Jump to content
Friday 28 February 2020
IID00174828

Tant, nybörjare och drevproblem

Recommended Posts

Var ute och åkte, skulle precis lägga till vid bryggan och skulle lägga i neutral då helt plötsligt spaken, växelreglaget, var stum, gick inte att rubba mer än några cm. Har därefter sökt efter felet men verkar hopplöst. Någon har pratat om backslag, någon har sagt något om packbox och det enda jag vet är att en vajer är kass som går till växelreglaget. Fick förslaget att ta bort växelreglagevajern och se om det med den andra rörliga delen gick att få i back, neutral och så men icke sa nicke. Detta moment är stumt. Går inte att röra propeller åt något håll. Var ska jag nu leta och vad i fridens namn heter alla delar och var kan jag få tag i vad allt heter. Någon som vet?

Citat

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minuter sedan skrev IID00174828:

Det är en volvo penta aq 130 drev aq 100. Båten är en gammal Selco 18 tror jag det var.

🙄 

 

Ojdå, gamla grejer.

Tja det kan vara olika fel. Står båten på land?

Jag hade nog gjort så här, skruvat loss reglaget, kopplat bort iallafall växelvajern.

Även kopplat bort växelvajern i andra ändan, i drevet, det är där backslaget sitter.

Sedan kollat om vajern löper lätt i sitt hölje. Om den gör det hade jag kollat om det går att växla med växelarmen i drevet, och därefter, eller kanske först av allt kontrollerat att reglaget funkar som det skall.

Jag har råkat ut för att vajerns hölje har lossnat inne i reglaget och orsakat stopp... kan ju kanske vara det som är felet... eller något annat.

Vajrar både till växel och gas, är iallafall näst intill förbrukningsvara, kanske håller 10-15 säsonger, kanske längre.

 

Vajrar och reglage finns att köpa till någorlunda överkomliga priser. Men jag är osäker på om det finns reservdelar till AQ100....

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vajrar ska bytas men problemet sitter inte där. Så långt hade jag kommit. Sedan kom problemet. Kan inte röra den spak som normalt drar i vajern backslag. Går inte heller att röra för att hitta fram/back/neutral. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har visserligen aldrig mekat med 100-drevet, men däremot med de senare efterföljarna.

Det ser litet annorlunda ut på 100-drevet men det finns även där en backspärrshake. Alltså en anordning som hindrar drevet att fällas upp då man backar. Mekanismen till denna är avlänkad från växelföraren. Jag hade en gång ett 280-drev som strulade ungefär på samma vis som ditt eftersom denna funktionen hade fastnat. Kolla på sidan 24 i manualen. Nu är det kanske inte det som är felet för dig, men man kan ju alltid kontrollera att dessa länkar, pinnar och hävstänger löper fritt och inte har fastna på något vis.

Alltså kontrollera allting som är lätt att se på utsidan innan du börjar skruva isär grejerna.

Och reglaget framme vid ratten fungerade som det skulle? för annars kan sådana också strula ordentligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Läst manualen och blev mer förvirrad. Backslaget verkar fungera som det ska men fortfarande står propellern still. Är det jag som också är puckad???😭 ska stämma av i morgon men har ngn fler tips på ev fel?? 😢

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du kopplat bort vajern men reglaget ändå är stumt så har du ju ett solklart fel där (och kanske inte nödvändigtvis i drevet).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reglaget vid hand bortkopplat o testat. Vajer för sig ska bytas. Försöker få propeller att snurra åt endera håll med att ställa backslag i neutral lr back utan att få effekt. Kanske jag förklarar dåligt.

Ge upp försök?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du kopplat bort växelwiren vid drevet och vrider reglaget på drevet för hand mellan fram- neutral- back och det rör sig lätt men propellern om du försöker vrida på den åt bägge hållen men är stum i alla lägen, då har du nog felet i drevet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har själv aldrig mekat med inudrev, inte ens ägt en motorbåt.
Men jag har ju häckat här på forumet länge och snappat upp ett&annat.


Nå, jag kan ana tre möjliga felkällor. (Färgmärkta i bilden nedan.)
    RÖDA OMRÅDET visar backhaken (retaining pawl).
Dess funktion är att mildra smällen ifall du kör på grund framåt men samtidigt tillåta backande utan att drevet vinklar upp sig av propellerns egna drivkraft.
Haken skall bara vara hopkopplad vid backläge, inte i läge neutral/fram.
(Finns ett viktigt mått "A=161 mm", enkelt att kolla enligt ena  delbilden nedan. Kolla även att den mekanismen rör sig lätt och välsmort, för kärvar den så blir växlingen trög.)

    GRÖNA OMRÅDET visar mekanismen där växlingen fram/neutral/back sker.
Den är i grunden busenkel, inte mycket kan krångla. Tre vinklade kugghjul möts och notera att de alltid är hopkopplade och därmed snurrar så fort motorn startats.
Växlingen sker istället genom att endera kugghjulet kopplas till sin axel, eller i neuttralläget ingetdera.
Här en youtube-video som visar principen för hur detta går till. I fallet utbordare finns uttrycket "clutch dog"/ kopplingshunden. Den ´hunden´ skjuts längs sin axel och kopplar via axlarnas splajns till önskad rotationsriktning, eller inte alls vid neutralläge. `Splains´ (eng spline) är som du förhoppningsvis anar kugghjulens fäste till själva rotationsaxeln. Genom att förflytta hunden längs sin axel kan de ständigt snurrande kugghjulen få kontakt med av båtföraren avsedd axel fram/back.

    GULA OMRÅDET visar propellernavet.
Där finns nog också en säkerhetsanordning för att förhindra onödigt stora skador.
För tänk om propellerbladet plötsligt tvärstannar vid grundstötning.
(Små utbordare på segelbåtar kan ha en s.k. brytpinne. Nackdelen med en sådan är att propellern helt tappar drivförmågan. Kan kanske gå an på smärre segelbåtar men motorbåtar blir helt hjälplösa.
Därför uppfanns "rubber hub", en gummikärna inuti propellern som vid tvärstopp släpper taget. Men ändå kan ge drivförmåga så man kan ´linka hem´ på låga motorvarv.)
Youtube-video där rubber hub visas.


Mitt råd får bli, ge inte upp! Kolla först måttet A=161mm och hurpass lättrörlig spärrens mekanik är. (Om den är trög kan hela växlingsmekanismen kärva, se röda rutan.) Kolla sedan om "rubber hub" mot förmodan skulle var totalt utsliten, se gula rutan ?
Bildkälla (som Gelis ovan): boatinfo.no/lib...
 

ggs2.png

ggs.png

Edited by Thomas-1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy