Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Är jättenöjd med motorn som går rent och fint på alla varvtal men vid acceleration så ´hugger` den till en kort, kort sekund.

När jag varvar upp den utan växel så går det väldigt fint och bra men med växel i, så blir det en liten, liten förskjutning i accelerationen.

Någon som vet orsaken till det?

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TPS Throttle Position Sensor och neutral-switchen har rapporterat som möjliga felkällor vid "surging". Har du undersökt dessa? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack guestsson för svaret! Hoppas dock du kan förklara mer vad du menar pga mina båtmotor kunskaper är ganska små.

Var dock inne och googlade på ovanstående och det låter ju som neutral-switchen kan vara orsaken. Den går ju jättebra när jag bara varvar upp den! Motorn går ju annars kanon på alla varvtal  men det är just vid start detta händer. Alltså från 0 till 2000-3000 varv och när jag drar pellen i botten! Smyger jag bara upp i varv så händer det inte och kör jag på exempelvis 4000 varv och drar på fullt så går den utmärkt upp till maxvarv.

Hoppas på mer förklaring och var/hur man kan få tag på en sådan och om det är svårt att byta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen erfarenhet av Ficht eller Etec, men förstår principen för dessa motorer. Jag får alltså Goggla precis som du.

 

På boats.net bör du kunna hitta reservdelskatalogen med sprängskisser för din motor Leta reda  på motorn och sök efter nämnda detaljer. 

 

TPS:en (gasspjällsgivaren) talar om för elektroniken hur stort gaspådraget är. Högst sannolikt så består den av en så kallad potentiometer. Potentiometerns resistans varierar med gaspådraget. Volymkontrollen på en gammal radio är just en potentiometer. Du kanske har erfarenhet att det kan spraka då man vrider på denna om radion är gammal. När samma sak händer med TPS:en uppfattar elektroniken det som att gasspjället fladdrar fram och tillbaka. Det bör vara ganska enkelt att kolla givaren genom att ansluta en resistansmätare och kolla om resistansen ändras utan diskontinuiteter (plötsliga förändringar) då man vrider på givaren. Ev. fordrar detta att givaren monteras bort. Mätningen utförs enklast med ett analogt visarinstrument.

 

Neutralswitchen kan beroende på funktion kompletteras med en extern manuell switch som beroende på funktion hos den switch som sitter i motorn. säker sluter eller bryter strömmen när framväxeln ligger i.

 

Förhoppningsvis finns någon annan som till skillnad från mig har erfarenhet av Ficht, annars finns säkert ytterligare tips att Googla fram på nätet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack åter igen för all info! Jag ska googla mer utifrån dina uppgifter, sedan är jag inte säker på att jag fixar detta själv men i eventuell kontakt med en båtverkstad, så är detta strålande. Tack!

Jag återkommer om hur det går/gått!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...