Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
carlgustafson

Konservering Yanmar SB8 - Glykol eller enligt instruktionsbok

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Nybörjare på detta. Har en snipa med gammal Yanmar SB8G-motor. Trodde att man skulle konservera motorn genom att dra igenom glykolblandning i kylsystemet och sedan låta detta vara kvar under vintern. Men läser i instruktionsboken att man ska tömma systemet, dra igenom en blandning med emulgerande rostskyddsolja för att sedan tappa systemet igen. 

 

Misstänker att tidigare ägare bara har tappat systemet på vatten, men tänker att det inte räcker. Vad skulle ni göra? Följa instruktionsbok (och vad är ens emulgerande rostskyddsolja?) eller köra igenom systemet med glykol?

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exempel. 

https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Motortillbehor___Styrsystem/Olja_Glykol_Konservering/Motorvard_Konservering/1L_KONSERVERINGSOLJA_PQ?id=07100 

Glykol fungerar litegrann mot rost men är samtidigt en elektrolyt. 

 

Edit: Alla andra svar du kommer att få här i tråden kommer sägs att du ska köra igenom systemet med glykol. 

För det är så man gör....

Redigerad av coppertail

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev coppertail:

Ah, ok. Tack. Men är då detta att föredra framför att dra igenom glykol? Saknas inte frysskyddet då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev carlgustafson:

Ah, ok. Tack. Men är då detta att föredra framför att dra igenom glykol? Saknas inte frysskyddet då?

Jo den måste ju tappas av. 

Men vanligen så tappar man ju ur sjövattnet ändå innan man kör i glykol. 

 

Jag följer instruktionsboken och kör ur med sötvatten och tappar av. Inget mer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev coppertail:

Jo den måste ju tappas av. 

Men vanligen så tappar man ju ur sjövattnet ändå innan man kör i glykol. 

 

Jag följer instruktionsboken och kör ur med sötvatten och tappar av. Inget mer. 

Låter bra och rimligt. Vi provar så! Tack för hjälpen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev carlgustafson:

Låter bra och rimligt. Vi provar så! Tack för hjälpen. 

Som vanligt bör man säkerställa att avtappningarna inte är blockerade. 

Peta lite med en ståltråd i avtappningen och se till att du får ur en rimlig mängd vatten. Låt avtappningskranen stå halvöppen över vintern. 

 

Här är den stora risken med att inte använda glykol! 

Hade nog själv inte vågat göra det på en för mig okänd gammal sjövattenkyld motor. 

Redigerad av coppertail

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev carlgustafson:

Ah, ok. Tack. Men är då detta att föredra framför att dra igenom glykol? Saknas inte frysskyddet då?

Kör du i glykol, varje år finns det motorer som fryser sönder pga att man missat något som i ditt fall avtappning eller att man tappat av och det har funnits vatten kvar som frusit. Det är liksom inte kul att sjösätta på våren och när man startar motorn pissar det vatten där det inte ska göra det. Därför säger jag glykol i systemet, resten är ditt val. Med vänlig hälsning // Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev kossor:

Kör du i glykol, varje år finns det motorer som fryser sönder pga att man missat något som i ditt fall avtappning eller att man tappat av och det har funnits vatten kvar som frusit. Det är liksom inte kul att sjösätta på våren och när man startar motorn pissar det vatten där det inte ska göra det. Därför säger jag glykol i systemet, resten är ditt val. Med vänlig hälsning // Peter

De som fryser sönder beror nog snarare på helt utebliven eller klantigt utförd ”konservering”. 

Var ju något år också då ett känt glykolmärke inte alls höll vad det lovade. 

Hur många kollar det faktiska frysskyddet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev coppertail:

De som fryser sönder beror nog snarare på helt utebliven eller klantigt utförd ”konservering”. 

Var ju något år också då ett känt glykolmärke inte alls höll vad det lovade. 

Hur många kollar det faktiska frysskyddet? 

Kollade mitt igår det sista som rann ut efter genomkörning - 42 grader. Det är bara dumt att inte köra i en hederlig glykol som blandas 40-60 %. Jag skulle aldrig råda någon att INTE köra glykol, har folk i bekantskapskretsen som följde avtappning enl instruktionsbok och tyvärr frös det ändå. Blev en kostsam historia, de kommer fortsättningsvis i sin nya motor köra glykol. Resten är upp till var och en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev kossor:

Kollade mitt igår det sista som rann ut efter genomkörning - 42 grader. Det är bara dumt att inte köra i en hederlig glykol som blandas 40-60 %. Jag skulle aldrig råda någon att INTE köra glykol, har folk i bekantskapskretsen som följde avtappning enl instruktionsbok och tyvärr frös det ändå. Blev en kostsam historia, de kommer fortsättningsvis i sin nya motor köra glykol. Resten är upp till var och en.

Vilken hjälp man får här - toppen och tack! Men om man då väljer glykol så ser jag ingen anledning att köra i konserveringsolja innan. Eller tänker jag fel?

 

Verkar då som att det finns lite olika skolor, dvs glykol ELLER konserveringsolja och sen tappa ut (och hoppas på att allt rinner ut). Glykol verkar vara det som bäst minimerar risk för skador. Sen är det alltså bara att välja och hoppas på det bästa kanske.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev carlgustafson:

Vilken hjälp man får här - toppen och tack! Men om man då väljer glykol så ser jag ingen anledning att köra i konserveringsolja innan. Eller tänker jag fel?

 

Verkar då som att det finns lite olika skolor, dvs glykol ELLER konserveringsolja och sen tappa ut (och hoppas på att allt rinner ut). Glykol verkar vara det som bäst minimerar risk för skador. Sen är det alltså bara att välja och hoppas på det bästa kanske.  

Du behöver inte tappa av något om du kör glykol, bara köra i rätt mängd så du vet det räcker till sen e de klart. Glykol har korrissionsskydd så konserveringsolja ska du inte behöva vad gäller skyddet under vintern. Iallafall min synpunkt, finns säkert de som har andra synpunkter på det här. Sedan om du ligger i saltvatten så ska du skölja ur systemet med sötvatten innan glykol körning. Jag har en kad 43 idag den rymmer runt 15 liter sjövatten. Jag kör i cirka 40 liter glykol blandning som blåser ur i balja. Kollar sedan fryspunkten i det sista som rinner ur. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en YSM12, alltså i princip samma motor. 

Har endast sjövattenkylning. 

 

Vid upptagningen lossar jag slangen vid impellerpumpen, som kommer ifrån ventil och skrovgenomföring. Kopplar på en ca 1 m slang, som jag stoppar ned i en dunk med 20 liter 50 % glykol och 50 % vatten, med kollad frystemp 49 grader. 

 

Startar motorn och har en hink under avgasröret. Stannar motorn när glykolfärgat vatten kommer. 

 

Lossar slangen som går ut från ventilhuset, via den ventil som bryter hävertverkan och vidare till avgaskröken. Pluggar slangen och kopplar på en ny till ventilhusets stos.

Denna nya slang blir retur för glykolvattnet ned i 20 liters dunken. 

 

Startar motorn och fångar upp resten av det glykolblandade vattnet, med en hink, som finns kvar i avgssystemet. 

 

Stänger motorn när avgaskröken blir så varm att det inte går att hålla handen på den, d v s ca 60 grader. 

Häller i hinkens innehåll i 20 liters dunken. 

 

Startar motorn igen om någon timme. Och avbryter enligt ovan. 

 

Kör motor o värmare minst en gång i månaden. 

 

Någon kanske tror att det finns fickor i motorn som inte glykolen kommer åt. Därför startar jag motorn då och då. 

Likt lite mjölk i ett vattenglas, så blandas det. 

 

Och bara det finns lite glykol i så förlorar vattnet sin sprängverkan vid frysning. 

Men man vill ju inte ha isproppar i en motor som går, för då cirkulerar inte kylvätskan. Därför blandar jag 50 - 50.

 

Mäter fryspunkten och juterar med glykol. Fanns ju rent vatten i avgasystemet som späder ut glykolblandningen som hamnade i hinken. 

 

Har fö ljuddämpare av rostfritt, ej plast. 

 

Detta har funkat i 13 vintrar för mig. 

 

På våren använder jag hinken igen och tar rätt på glykolen ur avgasröret, efter att jag kopplat slangarna och sjösatt. 

 

 

O säkert menar någon att termostaten måste plockas ur...

 

Men just detta gör jag inte, och det får någon annan redogöra för. 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...