Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
tugge

Skattefri bunker diesel

Rekommendera Poster

Har tänkt att börja göra lite uppdrag på sjön med min firma. Det talas om skattefri bunker, kan någon reda ut begreppen  om alla färger på diesel samt hur man får tag på riktig bunker billigt för Yrkestrafik. 

Vill ej ha utspädd torr diesel i mina gamla spisar. 

Grön då jag alltid tidigare kört bensinare och ej haft maritima uppdrag. 

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ring din lokala olje/bränsleleverantör och fråga, ibland kan man få lite bättre pris om man köper t.ex minst en kubik åt gången.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev tugge:

Har tänkt att börja göra lite uppdrag på sjön med min firma

Om du inte redan vet så måste du ha Fartygsbefäl klass 8 och ev även maskinbefäl om du ska köra kommersiellt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Makro:

Ring din lokala olje/bränsleleverantör och fråga, ibland kan man få lite bättre pris om man köper t.ex minst en kubik åt gången.

Anekdotvarning:

@Makro känner kanske till "Pråmskepparen" alltså befälhavaren och ägaren av en av bunkerbåtarna som finns/fanns i Göteborgs hamn och även vara verksam ute på Rivö- och Danafjordarna samt bortåt Fotö-Hönö där uppankrade fartyg och fiskebåtar bunkrade. En av dessa båtars skeppare var inte så nogräknad med vem han sålde till, bara han fick kontanter, och billigt blev det också. Problemet var väl att de slangar som man läktade över diesel i inte var dimensionerade för fritidsbåtar, kändes som att få ombord en pipline i båten. Detta var på 1980-talet. Jag vet att såväl skattemyndigheten som oljebolaget fick reda på detta och hade "åsikter" man kan ju säga att skepparen mist sagt fick Shell (skäll, för er som inte förstår ordvitsar)... Den illegala försäljningen upphörde i och med att denne skeppare blev sjuk, vill minnas att han fick en stroke, men kan ha fel där. För en del år sedan såg jag i alla fall skepparens dödsannons i GP. Båten fanns kvar (har inte sett den på ett tag) troligtvis med ny ägare.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att få köpa lågskattad diesel måste du ha tillstånd från Skattemyndigheten.

Det går att få skatt återbetald för den yrkesmässiga delen.

Läs mera, https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/skatter/punktskatter/energiskatter/verksamhetermedlagreskatt/skeppochbatar/skattebefrielseforfartyg.4.2132aba31199fa6713e800016865.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bhemac:

Om du inte redan vet så måste du ha Fartygsbefäl klass 8 och ev även maskinbefäl om du ska köra kommersiellt. 

Och båten behöver om den är över 5 meter lång naturligtvis vara registrerad som yrkesfartyg och vara inne i egenkontrollprogrammet.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att köra skattefritt i Sverige är som att dumförklara Kin Jong Un i nord korea.

Men låt oss gärna höra, vad pysslar din firma med?

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att du ska kunna tanka lågskattad diesel (gröndiesel) behöver du följande:

 

1. Ditt företag ska vara godkänt som skattebefriad förbrukare (SKV 5079).

2. De båtar du vill tanka ha dispens för märkt olja (medgivande att använda märkt olja i båt, SKV 5345).

 

(Ibland, till och med från Skatteverket, får man höra att det räcker med dispens. I praktiken behöver du dock båda.)

 

Sök på Skatteverkets hemsida och ladda ner blanketterna (alltså SKV 5079 och SKV 5345). Där framgår vilka krav som du behöver uppfylla.

 

När företaget är godkänt och du har dispens kan du antingen köpa lågskattad diesel till egen tank (typ farmartank) eller tanka rätt i båten.

Googla typ "lågskattad diesel bulk" och hitta en leverantör i ditt närområde om du har egen tank.

Många mackar säljer lågskattad diesel. Det enklaste är att bara kliva in och säga att du vill tanka lågskattat, de kommer då att be om medgivandena från Skatteverket. (Jag har flera kopior på dessa i mina båtar.)

 

Ovanstående är de grundkrav som finns och hur det går till i praktiken när du tankar. Sedan, som vissa nämnt, finns det ju en del andra krav som du behöver uppfylla som dock inte har något med just lågskattad diesel att göra.

 

 

Det är inte speciellt lätt att få dispens och det finns, som framgår av blanketterna, ett antal underliggande krav som ska vara uppfyllda.

Om du enbart ska göra ett fåtal uppdrag är det inte säkert att du får dispens, den omfattning i vilken båten används på ett sätt som medger dispens måste nämligen vara stor (tänk stor majoritet). 

 

Fundera också på om du verkligen vill köra på gröndiesel. Även för mig som har två båtar som enbart går kommersiellt är det en viss del av verksamheten som inte medger att jag kör på lågskattad diesel – bara för att man har dispensen betyder det inte att grönt är ok till allt. För det jag kör som är "olovligt" måste jag betala in skatt i efterhand vilket är en process i sig och är det relativt små volymer lovlig gröndiesel du kommer tanka jämfört med din totala förbrukning är den ekonomiska nyttan (där du slipper ligga ute med pengar) ganska liten. Du kan ju, som påpekats, få tillbaka skatten i efterhand.

 

Ett annat problem är att punktskattekontoret (som har hand om punktskatter dvs gröndiesel mm) kallar all "olovlig" förbrukning för privat. Dvs antingen är förbrukningen berättigad lågskattad diesel eller så är den privat, det finns inget mellanting. Och det kanske inte gör så mycket när det gäller just lågskattad diesel men desto mer när det handlar om förmånsvärde – helt plötsligt står det ju i handlingarna att du använder båten privat (fast det bara handlar om kommersiellt bruk som inte medger dispens). Och i tider när Skatteverket jagar småföretag med blåslampa vill man inte dra blickarna till sig, de förmånsvärden de ibland vill dyvla på oss är inte att leka med.

 

För egen del har jag löst den "olovliga" biten genom att tanka normalskattad diesel i den mängd som motsvarar vad jag kör som inte medger dispens. Då får Skatteverket sitt utan att jag behöver få "privat användande" i några papper.

Redigerad av firefish
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns omständligt och riskfyllt, så får komma på en annan lösning. 

Kanske Får  be kunderna betala svart 😉

då skattemasen gör allt för att sätta käppar  i hjulen för småföretagare

 

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/foretagets-bat-blev-en-skattesmall-for-e-type/repqed!yxgQYe4BARsywHhqeoug/

 

http://www.skargarden.se/nytt-drag-fran-skatteverket-kan-bli-dyrt-for-o-foretagare/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev tugge:

Känns omständligt och riskfyllt, så får komma på en annan lösning. 

Kanske Får  be kunderna betala svart 😉

då skattemasen gör allt för att sätta käppar  i hjulen för småföretagare

 

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/foretagets-bat-blev-en-skattesmall-for-e-type/repqed!yxgQYe4BARsywHhqeoug/

 

http://www.skargarden.se/nytt-drag-fran-skatteverket-kan-bli-dyrt-for-o-foretagare/

Kan säga som åkare att det går inte att tanka privat och redovisa som "kickoff eller dyl". Bit i det sura äpplet och tanka från privata och gör avdrag för konferens en gång per år max, annars kommer du bli duktigt sköntaxerad och bara betala retro, du blir även straffad med "deras böter".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev tugge:

Känns omständligt och riskfyllt, så får komma på en annan lösning. 

Kanske Får  be kunderna betala svart 😉

då skattemasen gör allt för att sätta käppar  i hjulen för småföretagare

 

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/foretagets-bat-blev-en-skattesmall-for-e-type/repqed!yxgQYe4BARsywHhqeoug/

 

http://www.skargarden.se/nytt-drag-fran-skatteverket-kan-bli-dyrt-for-o-foretagare/

Jag var småföretagare för många år sedan och måste säga att jag aldrig kände mig jagad av skatteverket. Man får bara finna sig i att reglerna finns och de flesta av dem är för att ge sund konkurens och resten är för att ge staten en god intäkt, men det är lika för alla, om man inte fuskar.

Med en duktig revisor kommer man långt.

Skatteverket har dessutom särskilda avdelningar för att hjälpa till, Stöd till nya företag. Använd dem så blir det rätt.

 

Nej, jag jobbar verkligen inte på Skatteverket.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gundj:

 ge sund konkurens och resten är för att ge staten en god intäkt, men det är lika för alla, om man inte fuskar.

Med lågskattad diesel är det lika för alla, dock har Skatteverkets tolkning av rådande lagstiftning svängt mycket över kort tid vilket gör det svårt att planera. 

 

Förmånsvärde på arbetsbåtar är dock extremt godtyckligt. Vissa drabbas men andra inte vilket snedvrider konkurrensen. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...