Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Dadid

Logga NMEA-data enkelt?

Rekommendera Poster

Försöker leta upp rätt trim och propeller till min motorbåt.

Den har ett NMEA-2000-nät och en Garminplotter (721xs) som visar en del matnyttig motordata så som trimvinkel, varvtal, fart och förbrukning.

Hur bär jag mig bäst åt för att samla data för analys?
För mig känns märkligt om man inte kan få plottern att samla det till ett minneskort alternativt att man med hjälp av en uppkopplad app kan samla datan. Jag tycks dock ha gåt bet och är därför nyfiken på tips som hjälper mig med siffersamlandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du få få ut det som NMEA0183 så är det enkelt att logga på en dator med RS232-ingång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På något vis kan jag säkert få ut NMEA0183. Nog brukar det väl finnas en sådan port på plottern. Bekymret är att det är hastigheter på ca 50 knop som skall loggas. Miljön är inte så skojig för datorer.

Detta är förmodligen en enkel lösning, men för ändamålet tycker jag att det blir onödigt kostsamt:

https://www.yachtd.com/products/recorder.html?gclid=Cj0KCQjwt5zsBRD8ARIsAJfI4Bhgq01P_NQVa1DRexKnClENoJ2bwJN9txaZUHezYKBlIWYevPwuas0aApwKEALw_wcB

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Dadid:

Detta är förmodligen en enkel lösning, men för ändamålet tycker jag att det blir onödigt kostsamt:

Vad fan, det är ju bara pengar! Skitkul grej, logga allt som händer hela sommaren!

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...