Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
klusa

Yamaha 115 hk 2018 års modell

Rekommendera Poster

Hej!

Undrar här om era ev erfarenheter kring att uppgradera rubricerad motor till 130Hk?

 

Är det klokt? (utan hänsyn till ev förluster av garantin)

Klarar maskinen av detta?

Motorn sitter på en Yamarin 59 HT. Man åker kanske på ett propellerbyte också, men mot vilken typ?

Vem/vilken firma är lämpligast/mest pålitlig kring en sådan operation?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sägs att det inte är så lätt att uppgradera den motorn till 130hk. Ska tydligen skilja en hel del.

 

Hittar du att det skulle vara lätt, glöm inte att skriva i tråden:)

 

130 är annars en bra kompromiss mellan den tunga 150 och den lite klena 115:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svar!

Jag tänker att det är samma vikt och cylindervolym på dessa maskiner, så jag lever i en svag förhoppning om att det bör gå med enkla medel. Prisskillnaden är bara 10.000:- mellan 115 o 130 hk.

 

Du råkar inte veta vad det är som skiljer och varför det inte skulle vara enkelt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev klusa:

Har nu funnit att Lundins Marin utför detta.

Vad hävdar de att det ger för hk och vad kostar det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De menar strax under 130 hk, klar förbättring i vridmoment samt höjt varvtalsstopp. 5.000:- kostar detta. Uppskattar synpunkter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev klusa:

....klar förbättring i vridmoment.......

Finns det siffror på det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev klusa:

De menar strax under 130 hk, klar förbättring i vridmoment samt höjt varvtalsstopp. 5.000:- kostar detta. Uppskattar synpunkter

Låter som en rimligt prislapp. Men eftersom det är en nästan ny motor med garanti kvar kommer en optimering sätta garantin ur spel. Tveksamt om det är värt det för knappa 15 hk.

 

En ny propp kan vara ett alternativ, förslagsvis en 4-blad stålpropp om du söker bättre acc, lägre planingströskel, bättre grepp osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Kane:

Finns det siffror på det?

Ja. Praktiskt båtägande har nyttjat Lundins i en artikel, där just det poängterades i termer av ökat acc och snabbare planing samt några knops ökning av toppfarten. Ingen vetenskaplig artikel, men för mig trovärdig. Visst är garantin i fara, men boxen kan återställas till ursprungsvärden.

 

uppskattar fortsatta ifrågasättanden/kommentarer kring detta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-27 vid 18:42 skrev klusa:

Ja. Praktiskt båtägande har nyttjat Lundins i en artikel, där just det poängterades i termer av ökat acc och snabbare planing samt några knops ökning av toppfarten. Ingen vetenskaplig artikel, men för mig trovärdig. Visst är garantin i fara, men boxen kan återställas till ursprungsvärden.

 

uppskattar fortsatta ifrågasättanden/kommentarer kring detta!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev yamarin650:

 

Tyvärr hann några från andra sidan Östersjön med att bespara mig från den utgiften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt!! Yamarin 59HT är en fin båt. Jag hade precis tänkt klämma in att INTE satsa på en 4-bladig på en så pass lättdriven båt. EN vass, cuppad 3-bladig med bra noslyft ger grym gång på de lätta Yamarinerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Alanningen:

Tråkigt!! Yamarin 59HT är en fin båt. Jag hade precis tänkt klämma in att INTE satsa på en 4-bladig på en så pass lättdriven båt. EN vass, cuppad 3-bladig med bra noslyft ger grym gång på de lätta Yamarinerna.

Jag kör på en 4 bladig på 650 bigcatch 115 hk f

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2/8/2023 at 9:12 PM, yamarin650 said:

Jag kör på en 4 bladig på 650 bigcatch 115 hk f

Det fungerar säkert bra! Men man ska inte underskatta vikten av att hitta "rätt" propeller till sin båt och till det ändamålet man har båten. Min erfarenhet av att ha testat propellrar på lätta båtar upp till 200hk är att man mycket sällan får bättre prestanda med 4-bladig än 3-bladig. Vinsten med den 4-bladiga är greppet, men med en hyfsat lätt båt får du lika bra grepp med en bra 3-baldig. Utöver det så är den 4-bladiga tyngre och ger mer friktion mot vattnet vid gång. Om du lastar din Yamarin 650 till max kan jag tänka mig att din motor får jobba väldigt hårt att komma upp i plan. Med en propp med mindre grepp, högre slip, så kommer motorn upp i varv lite mer vid planing och planingen blir lättare. Om sedan propellern är konstruera att minska slip vid ökad fart så når du högre toppfart än vad du skulle göra med en 4-bladig. Har du däremot en mycket tung båt och mycket effekt kan du behöva en 4-bladig för att få ner all kraft i vattnet och komma upp i plan. Sen är det en helt andra fysiska lagar som blir aktuella när man kommer till racingproppar, men det är inte det som detta gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...