Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Micke9000

Mercury 9,8 2004 tvåtakt

Rekommendera Poster

Hej. 

 

Tänkte höra om det finns någon som är kunnig på Mercury utombordare. 

 

Jag har en Mercury 9,8 tvåtakt som är ifrån 2004. Enligt mercury finns inte denna motor. 

 

Läser jag på märkskylten på motorn står det 10.0 Hk. Kan kåpan vara från en annan motor tro?

 

Tanken var att konvertera till 15 Hk

 

Någon som vet vad som behöver göras? Förgasare?

 

 

mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du lär MINST behöva byta förgasare. Kanske delar på andra sidan av motorblocket. Om du behöver 15 hk, köp en motor med 15 hk.

Jag hittar då en tvåtaktare, Mercury, 9.9 från 2004. 9.8, 9.9, 10.0 är ju bara siffror som säger samma sak.

Vi har en Mercury 6 hk, tvåtakt, från 2004, som ingår i en serie motorer med två grupperingar. 6/8 hk och 9.9/15 hk. Tror de två grupperna delar motorblock men har olika förgasare och kanske avgasdelar, och olika specifikationer för tändstift i viss mån.

Om du anger modellbeteckningen på skylten, så kan vi kanske hjälpa till med mer specifik information.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev raol:

Du lär MINST behöva byta förgasare. Kanske delar på andra sidan av motorblocket. Om du behöver 15 hk, köp en motor med 15 hk.

Jag hittar då en tvåtaktare, Mercury, 9.9 från 2004. 9.8, 9.9, 10.0 är ju bara siffror som säger samma sak.

Vi har en Mercury 6 hk, tvåtakt, från 2004, som ingår i en serie motorer med två grupperingar. 6/8 hk och 9.9/15 hk. Tror de två grupperna delar motorblock men har olika förgasare och kanske avgasdelar, och olika specifikationer för tändstift i viss mån.

Om du anger modellbeteckningen på skylten, så kan vi kanske hjälpa till med mer specifik information.

 

2852C4BD-C83E-414E-9A14-E4592747708B.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Modellnumret kan jag inte tyda då etiketten skavts bort högre upp. 

 

Finns denna beteckning på något annat ställe på motorn med?

 

Med vänliga hälsningar

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Micke9000:

Modellnumret kan jag inte tyda då etiketten skavts bort högre upp. 

 

Finns denna beteckning på något annat ställe på motorn med?

 

Med vänliga hälsningar

Micke


Nu är jag tyvärr tiotalet mil från vår motor, så jag kan inte kolla, men det kan finnas en chans att den är instansad i metall nånstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej. Får försöka leta runt lite. Skulle någon ha vetskap om det finns ett instansat nummer och vart det sitter, meddela mig gärna. 

 

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...