Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
A23

Förfilter, grovfilter, vattenavskiljare

Rekommendera Poster

Upptäckte den här prylen i Yanmardieselns motorrum (se bild) och antar att det är ett förfilter till dieseln. 

 

Någon som vet hur man ska underhålla ett sådant filter? Ska det bytas? Rengöras? 

 

Köpte båten det här året och vet inte vad tidigare ägare gjort, så det kan vara många år sedan filtret fått någon uppmärksamhet.

 

Vad är det vanligaste namnet på dessa filter? Har sett många varianter, bland annat vattenavskiljare, förfilter, grovfilter. 

 

Tack på förhand

F5801B26-04D2-412D-B4BD-EA9D9C9BC8D5.thumb.png.45da128cc7d296b6fe2339e80d5a6087.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Var någonstans i kedjan sitter detta filter?

Ser ut som det sitter precis innan motorn? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja precis, efter dieseltanken men innan pumpen som går till finfiltret!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kärt barn har många namn.

Då kallar jag det för förfilter. Den vita förskrivningen längst ned ser ut som en avtappning för vatten. Men i min värld har vattenavskiljande filter en glaskropp längst ned.

Hur ser det sedan ut? Finns det fler filter innan bränslepumpen?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Ja ingen glaskopp är ju synlig i alla fall. Märkligt. Jag kanske får skruva isär filtret. Eller skruva på den vita förskrivningen och se vad som tappas ut.

 

Okej, förfilter alltså. Finns det förfilter som inte har en vattenavskiljande funktion? I så fall kanske det är ett sådant?

 

Nej det finns inga fler filter innan bränslepumpen. De filter som finns är det på bilden samt finfiltret efter bränslepumpen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du byter hela filtret, dvs den cylindriska behållaren som ser ut som ett oljefilter. 

 

Den svarta knappen är pumpen du använder för att fylla det nya filtret samt lufta motorn. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte sett den varianten av vattenavskiljare, de brukar som sagt vara av glas. Men visst kan man ana något som liknar en liten slanganslutning på det vita skruvlocket i botten? Det vore ju riktigt smidigt isåfall, att koppla på en genomskinlig slang till en burk innan man öppnar. Det blir ju alltid lite spill annars när man släpper ut ev vatten. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft liknande vid mitt ”mellanfilter” alltså mellan förfiltret och finfiltret, jag har tre... iallafall har vissa fabrikat haft en förskrivning i botten, men inte alla. Har dock aldrig använt den förskruvningen, har ju en glaskropp under mitt förfilter, en CAV-liknande grej med Volvo-Pentas text på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, då borde det ju vara enkelt och kladdfritt att tömma filtret i alla fall. Mer knepigt att byta det - jag har ju ingen aning om vilket märke det är eller ens om det säljs längre. Hoppas att det går att rengöra på något sätt! Hur gör ni andra? Köper ett likadant som ni redan har och byter ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev A23:

Ja, då borde det ju vara enkelt och kladdfritt att tömma filtret i alla fall. Mer knepigt att byta det - jag har ju ingen aning om vilket märke det är eller ens om det säljs längre. Hoppas att det går att rengöra på något sätt! Hur gör ni andra? Köper ett likadant som ni redan har och byter ut?

Fram och CAV är vanliga fabrikat.

Jag köper ett likadant från annan tillverkare än V-P och byter varje säsong. Brukar trä en hundbajspåse över filtren (även oljefiltret) innan jag skruvar loss dem, mindre risk för söl.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Engångsfilter, ej rengöringsbara. 

 

Sannolikt Yanmar original med tanke på färgen, borde vara lätt att spåra via motorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...