Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
R0bbaan

Plotter för under 7000

Rekommendera Poster

Hejsan

Skulle vilja höra vilken plotter ni anser bäst för runt 7000 kr.komplett vill säg!

Gör din röst hörd om varför du valt just den.

 

Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå till några butiker, kläm och känn lite. Båtmässorna är också bra att kolla på, de brukar följas av bra reor. Vi har alla olika saker vi tycker är viktiga så man måste kolla. 

Titta på kostnaderna för sjökort även uppdateringar.

Det jag tycker är viktigt är att man inte är låst till en sjökortsleverantör utan kan välja mellan fler, det brukar bli billigare på sikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt en annan åsikt än ovan. Jag har alltid gillat Garmins produkter, mest för att de alltid har fungerat utan strul för mig. Men då är man definitivt låst till deras sjökort. Men jag tycker inte att nån hundralapp hit eller dit spelar någon roll på sjökortet, om man inte ska ha sjökort för hela världen dock.

Den här verkar prisvärd:

https://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/ekolod/garmin-ekolod/garmin-striker-plus-9sv-utan-givare?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc

 

Jag köpte en Echomap 7sv men ångrade mig snabbt och bytte till Echomap 9sv. Jag är fruktansvärt glad att jag gjorde så för 7 tum skärm kändes alldeles för liten. Den ovan länkade GPS:en verkar vara liknande Echomap 9sv fast utan touchskärm och touchskärm är definitivt något som jag hade kunnat leva utan. 

Redigerad av Squidward

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Squidward:

Men jag tycker inte att nån hundralapp hit eller dit spelar någon roll på sjökortet, om man inte ska ha sjökort för hela världen dock.

Det kan handla om mycket mer än så, jag har C-map men också ett äldre Navionics, ibland ser man bättre på det ena eller andra.

--

Jag har en Simrad och en B&G plotter samt en Garmin (som nu har åkt ut). Dessutom en äldre Furuno med radar. De som åkt med mig brukar bli mest sugna på Simraden. Men vi tycker alla olika så mitt råd är att titta på olika och jämföra, framförallt sådan saker som man vet kommer man kommer använda. Zoom, panorering, lägga upp rutter mm.

En intressant fråga är om man vill komplettera med ekolod och i så fall vilket tex de mera avancerade med StructureScan, framåtseende mm.

4 timmar sedan skrev Squidward:

Den här verkar prisvärd:

Visst men det är ingen plotter utan ett ekolod med möjlighet att spara hur man åkt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom mig just för att sälja en Garmin 721 xs då jag kommer att gå upp ett par storlekar.

Kanske kan det vara av intresse?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-23 vid 10:43 skrev bhemac:

Visst men det är ingen plotter utan ett ekolod med möjlighet att spara hur man åkt. 

Attans, det missade jag 😔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Squidward:

Attans, det missade jag 😔

Men en himla prisvärd grej om man hittar ändå ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder en Simrad, för att sjökorten liknar papperskorten. En blick på papperskortet för större överblick blir lättare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev vega1959:

Jag använder en Simrad, för att sjökorten liknar papperskorten. En blick på papperskortet för större överblick blir lättare.

Du kör C-map antar jag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-22 vid 23:01 skrev R0bbaan:

Hejsan

Skulle vilja höra vilken plotter ni anser bäst för runt 7000 kr.komplett vill säg!

Gör din röst hörd om varför du valt just den.

 

Tack på förhand

Segelbåt eller motorbåt?

Snabb eller långsam båt?

Fiske?

 

Vi köpte en billig Raymarine Dragonfly 7" Pro för 4 600:- kronor till vår segelbåt, tyckte vi fick det vi behövde till ett vettigt pris.

  • Den är väl egentligen tänkt för fiske, men vi har aldrig sett några fiskar med ekolodet. Vi har väl inte direkt letat heller.
  • I övrigt är ekolodet väldigt tydligt och bra.
  • Plottern unkar bra, men saknar möjlighet att själv bestämma vilke info förutom sjökort, fart, djup, mm. som ska visas på skärmen.
  • Tydlig och ljusstark skärm, ej pek.
  • Navionics eller C-mål.

Sammanfattningsvis, stor och tydlig skärm för pengarna...

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mackey:

Vi köpte en billig Raymarine Dragonfly 7" Pro

Ett utmärkt ekolod men med en ytterst rudimentär plotter, man kan väl tex inte lägga upp rutter mm?

Perfekt om man är väldigt fiskeintresserad.

En Simrad Cruise 7 är en "riktig" plotter men troligen ett enklare ekolod. Man kan lägga upp rutter, förvandla spår till rutter och med C-map även få automatiska rutter. Välja vilken information man vill se mm. Den har även en vridknapp för att zooma, väldigt praktiskt.

Kostar just nu runt 5500 kr inkl C-map kort. Måste nog anses väldigt prisvärt.

Nackdelen med de här billigare grejerna är att det inte går att koppla till annan utrustning, ska man ha den möjligheten så får man gå upp i pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Ett utmärkt ekolod men med en ytterst rudimentär plotter, man kan väl tex inte lägga upp rutter mm?

Bra beskrivning.

KANSKE kan man lägga upp rutter, men det har aldrig riktigt intresserat oss eftersom vi sällan vet vart vindarna bär.

 

För oss är nog plottern mest ett sjökort med den egna positionen inritad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Mackey:

men det har aldrig riktigt intresserat oss eftersom vi sällan vet vart vindarna bär.

Jag har haft kurser för de som vill lära sig lite mer om hur man kan använda plottern. De som går en sådan kurs brukar bara ha använt plottern som sjökort, det är nog väldigt många fler som gör så.

Vi brukar börja med att lägga upp en eller flera olika rutter till hemmahamnen. Förr eller senare kommer de till användning pga mörker, dimma eller för att någon helt enkelt seglat ner en prick. Extra smidigt om man sparar spår/track och kan omvandla dessa direkt till rutter.

Sen brukar vi lägga ut rutter till ställen man kanske vill besöka. Det finns plats för många rutter i plottern och man kan ofta använda hela eller delar av en rutt. Oftast följer man inte en rutt slaviskt när man seglar pga olika vindar men det är praktiskt att se var man "borde" gått.

En annan mycket praktisk sak är möjligheten till en automatisk rutt. Det är sällan man använder dessa, i vart fall inte utan att redigera den. MEn, det är ett snabbt och enkelt sätt att få reda på hur långt det är till ett visst ställe.

De som går kurs ska helst ha med sin plotter och får då också orda "landström".

Följden blir att de "leker" med plottern hemma under vintern och de lägger upp en massa rutter. Själv gör jag sådant helst på paddan och överför sen till plottern. Det kallar jag "skithusnavigering".

En sådan kurs kör man på tre gånger och de jag träffar senare säger att de nu får ut mycket mer av sin plotter. Och de har lagt upp en massa rutter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en bättre begagnad är mitt tips. 

 

Idag är alla 7 tummare ganska billiga, om man gillar Raymarine, Simrad, osv som är samma ftg grupp eller om man gillar Garmin - det är en smaksak.. 

 

Vidare framgår det inte vad det är för båt och var du skall åka. Liten båt ? Insjö? Havet ? större båt? Vilka farter skall du navigera i ? Skall du ha radar? Behöver du delad kartbild? 

 

Jag har haft 5" plotter - det blev så litet att jag endå satt med sjökortet i knät. Mindre än 7" så kan man strunta i plotter - är min personliga åsikt. 

 

Om du har en surfplatta så kan du alltid köra Navionics appen - den Är faktiskt bra. Då sparar du 6000 kr som du kan lägga på annat kul till din båt. :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev RikardE:

Om du har en surfplatta så kan du alltid köra Navionics appen - den Är faktiskt bra. 

Även iSailor är mycket bra, kan lite mer.

Eller varför inte båda, fortfarande väldigt billigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev bhemac:

En sådan kurs kör man på tre gånger och de jag träffar senare säger att de nu får ut mycket mer av sin plotter. Och de har lagt upp en massa rutter.

Jo, går man en sådan kurs så vill man ju få ut mer av plottern naturligtvis och det är okej för mig.

 

Vi seglar oftast dit vinden bär eller över öppet hav.

En waypoint räcker över öppet hav och ingen waypoint funkar för "dit vinden bär".

 

Förra plottern la vi upp lite rutter i, men det var ganska trist tyckte vi.

En del spår är kul och/eller bra att spara.

Vi lägger In alla platser vi förhöjt på och sparar tips där vi ser andra ligga, det har vi glädje av.

Man är olika helt enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Raspberry Pi 4 med minneskort och kablar, ca 950 kr. En Moitessier HAT med GPS, AIS-receiver, IMU, osv, ca 1100 kr. En 12V TV runt 20", 1500 kr nånstans. OpenPlotter programvara, gratis. Då har du en plotter med stor skärm för 3500 kr. Sjökort för Östersjön kostar 500 kr extra om du inte redan har.

 

Lägg till en antenn-splitter så tar du emot AIS från VHF-antennen och ser båtar runt dig. Lägg till lite sensorer så kan du ha en panel med motorns varvtal, bränsletankens nivå, septiktankens nivå, vattentankens nivå, motortemperatur, vattentemperatur, vindhastighet och riktning, eller vad du då kan tänkas hitta på. Kostar förståss lite extra kr. 

 

Lägg till en motor och ett kontrollkort så har du en autopilot. Såg en på YouTube som gjort av vindrutetorkarmotor och repstump. 

 

Lägg till en USB-till-NMEA så kopplar du in ekolod och annat roligt. ca 1000 kr+

 

Lägg till en extern USB-hårddisk och lägg över lite filmer från BluRay (kopiera från skivor man köpt är ju det lagliga sättet) och/eller musik från CD och lägg till en förstärkare med högtalare så kan du växla över plottern till mediacenter när du är i hamn. 

 

Timmar att få till det som man vill ha... ganska många.

Redigerad av Dan-Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...