Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
tugge

Plotter för över 7000kr

Rekommendera Poster

Tänkte uppgradera utrustningen i båten till våren. 

Och vill då köpa något som inte blir gammalt efter nått år. 

Min tanke går åt Raymarine Axiom 9 rv

Med bra och snabb prestanda 

Tycker 3d ekolodet verkar bra, 

Övriga i båten kan även få upp skärmbilden på surfplattor och via wifi telefoner  och följa rutten. 

Förhoppningsvis kan jag även använda den med min autopilot  från stenåldern och sekundära plotter på fly. 

Skulle även med tiden koppla in lite kameror AIS och kanske radar 

 

Någon som provat denna eller som vill rekommendera liknande men annat  märke. 

Att jag tänker på raymarine är dels för att annan utrustning är det (har inte råd att byta allt i ett svep.) och har tron att det lirar bättre. Iaf bättre support från raymarine. 

Dels för 3d ekolodet 

Nackdel något dyrare 

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev tugge:

Min tanke går åt Raymarine Axiom 9 rv

Ett bra val, i synnerhet om du har andra enheter från Raymarine, kolla bara att de kan prata med Axiomen.

Det jag saknar är en användbar knapp som jag har i min Simrad NSS. Väldigt smidigt att zooma med, touch funkar bra men ibland är fortfarande gamla hederliga knappar bra.

Annars har nog Axiom samma möjligheter som Simrad.

Det jag gillar med Simrad är det framåtseende ekolodet som jag tycker är helt enastående.

Sen har Simrad den absolut bästa småbåtsradarn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev bhemac:

Ett bra val, i synnerhet om du har andra enheter från Raymarine, kolla bara att de kan prata med Axiomen.

Det jag saknar är en användbar knapp som jag har i min Simrad NSS. Väldigt smidigt att zooma med, touch funkar bra men ibland är fortfarande gamla hederliga knappar bra.

Annars har nog Axiom samma möjligheter som Simrad.

Det jag gillar med Simrad är det framåtseende ekolodet som jag tycker är helt enastående.

Sen har Simrad den absolut bästa småbåtsradarn.

Har även sneglat lite på framåtseesnde ekolod. Jag undrar hur fort eller rättare sagt sakta man kan  åka om det kommer en grynna rakt framför båten. 

Tanken är ju att kunna hitta platser man inte vågat med traditionellt ekolod. Hur långt fram ser det och vilken vinkel scannar det 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr kan jag inte åka så fort och man tittar ju mest bara när det är lite mindre djupt. Mest används det när man ska in i vikar och då kör jag väldigt långsamt. Men det är ett underbart hjälpmedel, på kartbilden ser jag vilket område som skannas.

Det blir nog även en structurescan framöver.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till denna plotter (axiom) kan man köpa en kamera 

Som kan användas till tex övervakning av maskinrum eller backkamera. 

 

Den kostar ju en slant och jag undrar om någon vet om det går att ansluta vilken ipkamera som helst. 

Tänkte då lite plug n play 

 

https://www.seasea.se/raymarine-cam220-ip-kamera?gclid=Cj0KCQjwoebsBRCHARIsAC3JP0IRCvTQg9fHsK_5ort4DP-65agWDT9nWeJSyc-OeTzFWZCsZ0skgzgaAhUZEALw_wcB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev tugge:

Den kostar ju en slant och jag undrar om någon vet om det går att ansluta vilken ipkamera som helst. 

Jag tor att de flesta plotters som kan ha kamera så är det en vanlig, analog kamera som ska användas. Kolla kontakten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite funderingar inför köp. 

 

1) Många här följer ju priser i butikerna och även på båtmässan på våren. 

Sea o bryggan har ofta erbjudanden som mer är som standardpris än rea, undrar om priserna brukar bli bättre under båtmässan eller om höstkampanjerna är lika bra. 

Ska man ha is i magen och vänta? 

 

2) har autopilot i båten som förmodligen är från 90talet  det är raymarine och det står st7000 på instrumentet. 

Misstänker att det är det äldre SeaTalk . 

Om jag köper en nyare plotter (tex axiom) vad kan jag få ut av min autopilot vid ihopkoppling 

 

3) kommer det lira bättre med en raymarine plotter än ett annat märke tex simrad go9 xse. 

Simraden lockar lite med sitt framåtseende ekolod. Samt priset är lägre än axiom. 

EkolodsGivare till axiom kostat runt 20k

Simrad under 10k.

Tack på förhand. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På jobb-båten har vi Lowrance med HDS7, HDS9 ihopkopplade plus en låda för StructureScan3D. En single-beam transducer och en side-scan transducer sitter på aktern. StructureScan3D är föga imponerande om du frågar mig, och vi har det nästan aldrig igång utan kör bara med side-scan + single-beam. Hela systemet tror jag gick på runt 30 papp. 

 

Jag kikade länge på Humminbird pga deras högre upplösning. När sen SIMRAD kom med TotalScan så är ju inte skillnaden så stor längre. Både Humminbird och SIMRAD/Lowrance/B&G TotalScan använder väl ca 800 kHz om jag kommer ihåg  rätt. Men med Raymarine RealVision är det 1000 kHz så då är det ju bäst upplösning på side-scan. Frågan jag ställer mig är om inte vattnet äter upp signalen rätt så fort vid så hög frekvens? Har inte hittat nåt bra svar på det, för allt som sägs i marknadsföringssammanhang gäller ju bara i optimala förhållanden... 

 

Själv är jag ändå rätt sugen på Raymarine RV bara för att de verkar vara de enda som har IMU i transducern. Man tycker att det inte är så stora vågor, men det blir en väldig skillnad när det är 20 meter djupt på hur det svänger fram och tillbaka, och jag tänker mig att det är en av de största anledningarna till att StructureScan3D ser så dåligt ut. Jag satt och skissade på en lösning med Raspberry Pi och Moitessier HAT för att själv korrigera med IMU på en StructureScan/TotalScan när jag upptäckte att RV har det inbyggt. Det borde sätta Raymarine i en helt egen klass. Däremot, som jag var inne på i granntråden, så har jag inte hittat hur (eller om det går överhuvudtaget) man för över data till PC, för det ser jag som en absolut nödvändighet. 

Redigerad av Dan-Erik
kHz ska det vara, inte MHz. Satt o läste om VHF/AIS. :-P
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev tugge:

Simraden lockar lite med sitt framåtseende ekolod.

Jag har Simrad NSS och framtåseende ekolod. Fungerar otroligt bra. Känner många som fiskar de kör uteslutande Simrad och Totalscan. Väldigt imponerande för min del blir det betydligt billigare att köpa fis i fiskafärren.

Ganska sannolikt så har din autopilot ingång för NMEA0183, har bara plottern sådan utgång så funkar det. Annars finns alternativet med en "mellanburk", jag har en ShipModul så min autopilot kan prata med plottern. På köpet får jag ut kurs, fart, vind mm via WiFi till bla paddan.

Ska byta syrning och då blir det en Simrad autopilot som styrs direkt via plottern, väldigt tjusigt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sökandet fortsätter.

Var inne på en av de etablerade tillbehörsbutikerna nu i helgen. 

Andra gången jag var i butiken och fick en annan säljare mot första gången. 

Båda gångerna har dom frågat vad jag söker, varpå jag svarat raymarine. 

-Ja då har vi Garmin 922 här  borta som är bra.. bla Bla bla...  

Säljarna sa att marioteten med motorbåt körde garmin och det var det dom sålde  mest av. 

De var Inte alls villiga att presentera raymarine. 

 

Är garmin tveklöst bäst eller har dom bättre provision /vinst  på garmin

 

 

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev tugge:

Är garmin tveklöst bäst eller har dom bättre provision /vinst  på garmin

En del har ett bra avtal och tjänar lite extra på sälja just Garmin. I Sverige är Garmin stora, har ca 50% av marknaden.

Fundera på vad som är viktigt för dig, skapa rutter, zooma snabbt eller kunna byta sjökort. Kolla sen vilken som gör det just du villa ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Garmin fokuserar, speciellt i reklamen, oerhört mycket på fiskefunktioner, fiskseende ekolod mm. Det är oerhört populärt borta i staterna men här hos oss är nog fiskefunktionerna mindre intressanta? Så kolla vilka funktioner förutom ren navigation du får och vilka du gillar mest. Och kolla även priser på tillbehör, t.ex är framåtseende ekolod nästan dubbelt så dyrt om man väljer Garmin.

 

Dessutom: nu efter sammanslagningen av Garmins och Navionics sjökort så hade jag kollat en extra gång på hur dom nya sjökorten i mitt område ser ut i olika zoom-nivåer. Det har ju rapporterats om div. problem här tidigare:

http://www.dagensbatliv.se/sjokort/uppdatering-och-sammanslagning-inte-alltid-till-det-ba-ttre

http://www.dagensbatliv.se/sjokort/digitala-sja-korta-kan-ga-ra-ba-tfa-rden-farlig

 

Motsvarande problem *kan* ju numera finnas även i Navionics kort...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är mest ute efter en uppdaterad plotter som inte laggar  eller behöver bytas ut efter något år därför gillar jag axiom med dess snabba processor.

Autorouting är en rolig funktion  som kanske inte är så nödvändig. 

Skulle va kul att kunna koppla min gamla  autopilot med SeaTalk¹ 

En kamera på targabågen mot akterdäck då jag alltid backar in mot bryggan och sikten är begränsad,  är nästan ett krav. 

Axiom har bara trådlöst alternativ och vet inte om det går att använda andra en deras egna kameror. 

Stya musik från plottern är ett plus. 

Framåtseende ekolod skulle va trevligt men tycker garmins är för dyrt (ca13000kr) och tror inte raymarine har något. 

3d ekolod har axiom men det kostar ca 18000kr om man vill ha inombordsgivare så det har jag släppt. 

Fjärrkontroll / knappsats finns till  båda  och är bra då skärmen kommer sitta en bit fram  på panelen och inte har knappar. Dock va den ca 2000kr dyrare till raymarine. 

Angående kartorna så vill jag ha ett bättre alternativ för att få maskinerna att leverera vad dom kan platinum +?

3d  kanske är skoj.

Dock fick jag höra att navionics tappar funktioner som tex autorouting om man ej uppdaterar kortet årligen (dyrt) 

Vet ej om det stämmer. 

Axom känns framtidssäker då den har en Android plattform om jag förstått det rätt. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 hours ago, tugge said:

Axiom känns framtidssäker då den har en Android plattform om jag förstått det rätt. 

Det mesta i avancerad elektronikväg använder väl linux nuförtiden (Android är ju också en linux-variant). Däremot kanske inte alla skyltar med det. 

 

OT: Jag hade bestämt mig för att bygga en egen plotter med Raspberry Pi, men nu på black friday var det ju SIMRAD-plottrar ute på halva priset, så det blev för svårt att motstå. Så nu har jag en downscan-sonar också, vad man nu ska med det till. Det var en plotter över 7000kr, men bidde bara halva det som sagt. :P

 

Kom fram till att det enda vettiga är att tänka NMEA2000. Så slipper man bry sig om vilket märke som är var. Jag har ett gammalt Silva-ekolod monterat i båten, som går att byta mot ett nytt Garmin NMEA2000 i samma fäste så slipper man krångla. Köper man till en USB-NMEA2000-adapter kan jag fortfarande koppla in min Raspberry Pi och logga data den vägen. Bra med backup tänker jag. Och så ström i samma kabel så blir elektroniken mer städad. Jag tycker det känns som att NMEA2000 är rätt bra genomtänkt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Dan-Erik:

Jag tycker det känns som att NMEA2000 är rätt bra genomtänkt

Absolut!

Jag har Garmins prylar rakt av. Det som är ”grädden på moset” tycker jag är att autopiloten följer rutten på plottern. Inte säker men har för mig Garmin är ensamma om detta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev tugge:

 

Stya musik från plottern är ett plus. 

Detta ligger inte högt på min lista. Skönt att styra musiken separat tycker jag. 
Om du dessutom har svårt att nå plottern och behöver extern knappsats kanske det inte är högt prioriterat för dig heller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev ChristerN:

Det som är ”grädden på moset” tycker jag är att autopiloten följer rutten på plottern. Inte säker men har för mig Garmin är ensamma om detta. 

Jag tror inte finns en enda plotter eller autopilot tillverkad de senaste tio åren som saknar den funktionen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag tror inte finns en enda plotter eller autopilot tillverkad de senaste tio åren som saknar den funktionen...

Det är sant, de flesta har en begränsning hur mycket de kan ändra kurs utan att man måste trycka på en knapp. Till min Simrad plotter har jag en Raymarine AP med NMEA0183. För att det ska gå helt automatiskt så får man dela upp en 90° gir på 4 WP men då går det. Men det är sällan man är ute efter just det utan att plottern får styra mot en WP långt bort. Teckningen nedan förklarar varför.

1 timme sedan skrev Dan-Erik:

Köper man till en USB-NMEA2000-adapter kan jag fortfarande koppla in min Raspberry Pi

Alternativet är att tex köpa en ShipModul som kan koppla ihop NMEA2000, 0183, Seatalk och nätverk. På så vis får jag upp vinddata, AIS, ekolod mm i paddan.

22 timmar sedan skrev tugge:

Axiom har bara trådlöst alternativ och vet inte om det går att använda andra en deras egna kameror. 

De flesta bättre plotters kan koppla in en eller två kameror. Det brukar vara vanliga videokameror, alltså ej ip-kamera. Kostar nästan inget.

22 timmar sedan skrev tugge:

Autorouting är en rolig funktion  som kanske inte är så nödvändig. 

Jag använder den mycket men bara i paddan, hemma på dass, vintertid. Den behöver oftast redigeras en del innan man kan använda den och det har man sällan tid till ombord.

 

--

Crosstrack

 

Crosstrack XTE.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev ChristerN:

Absolut!

Jag har Garmins prylar rakt av. Det som är ”grädden på moset” tycker jag är att autopiloten följer rutten på plottern. Inte säker men har för mig Garmin är ensamma om detta. 

Funktionen finns på flera än Garmin. 
Smak och tycke avseende tillverkarna. 
Alla går om varandra med jämna mellanrum. Jag har haft Garmin, Lowrance, Raymarine, Simrad. 
Min personliga reflektion, Lowrance var den enda jag absolut inte kunde med. 
Garmin fungerade helt ok, gillar inte kartbilderna. 
Simrad fungerade utmärkt. 
Raymarine trivs jag med, gillar kartorna, navionics, tycker att gränssnittet fungerar bra för mig.

 

Har kamrater som bara använder Garmin, andra som struntar i vilket osv. 

 

Titta kläm, känn, köp den för en själv mest trivsamma är mitt råd.

 

Skall jag vara partisk så har jag två Axiom 9or som väntar på att bli installerade i min båt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag tror inte finns en enda plotter eller autopilot tillverkad de senaste tio åren som saknar den funktionen...

Åjo, för ett par (tiden går så det var väl säkert fem-sex 🙄) år sedan så var Garmin ensamma om det men, som RickardE skriver, så följer alla efter varandra. Visste bara inte att alla har den redan. 
Tack för påpekandet. 
 

PS

Att följa rutt är iaf en fantastisk funktion tycker jag. 😋

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev ChristerN:

Åjo, för ett par (tiden går så det var väl säkert fem-sex 🙄) år sedan så var Garmin ensamma om det men

Det stämmer och det fungerade ganska dåligt.

Navionics har haft det ganska länge när man kör på paddan, fungerar helt ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Det stämmer och det fungerade ganska dåligt.

Funkar skitbra för mig. 
Men plottern kan inte rymma alla rutter jag vill ha. Risk för ny plotter till nästa säsong 🙄. Får se om plånboken, mot förmodan, känns tung i vår. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:
2019-12-03 vid 18:36 skrev tugge:

Autorouting är en rolig funktion  som kanske inte är så nödvändig. 

Jag använder den mycket men bara i paddan, hemma på dass, vintertid.

 

Tillåt mig fråga hur man över huvud taget kan komma på idén att syssla med autorouting när man sitter på dass, på vintern, hemma? Utedass? Du vill hitta hem?

Eller förresten, vi kanske inte vill veta...  🤔

Redigerad av ABC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev ABC:

Tillåt mig fråga hur man över huvud taget kan komma på idén att syssla med autorouting när man sitter på dass, på vintern, hemma?

Kallas tidsoptimering

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får nog ta ett varv till, och känna o klämma lite. 

Någon som kör med navionics och vet om man måste uppdatera korten årligen för att få ta del av alla funktioner. Tänkte eventuellt köpa  platinum   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer jag kunna använda min 

Autohelm st7000 med axoim eller garmin 922

Eller funkar den inte med någon. 

Vad behövs för kablar för att få det att lira om det går. 

s-l640.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev tugge:

Kommer jag kunna använda min 

Autohelm st7000 med axoim eller garmin 922

Eller funkar den inte med någon. 

Vad behövs för kablar för att få det att lira om det går. 

s-l640.jpg

Autohelm ST7000 har en SeaTalk-anslutning. Det är en specifik Autohelm/Raymarine-standard (Raymarine har köpt Autohelm för ett antal år sedan).

 

De nya GPS du funderar på har NMEA2000 för kommunikation med andra elektroniska enheter.

 

Det finns gateways (  http://www.raymarine.se/view/index-id=5536.html   ) för att koppla samman SeaTalk-prylar via NMEA2000 till de modernare prylarna.. 

Sedan behöver du även bygga ett enkelt N2K-nät att ansluta gateway och GPS till. N2K-nätet kräver även en inkoppling till 12V för strömförsörjning.

 

N2K och SeaTalkNG har samma signaler i kablarna. Skillnaden är att Raymarine har en egen modell av kontakter på sina SeaTalkNG-kablar men det finns adaptrar för att koppla samman SeaTalkNGkontakter med "standard" N2K-kontakter om du väljer t.ex. Garmins GPS.

 

Det blir inte alla funktioner som fungerar vid sammankoppling med gateways. Vilka som fungerar behöver nog Raymarine själva svara på, det är tveksamt om det går att läsa ut ur någon manual (det finns ju så många olika kombinationer...).

Generellt så brukar rätt mycket information skickas över från NK2-nätet till ST-nätet. Det omvända brukar vara mer begränsat. En killgissning är att kursinfo och positionsinfo (waypoint-data) kommer att komma över till din autopilot. Det finns säkert autopilotfunktioner i GPSerna som inte kommer att kunna användas.

 

En ny Raymarine- eller Garmin-autopilot är en rätt dyr pryl så min rekommendation är att skaffa en gateway och testa. Alternativet är annars att behålla den gamla GPSen på någon undanskymd plats och låta den fortsätta att förse autopiloten med kursinformation. För att köra autopiloten på kompasskurs så behövs ju inte åtkomst till GPSen, det kan du sköta med knapparna på autopilotens kontrollpanel.

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Lintott:

Autohelm ST7000 har en SeaTalk-anslutning. Det är en specifik Autohelm/Raymarine-standard (Raymarine har köpt Autohelm för ett antal år sedan).

 

De nya GPS du funderar på har NMEA2000 för kommunikation med andra elektroniska enheter.

 

Det finns gateways (  http://www.raymarine.se/view/index-id=5536.html   ) för att koppla samman SeaTalk-prylar via NMEA2000 till de modernare prylarna.. 

Sedan behöver du även bygga ett enkelt N2K-nät att ansluta gateway och GPS till. N2K-nätet kräver även en inkoppling till 12V för strömförsörjning.

 

N2K och SeaTalkNG har samma signaler i kablarna. Skillnaden är att Raymarine har en egen modell av kontakter på sina SeaTalkNG-kablar men det finns adaptrar för att koppla samman SeaTalkNGkontakter med "standard" N2K-kontakter om du väljer t.ex. Garmins GPS.

 

Det blir inte alla funktioner som fungerar vid sammankoppling med gateways. Vilka som fungerar behöver nog Raymarine själva svara på, det är tveksamt om det går att läsa ut ur någon manual (det finns ju så många olika kombinationer...).

Generellt så brukar rätt mycket information skickas över från NK2-nätet till ST-nätet. Det omvända brukar vara mer begränsat. En killgissning är att kursinfo och positionsinfo (waypoint-data) kommer att komma över till din autopilot. Det finns säkert autopilotfunktioner i GPSerna som inte kommer att kunna användas.

 

En ny Raymarine- eller Garmin-autopilot är en rätt dyr pryl så min rekommendation är att skaffa en gateway och testa. Alternativet är annars att behålla den gamla GPSen på någon undanskymd plats och låta den fortsätta att förse autopiloten med kursinformation. För att köra autopiloten på kompasskurs så behövs ju inte åtkomst till GPSen, det kan du sköta med knapparna på autopilotens kontrollpanel.

Tack för det utförliga svaret. Vill mest kunna lägga en kurs på ett mål och att plottern  kompenserar för avdrift. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev tugge:

Vill mest kunna lägga en kurs på ett mål och att plottern  kompenserar för avdrift. 

Sätt en waypoint på målet så får du en kurs. Sen är det lätt att se att du håller dig på den kurslinjen. Du kan också sätta ett larm på XTE dvs om du hamnar för långt åt sidorna.

 

Den snyggaste men inte den billigaste lösningen är att tex ha en Simrad plotter med deras autopilot. Autopiloten styrs från plottern, inga andra burkar. Då styr också autopiloten på den tänkta kurslinjen direkt.

Tror det finns klipp som visar detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...