Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
cyberwiz

Finns det några båtupptagningsvagnar som går att ta isär för transport?

Rekommendera Poster

Jag har en Buster Magnum från -95 som jag vill vinterförvara på en ö utan landförbindelser. Man kan skulle kunna hyra en pråm för att ta över en båtupptagningsvagn, men det vore schysstast om jag kunde lösa det själv (alltså frakta ut släpet i båten)

 

Det är väldigt gott om plats i båten, men ett komplett släp skulle antingen behöva ligga på räcket eller ställt på sidan, så det funkar inte (plus att det ju är rätt tungt att hantera :) )

 

Båten är 6.20 och väger ca 800kg med motor.

 

Hoppas det är rätt forum...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då räcker det väl med en sådan där enklare obromsad ”30-trailer”?

Nästan allting går att skruva isär med en sjysst hylsnyckelsats samt ring/blocknycklar.

Hjul, hjulaxel, draganordningen, vinschen och kölrullarna stödhjulet, liksom sidostöden kan du säkerligen skruva av. 

Skärmar fjädring och belysning brukar saknas på dessa enklare trailers, undantag finns.

Återstår då den stora delen, själva ramen.... den brukar ju vara helsvetsad...

Men det borde väl gå att iallafall i några olika vändor mellan fastland och ön få med dig dessa prylar. Måhända kan du nu behöva bärhjälp av några kompisar. Häromdagen såg jag några som lastade en tvättmaskin i en styrpulpetbåt med hjälp av hamnens mastkran... man kan ju sedan undra hur dom fick i land den vid framkomsten...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här hade jag gjort om det inte innebär allt för mycket jobb med att få upp trailern på land på ön men med tanke på att det är en ganska liten och lätt trailer så borde det gå fint 

Enkelt och smidigt

AF706438-AE1F-469D-9E4D-A8B9CA20FBBA.jpeg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Capitan:

Så här hade jag gjort om det inte innebär allt för mycket jobb med att få upp trailern på land på ön men med tanke på att det är en ganska liten och lätt trailer så borde det gå fint 

Enkelt och smidigt

AF706438-AE1F-469D-9E4D-A8B9CA20FBBA.jpeg

Bara dom tråkigaste lösningarna är dåliga...

Jag tycker att det saknas någonting på bilden...? bilen.:P

 

Ok, kanske funkar, men får väl vara beredd på att byta hjullager efteråt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag såg en som bogserade en trailer ovanpå en mindre roddbåt. Det borde fungera bra. Eller om man lånar en mindre båt där man kan lägga trailern ovanpå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla, förlåt att jag glömde svara.

 

Tack för tipsen!

 

Det slutade med att jag hyrde pråm ändå, för jag behövde ändå få ut en fyrhjuling samtidigt :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev cyberwiz:

Hej alla, förlåt att jag glömde svara.

 

Tack för tipsen!

 

Det slutade med att jag hyrde pråm ändå, för jag behövde ändå få ut en fyrhjuling samtidigt :)

Ja det var ju några år sedan, vad bra att det löste sig!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...