Jump to content
Sunday 23 February 2020
Jocke7

optimax 75hk misständer/hostar på tomgång.

Recommended Posts

Hej!

Jag är nybliven Mercury Optimax 75hk 2007 ägare!

Jag är nöjd med motorn förutom att den hostar till/misständer ibland på låga varv och tomgång.

Är det någon som haft samma problem och kan hjälpa mig att felsöka!

Motor ska va nyservad men funderar på att byta bränslefiler och stift igen!

Har planer på att lämna in boxen för att öka effekten men vill få den att gå rent först!

Tacksam för idéer och tips.

Mvh Jocke  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Börja inte byta grejer i onödan. Stiften är dyra till dessa, så är de nya(byts inte varje år) bör du börja nån annan stans. 

 

Kan du filma och lägga upp, så är det lättare att höra?

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev Mange249:

Börja inte byta grejer i onödan. Stiften är dyra till dessa, så är de nya(byts inte varje år) bör du börja nån annan stans. 

 

Kan du filma och lägga upp, så är det lättare att höra?

Tyvärr har jag ingen film.

Vet att stiften är dyra:(

Ser att en av tre tändspolar är bytt och funderar på om det kan bli liknande fenomen om någon tändspole är på gång att ge upp?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Jag hade liknande problem för några år sedan, då var det en tändspole som var dålig. Tydligen ett standardfel på dem.

För att lokalisera vilken så drog jag bort en tändkabel åt gången. Börja med att dra bort första kabeln och starta. Om det är den som är fel borde motorn låta exakt som innan. Annars så borde motorn knappt gå att starta, och då är det bara prova samma sak på nästa.

 

Om du provat alla tre och det inte är skillnad så är det något annat.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan skrev GurraG73b:

Hej

Jag hade liknande problem för några år sedan, då var det en tändspole som var dålig. Tydligen ett standardfel på dem.

För att lokalisera vilken så drog jag bort en tändkabel åt gången. Börja med att dra bort första kabeln och starta. Om det är den som är fel borde motorn låta exakt som innan. Annars så borde motorn knappt gå att starta, och då är det bara prova samma sak på nästa.

 

Om du provat alla tre och det inte är skillnad så är det något annat.

För att konstatera att det verkligen är TS kan man skifta två TS. Om felet byter cylinder är det TS annars sannolikt trigger eller Switch-box/C.DI

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuter sedan skrev GurraG73b:

Hej

Jag hade liknande problem för några år sedan, då var det en tändspole som var dålig. Tydligen ett standardfel på dem.

För att lokalisera vilken så drog jag bort en tändkabel åt gången. Börja med att dra bort första kabeln och starta. Om det är den som är fel borde motorn låta exakt som innan. Annars så borde motorn knappt gå att starta, och då är det bara prova samma sak på nästa.

 

Om du provat alla tre och det inte är skillnad så är det något annat.

Hej.

Problemet är att den går bra på tomgång men misständer/hostar till efter en stund, sedan går den jämnt och fint ett tag för att sedan hosta igen.. Ibland ofta och ibland mer sällan..

Har även varit inne på att blanda i någon rengöringsvätska i bränslet, om någon spridare kan va igensatt då motorn gått väldigt lite senaste åren..

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuter sedan skrev guestsson:

För att konstatera att det verkligen är TS kan man skifta två TS. Om felet byter cylinder är det TS annars sannolikt trigger eller Switch-box/C.DI

Problemet är ju att jag inte vet vilken cylinder som misständer! Skiftar jag spolar så kanske motorn beter sig lika dant men bara byter cylinder som den missar ibland. 

Finns det någon billigt diagnos/felkodsläsare till Optimax?

Hur mycket felkoder ser man med en vesselview?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolla hur stiften ser ut, gärna efter den gått dåligt en stund. Det kan ge sig en fingervisning om var du skall börja.

 

Spolar och CDI är kända felkällor på dessa. Ibland verkar en dålig spole kortsluta boxen varpå allt tvärdör.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Mange249:

Kolla hur stiften ser ut, gärna efter den gått dåligt en stund. Det kan ge sig en fingervisning om var du skall börja.

 

Spolar och CDI är kända felkällor på dessa. Ibland verkar en dålig spole kortsluta boxen varpå allt tvärdör.

Ok, kan en pole som är på gång att ge upp förstöra CDI boxen?

I sådant fall är det kanske värt att byta de två spolarn som ser ut att va orginal!

Har inte forskat men CDI boxar brukar va dyra:(

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Jocke7:

 

Bortagen kommentar pga missförstånd från min sida.

Edited by guestsson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Går den alltid dåligt på tomgång. Även om motorn är varm? Kommer inte inte ihåg om det är lång gänga på optimax 75:orna men på deras V6:or är det lång gänga som lätt samlar skit. Det brukar visa sig att tomgången blir ojämn och motorn kan tjuvstanna framförallt vid kallstart när det är dags att byta stift. 

Är du helt säker på att stiften är bytta? Optimax är känsliga. Om inte kan du prova byta efter du felsökt tändspolarna. Dom kostar ju en slant men om de inte är något fel så har du stiften kvar tills det är dags att byta igen. 

 

En vän hade en dålig tändspole på sin Optimax 75 i somras. Gick knackigt på tomgång och summern ljöd så fort han gasade på och elektroniken gick in och sänkte varvtalet. Efter felsökning byttes spole och motorn går rent igen utan felmeddelanden. 

 

Lycka till! 

 

  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för alla svar!

Känslan är att den misständer mer varm än kall men har bara kört båten 4ggr då jag inte haft den så länge..

Bifogar bild på stiften!

Det ska va nya stift men man vet inte om det stämmer!

Stiftet på översta cylindern va det olja på i gängorna! Vet ej varför?

Jag tycker att de ser ok ut (va tycker ni) ,kommer beställa nya i allafall.

Även luftfilter och bränslefilter kommer beställas, vill göra en riktig service för att utesluta det!

//Jocke

C3919471-ECD8-4397-B920-3E95AC0546EE.jpeg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-09-23 vid 20:48 skrev Jocke7:

Problemet är ju att jag inte vet vilken cylinder som misständer! Skiftar jag spolar så kanske motorn beter sig lika dant men bara byter cylinder som den missar ibland. 

 

En ´inline spark tester´ är ett billigt och bra verktyg som i princip* gör att man kan se om tändstiftet gnistrar inuti cylindern.
Här en youtube-film hur den kan användas.
Biltema har en variant för 50 spänn.


Skulle i ditt läge inte bytt de redan nya tändstiften på måfå utan gjort en sådan test.
Om du upptäcker korta avbrott i gnistrandet så testa att skifta enligt tidigare tips ovan.


Angående förmodade oljan på tändstiftets gängor i ditt foto ovan så kan det alternativt vara bensinupplöst sot istället för olja? (Eller en slump, gängan är väl inte alls ägnad att vara tätande, det är ju  alu-ringen som ska utgöra tändstiftets packning.)   


*) Fotnot: Kopplas i serie (inline) med tändstiftets högsspänning. Består av en gasfylld lampa som gör att den lyser upp tydligt vid gnista, detta trots att den bara stjäl en liten pyttesmula av tändspolens energi till tändstiftet.
Skrev "i princip" ovan - en s.k. ´disclamer´ - för det osannolika fall att tändstiftet är trasigt/kortslutet, bara i så fall blinkar/lyser lampan trots utebliven tändningsgnista. Men nya stift är ju knappast kortslutna.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-09-23 vid 20:48 skrev Jocke7:

Problemet är ju att jag inte vet vilken cylinder som misständer! Skiftar jag spolar så kanske motorn beter sig lika dant men bara byter cylinder som den missar ibland. 

Finns det någon billigt diagnos/felkodsläsare till Optimax?

Hur mycket felkoder ser man med en vesselview?

Det går inte att läsa felkoder i vesselview. Mercury tänker precis som bilindustrin, lämna in för minsta lilla!

 

Scantool kan du hyra här (jag har inget med företaget att göra):

https://drev.se/produkter/94070hyra

Ansluts på styrbordssidan av motorn, efter du har tagit bort plastpanelen. 

 

Jag skulle dock "swoppa" spolar som steg 1. Eller rycka tändkablar. 

Edited by Kaj_Bjorkhagen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag gissar på membranet i fuelrailen är sliten. När man felsöker en Optimax måste man koppla upp klockor på luft/bränsle för att se vad som händer...

allt annat är gissningar, mät så vet du.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjuvstannar motorn eller "nyser" den bara till? Jag hade en Optimax 115 (samma motor) som ofta nös till lite då och då på tomgång men min känsla är att det är lite symptomatiskt för tvåtaktare. Min gamla 60hk Johnsson från 90-talet gjorde samma sak.

 

Vid ett tillfälle gick en av mina tändspolar. Då dör motorn ofta på tomgång och är orkeslös. 

 

Är du säker på att du verkligen har ett problem? Filma hur den går.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy