Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mikaojje

Volvo Penta, Färskvattenkylning - felsökning

Rekommendera Poster

Hej

 

Har en ny för mig i år Sea Ray 290 med en Volvo Penta 8,1 GIE-P med sötvattenkylning från 2011. 

Mot slutet av säsongen larmade maskin "high exhaust temperature" under last dvs planing, vid tomgång sjönk tempen snabbt till 70 - 80 C på maskin.

Tänkte att nu har kylvattenintaget i drevet vuxit igen. (Det hade det till viss del)

 

Nu vid vinterkonservering så körde mekaniker glykol utan drev via en slang på skölden. 

Han och jag upplevde att flödet på sjövattensidan var dåligt dvs den sög dåligt. 

 

Frågan är vad jag felsöker under vintern, vad är den mest troliga orsaken? 

Impeller bytt 2018, tog även ut den idag och de var hel och fin. 

 

Är de troligt att värmeväxlarn satt igen? 

Limpa/knä vet ja inte när de byttes senast, men mekaniker hade isär dem i våras och tyckte dem såg fina ut. 

Vad kan ja göra nu i vinter för att minimera risken för att få problem till våren? 

Är det rimligt att en tvätt av värmeväxlaren krävs? Motorn är från 2011 och gjort 190 timmar. 

Orsaker igensatta kanaler dåligt flöde som detta eller får man andra problem då?

Om det sitter delar från en gammal impeller borde ja hitta dem längst ner i insuget på värmeväxlarn?

Har jag missat något? Visst går vatten flödet drev-impeller-värmeväxlare-limpa-drev. Plus oljekyl å dylikt. 

 

Många frågor men svara gärna på dem ni kan 😃

Förslag på felsökning mottages tacksamt. 

 

MVH Mikaojje

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hög avgastemp har nog inget direkt med kylsystemet att göra.  

Hur ser tändstiften ut? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklar har hög avgastemp med kylsystemet att göra. Det är ju sjövattnet som kyler avgaserna. På dessa motorer sitter en blå anslutning på motorn som man ska använda för att skölja ur sjövattensystemet efter körning i saltvatten. Om inte locket håller tätt sugs luft in i systemet och försämrar vattenflödet. Det kan vara så enkelt. Om det är stopp i värmeväxlaren blir slangen efter sjövattenpumpen stenhård.

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rollen:

Självklar har hög avgastemp med kylsystemet att göra. Det är ju sjövattnet som kyler avgaserna. 

Avgastempen brukar man ju mäta i grenröret innan kylvattnet går ut i systemet? 

Eller är det något udda pentapatent? 

Vad i hela friden ska man med den infon till isåfall? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jan även vara så att det läcker in luft på sugsidan av sjövattenpumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tilläggas skall att larmet kom plötsligt efter båten legat några veckor utan användning. 

Så kan vara så att flödet räcker när det inte sitter halvtulpaner i kylvattenintaget på drevet. 

Dock upplevede jag och mekanikern att flödet var ganska dåligt väl på land utan drev.

Skall lägga upp video..

 

Har idag släppt på slangen mellan impellerhus och värmeväxlare, hittade lite snäckor och skit i värmeväxlaren men inte mycket. Följde senare slangen från värmeväxlare till limporna. 

Precis innan limporna delas den i en T-koppling till de båda limporna. När ja klämmer på slangen knastrar de som om man krossar knäckebröd. Plockar av en av slangarna från limpans baksida. 

Ut kommer vad jag tror är rostflagor från limpan samt glykol efter konservering. 

 

Skulle ni tro att de e här mitt problem ligger? Rost i limpor som rinner bakåt å samlas i slangen som inte "kommer ut" genom limpa/knä.

Kanske är läge att byta limpor och knän ändå, kanske är så att kylkanalerna är igensatta?

Rimligt? Ändå säger mekanikerna att de ser fina ut, dock har han bara släppt på delning mellan limpa/knä. Vet inte när dessa är bytt...

 

Återkommer med video

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för färskvattenkylning, Helsystem eller halvsystem?

I helsystem är limporna med i glykolkretsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kan tyckas vanskligt att bedöma flödet med en slang, men meken gör alltid konservering utan drev med denna slang. Hans omdöme och larmet på avgaser får mig ganska säker på att flödet är sämre än vad det bör vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Tempsensorn sitter väl i risern även på denna VP?

Risern? För mig ett obekant begrepp.

Vad är risern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 9/22/2019 at 5:40 PM, LonelyBird said:

Risern? För mig ett obekant begrepp.

Vad är risern?

Man sätter en riser (förhöjning) mellan limpa och knä för att hindra att vatten kommer in bakvägen.

/Kaj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trycket är sannolikt för dåligt. Jag har iaf betydligt mer flöde på tomgång än det där, men jag har ju en annan motor (AQD40). Är väl egentligen bara att följa alla slangar och rör och se om det är stopp någonstans. Känner inte till din motor men generellt brukar det ju vara vanligt att avgaskröken rostar sönder och därmed hindrar vattenflödet.

Redigerad av cainer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen ett fenomen att de rostar och hindrar vattenflödet? 

Tycker man hör mest att de rostar och avgaser och vatten blandas för tidigt och därmed rinner tillbaka in i cylindrarna. 

 

Släppte på slangen vid nr 32, ut kom en mängd rost. (som jag antar inte går ut med avgaserna eftersom de fastnat där)

Enda sättet att vet är väl att starta, men nu är den konserverad...

 

image.thumb.png.f4bbc266bb2251fcee2a87b0822555be.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-22 vid 13:04 skrev coppertail:

Avgastempen brukar man ju mäta i grenröret innan kylvattnet går ut i systemet? 

Eller är det något udda pentapatent? 

Vad i hela friden ska man med den infon till isåfall? 

Det finns ingen EGT-mätare, bara en varning för hög temperatur i avgasrisern. Så är det i alla marinmotorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Rollen:

Så är det i alla marinmotorer.

På i stort sett alla yrkesbåtar jag varit på har avgastempen en framträdande roll i instrumenteringen. Alltid kompletterad med larm. 

Orsaken till höga avgastemperaturer är ju dock helt andra än dålig eller till och med helt utebliven kylning. 

 

Därför jag blev lite skeptisk. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör rent värmeväxlaren,  den är vad jag förstår monterad på högkant, så är lätt att det sätter igen sig i botten.

 

Jag rev isär min nu efter upptagning och ca 30% av tuberna var igensatta på ena sidan. Min växlare är monterad horisontellt och ändå var det mycket skit på inloppsidan.

 

Ska du riva isär så se till att ha nya gavelpackningar redo. Finns hos Martec.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev mikaojje:

Samma sak som knä vill jag tro?

Helt riktigt. Många kallar vinkeln för knä, en del säger riser som den också benämns i en del andra länder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Gelis:

Gör rent värmeväxlaren,  den är vad jag förstår monterad på högkant, så är lätt att det sätter igen sig i botten.

 

Jag rev isär min nu efter upptagning och ca 30% av tuberna var igensatta på ena sidan. Min växlare är monterad horisontellt och ändå var det mycket skit på inloppsidan.

 

Ska du riva isär så se till att ha nya gavelpackningar redo. Finns hos Martec.

Jag tog loss slangen på inloppsidan, kan inte säga att ja kände mycket. Lite smuts å enstaka små musselskal. Dock vet ja inte hur rören ser ut men funderar på om det verkligen är orsaken med tanke på antal timmar och årtal..   Frågar mig också varför larmet kom sista turen,  om rören är "täta" borde jag fått larm tidigare under sommaren, kanske? 

 

Limpor och knän tror jag är orginal från 2011, även om meken öppnat dem och konstaterat att det inte behövs bytas.. De var ganska mycket rost som rann ut bakvägen ur dem. Kanske löste bara det problemet

 

Funderar på om jag skall till våren när minusgraderna försvunnit

 

1, Rensa limpor på rost genom sköljning samt byta impeller ändå

2, byta limpor/knän

3, Sätta en transparant slang mellan impeller och VV för att se att ja inte har läckage

4. Ge mig på VV om ja inte fått bättre flöde

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev mikaojje:

Jag tog loss slangen på inloppsidan, kan inte säga att ja kände mycket. Lite smuts å enstaka små musselskal. Dock vet ja inte hur rören ser ut men funderar på om det verkligen är orsaken med tanke på antal timmar och årtal..   

Skiten sätter sig i början av rören och som du skriver så ser du inte dessa. Nu behöver det ju inte vara det men är den billigaste och nästan enklaste kontrollen/åtgärden att göra. Nya gavelpackningar kostar runt 300kr hos Martec. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gelis:

Skiten sätter sig i början av rören och som du skriver så ser du inte dessa. Nu behöver det ju inte vara det men är den billigaste och nästan enklaste kontrollen/åtgärden att göra. Nya gavelpackningar kostar runt 300kr hos Martec. 

Drar mig lite för att riva det själv. Mest för att jag inte vet hur jag fyller på ny glykol och luftar. 

 

Hmm..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på hur trångt det är i motorrummet. Finns det plats att lossa gavlarna på växlaren där den sitter så behöver du inte tömma växlaren/motorn på glykol. Gavlarna öppnar bara sjövattensidan i växlaren.

 

Sedan så rensar du rören uppifrån med en lämplig ståltråd. Jag använde en pianotråd som jag satt i skruvdragaren och körde runt och fram o till baka med, en liten svag böj i änden av tråden gör att tar bort skräp och beläggningar i rören.

Man kör lite försiktigt utan brutalt våld.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev coppertail:

På i stort sett alla yrkesbåtar jag varit på har avgastempen en framträdande roll i instrumenteringen. Alltid kompletterad med larm. 

Orsaken till höga avgastemperaturer är ju dock helt andra än dålig eller till och med helt utebliven kylning. 

 

Därför jag blev lite skeptisk. 

De flesta yrkesbåtar har väl torra avgaser?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Rollen:

De flesta yrkesbåtar har väl torra avgaser?

Det är mest på större fartyg isf.  

Flesta Penta, Scania osv, i arbetsbåtar uppåt 30 meter kör ju vått. 

Just nu 2 st, Penta D16 750. 

 

Kul om någon kunde förklara hur hög avgastemp kan orsakas av dåligt eller inget kylvattenflöde. 

Eller är det bara begreppsförvirring? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Gelis:

Beror på hur trångt det är i motorrummet. Finns det plats att lossa gavlarna på växlaren där den sitter så behöver du inte tömma växlaren/motorn på glykol. Gavlarna öppnar bara sjövattensidan i växlaren.

 

Sedan så rensar du rören uppifrån med en lämplig ståltråd. Jag använde en pianotråd som jag satt i skruvdragaren och körde runt och fram o till baka med, en liten svag böj i änden av tråden gör att tar bort skräp och beläggningar i rören.

Man kör lite försiktigt utan brutalt våld.

Ja har tyvärr bara 2 - 3 centimeter undertill.

 

Finns det f.ö  någon genomskärningsbild på VV? 

När ja kände runt insuget kunde jag bara känna rör i 1/4 av diametern på VV.

Resten var avskild med någon form av vägg. dvs 3 av 4 tårtbitar. 

 

Är den avdelad i 4 delar? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev coppertail:

Kul om någon kunde förklara hur hög avgastemp kan orsakas av dåligt eller inget kylvattenflöde. 

Eller är det bara begreppsförvirring? 

Vet inte om jag kan förklara eller inte, men flödar det dåligt eller inte alls i kylkanalerna runt avgaskanalen så ökar tempen på avgasdelarna. avgastempen i sig påverkas ju av dom kylda ytorna och blir dessa varmare så ökar ju avgastempen.

Vid kylvattenbortfall så sticker tempen i avgasdelarna snabbare än motorn börjar koka så det är en bra indikation att kylningen fungerar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut när man tagit bort gavlarna på växlaren

 

.

IMG_20190919_125913.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...