Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
skippeer

Volvo Penta sjövattenfilter med koppar rör

Rekommendera Poster

När jag letade efter mahogny ventiler till garderober hamnade jag på Adams Boat Care och råkade läsa en rekommendation att byta från VP raw water filter/strainer till Vetus dito.

 

https://www.adamsboatcare.com/boat-services-1

The standard Volvo strainer (black and with a copper pipe inside that corrodes) should be replaced by the transparent equivalent by Vetus with no corrosive parts inside and easily inspectable from the outside.

 

Gissar att mitt VP filter är från 2002 och jag har undrat varför filterinsatsen och insidan på behållaren haft grön beläggning som jag gnuggat/skrapat bort, efter att ha sett en dansk video vet jag vad det gröna kommer ifrån

 

 

Är det någon som haft problem med att kopparrören som används som slangstos till/från VP sjövattenfiltret har korroderat hål/börjat läcka?

 

Skall hålla ett extra öga om det börjar droppa där och isåfall köpa ett Vetus filter med genomskinligt lock.

 

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, mina VP kopparrör hade korroderat inne i filtret och gav vattnet fri passage utan att passera filtrets sil. Jag bytte kopparrören till plast. Finns att införskaffa som ersättningsdelar till originalfiltret.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bifogar en bild på mitt korroderade kopparrör som satte vattenfiltrets funktion delvis ur spel :-)

IMG_0912.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bild säger mer än ...om det börjar läcka inne i behållaren finns det tid att förebygga en katastrof.

 

Jättebra tips om att det räcker att köpa ersättning till kopparrören.

Slangstosen i plast, är de VP originaldelar eller piratdelar?

 

Volvo Penta kallar delarna för ”förbindningsrör” (inlopp / utlopp) men jag ser inte om det är koppar eller plast i rservdelskatalogen.

https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7744440-26-207.aspx

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde motorcheck inför transport  , 60 Nm, till torrsättningen.

När jag hade tid så kollade jag även sjövattenfiltret, kände med fingrarna där ”lamatu” hade fått sitt hål.

Japp, nu var det dax, ett begynnande läckage i höjd med filterinsatsens kant.

Fotovinkeln lite sned...

ca 1800 motortimmar/17 år i saltvatten höll kopparröret.

 

8B16A840-E0EF-4302-A8B0-444DDA0E7B5B.jpeg

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@lamatu

 

Ringde lokal VP återförsäljare, de hade en broschyr som visar ”slangadaptrar”, kan du ha köpt?

art nr 21951975 

 

Var det så du fixade ditt problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag skulle beställa nya slangstos i plast hos VP återförsäljare kunde varken de eller VP Sverige finna information om dimensionerna på "förbindningsrör utlopp" i datorsystemen, det finns 2 olika varianter.

Mejlsvaret blev idag
"Dom hade det ena röret(art.nr: 3888862) hemma på lager och det hade tjockleken 19 mm(se bild nedan).
Det andra röret(21147599) hade dom inte på lagret och kunde därför inte mäta tjockleken på detta."

 

Kommer att beställa slangstos för inlopp och utlopp samt 2 gummitätningar mellan stos och filterbehållaren för att slippa tänka på sjövattenfiltret under många år.

 

TBC

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt otroligt dåligt att VP inte kan berätta vilka artikelnummer jag behöver beställa för mina 32 mm slangar, har ringt, mejlat och personligen besökt ÅF som i sin tur frågat "generalagenten"....

 

Ett tag kvar till sjösättning men ett Vetus FTR330/32 filter kanske blir ersättaren, en fördel är att det går att se vattenflödet när motorn går.
(Blir en del motorgång på Hollands kanaler till sommaren)

https://www.vetus-shop.com/vetus-raw-water-strainer-type-330-and21632mm-p-1026.html

 

image.png.6d9982f39cb47178db60c4cbfe980bbd.png

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Time out på att få svar från Volvo Penta's återförsäljare och svensk distributör, inget svar på rätt ordernummer för 32 mm slangstos på Pentas stora sjövattenfilter.

Utöver problemet med korroderade slangstos i koppar har jag troligen haft problem med att tätningen till locket inte hållit tätt så det har varit tomt i filtret efter segling i grov sjö under många timmar.

(En båtkompis föreslog vaselin på lockets gummilist som temporär lösning.)

En fördel med Vetus filtret är det genomskinliga locket så det borde gå att visuellt få en känsla om det ligger en massa sjögräs i filtret.

 

Har nu köpt Vetus FTR330 vars vattenflöde skall räcka för D2-55:an.

Vattenpump 3,9 m3/hr vid RPM 3 000 dvs 65 l/min.

Vetus FTR330/32 klarar 143 l/min.
 

 

Det gamla fästet i motorrummet har CC 80 mm till sjövattenfiltret, borde funka till Vetus filtret om jag sätter några stora brickor till M10 muttrarna  (13 nyckel).
image.png.2d26aa1c75e740759ccdac8dee152f63.png

 

Kommer blir luftigare i motorrummet för VP filtret har diameter 20 cm och Vetus har diameter 15 cm.

Montering sker nära inpå sjösättning för idag står det lite glykolvatten i det gamla filtret.

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smörj in O-ringen med lämligt fett om du vill ha loss locket helt. Det har en tendens att fastna rätt så hårt i locket -->söndrigt lock då du öppnar det.

/Kaj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Corona pandemin innebar att jag fick planera om när i tid bytet av filter skulle ske, gjort det idag vid hemmabryggan.

 

Jag lacka ur när varken lokal Volvo Penta återförsäljare (Wahlborgs marina) eller deras leverantör efter flera månader inte kunde berätta ordernummer för 32 mm slangstos i plast till VP original sjövattenfilter.

Nu har jag monterat det nya Vetus FTR330/32 filtret

image.png.d0bfdb7fb1b247693268f9c776986257.png

 

Nackdelen med att byta storlek från enormt stort klumpigt VP filter till smidigt Vetus filter blev att slangarna ansluts i annan vinkel vilket jag löste genom att montera en teakdistans och borra nya hål i metallfästet.

Fördelen är att jag nu enkelt kan se om det finns sjögräs i filtret eftersom Vetus har genomskinligt lock dessutom är det nya tätningar så jag utgår ifrån att tidigare problem efter vild segling är historia (kom in luft i VP filtret så impellerpumpen fick problem att suga sjövatten).

 

# # #

Vetus rekommenderar dubbla slangklämmor vilket det varvsmonterade VP filtret inte hade trots att VP's slangstos är mycket långa (Vetus har 25 mm jämnt slangstos till överkant på flänsen längst ned), skall åtgärdas av undertecknad.

image.png.1c171a570e1f9c71c2e22292418f27cd.png

 

# # #

Får fundera om jag skall ta till mig en förbättring som jag såg på nätet, en sidokran för vinterkonservering.

image.png.470c78b5e46a33b845c3127a837a43ed.png

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev skippeer:

Corona pandemin innebar att jag fick planera om när i tid bytet av filter skulle ske, gjort det idag vid hemmabryggan.

 

Jag lacka ur när varken lokal Volvo Penta återförsäljare (Wahlborgs marina) eller deras leverantör efter flera månader inte kunde berätta ordernummer för 32 mm slangstos i plast till VP original sjövattenfilter.

Nu har jag monterat det nya Vetus FTR330/32 filtret

image.png.d0bfdb7fb1b247693268f9c776986257.png

 

Nackdelen med att byta storlek från enormt stort klumpigt VP filter till smidigt Vetus filter blev att slangarna ansluts i annan vinkel vilket jag löste genom att montera en teakdistans och borra nya hål i metallfästet.

Fördelen är att jag nu enkelt kan se om det finns sjögräs i filtret eftersom Vetus har genomskinligt lock dessutom är det nya tätningar så jag utgår ifrån att tidigare problem efter vild segling är historia (kom in luft i VP filtret så impellerpumpen fick problem att suga sjövatten).

 

# # #

Vetus rekommenderar dubbla slangklämmor vilket det varvsmonterade VP filtret inte hade trots att VP's slangstos är mycket långa (Vetus har 25 mm jämnt slangstos till överkant på flänsen längst ned), skall åtgärdas av undertecknad.

image.png.1c171a570e1f9c71c2e22292418f27cd.png

 

# # #

Får fundera om jag skall ta till mig en förbättring som jag såg på nätet, en sidokran för vinterkonservering.

image.png.470c78b5e46a33b845c3127a837a43ed.png

Jag förstår inte riktigt vad den extra kranen har för uppgift? 

När jag vinterkonserverar tar jag av locket på filtret stänger kranen vid intaget i botten och häller i glykolblandningen med hjälp av en vattenkanna direkt i filtret medan motorn går på tomgång. Kräver inga extra slangar eller omkopplingar och gör dessutom att bottenkranen får lite motion åtminstone en gång per säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Rascal:

Jag förstår inte riktigt vad den extra kranen har för uppgift? 

Om du kikar på bilden ser du slangkopplingen på kranen, där kan en slang anslutas och andre slangänden stoppas ned i hinken/vattenkannan med glykolblandningen.

 

En del grabbar är duktiga att sikta och då funkar din metod jättebra speciellt om filtret sitter tex i en sidostuv som det gjorde på förra båten (Hanse 342 med enormt stor stuv akter om toan).

 

Vi som har ett litet filtrer i motorrummet och är lite darriga på handen kan spilla och då kan det bli klibbigt och sött i motorrummet, ej önskvärt med glykol utanpå motorn.

 

Om man är ensam vid konserveringen och vill ha glykol hela vägen från sjövattenfilter, genom oljekylen vidare till impellerpump, värmeväxlare och till vattenlåset på avgasslangen är det enkelt med en sugslang ned i en hink.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev skippeer:

Om du kikar på bilden ser du slangkopplingen på kranen, där kan en slang anslutas och andre slangänden stoppas ned i hinken/vattenkannan med glykolblandningen.

 

En del grabbar är duktiga att sikta och då funkar din metod jättebra speciellt om filtret sitter tex i en sidostuv som det gjorde på förra båten (Hanse 342 med enormt stor stuv akter om toan).

 

Vi som har ett litet filtrer i motorrummet och är lite darriga på handen kan spilla och då kan det bli klibbigt och sött i motorrummet, ej önskvärt med glykol utanpå motorn.

 

Om man är ensam vid konserveringen och vill ha glykol hela vägen från sjövattenfilter, genom oljekylen vidare till impellerpump, värmeväxlare och till vattenlåset på avgasslangen är det enkelt med en sugslang ned i en hink.

Jo jag förstår det där med extra slang och koppling tycker bara det är enklare att slippa det. Tror dessutom att kladdrisken när man tar loss slangen och skall förvara den finns kvar. Min vattenkanna har dessutom en väldigt bra nedåtböjd pip som funkar jättebra i filtret. Men du har rätt i att man gärna bör vara två personer, en som häller och en som startar och stoppar motorn. Men det har funkat bra hittills med arbetsbyte med en klubbkamrat, hon hjälper mig så hjälper jag henne vilket resulterar i två väl konserverade båtmotorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
19 timmar sedan skrev skippeer:

Får fundera om jag skall ta till mig en förbättring som jag såg på nätet, en sidokran för vinterkonservering.

image.png.470c78b5e46a33b845c3127a837a43ed.png

Om man anger källan dvs sajten man "såg" det på så blir det enklare för den som vill veta mer. Och inte minst schysstare mot den man snott bilden från (läs f.ö. längst ner på sajtens förstasida). Det råkar nämligen vara min bild, lösning, filter och båt, och min blogg....🤔

 

Kan meddela att kladdrisken är väldigt liten. Då anslutningen är riktad som den är rinner slanginnehållet tillbaka ner i hinken och i princip ingenting läcker när man lossar Gardenakopplingen. Visst fungerar det att hälla i filtret om man siktar bra och är två personer. Men eftersom jag oftast är själv vid konserveringen så gör lösningen ovan det hela väldigt enkelt.

 

 

Redigerad av IngemarE
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ingemar

 

sorry att jag inte angav källan, sparade bara bilden när jag googlade runt om Vetus sjövattenfilter i vintras.

Får bättra mig😔

 

Hur fixade du så att det blev tätt mellan sjövattenfilter och krananslutning? 
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det som sitter i filterväggen är en vanlig skrovgenomföring, med flänsens undersida lite rundad med vinkelslipen för att följa innerradien bättre. Sedan är den helt enkelt tätad med Sika vid monteringen.

 

Den vinklade kranen är tätad med vanlig flytande gängtätning mot genomföringen.

Redigerad av IngemarE
Stavvfell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...