Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Fixa hakar till försegel?

Rekommendera Poster

Har fått ett par fina försegel som har legat fuktigt, inte möglat men tryckknappar som ska fästa seglen till förstaget har totalt rostat sönder.

 

Jag är rätt händig och tänkte att det borde väl vara en enkel sak att sprätta bort flärpen som håller tryckknappslösningen och fästa pistolhakar eller något liknade. Men här tar det stopp.

 

Pistolhakarna ser inte ut som jag föreställt mig.. ska de klämmas dit?

 

Alternativen är allenklämmor i nylon som skruvas fast i förliket, så är det på den fock jag använder nu men det är inte en lösning jag gillar.

 

Ytterligare ett alternativ är karbinhakar, det har jag haft på tidigare båtar och gillat, men hur fäster man dem? De jag sett har ett hål i ena änden och själva haken i andra.. det känns inte rätt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vad du kollat på för pistolhakar, men de för segel ser ut så här, den delen som är öppen på bilden  träs genom öljetten i seglet och kläms ihop. 

F01D400C-7412-4B0A-AC0E-003259508EB2.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pistolhakarna är de som du har på bilden. 

 

Det alternativ som jag har på övriga försegel är dessa https://www.onedesigncenter.se/varumarken/allen/holt-fockhake-3-4mm.html

 

Det jag hade på förra båten såg ut så här: https://www.onedesigncenter.se/block-beslag/schacklar-beslag/hakar-krokar/marinbox-karbinhake-32mm.html men de går ju inte att fästa som karbinhakarna.. men måste ju finnas i öppen variant..

 

Bifogade bilder visar hur det ser ut nu:IMG_20190923_113400.thumb.jpg.814bc4058eafdcd0e2a22234a0ed66dd.jpgIMG_20190923_113503.thumb.jpg.f3ce7d58db8dae692a867aa9950d9ee4.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom fins att köpa på all båt butiker dom använts mest till Kapeler Används ofta till mindre båtar som H båten mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Medoch13:

Dom fins att köpa på all båt butiker dom använts mest till Kapeler Används ofta till mindre båtar som H båten mm

Precis, sådana tryckknappar kan man själv lätt nita (se fig 1 nedan).
Eftersom TS Dava verkar nöjd med svaren ovan angående ´pistolhakarna´ så gäller väl nu istället frågan om olika typer av ´lattficke-låsning´.
I moderna segel används ofta karborreband, förr behövdes ingen särskild låsning enl fig 2. (Mina segel genom åren har mestadels varit av den typen, kan inte minnas att jag förlorat någon latta.)

Nå, TS Dava tycks ha tryckknappar i lattfickans förlängning. Kan som sagt nitas dit nya utan proffs-verktyg för en billig slant.

Bildkälla fig 1.

lattficka.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag tror att du har missuppfattat  vad jag har skrivet om dom här tryckknappar man använder dom i ställe för pistolhakar på mindre båtar Altså siten dom runt förstaget när det gäller latfikor så använder man kaborband  men dom siter ju i akterliket 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Har aldrig skrivit något om lattfickorna. Men tipset om nya tryckknappar var bra!

 

Kanske är det smidigast att trycka dit nya knappar. Men hur får jag bort de gamla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara att ta en avbitar tång ock vrid den bryt lås den det är inte så svårt den siter inte så hårt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har flera försegel kan du behöva byta till sjöss?
Bra då om hakarna bara kräver ena handen - den andra handen kan ju behövas för att hålla fast dig på det gungande fördäcket?


Hakar som den i bilden nedan har fungerat bra för mej, går rejält snabbt att häkta fast med bara ena handen. Det är också tilltalande att den bara består av två rörliga delar utan eventuellt rostande småfjädrar.

Vet inte om den sortens hake finns i lämpligt liten dimension, men men?


Ps. Misstog mej fast tyckte väl att den förmenta "lattficke-konstruktionen" kanske såg litet märklig ut i dina tidigare bilder. Tack för påpekandet `Medoch13´! :) D.s. 
  

segelhake.png

Redigerad av Thomas-1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en förstor hake till et litet segel dessutom måste man slå in öljeter och då måste man ha verktyg till det och det är dyrt 

Den här harken skruvar man dit och det är en enhand  hake som man vrider när man sätter den mot förtaget

Segelhake plast 6mm FP=2

51 kr /

Artikelnummer: 5050-62.

WEBBUTIK:

Finns i lager ((lågt lagersaldo))SKICKAS INOM 2-6 ARBETSDAGAR

LAGER I BUTIK:

Välj butik...

BESKRIVNING

Längd 32mm

För stag med maximal diameter 6mm

 

Förpackningen innehåller två stycken

 

Läs mer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

(Så här ser dom utt säljs av Hjertmans båt jag glömde att säga dett

image.jpeg.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...