Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
larban

Varma funderingar

Rekommendera Poster

Jag kommer försöka bygga ihop så att jag använder wallasskorsenen till både avgaser och insug har jag kommit fram till. Dels för att den är där, strategiskt placerad och för att akterspegeln är långt borta vilket betyder lång avgasslang, det gillar inte dieselvärmare.

Har läst om en annan som gjort så med lyckat resultat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev larban:

Jag kommer försöka bygga ihop så att jag använder wallasskorsenen till både avgaser och insug har jag kommit fram till. Dels för att den är där, strategiskt placerad och för att akterspegeln är långt borta vilket betyder lång avgasslang, det gillar inte dieselvärmare.

Har läst om en annan som gjort så med lyckat resultat. 

Mecket med att använda wallasskorstenen till en dieselvärmare lär bli att bygga en adapter vid värmaren så att du kan separera flödena i de dubbla slangar (inre för avgaser o yttre för tilluft) som kommer från skorstenen. Adaptern måste vara i rostfritt för du vill inte att det rosta o komma in avgaser i båten. Wallasvärmaren har ju den "adaptern" inbyggd i konstruktionen på ett tryggt sätt. Koloxid o koldioxid inne i båten är inte att leka med... Har du kollat värmartillverkaren krav på diameter på tilluft o avgasslang så du inte stryper flödena?

 

Varifrån har du fått uppfattningen att dieselvärmare inte gillar långa avgasslangar? (Källhänvisning tack)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj källan var från ett värnar forum. Googlar runt en del kring detta, ska se om jag kan hitta tillbaka. 

Men det menar du inte stämmer då? Så om min avgasslang blir ca 5 m, kommer det att funka?

 

Gällande Wallas insug/avgas så borde denna konstruktion egentligen vara en säkrare lösning tänker jag, eftersom att i det fall det skulle bli läcka på avgasslangen, så sugs ju avgaserna in i förbränningen. 

Jag har tillgång till mekanisk verkstad för att tillverka adapter, så jag är övertygad om att jag får ihop det tätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev larban:

Oj källan var från ett värnar forum. Googlar runt en del kring detta, ska se om jag kan hitta tillbaka. 

Men det menar du inte stämmer då? Så om min avgasslang blir ca 5 m, kommer det att funka?

---

Framförallt intresserad p.g.a. att jag har en förlängd avgasslang som har fungerat problemfritt (hitintills...) o skulle vilja veta om det är "bryggsnack" eller tillverkaranvisningar.

 

9 minuter sedan skrev larban:

- - -

Gällande Wallas insug/avgas så borde denna konstruktion egentligen vara en säkrare lösning tänker jag, eftersom att i det fall det skulle bli läcka på avgasslangen, så sugs ju avgaserna in i förbränningen. 

Jag har tillgång till mekanisk verkstad för att tillverka adapter, så jag är övertygad om att jag får ihop det tätt. 

Under förutsättning att adaptern är utförd på korrekt sätt o i ett bra material. Men det verkar du ju ha förutsättningar för att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Lintott:

Framförallt intresserad p.g.a. att jag har en förlängd avgasslang som har fungerat problemfritt (hitintills...) o skulle vilja veta om det är "bryggsnack" eller tillverkaranvisningar.

Ok det låter bra. Hur lång är din slang ungefär. Jag tror att min skulle behöva vara ca 4 meter nu när jag mätt grovt på ritningen. Kanske inte är nåt bekymmer iaf då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev larban:

- - - Hur lång är din slang ungefär. Jag tror att min skulle behöva vara ca 4 meter nu när jag mätt grovt på ritningen. - - -

Min är nog ca 4 meter. Det är två eber-slangar där jag kapade bort ljuddämpardelen på den ena o skarvade ihop dem med en rostfri rörstump. Dragningen är rätt rak (lite mjuka böjar) förutom svanhalsen innanför avgasutsläppet. Jag vet inte hur mycket dämpning det är i ljuddämpardelen så det blev den änden som togs bort. Sitter på en Eberspächer D3W vattenvärmare (alltså en rätt klen värmare - men den räcker för att producera varmvatten) som monterats längst ner o bak i motorrummet för att luftbubblorna ska kunna stiga uppåt o så var det nära till varmvattenberedaren. Avgasutsläppet sitter på akterspegeln.

 

Skulle vara trevligt om du lyckades hitta källan till uppgiften om problem med lång avgasslang...

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Lintott:

Skulle vara trevligt om du lyckades hitta källan till uppgiften om problem med lång avgasslang.

Absolut ska jag det, hoppas jag hittar🙄. Har för mig det gällde Planar eller Kinavärmare. Det är dessa jag kikar på pga pris. Problemet de hade, var sot som fastnade i röret om jag minns rätt. 

Länk kommer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev larban:

Skulle vara trevligt om du lyckades hitta källan till uppgiften om problem med lång avgasslang.

Nu så. Tror det var detta. Alltså den första tråden man stöter på när man googlar problem märkte jag. Det är en massa att läsa, jag orkade bara läsa problemformuleringen från ett par användare. Det verkar främst handla om Planar eller Kinesvarianter, men någon verkar ha erfarenhet även från Eber.

 

http://www.cruisersforum.com/forums/f115/planar-chinese-diesel-heater-exhaust-length-issue-211505.html

 

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-25 vid 21:58 skrev larban:

Jag kommer försöka bygga ihop så att jag använder wallasskorstenen till både avgaser och insug har jag kommit fram till. Dels för att den är där, strategiskt placerad och för att akterspegeln är långt borta vilket betyder lång avgasslang, det gillar inte dieselvärmare.

Har läst om en annan som gjort så med lyckat resultat. 

@larban Blev det något med detta? Hur löste du det i så fall?

 

Jag har haft en defekt Thermo 1700 som jag kastat ut. Nu är planen att installera en Kinavärmare på 2kW. Jag hade precis som du tänkt använda den befintliga infrastrukturen, rör för varmluft in i ruffen samt skorsten.

 

Jag har den här typen av skorsten:

image.png.c8cab4d8dddf61167729840e338315e9.png

 

@bhemac lyfter dock ett varningens finger för att avgaserna från en dieselvärmare blir för varma. Vad skulle vara faran med det, att man bränner däcket runt skorstenen? Eller skadar man själva skorstenen?

Jag skulle vilja använda skorstenen enbart för avgaserna. Det känns för avancerat för mig att använda den för både avgaser och intag av förbränningsluft, för att på så sätt kyla avgaserna.

 

Om jag inte kan använda befintlig skorsten är det enda alternativet jag kan se att göra hål i fribordet på bb-sida där båten är som bredast. Det är inget kul alternativ. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev FinaKillen:

larban Blev det något med detta? Hur löste du det i så fall?

Jo, jag svarvade till en adapter i koppar som passar på wallas-avgasutblåset och avgasslangen. Min värmare sitter i stuvutrymme under toften, skild från "bo-ytorna". På samma polats där wallasen satt innan.

Förbänningsluften in till stuvutrymmet tar jag från wallasens luftintag, men luften som ska värmas och distribueras i båten tar jag via slang från ett annat utrymme i båten. Detta är en säkrare lösning OM det skulle bli något läckage av avgaser från värmaren, då distribueras inte dessa till båtens övriga utrymmen. Har använt värmaren mycket. Funkar perfekt. Har sovit med värmaren igång, men har även installerat co-larm både i akterruff och förruff/ salong. Något jag rekommenderar alla att göra, även om man inte har värmare faktiskt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. 

Förstår jag dig rätt i att du använder den gamla skorstenen, men bara för avgaser? Inte kombinerat med intag av förbränningsluft för att kyla avgaserna. Det är nämligen så jag hade tänkt lösa det, men är orolig för att avgaserna blir för varma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev FinaKillen:

Förstår jag dig rätt i att du använder den gamla skorstenen

Nja. Värmaren sitter på samma plats som wallasen gjorde, så förbränningsluften går via skorstenen. Den uppvärmda luften tas från annat utrymme. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...