Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Helge-Jonny

Vill börja segla

Rekommendera Poster

Ja nu har väl 50 års krisen anlänt. 

 

Jag har fått för mig att lära mig att segla samt köpa båt. 

Jag er helt nybörjare har bara varit med om att segla vid 2 tillfällen men jag har alltid tyckt att detta värkar fascinerande och trivsamt. Har givetvis kollat runt på blocket och letat efter en lagom båt att sätta på ett grund som nybörjare. Båtmodellen jag har tittat på är en Sunwind 26 som man kan få för lagom peng ( ifall att det inte skulle smaka som man hade föreställt sig ). Skulle bli glad för alla råd och varningar för dom olika fallgroparna som man kan råka ut för. Framför alt vill jag investera i en båt som går att segla ensam samt en båt som kan hjälpa till med inlärningen av en total nybörjare. Vill ju gärna ha en båt som går att bo i över en helg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Helge-Jonny:

Ja nu har väl 50 års krisen anlänt. 

 

Jag har fått för mig att lära mig att segla samt köpa båt. 

Jag er helt nybörjare har bara varit med om att segla vid 2 tillfällen men jag har alltid tyckt att detta värkar fascinerande och trivsamt. Har givetvis kollat runt på blocket och letat efter en lagom båt att sätta på ett grund som nybörjare. Båtmodellen jag har tittat på är en Sunwind 26 som man kan få för lagom peng ( ifall att det inte skulle smaka som man hade föreställt sig ). Skulle bli glad för alla råd och varningar för dom olika fallgroparna som man kan råka ut för. Framför alt vill jag investera i en båt som går att segla ensam samt en båt som kan hjälpa till med inlärningen av en total nybörjare. Vill ju gärna ha en båt som går att bo i över en helg. 

Oj. Det kvittar egentligen vad du köper.

Om du är lagd åt hållet "kolla mkt innan" så kollar du på många likadana när du väl bestämt dej vad du ska ha.

Jag funkar tvärtom, på gott och på ont.

När jag får för mej nåt så impulsar jag... sen lägger jag massa tid på att försöka ta reda på vad jag införskaffat.

Så.. orkar du.. lägg den tiden innan köp.

Generellt. Det är inte svårare, snarare tvärtom, med större båt. Det blir lite tyngre just att hissa storen och om du måste slå täta slag.. samt lite mer tvätt och ev polering mm.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte särskilt svårt att lära sig att segla på egen hand. Inte allt det andra praktiska som kommer med båtägandet och att vara på sjön heller. Särskilt inte om man närmar sig 50, då man har livserfarenhet. Jag lärde mig själv som 18-åring och det gick bra.

 

Vill du segla själv så välj en båt med fallen neddragna till sittbrunnen och särskilt rullfock. Och en pålitlig motor. Jag tycker även att lazyjacks är skönt att ha när jag seglar själv. Och någon bra förvaring i sittbrunnen för vatten, kaffe, osv. Man kan tex sätta upp en fallpåse om det inte finns något bra fack.

 

Har ingen erfarenhet av Sunwind 26. Den är inte särskilt stor vilket är bra för en nybörjare, även om det finns många ännu mindre och lätthanterade båtar. Jag tror nog ändå att det kan vara värt med ett visst mått av utrymme (vilket är lika med mer komfort) även för en nybörjare. I alla fall om du inte bara seglar solo.

 

Segelbåtar är billiga nu och man får väldigt mycket för pengarna. Särskilt underhåll, uppgraderingar, renovering, etc har man väldigt lite tillbaka för som säljare.  Köp därför en båt i bra skick. Att köpa en risig båt och rusta upp kostar väldigt mycket mer än att köpa en fin båt från början. Hade jag varit nybörjare hade jag köpt en båt i bra skick, med fallen neddragna till sittbrunnen, rullfock, och en bra motor.

 

Har du en ungefärlig budget?

 

Hoppas du gillar seglingen!

 

Redigerad av A23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja när det gäller att vara impulsiv har vi nog gått i samma skola. Som tur är så har jag inte tummen mitt i handen när det gäller teknik och mekaniska grejer. Men det har blivit en del herrejösses moment genom tiderna. Och en god del renovering genom tiderna 😂

så lite renovering är jag bered på. Men är ganska redd för att köpa bort mig på ett objekt som borde skrotas. Så alla tips är välkommen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns tre sätt:

  1. Gå en seglarkurs. Mycket "korvstoppning", man glömmer snabbt.
  2. Försök få komma med någon annan, brukar inte vara svårt.
  3. Köp en båt och lär dig själv, det är inte svårt. Efter ett tag kan man gå en kurs för att skaffa sig mer kunskap.

Min röst ligger på att köpa en båt och prova sig fram.

Då och då träffar jag folk som gjort så på mina kurser och de förefaller väldigt lyckliga. Det är ändå något speciellt att lära sig själv.

 

21 minuter sedan skrev A23:

Den är inte särskilt stor vilket är bra för en nybörjare

Det finns inget som säger att en mindre båt skulle vara enklare för en nybörjare. Snarare tvärtom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har  tänkt mig att ta båtförarbevis samt ta nån kurs i segling. Och skola mig i navigering. Har en polare som har en IF båt som jag tänkte trakassera lite för att få lite ärfarenhet. Får väl tjata på honom till han kastar mig på sjön 😂😂

vad skall man se upp med när det gäller Sunwind. 26?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Passa på i höst att segla med någon, gärna på olika båtar, så får du lite erfarenhet. Fråga i en båtklubb och du hittar säkert någon som tar med dig på en tur.

Om man vill lära sig segla så det trevligare att följa med någon som är lite pedagogisk och kan lära ut. Det lär gå betydligt fortare än att enbart prova själv och man har någon att ställa frågor till. Det finns även seglarskolor att anmäla sig till.

Vad har du tänkt för prisklass för båtköpet samt vilken årlig budget rör det sig om. Att ha en kölbåt vid en marina kan kosta en hel del samt kostnader tillkommer ofta för sjösättning, upptagning och vinterplats. En välutrustad och välhållen båt kan vara ett bättre köp eftersom tillbehör och reservdelar har en benägenhet att kosta en hel del eftersom det är till en båt. Ett alternativ är en båt med sänkköl eller centerbord som dras på en trailer efter bilen och kan sjösättas vid en ramp.

 

En IF-båt är en säker och trevlig segelbåt med fina segelegenskaper som seglar tryggt även om det blåser ordentligt.

 

Sunwind 26 vet jag ingenting om förutom att den har en inombordsmotor. Även om en segelbåt är billig i inköp så kan det bli kännbara kostnader om tex en inombordsmotor slutar fungera och behöver bytas ut. Alternativt hänger man på en utombordare med lång rigg. Propellern på en utombordare når inte så djupt ner så när det går vågor kan propellern tidvis komma upp över vattnet. Propellern på en inombordare får ett bättre grepp i vattnet.

 

Att skaffa sig teoretiska kunskaper i navigation är en bra början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Helge-Jonny:

Har en polare som har en IF båt som jag tänkte trakassera

Wienerbröd är oftast ett säkert kort...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Helge-Jonny:

Ja när det gäller att vara impulsiv har vi nog gått i samma skola. Som tur är så har jag inte tummen mitt i handen när det gäller teknik och mekaniska grejer. Men det har blivit en del herrejösses moment genom tiderna. Och en god del renovering genom tiderna 😂

så lite renovering är jag bered på. Men är ganska redd för att köpa bort mig på ett objekt som borde skrotas. Så alla tips är välkommen

Ok. När du väl bestämt dej för viljen båt. Kolla på fler likadana, då får du en känsla för vilken nivå som e topp..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Priserna på båtarna jag har tittat på ligger mellan 20-40000kr. Där  polaren har sin båt betalar han ca1200kr per sesong inklusive i sättning uttag samt utomhus vinterförvaring. Försäkring värkar hyfsat billigt 2000kr om året ( gjorde en kalkyl på nätet ) så en årsbudget på 5-10000kr är väl ganska sannolikt eller? Att en inombordsmotor inte är i toppskick bekymrar mig inte så mycket, jobbar som bilmek så motorer har jag skruvat mycket på genom tiderna. Då är det kanske värre med giret och rigg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev bhemac:

Wienerbröd är oftast ett säkert kort...

Ja wienerbröd kan man smörja vem som helst 😁👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Helge-Jonny:

Jag har  tänkt mig att ta båtförarbevis samt ta nån kurs i segling. Och skola mig i navigering. Har en polare som har en IF båt som jag tänkte trakassera lite för att få lite ärfarenhet. Får väl tjata på honom till han kastar mig på sjön 😂😂

vad skall man se upp med när det gäller Sunwind. 26?

Jag köpte båt. Gick båtförakurs på nätet för att fatta hur sjökort funkar. Tränade själv. Första sommaren mest ensam och utan plotter för att greppa sjökortsnavigering.. vet inte om det är så viktigt men kör fortfarande nästan alltid med både plotter och sjökort. Kan efter 7 somrar bara komma på en gång då jag haft riktig nytta av det. Har du plotter och ex mobil/platta.. så är du nog säker ändå... fast det är intressant att förstå sjökortsnavigering.

Tänkte väl i början att när jag seglat skälv tills jag slutar utvecklas, att jag skulle gå seglarkurs... har inte kommit dit ännu men suget efter seglarkurs har nog bleknat..

Hur du än gör kommer funka.

Du verkar inne på sunwind. Kolla på fler såna... å köp om du gillar det.

Sen finns väl förmodligen mycket skrivet om dessa likväl som andra.

Dom som seglat/äger... skriver gott. Dom som inte seglat/ägt.. skriver skit.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Caribic410:

Jag köpte båt. Gick båtförakurs på nätet för att fatta hur sjökort funkar. Tränade själv. Första sommaren mest ensam och utan plotter för att greppa sjökortsnavigering.. vet inte om det är så viktigt men kör fortfarande nästan alltid med både plotter och sjökort. Kan efter 7 somrar bara komma på en gång då jag haft riktig nytta av det. Har du plotter och ex mobil/platta.. så är du nog säker ändå... fast det är intressant att förstå sjökortsnavigering.

Tänkte väl i början att när jag seglat skälv tills jag slutar utvecklas, att jag skulle gå seglarkurs... har inte kommit dit ännu men suget efter seglarkurs har nog bleknat..

Hur du än gör kommer funka.

Du verkar inne på sunwind. Kolla på fler såna... å köp om du gillar det.

Sen finns väl förmodligen mycket skrivet om dessa likväl som andra.

Dom som seglat/äger... skriver gott. Dom som inte seglat/ägt.. skriver skit.. 

Anledningen till båtförarbevis är nog mest för att få lite kött på bena samt en inblick i navigering men allra mest för att lära sig märken och vad dom betyder ( som sagt helt ny i gamet 😁)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bara kollat snabbt på blocket och sailguide, men jag tycker det ser ut som att Sunwind 26 är så pass dyra att en för max 40.000 antagligen kommer vara i dåligt skick. Man kan såklart ha tur och hitta riktiga kap såhär på hösten. Men om du inte hittar  en Sunwind 26 i bra skick, så är mitt råd att hellre köpa tex en IF, Albin Viggen, Amigo 23, Misil 2, eller annan billigare men välbyggd modell som är i riktigt bra skick. Hellre en Misil 2 i riktigt fint skick än en uselt skött Sunwind.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en plan. Får kolla runt på dom modellerna du nämnde och se vart det leder 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Helge-Jonny:

- - -

Skulle bli glad för alla råd och varningar för dom olika fallgroparna som man kan råka ut för. Framför alt vill jag investera i en båt som går att segla ensam samt en båt som kan hjälpa till med inlärningen av en total nybörjare. Vill ju gärna ha en båt som går att bo i över en helg. 

En allvarlig varning för att skaffa segelbåt -- det kan bli väldigt vanebildande...  😉

Jag är inne på min fjärde bobara båt o kan inte tänka mig att vara utan båtlivet.

 

Skämt åsido. Min första segelbåt var 6 meter lång, opraktisk att bo i och hade utombordare. Den seglade jag en sommar innan jag sålde den.

Nästa båt var 7,40 m  med praktisk inredning och hade inombordare. Jag seglad mycket själv på den tiden eller hade okunniga kamrater med mig. Den båten behöll jag i 15 år. Så jag anser att ditt tänkta båtval verkar förnuftigt att börja med.

 

Att sen många hävdar att du ska skaffa en större båt behöver du inte bry dig om. En mindre båt har enligt mig många fördelar för en nybörjare: Enklare att hantera vad gäller segelhissning (mindre segel) o tilläggning (väger mindre o är lättare att bromsa upp om det går för fort). Lägre kostnader för inköp, förvaring, reservdelar, mm, om du skulle upptäcka att segling inte är något för dig för blir avvecklingskostnaden troligen lägre (även om jag hoppas att även du fastnar i båtlivet). Som ensamseglare så kan jag rekommendera att skaffa en enkel autopilot som kan hjälpa till med styrningen när du behöver greja något ombord under segling/motorgång.

 

Jag har inte studerat Sunwind26 speciellt men 70-talsbåtar brukar vara stadigt byggda o tåla lite omild hantering utan allvarligare konsekvenser.

8 minuter sedan skrev Helge-Jonny:

Anledningen till båtförarbevis är nog mest för att få lite kött på bena samt en inblick i navigering men allra mest för att lära sig märken och vad dom betyder ( som sagt helt ny i gamet 😁)

Som "kapten" på din båt så har du ansvar för framfarten o dina passagerare (ansvarsdelen i försäkringen är nästan den viktigaste delen för att inte riskera stora skadestånd om något går käpprätt åt ...). Det finns en hel del lagar o regler som du ska kunna för din egen o andras trygghet. Båtförarbeviset är en god början för att lära dig om dessa frågor. Väjningsregler är en kunskap som är viktigt på sjön. Det är inte alltid nödvändigt att köra högertrafik - vilket många idag verkar tro (antingen har de inte skaffat sig kunskap om regelverket till sjöss eller så har de inte förstått innebörden..). Grunderna i navigation, sjökort o utprickning är andra viktiga kunskaper som du får lära dig för båtförarbeviset.

 

Men du kommer inte att lära dig att hantera seglingen. Som andra rekommenderat, erbjud någon som seglat tidigare att följa med ut ett par gånger i den båt du skaffar. Båtar är lite olika i hanteringen så det bästa är att öva med din egen båt.

 

Häromveckan var det nybörjare som fick erbjudande här på forumet om "privatundervisning" kommande vår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tord Sundén var en mycket bra båtkonstuktör och Sunwind 26 är en bra båt. Mest bekymmer är nog motorn, bra att du kan mecka men räkna med att reservdelar kan vara dyra. Tips är att ta bort avgaskröken och göra ren den invändigt (förebygger många problem).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Mitt första kriterie var att det skulle vara ståhöjd inuti salongen/ruffen, där man befinner sig mest, nere i båten, då jag skulle börja segla på Vänern för dryga 10 år sedan. Det har blivit med än 850 övernattningar genom åren. Kanske 30 i hemmahamnen. 

 

Fick nog av frammåtböjd ställning i min första lilla båt, en Westerly VivaCity, med utombordare, ingen furlex eller mantåg. 

 

Att segla en större båt, med försegel på rulle, ståhöjd inombords o s v, är inte alls besvärligare än att segla en mindre. Bekvämare och

framför allt säkrare. 

 

Var inte kul att halka o krypa fram till fören för att hissa eller hala ned förseglet i sjö med även mindre vågor. 

Nödvändigt med sele o säkerhetslina. För att inte tala på regn, snö och vindar över 8 - 10 m/s. 

 

Nä, det ska vara en redi o praktisk båt, givetvis med värmare...  Har en Cumulus.

 

Kompisar har Maxi 84.

Den senare är lite mer bobåtsinredda. Och så här i efterhand skulle jag nog köpt en sådan. 

Maxi 95 är en verkligt rymlig skuta. Underriggad men som vad jag hört även finns med högre rigg. 

 

De båtar jag nämnt har sjunkit rejält i pris. 

Gäller som alltid att kolla skicket på mast (får ej finnas sprickor), motor, skrov, s-drev o s v. 

Jag fick förstagswiren kollad och bytte öven toppvanten, som ren säkerhetsåtgärd. 

 

Drömmen för min del vore byte till rullstor. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Att segla en större båt, med försegel på rulle, ståhöjd inombords o s v, är inte alls besvärligare än att segla en mindre. Bekvämare och

framför allt säkrare. 

Exakt. Dessutom är en större båt stabilare, den ändrar inte kurs bara för att man petar sig i örat. 

Samma gäller även i hamn när man ska gå fram. En större båt glider in fint utan att ändra kurs.

27 fot tycker jag den minsta storleken för vuxna. Då kan man få ståhöjd, pentry och toalett. Man kan också få plats med en massa bara-att-ha saker i båten så man slipper släppa en massa grejer.

Förr kunde man köpa en mindre båt och sen byta upp sig. Det kan man fortfarande men med den skillnaden att man oftast inte får något för den mindre båten.

--

Maxi 84 anses segla bra, i synnerhet med den högre riggen. 87:an seglar lite sämre men har en bättre boendekomfort. En 95:a seglar helt ok och har framförallt enorma utrymmen.

Inom spannet 50-100tkr finns det många bra båtar, framförallt bra utrustade med justa segel, autopilot, värmare mm. Sådant som gör seglandet trevligt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att lära sig segla gör man bäst i en jolle där fel trimning av segel och andra manövrar blir mer påtagliga. Man får en helt annan känsla i en jolle som inte väger så mycket och små justeringar gör fartskillnader.

 

Att börja segla direkt i större båtar går naturligtvis även att göra. Men det är större krafter som hanteras med större segelytor vilket kan få konsekvenser om man inte riktigt förstår hur man ska hantera olika situationer. Större båtar är även tyngre och kan i början upplevas som jobbigt när båten vill fortsätta åt nått håll och man själv vill annorlunda. Att göra lite fel i en större båt kanske inte alltid märks men i en jolle får man ofta en direkt respons att något inte står rätt till.

 

Men med tiden löser sig det mesta och tar man det försiktigt i början och ökar på svårighetsgraden genom att börja i lättare vindar och gärna ha med sig en erfaren ombord som kan visa hur man gör så kommer det att gå bra. Att lära sig navigation och sjöväjningsregler samt ha kännedom att man har ett ansvar som skeppare är viktigt.

 

Vilken kölbåt som man till sist väljer beror till stor del kring budget och var och hur mycket man vill segla samt vilken komfort som önskas ombord. Att köpa en billig båt och bara prova på något år kan ge erfarenhet inför att eventuellt fortsätta segla med en större och dyrare båt.

 

Om det är ensamsegling som i första hand gäller så försök hitta en båt med självskotande försegel eller litet försegel som är enkelt att kryssa med. Att ha förstagsprofil med rulle är bekvämt men inte nödvändigt. En autopilot underlättar även livet ombord om man är ensamseglare. Men det finns även enkla system med tex tampar/gummikord  som fungerar ganska bra, i alla fall kortare perioder.

 

  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka punkter på en båt skall man vara extra noga med att kolla på innan köp av begagnat. Och hur kan dom felen se ut ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-26 vid 12:36 skrev per_62:

så försök hitta en båt med självskotande försegel eller litet försegel som är enkelt att kryssa med.

Eller så är man lite modern och skiter i att kryssa. Använd den dyrbara motorn i stället.

--

Jag har sett flera som köpt en riktig segelbåt och lärt sig segla med den. De har tagit det lugnt och försiktigt och verkar ha lärt sig riktigt bra, framförallt har den lärt sig sin båt.

Vi som lärde oss segla jollar som barn är inte nödvändigtvis bättre seglare. Själv tyckte jag det var svårt att lämna jolle-tänket när jag i vuxen ålder skaffade kölbåt.

6 timmar sedan skrev Helge-Jonny:

Vilka punkter på en båt skall man vara extra noga med att kolla på innan köp av begagnat. Och hur kan dom felen se ut ?

Det är nog väldigt beroende på båt. Vissa har en del "inbyggda" fel. En bra början är om båten verkar välskött då har inte ägaren slarvat med underhållet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någorlunda schyssta segel, helst rullfock. Inte knastrande däck. Jag skulle aldrig köpa en båt med skruvat teakdäck. Om inombordare - färskvattenkylning och lättstartad. Annars kan det kosta. Allt går att fixa, kräver tid och intresse.

 

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev bhemac:

Själv tyckte jag det var svårt att lämna jolle-tänket när jag i vuxen ålder skaffade kölbåt.

För mig var det svåra att gå från rorkult till ratt, när jag seglade. Blev väl aldrig riktigt bekväm med rattarna. 
Sorry för OT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

För mig var det svåra att gå från rorkult till ratt, när jag seglade

När man seglade jolle så gjorde man det mest på känsla. Troligen skulle man kunnat segla med förbundna ögon. En större båt måste man använda ögonen i stället. Att göra den övergången i vuxen ålder tror jag är svårt.

De som strtr med en större båt verkar nöjda och de brukar bli väldigt inbitna.

Men visst, det var kul att segla jolle när man var ung. Nu känner man sig lite för klumpig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Helge-Jonny:

Vilka punkter på en båt skall man vara extra noga med att kolla på innan köp av begagnat. Och hur kan dom felen se ut ?

Som komplement till ovanstående synpunkter. På en fenköl skulle jag noga studera kölinfästning (läckage och nedsjunka muttrar). Om båten ligger i vattnet, se om kölsvinet är och förblir torrt under visningen. Kontrollera röstjärns infästning (helst mot skott eller i knä), mastfot (nedsjunken). Motorn, startar lätt, ingen svart rök, eller ånga utan vatten och klara avgaser. Ta reda på distansmatrial i däck (balsa kan vara rutten). Personligen tycker jag att man ska villkora köpet med ett kranlyft. Där man tittar efter sprickor skador på roder, ev skädda och intryckning av bakkant av kölen (du betalar kranlyft om inga fel påträffas).

Redigerad av Peka67
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-24 vid 21:25 skrev Lintott:

En allvarlig varning för att skaffa segelbåt -- det kan bli väldigt vanebildande...  😉

Jag är inne på min fjärde bobara båt o kan inte tänka mig att vara utan båtlivet.

 

Skämt åsido. Min första segelbåt var 6 meter lång, opraktisk att bo i och hade utombordare. Den seglade jag en sommar innan jag sålde den.

Nästa båt var 7,40 m  med praktisk inredning och hade inombordare. Jag seglad mycket själv på den tiden eller hade okunniga kamrater med mig. Den båten behöll jag i 15 år. Så jag anser att ditt tänkta båtval verkar förnuftigt att börja med.

 

Att sen många hävdar att du ska skaffa en större båt behöver du inte bry dig om. En mindre båt har enligt mig många fördelar för en nybörjare: Enklare att hantera vad gäller segelhissning (mindre segel) o tilläggning (väger mindre o är lättare att bromsa upp om det går för fort). Lägre kostnader för inköp, förvaring, reservdelar, mm, om du skulle upptäcka att segling inte är något för dig för blir avvecklingskostnaden troligen lägre (även om jag hoppas att även du fastnar i båtlivet). Som ensamseglare så kan jag rekommendera att skaffa en enkel autopilot som kan hjälpa till med styrningen när du behöver greja något ombord under segling/motorgång.

 

Jag har inte studerat Sunwind26 speciellt men 70-talsbåtar brukar vara stadigt byggda o tåla lite omild hantering utan allvarligare konsekvenser.

Som "kapten" på din båt så har du ansvar för framfarten o dina passagerare (ansvarsdelen i försäkringen är nästan den viktigaste delen för att inte riskera stora skadestånd om något går käpprätt åt ...). Det finns en hel del lagar o regler som du ska kunna för din egen o andras trygghet. Båtförarbeviset är en god början för att lära dig om dessa frågor. Väjningsregler är en kunskap som är viktigt på sjön. Det är inte alltid nödvändigt att köra högertrafik - vilket många idag verkar tro (antingen har de inte skaffat sig kunskap om regelverket till sjöss eller så har de inte förstått innebörden..). Grunderna i navigation, sjökort o utprickning är andra viktiga kunskaper som du får lära dig för båtförarbeviset.

 

Men du kommer inte att lära dig att hantera seglingen. Som andra rekommenderat, erbjud någon som seglat tidigare att följa med ut ett par gånger i den båt du skaffar. Båtar är lite olika i hanteringen så det bästa är att öva med din egen båt.

 

Häromveckan var det nybörjare som fick erbjudande här på forumet om "privatundervisning" kommande vår.

Ja på sjön är det väl som i trafiken man måste ha koll på vad som gjeller tror inte att jag ger mig ut i skärgården utan båtförarbevis och kunskap om reglerna när man har en båt på 2 ton som inte reagerar lika snabbt som en motorbåt så att man kan fly från faran på samma sett

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en båt som jag undrar lite över en Albin -Vega 1968

alla fall dragna till sittbrun

självslående fock på rulle

storsegel

genua 2&3

storm stor

storm fock

spinaker

utombordare som kan ladda batteri

det sitter även en Albin o21 i den men säljaren säger att den inte är pålitlig

vad vet ni om en sån motor

vad vet ni om en sån båt

 

priset på båten 10 000kr 

kanske för bra för att vara sant

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en båt till som jag undrar lite över.
 

Citat

 

Objektet är en Albin Vega byggd 1968 och har segelnummer 68. Båten har varit i min ägo sedan 2012 och dessinnan har den enbart haft två ägare. Själv har jag målat om båten sommaren 2015 till en mer krämig vit färg med blåa antiglidytor.

 

Det är en väldigt trevlig båt med goda sjöegenskaper vars like har tagit sig jorden runt, tål hård vind samtidigt som den har ett köldjup på 1.11 m vilket gör att lägga till vi öar mer fritt än med andra båtar.

 

Medföljer till båten kommer en del utrustning och segel se listan nedan:

Storsegel

Självslående fock på rulle

Genua 2 & 3

Storm stor

Storm fock

Spinnaker

Alla fall dragna till sittbrunn

Bomkapell (2017, blå)

Fockkapell (2012, blå)

GPS (enklare variant)

Utombordare (Mercury sailpower, kan ladda batteriet)

Bekväma bäddmadrasser i piken

Spritkök

Gasolvärmare

3-4 Batterier ingår

4 koj platser

Toalett

 

Mastas på vid försäljning.

Albin O21 sitter inne i båten, inte pålitlig därav utombordaren

 

Pris: 18 000 kr

 

 

Redigerad av stavhammar
Förtydligande att det inte är en till salu annons utan citat från annons.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Helge-Jonny!

Jag har själv en Albin Vega. Jag började med en liten 18 fotare som byttes till en 24 fotare (Albin Viggen) och sedan några år tillbaka seglar jag en Vega. Några anledningar till att jag valde och fastnade för en Vega:

- En fungerande klubb med mycket kunskap och erfarenhet, Tekniska tips, träffar mm.

- Grundgående! Stockholms skärgård blir väldigt stor. Man kommer in på många ställen där andra båtar inte kan komma till.

- Seglar bättre än sitt rykte!

- Ståhöjd! I alla fall om man är kortare än 1.8 m.

- Toa.

- Inombordare (om den fungerar)

- Oerhört prisvärd!

- Långkölad. Kan gå på grund utan mer skador än lite märken i kölen.

- Lagom att hantera som ensamseglare.

Det enda negativa jag kan komma på är att det är väldigt svårt att backa dit man vill men det löser man genom att backa dit båten vill och sen lösa den vidare färden därifrån.

 

Den Vega du har hittat för 10 000 kr verkar prisvärd (med tanke på utrustning och modifieringar). Kan du dessutom få inombordaren fixad så låter det som du kan få en riktigt fin båt väldigt väldigt billigt.

 

Tips: Jag har bytt ut vattentoan mot en urinseparerande mulltoa. Dyrt = Ja. Kostar lika mycket som hela båten (ca 10.000 kr) men jag tycker det är värt det!. Lukar inte alls och behöver inte tömmas förrän efter sommarsäsongen, förutom urinbehållaren. Att byta ut en vattentoa med slangar, gemomföringar mm kostar också en hel del.

 

Lycka till!

Thomas S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...