personligen så tycker jag att utbildningar är roligt - jag njuter av att lära mig nya saker. 

 

Klass VIII var en av de mest inspirerande utbildningar jag haft, vara ute och nattnavigera utan plotter med sjökort och radar bland grynnor och skär - det var väldigt lärorikt - sådant som jag haft nytta av. Jag kände mig tryggare efter den utbildningen, då har jag 20 år på sjön. 

Jag skall ta utsjskepparen - av samma anledning, att få med kunskap, känna mig tryggare när vi är ute och seglar med familjen. 

 

Det kan ju vara bra att kunna läsa och beräkna tidvatten och strömmar när man seglar på dom stora haven - så man inte fastnar i ett hamninlopp för att man inte hade koll på dessa faktorer.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev RikardE:

Det kan ju vara bra att kunna läsa och beräkna tidvatten och strömmar när man seglar på dom stora haven

Även om man inte ska på de stora haven så är strömmar och tidvatten något som kan vara mycket intressant att känna till och förstå sig på.

En mycket matnyttig kurs med lite annat också för de som kanske eventuellt tänker sig segla lite längre. Sen brukar det bli väldigt stimulerande samtal med likasinnade.

Tyvärr är det en kurs so mycket sällan blir av nuförtiden, troligen beroende på att det är för ansträngande och att man ser för mycket på tv.

Klass 8, både fartygs och maskinbefäl går numera ofta, betydlig oftare är Utsjöskepparen.

Många går klass 8 för att de måste pga jobb sen är det de som drömmer om att köra fiskecharter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bhemac:

Även om man inte ska på de stora haven så är strömmar och tidvatten något som kan vara mycket intressant att känna till och förstå sig på.

En mycket matnyttig kurs med lite annat också för de som kanske eventuellt tänker sig segla lite längre. Sen brukar det bli väldigt stimulerande samtal med likasinnade.

Tyvärr är det en kurs so mycket sällan blir av nuförtiden, troligen beroende på att det är för ansträngande och att man ser för mycket på tv.

Klass 8, både fartygs och maskinbefäl går numera ofta, betydlig oftare är Utsjöskepparen.

Många går klass 8 för att de måste pga jobb sen är det de som drömmer om att köra fiskecharter.

Det är trist att som du säger folk inte är så pigga på att utbilda sig.. 
Personligen så har jag tänkt att gå utsjöskepparen under våren, en 4 dagars kurs verkar det som. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev RikardE:

Personligen så tycker jag att utbildningar är roligt - jag njuter av att lära mig nya saker. 

 

Helt riktigt. Ju högre upp på stegen utbildningen befinner sig desto roligare är den att anordna eftersom kursdeltagarnas entusiasm ökar med kursens svårighetsgrad. Kanske är det så att en del behörigheter behöver man ha medan andra behörigheter vill man ha.

 

Lycka till med Utsjöskepparen!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@hoppaispat Jag vet inte om du har gett dig av på din långsegling ännu, eller om du följer den här tråden fortfarande vid det här laget. Men jag har också försökt ta reda på dessa saker och gjort en del efterforskningar. Det finns en anledning till att ingen kan ge dig ett tydligt svar, och det är för att det inte finns något internationellt regelverk för detta. Så om du ska åka till Frankrike, då kan du kolla vad Frankrike har för regler. Men om du ska segla över hela världen så kan du inte ta reda på vad som gäller i hela världen. Det finns alltså inget enkelt svar på din fråga. Regelverken är ålderdomliga i många hänseenden och bygger mycket på att nästan alla stannar i sina egna länder (vilket de flesta också gör). Att svenska regler gäller på svensk båt stämmer inte heller. Det är landets regler som gäller, för allt ifrån kunskapsbevis till toalettankar (och ja, lotsar i Panama). 

 

Som @Caribic410 säger, så är det bättre att fråga dem som faktiskt har varit ute och seglat i många länder. Det gjorde jag. Och då förstår man också att allas erfarenheter är olika. Jag vet t.ex. flera som var tvungna att visa upp ICC i t.ex. Spanien och Portugal (ett internationellt intyg som inte ens utfärdas i Sverige, men det finns sätt att få det) medan andra inte behövt visa upp något. Det jag lärt mig av andras erfarenheter är detta: dels handlar det om landets regler, men det handlar också om myndighetspersonen som står framför dig i varje given stund. Det är de som bestämmer och det är de som kan göra livet jobbigt för dig om de inte tycker att du har vad som krävs eller beter dig som du borde. Så det man behöver göra är att skapa de bästa förutsättningarna för sig själv, och hoppas att det räcker. Och det kan man göra genom att ha någonting, för någonting är bättre än ingenting. Så jag skulle skaffat förarintyg och kustskeppare, för med kustskepparintyg finns det möjlighet att få ICC. Då har jag gjort vad jag har kunnat för att visa att jag har nödvändiga kunskaper - på papper (såklart kan man gå ännu fler kurser, men som sagt, kustskeppare för att få ICC verkar mer internationellt gångbart). Ju finare intyget ser ut desto större chans att det accepteras i många andra länder. 

 

Att ta intyg "längs vägen" är nog inte så bara... I mina efterforskningar fann jag (faktiskt till min förvåning) att man inte kan ta kurser och få intyg hur som helst utan att det ofta hänger på var man är medborgare och var man är bosatt. Som svensk förväntas man med andra ord ta sina behörigheter i Sverige och inte i något annat land. Det kan vara bra att tänka på. Och sist men inte minst, med respekt kommer man långt. Myndighetspersoner i andra länder kommer inte uppskatta spydiga svar, och det spelar ingen roll om du tycker deras frågor är korkade, för det är de som bestämmer. Lycka till 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något förarbevis eller skepparexamen behövs inte. Har man som jag AB-körkort är det bara att visa det och förklara att A står för Automobil och B för båt.  Svårare än så är det inte. Jag känner en som detta fungerade utmärkt för. 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En seglarkompis med maskinbefäl VIII blev inte accepterad av portpolice på Hvis, Kroaten hävdade att det saknades foto eller ngt annat som han fått om bakfoten. Man kommer ingenstans om portpolice vill få rätt. 
Räddningen blev att en i besättningen ombord hade en lägre behörighet i blå bok.

 

ibland är det skillnad på att ha rätt och att få rätt.

För ett lyckligt seglande bör man vara ödmjuk inför lokala ”kungar”.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev skippeer:

Räddningen blev att en i besättningen ombord hade en lägre behörighet i blå bok.

Men, i blå boken finns väl inget foto på innehavaren eller var det någon annan blå bok?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev hasse_A:

Men, i blå boken finns väl inget foto på innehavaren eller var det någon annan blå bok?

 

Problemet kan ha varit att "Befäl-Åttan" är en nationell behörighet som inte viftas med så ofta utomlands. NFB:s blå bok är mer känd och erkänd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

I Kroatien har de ett dokument som listar ”godkända kompetensbevis”, blå boken är med på listan.

Portpolicen hade en åsikt (som var fel) men han ändrade sig inte och min polare som inte viker ned sig i vanliga fall kom på en alternativ lösning. 

Min poäng är att ”ha rätt” och ”få rätt” inte alltid är detsamma, ibland får man vara smidig och finna alternativ om msn inte vill tillbringa timmar/dagar med att slåss för sin rätt med oviss utgång.
Känns fel men ödmjukhet kan underlätta kontakten med myndigheter😎

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Det mesta går att finna på tuben, Här är Distans Shores ute och skall passera Panama kanalen - dom gör det denna gång med en Agent och visar vad som krävs. 

Vet att även RAN sailing gjort denna resa och dokumenterat, men gjorde det utan agent - vilket blir billigare. 

Var jag ville komma är att det på samma sätt säkerligen finns fler filmer gjorda av långseglare som täcker som olika kraven. 
Att framföra fritidsbåt - speciellt en mindre finns det inga krav på. Många som bara givit sig av. 
Utbilda sig på vägen - kan vara ett trevligt sätt att fördriva tiden på över atlanten - men hur skall man få din blå bok ifylld? :)

Redigerad av RikardE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...