Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
rgsson

Hänga fotogenlampa I maststötta?

Rekommendera Poster

Finns det någon snygg hållare för typ fotogenlampa man sätter runt maststöttan? 

Har letat på nätet men hittar inget... 

 

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min båt har man borrat, gängat och dragit i en skruv i maststöttan (rostfritt rör).

Fungerar helt ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir ganska hett ovanför fotogenlyktor och även sotsvart. Av den anledningen har man olika slags metallock* som skall sväva en bit ovanför avgasröret  för att kyla och sprida hettan. Sådana kan ibland glömmas eller ramla av?

Men detta med hettan har du nog redan koll på, till skillnad mot mej då det begav sig?


Har nämligen ett gammalt ´transplantations-ärr´ i mitt vinylplasttak vid maststöttan som påminner mig om detta.
(Haha, själva ´transplantationen´ bestod i att jag skarvade i en bit fräsch vinylmatta utskuren från annat och mer osynligt ställe i båten. Alltså för att slippa se fläcken med svartbränd deformerad plastmatta. :))

*)fotnot: Bildgooglade "sotskydd fotogenlampa" och... mja, vissa av dessa metallock/sotskydd verkar mer än lovligt uselt monterade för båtbruk?

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Thomas-1:

Blir ganska hett ovanför fotogenlyktor och även sotsvart.

Ja men bara om man eldar i den. Vilket är fullständigt livsfarligt. Ingen normal människa har mer öppen eld än nödvändigt i en båt i synnerhet som det idag finns helt säkra LED alternativ.

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min kompis har fotogenlyktor ombord, hängandes i rufftaket. Han fann små fat av mässing i någon secondhandbutik som hade rätt diameter. Dessa fick ett hål borrat i centrum, i vilket det sattes en mässingskrok som skruvades fast i takbågarna, lampan hängdes sedan i kroken och faten blev utmärkta värme och sotskydd. 

Själv har jag inte lyckats hänga upp lyktan, har takpaneler med sådan där inredningsduk, den tål nog inte värmen trots skyddstallrik.

1 timme sedan skrev bhemac:

Ja men bara om man eldar i den. Vilket är fullständigt livsfarligt. Ingen normal människa har mer öppen eld än nödvändigt i en båt i synnerhet som det idag finns helt säkra LED alternativ.

Led-belysning i all ära, men mysigt är det inte. Kulna höstkvällar är det skönt att ta fram fotogenlyktan, den ger ju litet värme också.

Rätt skött och bevakad är sådana lyktor inte farligare än att ha bensinmotor ombord.... en åtta på en tiogradig skala alltså, inte mer livsfarligt än så.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Rätt skött och bevakad är sådana lyktor inte farligare än att ha bensinmotor ombord....

Nja, jag tror statistiken säger annat. Fotogenlyktor är ganska farliga, de kan åka omkull med brinnande fotogen som följd. Saker runt omkring kan ta eld, Skruvar man ned för mycket sår får man kolmonoxid och kan inte avgaserna komma ut så får man koldioxid. Värmeljus är nästan farligare. Ingen av de på räddningstjänsten hade vare sig fotogenlampor eller värmeljus.

Dessutom finns det väldigt fina LED-lyktor nuförtiden.

 

På segelfartygens tid var all eld ombord förbjuden efter kl 22 med undantag för lanterna och kompassbelysningen och ibland en lykta i officersmässen. Men det var oftast speciella lyktor som var extra säkra. En riktig Davy's gruvlykta (med metallnät) är ganska säker..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en fotogenlykta hängande i rufftaket som avger en del värme, men eftersom värmen stiger så kan det bli varmt i taket. Därför monterade jag en gammal datorfläkt i taket som blåser neråt, taket håller sig svalt och värmen kommer till nytta längre ner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev neptun:

värmen kommer till nytta längre ner.

Dessutom behåller man CO2 och andra avgaser i båten. Skulle inte förbränningen vara fullständig så har man mycket goda möjligheter att även tillgodogöra sig kolmonoxid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äh, sluta!

Alla vet ju att fotogenlampor är lätt riskabla, alla(!) här på detta forum är ju förnuftiga människor som har vett att handskas med öppen eld ombord.

Min kommentar om att sådana lampor är lika ofarliga som en bensinmotor ombord var betyngd av viss ironi.

Man lämnar ingen sådan lampa eller annan lampa eller ljus med öppen låga obevakad.

Man sörjer för god luftcirkulation.

Man vet, om inte annat efter @Thomas-1 @thomas_1s inlägg att det blir varmt ovanför och vidtager då lämpliga åtgärder.

 

Om man nu skall skydda sig för allting och vidtaga försiktighetsåtgärder skulle det inte vara mycket man kan göra ombord, eller överhuvudtaget egentligen. Elden skall man ju vara försiktig med, men det finns ju en anledning till att dessa lampors låga är omgiven av glas.

 

Men klart alla riskfaktorer adderas ju till varandra, fotogenlykta + sjöhävning + vilda barn + vilda husdjur + bensin ombord + rökande besättning +  gasol + elektrisk gnistbildning + åskoväder med klotblixtar....

 

Jag är övertygad om att en rätt upphängd fotogenlampa med värmeskydd ovanför är mindre riskfylld av mycket annat man kan ha ombord. Såg förresten en kille i en bensinmotorbåt som grillade på akterdäck...

 

Läste nu häromdagen att det är ett lagförslag på att man måste ha hjälm då man åker elektrisk sparkcykel. Alla vattendrag skall omges av ett fyra meter högt staket. Även fotgängare skall bära hjälm, himlen kan ju falla ned. Vidare skall alla invånare i vissa riskfyllda stadsdelar bära hörselkåpor och skottsäker väst, det blir lag på det!

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev bhemac:

Dessutom behåller man CO2 och andra avgaser i båten. Skulle inte förbränningen vara fullständig så har man mycket goda möjligheter att även tillgodogöra sig kolmonoxid.

Japp, men då tutar CO varnaren, om det inte vädrar ut själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

Japp, men då tutar CO varnaren, om det inte vädrar ut själv.

Känns som en vansklig metod att testa CO varnaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...