Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
RikardE

Segel - vilken djungel..

Rekommendera Poster

16 minuter sedan skrev JonasP:

Med 20 år gamla race-sege i Dacron är det verkligen dags att byta segel! Såvida de inte legat i segelsäcken i 18...

 

Ja du, som jag skrev tidigare så är allt relativt. Den som använder samma kniv år ut och år in har aldrig upplevt en vass kniv stod det i reklamen från knivbrev, vår otroligt vassa kniv från FA Porsche är inne på sitt elfte år utan att mista skärpan.. min tandborste är inne på sitt femte utan att ha blivit spretig eller tappat några strå. Våra original vinterdäck från -97 klarade även i våras besiktningen med den årliga kommetaren att dessa däck börjar bli lite gamla.. men mönstret är ju fortfarande bra, gummit kan bli torrt...

 

 

Har ju inte en aning om hur mycket de är använda då båten har haft tre ägare sedan seglen var nya. De har fortfarande prassel kvar och är hela och bara lite gulnade.

 

 

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-20 vid 20:43 skrev RikardE:

Vi har originalsegel som är helt slut på vår Hanse 400. Det är dags att byta. Hur skall man tänka och vad ska man köpa? Av vilket loft? 

Original seglen är av enklaste dacron modellen, framförallt focken är som en säck. Storen är mjuk som ett lakan och kunder snurras upp.. 

 

Hur ska man tänka?

Köpa bra material av en billig leverantör? 

Köpa enklare material av bra leverantör ? 

Köpa bra material av bra leverantör? 

Köpa av ett loft som tänker på fler detaljer än just bara seglet (skot, fall osv). 

 

Hur man än gör blir det mycket pengar, surt om man får göra om det efter 4 år för att man snålade eller tänkte fel.. Många oberoende har sagt - du får vad du betalar för, måste du byta byt ordentligt.. 

 

När vi letade båt så var det ganska ensidigt - oaktat om båten var från 2000 eller 2011 så var det originalsegel så många verkar ju inte bry sig om sina segel..

 

Vad är den samlade tanken? Gärna er realistiska tanke - med någon form av budget tanke.. :)

Med en så stor båt så hade jag nog tyckt att dacron går bort, det är stora laster och ett membransegel kommer hålla formen mycket bättre och livslängden är numera ruskigt bra.

North 3di (Nordac för ditt användningsområde) är sannolikt det bästa på marknaden idag. Men prislappen är därefter och min erfarenhet från kappseglingssegel är att den fina blå loggan kostar ca 10% mer för relativt likvärdiga produkter.
Men även Gran, Boding, Doyle, Elvström och säkert Marinex har bra grejer för ditt användningsområde.
Vem som kommer högst på listan beror lite på var du bor, att ha nära nog till segelmakaren för att kunna dels träffas och diskutera innan beställning och dels lämna in för service eller eventuella justeringar är värt massor!

Och jag är enig med de råd du fått, snåla inte. Bra segel i ett bra modernt material kommer hålla i många år om det tas om hand rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter en hyffsad marknadsanalys som till viss del blev utförd efter beställning (vissa segelmakare hade inte så bråttom att svara) så har vi beställt ett nytt försegel. 

 

Focken var den absolut sämsta och har inte så mycket trimmöjligheter så den byttes ut. Valet föll på Gransegel. Jag fick bra intryck av dom, har träffat flera av deras representanter - riktigt trevliga och genuint intresserade. Det blev en kolfiberhistoria, lite dyrare än dacron, men hållbarare i längden.

 

Rekommendationen från flera andra tillverkare - så stora segel säljer vi inte dacron, det är för mjukt/töjbart. Det ska vara bättre material. Mindre båtar med mindre krafter kan man tänka annorlunda - det var genomgående från alla. 

 

I samband med detta lämnades storen in för att sys om. 

 

Till våren kommer några fall och skot att bytas ut tillsammans med akterstaget så vi får större trimmöjligheter.  

 

Jag hade riktigt bra diskussioner med flera andra segelmakare som var både trevliga och kändes seriösa. Gransegel finns i samma kommun, enkelt med närhet. 

 

Jag återkopplar efter sjösättning och provsegling. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror jag kommer vilja/behöva ha "Stormfock", för min (laminat) Genoa är sliten ( se

 

Fråga på "Stormfock", kommer dessa i massa olika mått, specialskurna för viss båt osv?

Vet inte hur säkert det är att anv RullGenuan, säg halvt inrullad istället??

Kan man sätta en "Stormfock" utanpå rullgenoan??

Samt vad kostar "Stormfock" (enkel googlesökning indikerar 10kkr+ vilket jag tycker låter drygt..

 

Bäst vore segel, med solceller i mitt segel, ungefär som: (men antar det ev kan bli lite många sladdar/tampar..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som indikeras i inlägget ovan - en stormfock är ett nödsegel; är det verkligen ett sådant du menar..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...