Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
MickeF

Konservering av D4. mängd vatten/glykol?

Rekommendera Poster

Ska konservera min D4 och undrar hur mycket vatten/glykol man behöver köra genom?  Har köpt en drevsäck som rymmer mycket, men var tusan gör man av denna häxblandning sedan? vill ju inte ha 60 liter Glykoldunkar i förrådet. Hur gör ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sparar blandningen i en 20 litersdunk till nästa år. Man får toppa med lite koncentrerad glykol varje höst, då det blir lite utspätt vid genomkörningen.

Nu använder jag inte drevsäck  men 20 liter räcker mer än väl.

Slöseri att bara slänga av med blandningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev MickeF:

Ska konservera min D4 och undrar hur mycket vatten/glykol man behöver köra genom?  Har köpt en drevsäck som rymmer mycket, men var tusan gör man av denna häxblandning sedan? vill ju inte ha 60 liter Glykoldunkar i förrådet. Hur gör ni?

 

Jag gör så här:

Har en balja under med en dränkbar länspump som går till en spolmuff. Använder ca 5 liter glykol och 5 liter vatten (kör såklart innan med bara vatten och spolmuff via slang för blåsa ur sjövattnet). När det kommer blått så har hela systemet fått glykol. Från baljan kan jag hälla över till en dunk som jag sedan fyller upp toan och septitanken med och kör sedan med avfallspumpen för att konservera den också.

 

Har förvisso Mercrusier och drev, men skall väl fungera på en VP också.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...