Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Axwell

Största motorbåt för enkel sjösättning

Rekommendera Poster

Hej allihopa rätt färsk på båtar och skulle behöva lite råd.

 

Sen en polare skaffade en motorbåt så har vi varit ute rätt mycket och fiskat senaste tiden. Han har en enkel cresent på 3.5 meter.

 

Har själv gått och blivit sugen på båt men vill ha något större, något man kan ha en enkel övernattning på och någonstans  man kan sätta sig och ta en pause från fisket när det är blåsigt ute.

 

Har kommit fram till att det nog är en hardtop som gäller.

 

Det jag undrar är hur stor kan man ha utan att det blir ett projekt att sjösätta och ta up den. Polaren lila motorbåt går ju att traila av och på väldigt smidigt.

 

Så något som funkar för spontana fiske turer och kan trailas av och på av 2 man utan några större konstigheter.

 

Har kollat lite på följande modeller: Cresent 560,  Shetland 498,  örnsvik 510. Någon som har erfarenhet av dessa, eller liknade modeller? 

 

Hur djup måste det vara för att sjösätt båtar i denna storlek?

 

Någon som har tips på någon annan model? 

 

Sjöarna vi främst brukar dra ut på är Ringsjön och Sövdesjön om någon har erfarenhet av dem.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamarin 59/63 HT klarar ni lätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju naturligtvis också avhängt hur mycket du får dra med din bil.

Det är rätt vanligt att man får dra 1500kg med en mellanstor personbil.

En trailer med totalvikt på 1500kg kan väga (tjänstevikt) omkring 500kg, och kan då rent teoretiskt lasta en båt på 1000kg. 1000kg båt kan ju vara tungt att hantera ensam, trailerramperna kan ha skiftande kvalitet... Framhjulsdrivna bilar är i allmänhet inga bra dragbilar, om du nu har en sådan.

Sedan finns det ju mindre lättare trailers också, som då har lägre lastkapacitet, för mindre och lättare båtar.

En hardtop båt låter ju däremot som en bra båt för dina syften.

Du får väl göra studiebesök vid trailerramper och på bryggor och efterhöra erfarenheter från andra trailer/båtägare

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med lite rutin och bra grejer kan du ta upp och i det mesta själv och som sagts beror det mycket på ramp/strand, bil och vagn.

 

En riktigt bra vagn gör underverk. Har du elvinsch med fjärrkontroll blir det ännu lättare. Gör inte misstaget att köpa en billig vagn som just precis klarar din båts vikt. Tänker du sjösätta på strand kan boggi vara trevligt, det bär bättre och rullar lättare.

 

Tänk också på att vagnen kommer att bada längre än bara korta dopp. Dvs du kommer att backa ner den i vattnet, köra iväg båten och förtöja, komma tillbaka och köra upp trailern och sedan omvänt. Det ställer högre krav på hjullager och framför all tätningarna. Är ni alltid två är detta inget problem men det är ju skönt att kunna klara sig själv.

 

En fem meter ht-båt är fortfarande smidig att hantera. Om den har "normal" form på botten är det tillräckligt med ett vattendjup på en meter.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev firefish:

Med lite rutin och bra grejer kan du ta upp och i det mesta själv och som sagts beror det mycket på ramp/strand, bil och vagn.

 

En riktigt bra vagn gör underverk. Har du elvinsch med fjärrkontroll blir det ännu lättare. Gör inte misstaget att köpa en billig vagn som just precis klarar din båts vikt. Tänker du sjösätta på strand kan boggi vara trevligt, det bär bättre och rullar lättare.

 

Tänk också på att vagnen kommer att bada längre än bara korta dopp. Dvs du kommer att backa ner den i vattnet, köra iväg båten och förtöja, komma tillbaka och köra upp trailern och sedan omvänt. Det ställer högre krav på hjullager och framför all tätningarna. Är ni alltid två är detta inget problem men det är ju skönt att kunna klara sig själv.

 

En fem meter ht-båt är fortfarande smidig att hantera. Om den har "normal" form på botten är det tillräckligt med ett vattendjup på en meter.

Vattendjup på nån dm räcker ofta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Caribic410:

Vattendjup på nån dm räcker ofta.

Men betydligt bökigare än om man sjösätter utan att akterspegeln ställer sig i botten.

 

Men har man en kanot går det utmärkt 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 9/28/2019 at 6:11 PM, Kane said:

Yamarin 59/63 HT klarar ni lätt.

Fin båt, dock utanför min budget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Axwell:

Fin båt, dock utanför min budget.

Du uppgav inte någon budget.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att svara på rubriken och ge lite perpektiv, så kan jag sjösätta och ta upp min 32 fots dc på runt 6 ton själv på båtramp och med trailer. Sen kanske det inte är vad du är ute efter, men det går. 

Redigerad av joelfrodin
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 9/28/2019 at 8:46 PM, Georg_Ohm said:

Det är ju naturligtvis också avhängt hur mycket du får dra med din bil.

Det är rätt vanligt att man får dra 1500kg med en mellanstor personbil.

En trailer med totalvikt på 1500kg kan väga (tjänstevikt) omkring 500kg, och kan då rent teoretiskt lasta en båt på 1000kg. 1000kg båt kan ju vara tungt att hantera ensam, trailerramperna kan ha skiftande kvalitet... Framhjulsdrivna bilar är i allmänhet inga bra dragbilar, om du nu har en sådan.

Sedan finns det ju mindre lättare trailers också, som då har lägre lastkapacitet, för mindre och lättare båtar.

En hardtop båt låter ju däremot som en bra båt för dina syften.

Du får väl göra studiebesök vid trailerramper och på bryggor och efterhöra erfarenheter från andra trailer/båtägare

 

Har b-körkort och kör en Volvo V70 (2013) i dags läget. Jo frågar runt gör jag fått lite blandade svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 9/29/2019 at 9:00 AM, firefish said:

Med lite rutin och bra grejer kan du ta upp och i det mesta själv och som sagts beror det mycket på ramp/strand, bil och vagn.

 

En riktigt bra vagn gör underverk. Har du elvinsch med fjärrkontroll blir det ännu lättare. Gör inte misstaget att köpa en billig vagn som just precis klarar din båts vikt. Tänker du sjösätta på strand kan boggi vara trevligt, det bär bättre och rullar lättare.

 

Tänk också på att vagnen kommer att bada längre än bara korta dopp. Dvs du kommer att backa ner den i vattnet, köra iväg båten och förtöja, komma tillbaka och köra upp trailern och sedan omvänt. Det ställer högre krav på hjullager och framför all tätningarna. Är ni alltid två är detta inget problem men det är ju skönt att kunna klara sig själv.

 

En fem meter ht-båt är fortfarande smidig att hantera. Om den har "normal" form på botten är det tillräckligt med ett vattendjup på en meter.

Så det kan vara en bra idé att köpa en äldre båt och lägga pengarna på en bra trailer?

 

Den stranden som vi brukar sjösätta på har ca 1 meters djup.

Tror du det skulle vara lätt att sjösätta de båtmodellerna som jag nämnde tidigare förutsatt att jag införskaffar en bra trailer?

 

Några tips på bra märken/modeller när det kommer till trailer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minutes ago, joelfrodin said:

För att svara på rubriken och ge lite perpektiv, så kan jag sjösätta och ta upp min 32 fots dc på runt 6 ton själv på båtramp och med trailer. Sen kanske det inte är vad du är ute efter, men det går. 

All info hjälper. Hur djupt är det där du sjösätter och vad använder du för trailer då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Axwell:

All info hjälper. Hur djupt är det där du sjösätter och vad använder du för trailer då?

2m i slutet av rampen, har en tre axlad amerikansk trailer av float-on modell. 

 

Mycket handlar om hur rampen ser ut. En kass ramp skulle det vara svårt. 

Redigerad av joelfrodin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Axwell:

Så det kan vara en bra idé att köpa en äldre båt och lägga pengarna på en bra trailer?

 

Den stranden som vi brukar sjösätta på har ca 1 meters djup.

Tror du det skulle vara lätt att sjösätta de båtmodellerna som jag nämnde tidigare förutsatt att jag införskaffar en bra trailer?

 

Några tips på bra märken/modeller när det kommer till trailer?

Till min båt var det jättegammal enaxlig.. minns inte namnet på.. treiler.

Dom vanligaste sjösättningsställena var. Jättefin lagom sluttande betongramp i fiskeboda. Det var enkelt å smidigt.

En för brant ramp med gallerdurkar för hjulen i tisnaren. Det var bökigt främst att få upp den riktigt bra på egen hand.. fick ofta dra uppåt å släppa ner några ggr för att få båten rakt.

Det bästa/smidigaste och enklaste när jag var själv var vid strandkanten till djulösjön i katrineholm.

När jag hade backat ut så dragkroken var vid vattenbrynet hade nästan hela hjulen på treilern gått ner i vattnet. Ca 50-60 cm djupt i änden på treilern. Då var det lätt att skjuta ner båten och väldigt lätt att få upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Behöver absolut inte vara djupt för att traila. Bara ta det lugnt så man inte slänger i båten med risk att akterspegeln tar i botten. Personligen föredrar ramper som inte är så branta. Blir tungt med mkt lutning.

Ang storlek på båt som ska trailas så beror det på erfarenhet och ev dragbil. Men en båt som väger 500-600kg hanterar man ganska lätt själv och behövs ingen speciell bil. Med en lättare båt så är inte rampen eller sjösättningsplatsen så viktig.

 

Trailar fiskebåten (Ockelbo B16) ofta. Tar 10 min att sjösätta, parkera bilen och åka ut när man har rutin. 

Hade en Askeladden 635 WA innan på 1,5 ton. Den var lite bökigare att traila och viktigare med  bra ramp och dragbil. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det egentligen viktigaste är att totalvikt på släp och bil inte överstiger 3500 kg om du har b-körkort. Din V70 väger garanterat mer än 2000 kg och då blir det olovlig körning med ett släp på 1500 kg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

inte om det är ett efterfordon! Alltså 30-vagn. Då får inte bruttovikten på släpet vara över bruttovikten på bilen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev gusvo085:

inte om det är ett efterfordon! Alltså 30-vagn. Då får inte bruttovikten på släpet vara över bruttovikten på bilen. 

Och inte över bilens tillåtna dragvikt heller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Kane:

Och inte över bilens tillåtna dragvikt heller?

Är det ett bromsat efterfordon får det både väga mer än bilens bruttovikt och bilens max tillåtna dragvikt.

 

Kan tänkas att man vill kunna köra fortare än 30 dock..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-10-03 vid 20:10 skrev Dava:

Är det ett bromsat efterfordon får det både väga mer än bilens bruttovikt och bilens max tillåtna dragvikt.

Stämmer det verkligen? Detta står i Transportstyrelsens regelverk;

 

"Bruttovikt

Om efterfordonet saknar bromsar får inte bruttovikten överstiga dragfordonets bruttovikt. Bruttovikt på ett efterfordon är vad fordonet väger inklusive last.

Kopplingsanordning

Efterfordonet ska vara kopplat på ett säkert sätt till dragfordonet. Förbindelsen ska vara dimensionerad för att klara de påfrestningar den utsätts för."

 

Jag kan bara tolka ovanstående att man aldrig får överskrida max tillåten dragvikt.

Men Vi Bilägare skrev 2010 detta;

 

"Bilens maximala släpvagnsvikt får överstigas då färdhastigheten ska vara låg, men endast under förutsättning att man förvissat sig om att fordon och kopplingsanordning klarar det beträffande hållfasthet och köregenskaper."

 

Hur bevisar man att man gjort denna förvissning på vederhäftigt sätt om man drar ett 3 tons ekipage med bil som har max 1600 kg som tillåten släpvagnsvikt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Kane:

Stämmer det verkligen? Detta står i Transportstyrelsens regelverk;

 

"Bruttovikt

Om efterfordonet saknar bromsar får inte bruttovikten överstiga dragfordonets bruttovikt. Bruttovikt på ett efterfordon är vad fordonet väger inklusive last.

Kopplingsanordning

Efterfordonet ska vara kopplat på ett säkert sätt till dragfordonet. Förbindelsen ska vara dimensionerad för att klara de påfrestningar den utsätts för."

 

Jag kan bara tolka ovanstående att man aldrig får överskrida max tillåten dragvikt.

Men Vi Bilägare skrev 2010 detta;

 

"Bilens maximala släpvagnsvikt får överstigas då färdhastigheten ska vara låg, men endast under förutsättning att man förvissat sig om att fordon och kopplingsanordning klarar det beträffande hållfasthet och köregenskaper."

 

Hur bevisar man att man gjort denna förvissning på vederhäftigt sätt om man drar ett 3 tons ekipage med bil som har max 1600 kg som tillåten släpvagnsvikt?

 

Rätt kultryck till att börja med

Kör du i 30km/h med 3000kg så påfrestar det troligen drag och bil mindre än tex 1600kg i 80km/h

Sen spelar vägval givetvis in också. Är det tex branta nedförsbackar så faller det på att fordonet inte klarar att få stopp på ekipaget samt risk för fällknivsverkan osv

Listan kan nog göras lång av nitisk polis och det är luddigt :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta med bruttovikt gäller med obromsad vagn där är reglerna solklara, men har vagnen bromsar så finns inte den begränsningen längre och det blir upp till var och en att bedöma kopplingsanordningen.

Men kan nog bli en del diskussioner ang dragets och fordonets tillförlitlighet om man blir stoppad med en liten VW polo och en Storebro på kärran :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju problemet med att min Soling med vagn väger 1300 kg i brutto. Vagnen är dock typad till 1500 kg.

 

Jag får med mitt b-körkort dra båten med vår Clio sport men inte med vår lämpligare V70

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta ekipage ser i alla fall "baktungt" ut!

image.png.c920a91d6ae001b1e4ee0c4eb80b135f.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...