Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Guding

Propellerfunderingar Ideal 525/Suzuki DF90

Rekommendera Poster

Ohoj seglarvänner! :)

 

Nu är första säsongen med vår nya båt över och jag funderar lite kring förändringar/förbättringar inför nästa säsong.

En sådan fundering rör propellervalet på båten. 

 

Nuvarande läge:

Ideal 525CS styrpulpetbåt ca 500kg. Suzuki DF90 -08 fyrtaktsmotor ca 190kg. 43 liter bränsletank. Sedvanlig utrusting som tampar, dragg och extra bensin, kanske 60 kg totalt. Oftast två personer i båten. 

Toppfart lastad enligt ovan ca 33 knop @ 5800 RPM. Rekommenderat maxvarv 4500-5500 RPM från verkstadshandboken.

Marchfart ca 21knop @ 4200 RPM, lagom fart med stabil planing

Nuvarande propeller 3 blad 13"x28" (original propeller för motorn 3 blad 14"x21")

 

Fråga: Varför har tidigare ägare valt att gå ned till 13" propeller?

 

 

Önskat läge:

Tycker jag ligger lite högt på maxvarvet. Är inte ute efter toppfart utan vill ha stabil gång i marchfart med hyfsad bränsleekonomi, men vill fortfarande kunna köra båten med sex personer i utan problem.

 

Skulle kunna tänka mig att gå upp i stigning, men 13" propellrar finns väl knappast i högre stigning än 28" ?
Det finns tumregler typ som att 1" ökad stigning ger minus 200 RPM, men har inte hittat motsvarande för diameter?

Var ska jag lägga mig om jag väjer en 14" propeller istället?

Om jag väljer en 4-bladig propeller, vad ger det för fördelar/nackdelar? Är det inte aktuellt för en 90 hp motor?

 

Ös på med tankar och förslag!

 

 

 

20190806_200915.jpg

 

20190806_200906.jpg

Redigerad av Guding

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Välkommen till propellerjungeln :) 

 

Sök på lite olika trådar i forumet här för att få dig en uppfattning om 3vs4 bladigt i den frågan.

Men enligt mig så är det absolut aktuellt för en 90hk frågan är bara vad du vill uppnå, det är alltid en kompromiss med propeller.

Kolla i denna tråden.  Jag har själv gått från 3-4 bladigt denna säsongen med en Ryds 510GTI med en optimax 75hk. Jag är väldigt nöjd med bytet.

 

Jag fick gå från 19p 3blad till 17p 4 blad och uppnådde samma max varv etc, det är för att som jag förstår det så "slirar" en 4bladig propeller mindre i vattnet.

 

Sen varför tidigare ägare valt en 13" är väll rena spekulationer men antingen är det okunskap eller så kanske han körde med fullastad båt nästan jämt och fick gå ner i propeller för att motorn skulle orka med.

 

Fråga till dig, larmar motorn när du går så pass mycket över rekommenderade varvtalen vid WOT?

 

 

Redigerad av Lofhenrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Lofhenrik:

Fråga till dig, larmar motorn när du går så pass mycket över rekommenderade varvtalen vid WOT?

Tack för länken ska kolla den tråden!

 

Nej jag får inget larm från motorn. Övervarningsskyddet kickar in vid 6500 RPM på denna motor.

 

Bild ur verkstadshandboken:

 

image.png.585230ed50d817f4ceac0f19707e82c0.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du har fel uppgifter om propellrarna.

 

Den information jag funnit är att utväxlingen är 2.33:1 dvs 2.33 varv på motorn ger ett varv på propellern.

 

Den sträcka propellern skruvar sig under en minut är:

varvtalet x pitch i tum x 0,0254/2.33 meter

Per timme blir det då 60 x varvtalet x pitch i tum x 0,0254/2.33 meter

Divideras detta med 1852 meter så får man sträckan i distansminuter och eftersom denna är beräknad per timmer är denna densamma som hastigheten i knop.

 

Förenklas detta så fås:

Fart i knop = 0.000353 x varvtal x pitch

 

I verkligheten är farten något lägre till följd av slipp/slirning (5 - 10 %). 

 

Räknar man på 4200 rpm och 28 " så fås en hastighet om: 41,5 knop.
Propellern kan alltså inte ha en pitch på 28". Den måste vara betydligt lägre.

 

4200 rpm 13" ger 19.24 knop, vilket är lite lågt.

4200 rpm 14" ger 20.7  knop, vilket också är för lågt, speciellt med hänsyn till att slipp tillkommer.

Ev. är utväxlingen 2.33:1 inte korrekt, men 28" stigning är galet mycket.

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev guestsson:

Jag tror att du har fel uppgifter om propellrarna.

 

Den information jag funnit är att utväxlingen är 2.33:1 dvs 2.33 varv på motorn ger ett varv på propellern.

 

Den sträcka propellern skruvar sig under en minut är:

varvtalet x pitch i tum x 0,0254/2.33 meter

Per timme blir det då 60 x varvtalet x pitch i tum x 0,0254/2.33 meter

Divideras detta med 1852 meter så får man sträckan i distansminuter och eftersom denna är beräknad per timmer är denna densamma som hastigheten i knop.

 

Förenklas detta så fås:

Fart i knop = 0.000353 x varvtal x pitch

 

I verkligheten är farten något lägre till följd av slipp/slirning (5 - 10 %). 

 

Räknar man på 4200 rpm och 28 " så fås en hastighet om: 41,5 knop.
Propellern kan alltså inte ha en pitch på 28". Den måste vara betydligt lägre.

 

4200 rpm 13" ger 19.24 knop, vilket är lite lågt.

4200 rpm 14" ger 20.7  knop, vilket också är för lågt, speciellt med hänsyn till att slipp tillkommer.

Ev. är utväxlingen 2.33:1 inte korrekt, men 28" stigning är galet mycket.

 

 

 

 

 

Tackar för engagemanget! :)

 

Utväxlingen är 2.59 på denna motor. 

Räknade just lite själv och kommer fram till 39% slip vilket inte verkar rimligt. Om det är originalpropellern med 21" stigning så stämmer det bättre, då blir det 15% slip i fullfart.

 

Propellern är märkt 13x28, men jag ska kontrollmäta den. Diametern är inga konstigheter, men det kan bli knepigt att mäta stigningen, men kanske går om jag sätter upp den i en svarv och måttar lite.

 

Återkommer i ärendet!

Redigerad av Guding

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

13x28 känns som ett märkligt val. Har du provat att byta till originalproppen om den finns?

 

Att byta till 4-blad ger framförallt förbättrat acceleration.

 

Köp av en firma som har bytesrätt så du kan prova dig fram till rätt propp för just dina behov. Kan rekommendera http://www.propellertrim.se/propellrar/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då börjar dimmorna klarna lite.

Jobbade lite med märkningen på propellern igår och konstaterar att det står 13x23-K, och inte 28 som jag läst det som tidigare. Gjorde även en snabb mätning enligt länken tidigare och det stämde bra med 23" stigning. Att diametern är 13" framgår av bilden nedan.

 

Då kan man undra varför någon har valt att montera en 13" propeller på en motor som är byggd för 14"? Kanske är det så att man läst fel någonstans. DF90 2001-2008 är en 2.0 litersmotor med rekommenderad propeller 14x21, medan DF90A 2009- är en 1.5 litersmotor med rekommenderad propeller 13x23. Kanske har någon läst en rekommendation för DF90A och köpt en sån propeller, fast det här är en DF90 motor.

 

Jag tror det börjar luta åt att införskaffa en ny 14" propeller från någon firma med bytesrätt så jag kan testa ut rätt stigning för min båt.

 

Synpunkter kring det här med diameter mottages gärna! Som jag har förstått det så är motorn/växelhuset konstruerade för en viss diameter på propeller och den ska man hålla sig till. Vill man ändra något så gör man det med stigningen.

 

 

20190923_201909.jpg

20190923_201059.jpg

Redigerad av Guding

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Som sagt...  Välkommen till propellerdjungeln ;) 

 

Jag har skrivit lite noteringar i denna tråd efter att jag provat ut olika propellrar med varierande, diameter, blad och stigningar till min förra båt.

 

Nuvarande båt bytte jag trebladig till fyrbladig. Det gav mindre vibrationer och mindre slingrig gång. Bra allroundegenskaper. 

 

 

Köp med bytesrätt. Synd att det är sent på säsongen. Lättare att prova när det är badtemp vid stranden :)  

 

Lycka till! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Frankerat:

Som sagt...  Välkommen till propellerdjungeln ;) 

 

Jag har skrivit lite noteringar i denna tråd efter att jag provat ut olika propellrar med varierande, diameter, blad och stigningar till min förra båt.

 

Nuvarande båt bytte jag trebladig till fyrbladig. Det gav mindre vibrationer och mindre slingrig gång. Bra allroundegenskaper. 

 

 

Köp med bytesrätt. Synd att det är sent på säsongen. Lättare att prova när det är badtemp vid stranden :)  

 

Lycka till! 

Tack för tips!
Båten är redan på vinterförvaring, men jag behöver lång mental startsträcka för såna här saker så det passar bra! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Guding

Detta stämmer fortfarande inte. Räknar man så skall 23" under ideala förhållanden ge ca 31 kn vid 4200 rpm. Överslagsmässigt skall varvtalet vara ca 3000 rpm vid 21kn med 23" och 2,59 utväxling.

 

Jag är därför övertygad om att din varvräknare visar för mycket.

 

Din motor skall ha en 12-polig generator till vilken varvräknaren är kopplad. 

Generatorn levererar en frekvens i Hertz som svarar mot varvtalet i RPM dividerat med 10 dvs 10 % av varvtalet.

 

Så här är det på de flesta Mercury där varvräknaren skall ställas in på 6P = 6 pulser/varv. Enkla/billiga frekvensräknare finns säkert på Biltema, Kjelles eller motsv. 

Felvisning på varvräknaren kan bero på fel i generatorn eller laddningsregulatorn, men ev. kan det vara så enkelt att en omkopplare på varvräknaren står fel eller oxiderat så att det hela fixar till sig om den vrds fram och åter ett antal gånger (vanligt fel på Mercury).

 

Men, det kan kanske vara så enkelt att du inte mätt farten med GPS.  

 

 

Redigerad av guestsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev guestsson:

@Guding

Jag är därför övertygad om att din varvräknare visar för mycket.

 

Din motor skall ha en 12-polig generator till vilken varvräknaren är kopplad. 

 

Så här är det på de flesta Mercury där varvräknaren...

 

Men, det kan kanske vara så enkelt att du inte mätt farten med GPS.  

 

 

 

Det är en Suzukimotor vi pratar om här, och varvräknarsignalen (som går till ett Suzuki originalinstrument) kommer från ECUn, och ECUn i sin tur räknar pulser från vevaxelgivaren, inte frekvens på generatorn. Det framgår också av bild i mitt första inlägg att jag mätt hastigheten med GPS.

 

Det är naturligtvis möjligt att varvräknaren visar fel. Jag har diagnostikutrustning så jag kan koppla upp dator mot motorn och få ut exakt varvtal från ECUn, men nu är båten undanställd för vinterförvaring så det få jag kontrollera nästa säsong.

 

Vad jag kan läsa mig till så ligger slip normalt mellan 10-30%. Räknar man på 4200 RPM så får man som du säger idealt 31 knop, och med uppmätt hastighet av 21 knop så blir det ca 32% slip. Det låter rimligt i mina öron att man får ett rätt högt slip om man valt att gå ned till 13" propeller på en motor som är designad för 14". Bladytan måste minska en hel del. 

2019-09-24 17_09_50-Suzuki df_90 workshop manual.pdf - Adobe Acrobat Reader DC.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Håller helt med ovanstående inlägg att för liten diameter ger hög slip i lågfart och marschfart men helt ok när man kör för fullt.  Blir lite som att accelerera med smala däck på en bil.  :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Frankerat:

Håller helt med ovanstående inlägg att för liten diameter ger hög slip i lågfart och marschfart men helt ok när man kör för fullt.  Blir lite som att accelerera med smala däck på en bil.  :) 

Ditt resonemang stämmer med att jag får 32% slip i marchfart och 22% slip i fullfart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
23 timmar sedan skrev Guding:

Ditt resonemang stämmer med att jag får 32% slip i marchfart och 22% slip i fullfart.

 

Inte proffs men testat en del proppar på olika båtar och motorer. Något har man lärt sig i propellerdjungeln. Framförallt att testa är det enda som ger svar och att det alltid är en kompromiss oavsett vilken prop man slutligen väljer. Eller så tar man två olika då det alltid är bra att ha en reserv. ;) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var båten i sjön för säsongen och en ny 3x14x21 propeller monterad enligt rekommendation från Propellertrim. Det är också originalpropellern för motorn.

 

Maxfarten ökade från 33 till 35 knop och maxvarvtalet sjönk från 5800 RPM till 5600 RPM, med två personer i båten, samma som när jag mätte tidigare.

Slip i maxfart är nu 7%. Mätte tyvärr inte i marchfart. Det får bli nästa gång.

 

Fortfarande något över rekommenderat maxvarv som är 4500-5500 RPM, men frågan är om man inte ska nöja sig där ändå? Jag tänker att med 6 personer i båten kommer varvet att gå ner lite.

Eller vinner man på att gå upp ett snäpp i stigning?

 

 

Ny propeller hastighet.jpeg

Ny propeller varvtal.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Guding:

Fortfarande något över rekommenderat maxvarv som är 4500-5500 RPM, men frågan är om man inte ska nöja sig där ändå? Jag tänker att med 6 personer i båten kommer varvet att gå ner lite.

Eller vinner man på att gå upp ett snäpp i stigning?

Om du inte känner dig helt nöjd är nog enda lösningen att prova med ett snäpp högre stigning. Vartalet borde då sjunka något (150-200) men kanske på bekostnad av toppfarten. Sedan är ju frågan om din vartalsmätare är exakt med tanke på att hastighetsmätaren visar 40 knop😀?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-04 vid 08:25 skrev Freez:

Om du inte känner dig helt nöjd är nog enda lösningen att prova med ett snäpp högre stigning. Vartalet borde då sjunka något (150-200) men kanske på bekostnad av toppfarten. Sedan är ju frågan om din vartalsmätare är exakt med tanke på att hastighetsmätaren visar 40 knop😀?

Määtarna fungerar med helt olika principer. Loggen är ju en trycklogg, medan varvräknaren får sin signal från motorns ECU. Vill man vara noggrann kan man ju koppla upp datorn mot motorns diagnostikuttag och få ett tämligen exakt varvtal, men jag har inte dragit fram någon kabel från motorn så det blir lite halvpyssligt att göra det under gång.

 

Klart bättre än tidigare i allafall så man kanske ska nöja sig såhär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...