Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
McLasse

Kartbordet - En kvarleva från kritaperioden?

Rekommendera Poster

Inser att navigationsplatsen för mig mest har blivit ett ställe att placera div instrument, vhf, elskåp, sjökortsförvaring samt en allmän avstjälpningsplats. De (få) gånger jag numera konsulterar papperssjökortet traskar jag den lååånga lilla biten från navbordet till salongsbordet och brer ut kortet så alla kan se och vara med.
Skall man bara "titta lite" ligger jag gärna i soffan och gluttar, fast då blir det snarare att någon elektronisk grunka med digitala sjökort åker fram i stället.

Motvilligt inser jag mer och mer att det är väldigt onödigt att ta upp all den platsen (i form av navigationsplats med tillhörande sittdel) för de, numera, väldigt få gånger transportörer och passare kommer fram.
Sättet att navigera har förändrats radikalt, varför hålla fast vid det "gamla" sättet i båtinredningen?

Vid mörkernavigering föredrar jag de gamla hederliga sjökorten av papper (kan bero på att plotterns skärm är vääääldigt liten och sjukt ljus), men då vill jag ha kortet där jag är - i sittbrunnen. Men å andra sidan om det är dåligt väder och mörkt, och man saknar en varm ombonad styrhytt, är det gött att ha det där bordet precis vid nedgången med praktisk behålla-mörkerseendet-lampa... men ändå.

Platsen skulle kunna nyttjas till något annat, som ett krypin att sova i tex (vi har bara två fasta kojer i vår båt). Man kan få till ett större kök eller en enorm kyl/frys eller rent av en squashbana.
En sjökortsförvaring går att få till på något annat ställe.

Båtvärlden är av naturen konservativ (eller har varit i alla fall) men är det nödvändigt att hålla fast vid en "mastodontmöbel" till liten nytta?
Hur går tankarna, kring denna groteska tingest (navigationsplatsen) hos den samlade gemenskapen?

IMG_20190315_160437218_5463.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev McLasse:

Man kan få till ett större kök eller en enorm kyl/frys eller rent av en squashbana.

 

Som squashfantast måste jag säga att det inte går att få plats med en bana där. Trodde det skulle gå i vårt garage men inte ens där räcker platsen riktigt.

 

Avställningsytor är väl inte fel och barnen kan få en plats att sitta och pyssla. 

 

Men visst, jag hade nog föredragit ett större kök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Senast jag använde kartbordet var när barnen var små och det skulle byta blöjor. Då var det suveränt. 

Papperskort har jag inte haft i båten på 12 år och de var det oftast på salongsbordet.

I nuvarande båt var kartbordet ersatt med ett kylskåå med en opraktisk bänk ovanpå. Kylen åkte ut och spis och kylskåp bytte palts så jag fikck en spei med ugn. Nu finns det definitivt inget kartbord. 

Navigering sker med nu med padda eller dator bekvämt sittande i soffan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För oceanöverfart, och för britter, är det nog ett måste. Resten av seglarvärlden klarar sig säkert jättebra utan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår lilla navigationsplats kallar vi för kommandobryggan eller kommandocentralen, men där ligger mest allehanda "skräp".

 

Är man på långsegling kan det vara trevligt att ha en arbetsplats med en navigationsdator, men för vanlig segling i Östersjön så ser jag inget behov att ha ett "skötbord".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Vad har du för GPS som du inte kan ändra ljusstyrkan på? Jag kan ändra ljusstyrkan på min Raymarine a75. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Också min båt har en navigationssittplats med kartbord men jag kan inte påminna mig att ha suttit där en enda gång denna säsong. Däremot används själva kartbordet som avlastningsyta eller matberedningsyta och som sådant fungerar det utmärkt. Kartbordet är öppningsbart och därunder förvaras sjökorten.  Men själva sittplatsen, som också tar utrymme, är onödig. Man sitter inte speciellt bekvämt eftersom platsen känns inklämd med skohorn "bara" för att den måste finnas.

Så jag håller med om att möbeln som kallas kartbord hör till det förgångna.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag vill inte vara utan denna plats. Tiderna förändras. Navigationsbordet är en bra plats att sitta vid då jag plottrar min kurs på paddan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I början av 80-talet köpte vi en Deccanavigator. Den satt vid kartbordet och eftersom den bara visade lat/long var man tvungen att rita på sjökortet. Där satt även Sailor R109, radiopejl och RT144 VHF, apparater som krävde plats. Tidigare, när man skulle rita sina solhöjder på smörgåspapper så använde man salongsbordet.

Numera kan man halvligga i soffan med iPaden. På den kan man planerar och man får upp all viktig information, kurs, fart, vind, AIS mm. Dessutom kan man fjärrstyra hela plottern.

Men visst, en riktigt bekväm navigationsplats skulle vara fint.

 

2140471_3.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev bhemac:

 

Men visst, en riktigt bekväm navigationsplats skulle vara fint.

 

2140471_3.jpg

Ser mest ut som en receptionsdisk. Med blomvas och allt.

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med TS. Navbordet och allting där är på min båt bara i vägen, det går inte att sitta ordentligt vid det och det är skapat för nån liten person!

Skall i vinter plocka bort det och göra en riktig toalett på dess ställe istället. All el och annat som finns där flyttar jag till en bättre och mer överskådlig plats.

Skall jag navigera så kan det ske lika bra i soffan vid bordet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev sy_Alice:

Skall i vinter plocka bort det och göra en riktig toalett på dess ställe istället

En bra ide. Eller så kan du göra en nedfällbar skiva på muggen så kan du gör två saker samtidigt!

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-24 vid 22:42 skrev bhemac:

Senast jag använde kartbordet var när barnen var små och det skulle byta blöjor. Då var det suveränt. 

Vår yngsta är 13 och jag tror inte att det skulle vara speciellt populärt... 😋

2019-09-24 vid 22:06 skrev Dava:

Trodde det skulle gå i vårt garage men inte ens där räcker platsen riktigt.

Köp en gård så får du en lada. Det gjorde vi, men det skulle inte funka ändå eftersom den är full av en massa ladsaker.

 

2019-09-24 vid 22:49 skrev raol:

För oceanöverfart, och för britter, är det nog ett måste.

Så sant, britterna är mer konservativa än båtfolk. Hur är då brittiskt båtfolk..?

 

23 timmar sedan skrev Mackey:

Vår lilla navigationsplats kallar vi för kommandobryggan eller kommandocentralen,

Stridsledningscentralen! Där kan kapten sitta lojt, lagom coolt, tillbakalutad (om nu det är möjligt på en plats där storleken är anpassad för ett lagomt stort Nalle Phu mjukisdjur) och via intercom (som varje båtägare av rang givetvis har) dela ut strategiska (och givetvis helt onödiga) order till en besättning som ändå inte lyssnar.

 

14 timmar sedan skrev bhemac:

Men visst, en riktigt bekväm navigationsplats skulle vara fint.

 

2140471_3.jpg

Precis så ser min ut...om man kisar riktigt, riktigt mycket. Men en sån styrplats skulle vara toppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Silverfox59:

Vad har du för GPS som du inte kan ändra ljusstyrkan på? Jag kan ändra ljusstyrkan på min Raymarine a75. 

Garmin 420. Men givetvis har du rätt. Ljusstyrkan är justerbar och det finns till och med ett nattläge. Blev tvungen att leta fram manualen och menyn kommer fram om man trycker på onoff knappen (givetvis). Den har jag bara stängt av och startat apparaten (navigatorn och inget annat) med. Tack för att du ifrågasatte! Men skärmen blev tyvärr inte större.

 

14 timmar sedan skrev Silverfox59:

Navigationsbordet är en bra plats att sitta vid då jag plottrar min kurs på paddan. 

Så sant. Jag vill både ha kvar och ta bort den där platsen.

 

14 timmar sedan skrev bhemac:

Tidigare, när man skulle rita sina solhöjder på smörgåspapper så använde man salongsbordet.

Å det säger du nu!!! Jag ritade direkt i kortet. Men det hjälpte inte, tyckte det var svårt att hitta rätt med fixen (tillräckligt nära men ändå långt ifrån, om man säger så). Nåväl, sextanten blev snodd när någon besökte båten när jag inte var hemma, så var det över.

 

5 timmar sedan skrev sy_Alice:

Skall i vinter plocka bort det och göra en riktig toalett på dess ställe istället.

Precis så, fast något annat än toa i mitt fall. Mer som bhemac i mitt fall (den befintliga toan är ok) göra en roktad i köket kanske.

 

4 timmar sedan skrev bhemac:

Enbra ide. Eller så kan du göra en nedfällbar skiva på muggen så kan du gör två saker samtidigt!

💩-bra! Den ultimata lösningen! Det kanske var det som var felet med båten som gick på grund under Volvo ocean räjset, de hade ingen navigationstoa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla synpunkter. Här kommer en sammanfattning av navigationsplatsen så här långt:

Positiva
Navigationsanknutna
- Den fyller sin funktion vid överfarter då man regelbundet vill plotta sin position.
- Är praktisk att använda som arbetsplats när man jobbar med platta eller dator.
- Krisar det till sig och elen tar paus är det bra med en ordnad yta att snabbt kunna fortsätta med analog navigation.
Ej navigationsanknutna
- Bra avställningsyta/arbetsbänk om den är i anslutning till köket.
- Pysselhörna för familjemedlemmar (främst barnen). Här blir den praktisk då den ofta har en kant runt så lego etc inte rymmer, även om det lutar lite. Leksaker kan lämnas och ligga framme då platsen ändå inte används till annat.
- Är man i den fasen i livet är det ett suveränt skötbord.

Negativa
- Den är ofta trång och opraktisk och ofta inklämd i ett hörn "bara för att det skall finnas en sådan". Det gör den svår att nyttja till det den är tänkt för.
- Även om den är trång tar den upp mycket plats, särskilt om den har en tillhörande sittdel i färdriktningen. Men det finns exempel på väl fungerande, bekväma och genomtänkta navigationsplatser.
- Egentligen överflödig som navigationsplats vid kustnära segling.

Om man plockar bort platsen (om man inte är britt då förstås) är en fundering om det sänker värdet vid en ev försäljning, pga att det "skall" finnas navigationsplats? Fast frågan är hur mycket man skall fundera på värdet på båten om man bygger om och anpassar efter eget behov? Har man kommit till det stadiet att man sätter igång med någon större ombyggnation kanske försäljning inte är det man tänker på i första hand.

Man skulle kunna ordna en fast temporär navigationsplats ala navigationstoan ovan, i form av en skiva. Att fälla upp eller ner när man behöver och då kan man tillåta sig att blockera någon annan funktion i båten (nej, jag menar inte toan). Bakom skivan skulle lämplig belysning och navigationsbesticken kunna sitta, redo för att användas.

Man skulle även kunna anpassa den så den blir en del/förlängning av köket. Ordna så den blir spillvänlig så ingen vätska rinner ner till sjökorten som kanske ligger i en låda under.

 

De gånger jag använt kartbordet har jag stått och inte suttit. Jag var inne i en Cal 46 för några år sedan och där hade de ingen sittyta vid navplatsen utan det var en maffig möbel med massor av förvaring och ett kartbord där man fick plats med ovikta kort. Den navplatsen kändes inte lika krystad som den vi har i vår båt där tanken är att man kan sitta i färdriktningen. Visserligen var plats inte ett problem i Cal 46:an men jag var även inne i en Fantasi 37 med samma lösning. En sådan plats i anslutning till köket går att göra mycket med.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med avställningyta är lurigt, det är lite för enkelt att lägga diverse saker där som sen får eget liv när det börjar luta. Numera kör jag med en surrad plastback i stickkojen.

 

19 timmar sedan skrev McLasse:

Jag ritade direkt i kortet.

en övKorter Atlanten är så förtvivlat tråkiga så oftast har man de inte. En rulle smörpaper eller ännu hellre, ritningspapper är mer praktiskt.

---

På tal om navigationstoa så var jag och tittade på ett fartyg som hade en upphöjd toalett på bryggan, med rutor runt om. Fantastisk utsikt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bhemac:

På tal om navigationstoa så var jag och tittade på ett fartyg som hade en upphöjd toalett på bryggan, med rutor runt om. Fantastisk utsikt!

Smart! Man kanske skulle ta och bygga om toan lite. Höja holken, såga hål i däcket ovanför och sätta in en sån där genomskinlig plastkupol som var populära på långfärdsbåtar för ett antal år sedan. Då kan man sitta där och titta ut. Egentligen behöver man inte så mycket mer. Ravioli, knäckebröd och kaviar, ditt navigationsbord och en fjärrkontroll till autopiloten. När maten är slut kan man ju alltid återvinna.

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev McLasse:

Man kanske skulle ta och bygga om toan lite. Höja holken, såga hål i däcket ovanför och sätta in en sån där genomskinlig plastkupol

Nej, du ska ha hydraul så du kan höja stolen vid behov som navigatören på "flygande fästningarna" hade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev bhemac:

Nej, du ska ha hydraul så du kan höja stolen vid behov som navigatören på "flygande fästningarna" hade.

Det här blir bara bättre och bättre. Manuell toa, eltoa och hydraultoa. Holken evolvas! Då skulle man kunna ha den hydrauliskt balanserad så man slipper sitta och skita på sniskan. Det skulle även gå att koppla in den via en givare till netatmo och tillsammans med gps data få statistik på när, var, vad och vilken temperatur. Ett halvår bakåt i tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...