Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Hendrup

Evinrude från -89, tips!??

Rekommendera Poster

Sprang på en Flipper 575 med evinrude 70hp från -89... båten gillas skarpt men motorn är i mitt tycke i äldsta laget. 

 

Någon med erfarenheter av denna motor? Bör jag avstå köp pga åldern? Tacksam för all hjälp å råd! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig ägt en OMC från den tiden och kommer aldrig göra det. Enligt utsago (härifrån och folk jag pratat med som har haft båt längre samt ö-bor) så är dom törstiga problemmotorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken båtmotor som helst av vilket märke som helst som fyllt trettio år är en chansning. Det är en gammal motor hur du än vänder på det. Tänk bara hur tex. en Saab eller en Volvo från 1989 ser ut och hur många sådana ser du längs vägarna numera? Skulle du köpa en sådan och räkna med att den är pålitlig?

 

Till skillnad från ovanstående har jag egen personlig erfarenhet av gamla Evinrude :-) Hade en Evinrude 50 från 1983 fram till för fyra år sedan. Den användes mest till att köra till och från sommarstugan och utflykter i skärgården. den användes således flitigt under hela isfria delen av året. Det var en trotjänare av rang. Enda felet under de år jag hade motorn var när CDI-boxen valde att ge upp, lyckligtvis precis när jag kom in till bryggan. Fick paddla sammanlagt två meter :-) En ny box kostade 190 €, tog kanske tio minuter att byta den. Sålde båten för några år sedan och ser den på sjön lite då och då. Fortfarande med samma motor.

 

Har några gamla båttidningar från slutet på 1980-talet där man testat motorer av olika märken. Skillnaden i förbrukningen mellan de olika märkena är egentligen försumbar. En drar mera vid ett visst varvtal en annan drar mer vid ett annat varvtal.  Snittförbrukningen vid normal användning skiljer därför minimalt.

 

Som sagt var. Vilken båtmotor som helst av vilket märke som helst som fyllt trettio år är en chansning. Det som avgör är att den under hela sin livstid har haft tillgång till kylvatten, tvåtaktsolja och regelbundet kontrollerad växelhusolja. Att impellern är bytt med någorlunda regelbundenhet innebär inte bara att den säkert fungerar. Om man inte byter den tillräckligt ofta så korroderar skruvar och motoraxlar fast med resultatet att man får värma loss avbrutna skruvar när man väl kommer sig för. Rostfria skruvar i aluminiumlegering har en tendens att fastna alldeles fantastiskt. Packboxarna i växelhuset kan vara dåliga efter trettio år men är relativt enkla att byta.

 

Om priset på båten är rätt kan det vara en helt ok affär. Motorn kan fungera några år till och under tiden kan det löna sig att stoppa undan lite för att köpa en nyare, kanske rentav en fyrtaktare. Vilken fyrtaktare är då bäst? Bara att använda forumets sökfunktion och du har att läsa och kontemplera hela vintern utan att bli så mycket klokare :-)

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Faderullan:

Vilken båtmotor som helst av vilket märke som helst som fyllt trettio år är en chansning. Det är en gammal motor hur du än vänder på det. Tänk bara hur tex. en Saab eller en Volvo från 1989 ser ut och hur många sådana ser du längs vägarna numera? Skulle du köpa en sådan och räkna med att den är pålitlig?

 

Till skillnad från ovanstående har jag egen personlig erfarenhet av gamla Evinrude :-) Hade en Evinrude 50 från 1983 fram till för fyra år sedan. Den användes mest till att köra till och från sommarstugan och utflykter i skärgården. den användes således flitigt under hela isfria delen av året. Det var en trotjänare av rang. Enda felet under de år jag hade motorn var när CDI-boxen valde att ge upp, lyckligtvis precis när jag kom in till bryggan. Fick paddla sammanlagt två meter 🙂 En ny box kostade 190 €, tog kanske tio minuter att byta den. Sålde båten för några år sedan och ser den på sjön lite då och då. Fortfarande med samma motor.

 

Har några gamla båttidningar från slutet på 1980-talet där man testat motorer av olika märken. Skillnaden i förbrukningen mellan de olika märkena är egentligen försumbar. En drar mera vid ett visst varvtal en annan drar mer vid ett annat varvtal.  Snittförbrukningen vid normal användning skiljer därför minimalt.

 

Som sagt var. Vilken båtmotor som helst av vilket märke som helst som fyllt trettio år är en chansning. Det som avgör är att den under hela sin livstid har haft tillgång till kylvatten, tvåtaktsolja och regelbundet kontrollerad växelhusolja. Att impellern är bytt med någorlunda regelbundenhet innebär inte bara att den säkert fungerar. Om man inte byter den tillräckligt ofta så korroderar skruvar och motoraxlar fast med resultatet att man får värma loss avbrutna skruvar när man väl kommer sig för. Rostfria skruvar i aluminiumlegering har en tendens att fastna alldeles fantastiskt. Packboxarna i växelhuset kan vara dåliga efter trettio år men är relativt enkla att byta.

 

Om priset på båten är rätt kan det vara en helt ok affär. Motorn kan fungera några år till och under tiden kan det löna sig att stoppa undan lite för att köpa en nyare, kanske rentav en fyrtaktare. Vilken fyrtaktare är då bäst? Bara att använda forumets sökfunktion och du har att läsa och kontemplera hela vintern utan att bli så mycket klokare 🙂

 

 

 

Tack! Kloka och sunda tankar! Tycker nog att paketlösningen tilltalar mig så pass att en affär kan vara på sin plats... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft en Evinrude 70hk från 89 i 15 år. Sålde den ihop med båt förra helgen. Enligt mig mycket driftsäker, trots undermålig service. Bytte impeller efter 10 år, den var fortfarande mjuk och fin. I övrigt har jag behövt byta en solenoid för automatchoken (tror det heter så). Den startade bara i dåligt väder 😉

 

På minussidan sätter jag hög ljudvolym (mycket högre än farsans Yamaha 60hk från 87) och hög förbrukning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bör tillägga att jag aldrig hade någon oljetank, så jag blandade själv direkt i soppan, 2%.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...