Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
liinden

Vad kostar ett teakdäck? Håller kalkylen?

Rekommendera Poster

Jag har försökt räkna lite på vad ett teakdäck på en 34-fotare skulle kosta att byta. Ambitionen är att göra allt själv.

 

Teakribbor 12 x 35mm med 4mm fals verkar efter en snabb googling ligga på runt 50-90kr metern.

 

Om vi räknar på 90kr metern och 350m teakribbor får jag det till 31 500kr. Till det behöver man addera nåtmassa och lim eller skruv + plugg. Tror ni man kan lägga ett teakdäck med en budget på ca 40.000kr och ett otroligt stort tålamod?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter inte orimligt men sen blir ju allting dyrare i slutändan. Men säg 50-60 tkr för ett teakdäck som håller i 30 år är nog en bra investering.

Kolla lite på epoxilimma och vakuum montering. Jag testad en liten byt och det verkar vara väldigt smidigt. En vakuumpump kostar inte mycket och är användbart till en del annat.

Betr teakribb så ta in offert från några olika leverantörer, tror det ska gå att få ner priset lite.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev bhemac:

Det låter inte orimligt men sen blir ju allting dyrare i slutändan. Men säg 50-60 tkr för ett teakdäck som håller i 30 år är nog en bra investering.

Kolla lite på epoxilimma och vakuum montering. Jag testad en liten byt och det verkar vara väldigt smidigt. En vakuumpump kostar inte mycket och är användbart till en del annat.

Betr teakribb så ta in offert från några olika leverantörer, tror det ska gå att få ner priset lite.

Var tror du kalkylen spricker? En felkalkyl på 20 tkr är ändå en betydande felkalkyl att ta med i beräkningen.  

 

Jag är väldigt sugen på att slippa skruva. Inte enbart för att slippa alla hål i däcket, utan även för att jag inte kan försvara kostnaden att varmförvara båten. Jag behöver kunna jobba inne i verkstad så mycket som möjligt och förbereda bitar som limmas på vid varmare väder. Vi har familjevänner som äger snickerifabrik där jag hoppas att kunna få vara i vinter. Jag hoppas även att de kan köpa in teak till bra priser med tanke på de volymer trä de köper in varje år.

 

Min plan är att byta sittbrunnen först som test, sedan skarndäck/fördäck och sist delen över rufftak. Eventuellt fördela arbetet över flera säsonger om det är för mycket jobb att hinna hela däcket på en säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såga till bitarna går väl göra i verkstad hursomhelst vare sig det skruvas eller limmas det går kanske göra mallar att provlägga dem på inne så att så mycket som möjligt är förberett.  Men själva limningen på plats och nåtningen bör du nog vara i varmhall för. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev liinden:

Var tror du kalkylen spricker? En felkalkyl på 20 tkr är ändå en betydande felkalkyl att ta med i beräkningen.  

Jag tror inte alls du kalkylerar fel men vis av erfarenheter så brukar det alltid kosta mer än vad man kalkylerat. Det är alltid bra att mentalt förberedd och håller kalkylen så blir man bara glad ;)

Jag har varit med och lagt teakdäck med skruv och plugg. Utomhus på våren under en pressenning. Förvånansvärt smidigt. Några delar gjordes i verkstad tex mittfisk men det mesta gjordes på plats med en sticksåg. Borrmaskin och en elektrisk fogspruta behövs också.

Idag lägger man ofta genom att lägga epoxi på en mindre yta och dra fast med skruv/bricka i nåtspåren. Sen avlägsnas skuvarna. Anses hålla väldigt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog upp det slitna teakdäcket hos min båt (ca. 20 kv.m.), hyvlade ner ribborna ner till 6 mm tjocklek, och limmade tillbaka dom med West epoxi.

Epoxi, skruvar, Sikaflex etc. kostade sammansatt ca. 1200 €  (8 år tillbaka).

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-28 vid 17:18 skrev jussi_h:

Jag tog upp det slitna teakdäcket hos min båt (ca. 20 kv.m.), hyvlade ner ribborna ner till 6 mm tjocklek, och limmade tillbaka dom med West epoxi.

Epoxi, skruvar, Sikaflex etc. kostade sammansatt ca. 1200 €  (8 år tillbaka).

Jag tror jag har dina PDF:er sparade på min Google Drive faktiskt, visst är det du som dokumenterade allt mycket noggrant på egen webbplats? Fantastiskt bra och välskrivet! En fråga, du upplevde inte att utrymmet för nåten var för litet för massan efter att du hyvlat ner till 6 mm? Eller var det av den anledningen du valde färgad expoxi som nåtmassa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med epoxi även i nåten kom från NM Epoxi's beskrivning av metoden (hittar artikeln ej mera i deras websajt). Den svarta färgen är för uv skydd. Tycker också att nåten fyllda med epoxi som kommer att binda sig med epoxi under plankan/ribban ger lite mer styrka till limningen.

Och jag är överens med att dom 5 mm eller mindre för höjd av teak i nåten skulle vara för litet för Sikaflex e.d. nåtfyllning att fästa sig ordentligt i ribban.

Redigerad av jussi_h

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxinåt fungerar säkert men man borde förlora lite halkskydd.

Har man vanlig båt som idag är MSP så trycks den upp lite när däcket är fuktig och sväller lite. Detta kan man se om man blöter ett torrt däck.

Men även ett rent teakdäck ger ett utmärkt halkskydd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg detta:

"Vi har en Maxi där vi tog bort ett gammalt teakdäck och la ett nytt Flexiteek däck totalt 6,7m2 och det kostade ca: 30.000kr ink lim. "

Flexiteak blir nästan dubbelt så dyrt som ett riktigt teakdäck. Intressant!

 

Glöm inte rapportera hur det går!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev bhemac:

Såg detta:

"Vi har en Maxi där vi tog bort ett gammalt teakdäck och la ett nytt Flexiteek däck totalt 6,7m2 och det kostade ca: 30.000kr ink lim. "

Flexiteak blir nästan dubbelt så dyrt som ett riktigt teakdäck. Intressant!

 

Glöm inte rapportera hur det går!

Hej!

 

Jag har pratat med familjevänner på snickerifabrik. De har lagt några teakdäck, mest på träbåtar. Min tanke är att göra ett test i sittbrunnen med @jussi_h :s metodik. Mina kontakter på snickeriet har lovat att fixa till mina befintliga teakribbor, sen ska jag borra ur hålen, fylla med epoxy och teakplugg. Slutligen limma tillbaka ribborna. Tänkte börja på luckorna till några stuvfack för att se om det blir bra. Mina ribbor borde blir tjockare än Jussies 6mm när jag är klar. Borde nog kunna få det till 8mm. Om det är riktigt slitna platser är det möjligt att jag får byta enstaka ribbor, men de flesta borde räcka till efter några kontrollmätningar i helgen.

 

Bifogar en liten bild med ett typexempel på hur mitt däck ser ut. Det saknas nåt och plugg lite här och där.

 

IMG-0908.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...