Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
MinbusNimbus

Är HVO100 diesel framtiden för båtar?

Rekommendera Poster

Det finns ju många sätt att spara energi från vind och solkraftverk som annars går till spillo.

I Tyskland använder man överskottsenergi till just vätgasproduktion, och återanvänder vätgasen vid förbrukningstoppar.

Smartare än att som i USA baxa upp ett tåg för en kulle, för att släppa ned det med kopplade generatorer när elkraften behövs.

Annan lösning i USA är att pumpa vatten till en damm och släppa på vid behov.

Inget av detta är ju lätt flyttbart till annan plats där behovet finns.

Hur går det med vätgasbilarna i Sandviken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad du tar i. USA, ja det är väl kanske ett föregångsland kan tyckas...

O där bryts visst kol också, vilket tar udden av det hela. Inget att hurra för. 

 

 

VI har pumpat vatten  i VÄRMLAND under ca 50 år ju! 

Köper billig el, från landet i väst, pumpar upp vatten och producerar el, då behovet är som störst. 

 

https://www.nwt.se/2016/10/14/sveriges-storsta-batteri/

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Hybro:

Vad du tar i. USA, ja det är väl kanske ett föregångsland kan tyckas...

O där bryts viss kol också, vilket tar udden av det hela. Inget att hurra för. 

 

 

VI har pumpat vatten  i VÄRMLAND under ca 50 år ju! 

Köper billig el, från landet i väst, pumpar upp vatten och producerar el, då behovet är som störst. 

 

Har jag framhållit USA som ett föregångsland?

Vet inte om Värmland är ett bra exempel heller, var kommer elen ifrån som ni köper?

FInessen ska ju vara att det är spillenergi som används.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag klurade lite på detta med vätgas. 

Kollade hur mycket diesel som säljs i Sverige, och det verkar ligga omkring 16.000 m3/dygn i runda slängar. 

 

Om man vill ersätta detta med 100% vätgas - hur stora anläggningar behöver man ha för att kunna framställa vätgasen med solenergi?

Räcker Sveriges yta..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Jag klurade lite på detta med vätgas. 

Vätgas är en lösning men inte den enda och vätgasen löser inte alla problem. Diesel kommer att behövas framförallt för större maskiner.

Metanol kan körs i vanliga bensinmotorer, ett problem kan vara att man behöver dubbelt så mycket bränsle jämfört med bensin.

Batteri kan vara perfekt för mindre båtar, roddbåtar mm.

Vätgas lämpar sig bra för lättdrivna båtar, som segelbåtar och snipor. Men det finns utvecklingspotential. Hyundai ska leverera 1600 lastbilar som går på vätgas till Schweiz.

Vår kommun ska byta ut alla sina bilar på sikt till vätgas. I dagsläget går 8 bilar på vätgas men det ska bli alla 150. Problemet har varit att få fram bilar och framförallt bränsleceller men bygger ut tillverkningskapaciteten hos tex Toyota för att klara behoven.

Att köra de 340 km till Oslo gick bra, det gick att tanka där och åka hem också. De säger att man inte märker någon skillnad mot en vanlig bil. Bränslecellen har lite sämre acceleration så det finns även ett lite batteri.

 

Tänk det här i båten. El gör man så mycket man kan med solpaneler, räcker inte det kan man göra mer bränslecellen, helt ljudlöst samtidigt som man får varmvatten. Låter perfekt i mina öron.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Gundj:

 

Smartare än att som i USA baxa upp ett tåg för en kulle, för att släppa ned det med kopplade generatorer när elkraften behövs.

 

Göteborgs spårvägar har en spårvagnsmodell som fortfarande fungerar, M31, från början byggd av ASEA. Den återmatar energi till nätet när den bromsar.

Föga populärt hos stadens förare av veteranspårvagnar som kan vara över 100 år gamla (alltså vagnarna, förarna är något yngre). Dessa, veteranspårvagnarna, gör tjurrusningar var gång en M31:a återmatar på samma sektion. En och annan glödlampa kan gå sönder också.

 

I det svårstavade alplandet Schweiz finns/fanns det en den ena underligare funikularen, bergbanan än den andra. Om nu schweizare och andra överhuvudtaget skall upp på bergstopparna att göra kan dom väl gå, klättra eller så, inte nödvändigtvis åka tåg? I alla fall finns/fanns det "järnvägar" med vagnar kopplade i var ända av en vajer där nedåtgående vagn är motvikt för uppåtgående, inget konstigt, bergbanan i Åre och den på Skansen är likadana. Men i alplandet fyllde man vattentankar från någon bergbäck i nedåtgående vagn för att kompensera övergödda turister på vägen upp.

Vattnet tömdes sedan i samma bergbäck vid dalstationen. Det fanns även elektriska återmatningssystem som var mer komplicerade än praktiskt användbara.

Den enkla elektromekaniska, typ Åre och Skansen är geniala då det inte behövs så stor motorkraft då vagnarna någorlunda balanserar ut varandra.

 

Vad nu detta har med biologiskt framställd diesel att göra, inte vet jag.

"Smartare än att som i USA baxa upp ett tåg för en kulle, för att släppa ned det med kopplade generatorer när elkraften behövs. " ja i Amerika är det ju diesellok som gäller för det mesta, dieselelektriska lok, svårt att förstå hur den genererade bromskraften skulle kunna tas tillvara då det saknas kontaktledning?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Batteri kan vara perfekt för mindre båtar, roddbåtar mm.

Åror kan vara en annan variant för framdrift av roddbåtar.

Galen idé, men kan funka. 

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Peter_K:

Åror kan vara en annan variant för framdrift av roddbåtar.

Galen idé, men kan funka. 

Här går vi från den ena klarheten till den andra.

Jag har förstått att man även kan ha segel på segelbåtar, fungerar om det blåser lagom mycket.

Jag har för första gången i mitt liv i år haft en elektrisk utombordare på gummibåten, laddas med solcellspanel. Bättre än alla elbilarna i Peking som laddas från ett centralt beläget kolkraftverk.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Peter_K:

Åror kan vara en annan variant för framdrift av roddbåtar.

Galen idé, men kan funka. 

Ro fungerar perfekt - om det är en "riktig" roddbåt. Man orkar ro långa långa sträckor. Skulle gärna ha en riktig roddbåt som jolle men de blir tyvärr ganska långa och tyvärr är de sällan bra att komma iland från.

Min Walker Bay går att ro men inte superkul. Men fungerar perfekt med elsnurra och ett 3kg batteri.

Jag en roddbåt, 4,30,  men som nog är mera optimerad för snurra. Fungerar bra att släpa men är lite i vägen i hamn.

Helst skulle jag vilja ha en Vänersnipa som dessutom går att segla och som är fantastisk att ro.

Men jag kan även tänka mig en sådan här.

 

Rodd:forsbåt.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev bhemac:

Ro fungerar perfekt - om det är en "riktig" roddbåt. Man orkar ro långa långa sträckor. Skulle gärna ha en riktig roddbåt som jolle men de blir tyvärr ganska långa och tyvärr är de sällan bra att komma iland från.

Min Walker Bay går att ro men inte superkul. Men fungerar perfekt med elsnurra och ett 3kg batteri.

Jag en roddbåt, 4,30,  men som nog är mera optimerad för snurra. Fungerar bra att släpa men är lite i vägen i hamn.

Helst skulle jag vilja ha en Vänersnipa som dessutom går att segla och som är fantastisk att ro.

Men jag kan även tänka mig en sådan här.

 

Rodd:forsbåt.jpg

Klart den inte välter, han har ju gylfen stängd, flytväst på och säkert hyfsat nykter också.

Fusk.

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gundj:

Klart den inte välter, han har ju gylfen stängd, flytväst på och säkert hyfsat nykter också.

Fusk.

Men en eller två riskfaktorer kvarstår dock. Personen på bilden, står upp i båten som befinner sig på skyddat vatten, där de flesta drunkningstillbuden sker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Men en eller två riskfaktorer kvarstår dock. Personen på bilden, står upp i båten som befinner sig på skyddat vatten, där de flesta drunkningstillbuden sker.

Precis. Och i dagens uppkopplade samhälle kommer fotografen att stå kvar och filma medan personen drunknar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag skiter i vilket, om vi nu ska hålla oss OFF TOPIC som det tjatas om ibland😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg på tv att Mariestads kommun kör sina bilar på vätgas. En tank räcker till 74mils åkning. 

Torgny. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Torgny-3055:

Såg på tv att Mariestads kommun kör sina bilar på vätgas. En tank räcker till 74mils åkning. 

 

Ja, 8 st i dagsläget men fler är på gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-29 vid 11:48 skrev bhemac:

Men jag kan även tänka mig en sådan här.

 

Rodd:forsbåt.jpg


Det där är lite av en drömbåt för mig. Som komplement till segelbåten. Jag gillar att ro, och jag vill ha en båt som har närmast obefintligt djupgående. Vill ha en smyga-in-på-otillgängliga-ställen-båt. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man inte provat Hvo diesel på sjömackar I Stockholm i somras?? 

Torgny. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-30 vid 16:45 skrev Torgny-3055:

Såg på tv att Mariestads kommun kör sina bilar på vätgas. En tank räcker till 74mils åkning. 

Torgny. 

Lite uppdatering.

Idag är det 11 bilar som går på vätgas varav en är en privatbil. Men det kommer fler.

Anläggningen kan i dagsläget producera 100kg vätgas per dygn. Bilarna tankar i snitt knappt 2,5kg/dygn så man räknar att man klarar 40 bilar. Men man har mark att bygga ut när det behövs.

En stor del av pengarna kommer från EU.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Lite uppdatering.

Idag är det 11 bilar som går på vätgas varav en är en privatbil. Men det kommer fler.

Anläggningen kan i dagsläget producera 100kg vätgas per dygn. Bilarna tankar i snitt knappt 2,5kg/dygn så man räknar att man klarar 40 bilar. Men man har mark att bygga ut när det behövs.

En stor del av pengarna kommer från EU.

Hår kamp med Sandviken 🙂

https://sandvikenpurepower.se/vatgas.html

 

Men, vill jag ha vätgas i båten? Njae, helst inte tror jag. Men jag är inte helt säker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vätgasstationen invigdes så klippte kommunalrådet symboliskt elkabeln till stationen. Där finns en bränslecell som försörjer station med el. Inget märkvärdigt men det är den enda mack där man kan tanka även när det är strömavbrott.

Kommer jag ihåg rätt så finns det EU-pengar till 11 vätgasstationer till i Sverige. Flera är under projektering. Trots Greta så går det lite långsamt här, lilla Danmark har tex 10 stationer.

I europa finns det planer på 400 stationer.

Personbilar för vätgas tillverkas idag av Toyota, Hyundai och Mercedes. Fler kommer.

Toyota bygger en egen fabrik för att göra egna bränsleceller, man tror att när den är i drift så kommer priset på en Toyota Mirai att sjunka från dagen 750 tkr till 550 tkr.

 

Den som idag satsar på eldrift i sin båt kommer inte så långt pga batterierna. Men om några år kan man komplettera med vätgas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-25 vid 12:12 skrev MinbusNimbus:

I den allt intensivare miljödebatten om utsläpp från fossila bränslen så har ju även båtvärlden börjat snegla på eldrift. Med dagens teknik är det förstås bara ett litet embryo och än vet vi inte de långsiktiga effekterna av batteri-tillverkningen. Det finns ju många som hävdar att man bara flyttar problemet från ett ställe till ett annat.

 

Det som fångat min uppmärksamhet på sistone är HVO 100 dieseln som ju är helt fossilfri och minskar utsläppen med 90%. Och det bästa av allt är att det tycks fungera i vilken diesel-maskin som helst. Så vad är då haken? Tillgång förstås, men vad tror ni om framtiden? Är HVO ett bättre alternativ till sjöss än att banta båten, montera bärplan och konvertera till el en vacker dag?

Det råder inte något tvivel om att flytande fossilfria drivmedel har en framtid.

 

Branschen lanserade idag sin färdplan mot klimatneutralt drivmedel 2045.

 

Färdplan för klimatneutral konkurenskraft, spbi.se/wp-content/uploads/2020/01/FFS_Petroleum-och-biodrivmedelsbranschen_Webb.pdf

 

Video från lanseringen, jättelång men mycket intressant, titta på spbi.se

Börjar när klockan i filmen är ungefär 9.00.

Redigerad av Mackey
Länkarna funkade inte...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...