Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
liinden

Metod med förlagt teakdäck på skiva?

Rekommendera Poster

Jag läste i en artikel någonstans där det svagt nämndes något om att det finns en metod med förlagda teakdäck på plywood eller nått sånt. Däcket kommer i stora sektioner som du monterar på båten. Det är då mallat efter ditt däck. Är det någon som har erfarenhet av detta? Det låter onekligen smidigt att stå och tillverka sektioner inne i en varm verkstad och sen montera det på våren...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lidköpings båtsnickeri tillverkar sittbrunnssatser i teak efter din egen mallning. De kan fås för att skruvas fast eller skruvfritt (limmas fast på bänkarna med tyngder som limpress).

http://www.lidkopingsbatsnickeri.se/sv/montering-av-banksats-utan-hal/

Jag tror inte att teakflaket är limmat på plywood. Jag tror att de bara limmat samman teakribborna med nåtningsmaterialet - men jag kan ha fel i det avseendet. Du får nog reda på det genom att ringa till Lidköping o fråga.

 

Jag har inte testat att göra ett sådant jobb själv. På min båt har jag teak i sittbrunnen som är vacuumlimmad på plats när båten tillverkades (ungefär samma metod som ovan beskriven men tyngderna ersatta av vacuumsug medan limmet torkade). Detta är en vanlig metod idag. Troligen arbetstidsbesparande och så slipper du alla skruvhål som förr eller senare börjar läcka... Jag har inte upptäckt någon nackdel med att teaken är vacuumlimmad på min båt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr fanns det sittbrunnssatser där teaken var limmad på plywood men de flesta verkar ha försvunnit. Troligen håller inte plywooden. Tror även Lidköpings båtbyggeri gjorde så men att de gått i från det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite kul videos i ämnet när ett teakdäck som är förbyggt läggs på:

 

Samt en video där man ser undersidan och mer av principen förklaras (känns som "säljsnack" också, men man får kolla på metodiken av slå dövörat till ibland...)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tillverkat en del såna moduler själv till min båt. Gjorde en mall av byggplast, lätt att grovklippa, lägga ut där teaken ska vara och rita av med en tuschpenna.

Jag gjöt några lager epoxi och glasfiber på en skiva formplyfa,, med byggplast på, så jag fick en slät 1-1,5 mm tjock skiva som jag hade som underlag till teaken.(Epoxi fäster inte på byggplasten så det är lätt att ta bort den när det härdat.)

Skar till plastskivan efter mallen som jag gjort.

 

La ut teakplank i formatet jag ville ha på plastskivan, limmade fast med förtjockad epoxi och sedan limmade jag hela modulen med förtjockad epoxi på båten.

Har hållit bra under åren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-30 vid 13:12 skrev jonas2307:

Jag har tillverkat en del såna moduler själv till min båt. Gjorde en mall av byggplast, lätt att grovklippa, lägga ut där teaken ska vara och rita av med en tuschpenna.

Jag gjöt några lager epoxi och glasfiber på en skiva formplyfa,, med byggplast på, så jag fick en slät 1-1,5 mm tjock skiva som jag hade som underlag till teaken.(Epoxi fäster inte på byggplasten så det är lätt att ta bort den när det härdat.)

Skar till plastskivan efter mallen som jag gjort.

 

La ut teakplank i formatet jag ville ha på plastskivan, limmade fast med förtjockad epoxi och sedan limmade jag hela modulen med förtjockad epoxi på båten.

Har hållit bra under åren.

Sparkar liv i min gamla tråd, för nu är det dags att ta tag i det här! Din metod låter intressant! Gjorde du det även över ett svängande däck, eller var det bara moduler till sittbrunnen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte gjort det över ett välvt däck själv ännu, men jag har hjälpt en kompis med ett sånt jobb.

 

Vi gjöt en epoxiskiva plant, i lite större format än vad vi behövde.

Skar och slipade till den efter en plastmall och sedan passade vi in den på däcket, främre delen av fördäck.

När vi sedan la ut och limmade teak på den så spände vi upp den med några små bitar trä i mitten under den och fäste den i bordet med dubbelhäftande tejp i ytterkanterna på skivan.

På så sätt fick vi en hyfsat lika välvd form som däcket.

 

Hela den färdiga biten blir ganska böjlig i alla fall, åtminstone åt ena hållet över däcket, så det fungerade fint att limma allt ihop på däcket när vädret tillät.

Hur stora bitar man kan göra så här beror nog på hur välvt däcket är, och till slut blir det otympligt förstås.

 

Jag tycker att en av fördelarna med att göra så här är att man kan göra det mesta av jobbet med teaken inomhus i skydd av väder och vind utan att man behöver ha hela båten inomhus.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev jonas2307:

Jag har inte gjort det över ett välvt däck själv ännu, men jag har hjälpt en kompis med ett sånt jobb.

 

Vi gjöt en epoxiskiva plant, i lite större format än vad vi behövde.

Skar och slipade till den efter en plastmall och sedan passade vi in den på däcket, främre delen av fördäck.

När vi sedan la ut och limmade teak på den så spände vi upp den med några små bitar trä i mitten under den och fäste den i bordet med dubbelhäftande tejp i ytterkanterna på skivan.

På så sätt fick vi en hyfsat lika välvd form som däcket.

 

Hela den färdiga biten blir ganska böjlig i alla fall, åtminstone åt ena hållet över däcket, så det fungerade fint att limma allt ihop på däcket när vädret tillät.

Hur stora bitar man kan göra så här beror nog på hur välvt däcket är, och till slut blir det otympligt förstås.

 

Jag tycker att en av fördelarna med att göra så här är att man kan göra det mesta av jobbet med teaken inomhus i skydd av väder och vind utan att man behöver ha hela båten inomhus.

Det låter fantastiskt! Jag har ett stort tomt garage att jobba i så utrymme finns! Har du några bilder från ert jobb? Jag tror jag förstår metoden, men vore kul att se lite från det! Är inne på att göra ett däck under vintern och sen montera i april/maj!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker också tekniken låter intressant. Har planer att göra durkar inne i båten och helst av teakplank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-15 vid 08:55 skrev liinden:

Det låter fantastiskt! Jag har ett stort tomt garage att jobba i så utrymme finns! Har du några bilder från ert jobb? Jag tror jag förstår metoden, men vore kul att se lite från det! Är inne på att göra ett däck under vintern och sen montera i april/maj!

Har letat efter bilder från tillverkningen, men varken jag eller min kompis tänkte på att ta några kort dessvärre.

Efteråt syns det ju inte direkt hur man gjort, det blir liksom bara bilder på teakdäck...

 

Men jag svarar gärna på frågor om det är någon mer fundering om hur vi gjorde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...