Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Dava

Om motor på Soling, 606 och liknande...

Rekommendera Poster

Som alltid är det mycket prestige i det här med segling.. men en sak som trycker mig väldigt är detta med motorn. Jag är en människa som inte tar bilen i onödan och verkligen inte startar motorn på segelbåten om jag kan segla in eller ut ur hamnen. 

 

Redan när jag köpte båten och frågade om motor så var svaret: - Jo, det finns en motor (i princip oanvänd) och ett motorfäste men jag har aldrig använt det. - Man behöver ju inte motor på en Soling!

 

Motorfästet sitter längst bak på båten och det är inte speciellt optimalt så jag har hört mig för när jag träffat på folk med Soling i andra hamnar och skrivit och frågat på ett par båtannonser och fått det ständiga svaret ofta ganska nedlåtande: "- Man har inte motor på en Soling" eller "- Motor på en Soling det var det dummaste..."

 

Egentligen är väl detta något man kan säga om alla båtar, men är det verkligen den gällande uppfattningen när det gäller kappseglingsbåtar?

 

Kan se otroligt många fördelar med motorn, den räddar mig ut situationer där seglen inte fungerar (smala sund eller i hamnen), då det blåser för mycket eller för lite. Skulle det hända en manöverbord-olycka kan motorn ge mig möjlighet att vända och plocka upp personen. Skulle det bli totalt stiltje slipper jag driva i timmar..

 

 

Vad ska jag säga för att bemöta dessa lite tråkiga kommentarerna? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Erbjud någon Solingkompis att bli bogserad hem till hamnen en dag när vinden dött ut så kommer de att uppskatta att du varit vettig och monterat ett motorfäste.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du ro segelbåten till säker hamn i alla väder och situationer du räknar med att hamna i?
Om svaret är nej ska du ha motor.
Om svaret är ja, då bör du nog ha motor men kan klara dig utan.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ju faktiskt hängt på en motorguide 30 punds elmotor istället för den tunga fyrtaktaren.

 

Det finns inte en chans att ro/paddla båten säkert mer än kring bryggan. Däremot fungerar det ganska bra med elmotorn. Har ännu inte upplevt att den är för klen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe. Det blev ingen vild diskussion. Antagligen beror det på att ingen av de rabiata seglare jag stött på är aktiva på detta forum. Mitt mål är att kunna sticka ut med båten när jag har en timme över som idag efter jobbet.

 

Utan motor hade det varit totalt omöjligt. Har idag ännu en gång känt total lycka över en välfungerande motor.

 

Känner att denna diskussionen är rätt död. Nästa steg för mig är att fixa ett motorfäste på sidan så att jag slipper lämna sittbrunnen varje gång jag ska justera motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sån båt som din med en elmotor måste ju vara perfekt just om man ska ut och segla kortare sträckor/tider.

Att spendera en hel semester med bara el, där man kanske vill kunna ta sig en given sträcka någon dag utan att bekymra sig om vädret, det är lite svårare.

 

För mig är det stor skillnad på att segla för seglingens skull, som man gör ibland, och då skulle jag absolut föredra el, och att vara på några veckors semester med familjen.

 

Man kanske behöver typ en Soling, också....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Dava:

så att jag slipper lämna sittbrunnen varje gång jag ska justera motorn.

Är det till/från och fart du behöver reglera? För styr gör du med det vanliga rodret?

Du kan nog ta isär motorn så du får själva reglerdelen i sittbrunnen.

Man kn ju även ordna ett snöre för att fälla upp/ner snurran utan att behöva ta sig akteröver.

Något sådant såg jag en gång på en Drake el likn men det var en bensinsnurra. Kan ha varit en fjäder som fällde upp snurran och ett snöre som höll ner den så att han åtminstone kunde fälla upp den utan att vara på plats. Något som stängde av den när den fälldes upp.

Elsnurrorna är fantastiskt bra, jag har det på min jolle ihop med ett litiumbatteri som inte väger mycket. Sen är ju inte själva elmotorn de mest effektiva om tex jämför med de man använder för fast montage. Stor skillnad på verkningsgrad tex. Men det kommer nog bättre snurror. Då får man också fördelen att kunna överbelasta motorn när det behövs, oftast kan ta ut fyra gånger mer effekt under en minut.

Du får ju plats med en rejäl solpanel på akterdäck också....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är när jag vill öka eller minska effekten eller sänka eller dra upp motorn jag måste lämna rorkulten och traska över akterdäck. Hade initialt planer på att försöka plocka ur styrenheten, eller åtminstone ha en switch för fram och back i sittbrunnen. Men nu är planen att sätta ett fäste på sargen istället. Har hittat en ritning jag ska försöka följa under vintern.

 

Litium batteri skulle ju ha fördelen att kunna snabbladdas som vi diskuterade i en annan tråd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-24 vid 21:21 skrev Dava:

Som alltid är det mycket prestige i det här med segling.. men en sak som trycker mig väldigt är detta med motorn. Jag är en människa som inte tar bilen i onödan och verkligen inte startar motorn på segelbåten om jag kan segla in eller ut ur hamnen. 

 

Redan när jag köpte båten och frågade om motor så var svaret: - Jo, det finns en motor (i princip oanvänd) och ett motorfäste men jag har aldrig använt det. - Man behöver ju inte motor på en Soling!

 

Motorfästet sitter längst bak på båten och det är inte speciellt optimalt så jag har hört mig för när jag träffat på folk med Soling i andra hamnar och skrivit och frågat på ett par båtannonser och fått det ständiga svaret ofta ganska nedlåtande: "- Man har inte motor på en Soling" eller "- Motor på en Soling det var det dummaste..."

 

Egentligen är väl detta något man kan säga om alla båtar, men är det verkligen den gällande uppfattningen när det gäller kappseglingsbåtar?

 

Kan se otroligt många fördelar med motorn, den räddar mig ut situationer där seglen inte fungerar (smala sund eller i hamnen), då det blåser för mycket eller för lite. Skulle det hända en manöverbord-olycka kan motorn ge mig möjlighet att vända och plocka upp personen. Skulle det bli totalt stiltje slipper jag driva i timmar..

 

 

Vad ska jag säga för att bemöta dessa lite tråkiga kommentarerna? 

Jag förstår inte att du behver kunna bemöta alls såvida du har det för din, inte för deras, skull?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Caribic410:

Jag förstår inte att du behver kunna bemöta alls såvida du har det för din, inte för deras, skull?

Sant, jag har kanske ställt frågan på ett sätt som de upplevt förolämpande - Hur har du löst motordriften? Snarare än - Jag skulle vilja kunna använda motor, hur tycker du att jag ska lösa det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Dava:

Sant, jag har kanske ställt frågan på ett sätt som de upplevt förolämpande - Hur har du löst motordriften? Snarare än - Jag skulle vilja kunna använda motor, hur tycker du att jag ska lösa det?

Aaaa. Jag förmodar det är en väldigt liten båt. Seglade en, tror det var 606,a, med en vän på en liten tävling i somras.

Om det ären sån skulle jag lätt använda en luten elsnurra. Köpte en sån på biltema till jollen. Funkar klockrent. Fast den har börjat rosta efter bara någon provkörning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Caribic410:

Aaaa. Jag förmodar det är en väldigt liten båt. Seglade en, tror det var 606,a, med en vän på en liten tävling i somras.

Om det ären sån skulle jag lätt använda en luten elsnurra. Köpte en sån på biltema till jollen. Funkar klockrent. Fast den har börjat rosta efter bara någon provkörning.

Nja. Den är ju ändå nästan 8,5 meter lång med en vikt på 1300 kg med besättning.

 

Men visst är den liten jämfört med andra båtar som på pappret är i samma storlek. Ungefär som att 606 ändå är 6 meter och inte ens meter mindre än Maxi 68 som får anses som en relativt stor båt.

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Dava:
3 timmar sedan skrev Caribic410:

Jag förstår inte att du behver kunna bemöta alls såvida du har det för din, inte för deras, skull?

Sant, jag har kanske ställt frågan på ett sätt som de upplevt förolämpande - Hur har du löst motordriften? Snarare än - Jag skulle vilja kunna använda motor, hur tycker du att jag ska lösa det?

Jag håller med Caribic. Men jag förstår att man vill bemöta. Tyvärr är det svårt att identifiera trångsynthet innan man inleder en konversation. Men behöver du argumentera har du det redan klart:

2019-09-24 vid 21:21 skrev Dava:

den räddar mig ut situationer där seglen inte fungerar (smala sund eller i hamnen), då det blåser för mycket eller för lite. Skulle det hända en manöverbord-olycka kan motorn ge mig möjlighet att vända och plocka upp personen. Skulle det bli totalt stiltje slipper jag driva i timmar..

Eller så kan du helt enkelt snoppa av dem med: "Alla har inte följebåtar."

 

Jag har funderat lite på det här med att montera motorn på sidan. Finns inte risk att motorfästet och motorn släpar i sjön när solingen lutar? Fast jag vet iofs inte hur det ser ut på din båt.

Skulle det funka med ett hål i däck och skrov precis bakom sittbrunnen, med ett inplastat genomgående rör där elmotorn placeras? Då får du en inombordare som du når i alla lägen. Fast du vill ju så klart plocka upp motorn ur vattnet när du seglar. Tänkte inte på det. 🙄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade också satsat på sidomontage i höjd med sittbrunnen, där motorn kunde förvaras under däck när den inte används. Man kan säkert hitta på kreativa lösningar för motorfästet så det inte stör seglingen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fanns en del segelbåtar på mahogny-tiden som hade motorn sidan. Men det försvann.

Nackdelen med aktermontering på dessa långa och smala båtar var väl att propellern kunde ta luft ibland.

Själv hade jag nog satsat på ett fäste i aktern där motorn kunde dras upp på däck och inte bara vinklas upp.

Tänk kassetstege.

Då är den aldrig i vägen.

Eller kanske en frontmonterad motor med gps, fjärrkontroll mm.

 

Motorguide front.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...