Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
A23

Avfuktning med 25 kg kalciumklorid

Rekommendera Poster

Eftersom kalciumklorid kostar ca 150 kronor för 25 kilo, är det ju enkelt och billigt att ställa in flera väldigt rejäla hemmagjorda "torrbollar" i båten.

 

Om man inte har tillgång till el och därför inte kan köra en elektrisk avfuktare, skulle man ju väldigt enkelt kunna göra torrbollar med hjälp av en lödkolv och stora stapelbara plastbackar. Jag tänker ca 5-10 kilo kalciumklorid i varje och med stora uppsamlingskärl. Totalt 25 kg kalciumklorid i båten som samlar fukt. Sedan tätar man och stänger.

 

Hur väl fungerar detta tror ni på forumet?

 

Jag har själv en liten båt och extra utrymme hemma så jag har tagit hem allt som inte sitter fast i båten, men det känns ju ändå fint att ha det torrt i båten. Hur gör ni andra som tar hem allt från båten, gör ni något för att motverka fukt eller tycker ni det räcker med att ta hem alla lösa grejer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tre hinkar med durkslag fyllda med kalciumklorid i båten på vintern. Dessutom brukar jag ha några burkar Sanitator stående. Och ser till så att ventiler och andra öppningar är stängda. Dessutom plockar jag hem mat och de flesta textilier. 

Kör avfuktare när jag är och jobbar i båten och ibland över natten om jag sover över i sommarhuset. 

 

Att köra 25 kilo på en och samma gång tror jag är overkill. De stapelbara plastbackar jag har sett har alldeles för stora hål i botten för att hålla kvar saltet så det tror jag inte på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den klassika varianten med durkslag och hink fungerar ganska hyggligt. Kan man blåsa luften med en liten fläkt så blir det betydligt effektivare. Hade tänkt mig någon sådan lösning med datorfläkt, solpanel, regulator och litiumbatteri. Så kör jag dassfläkten, fläkten går tills batterispänningen blir för låg och regulatorn slås av. Batterierna skadas inte. På dass går fläkten dygnet runt på sommaren.

Lösningen kostar några hundra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ChristerN: Du har rätt, det är inte backar jag tänker på utan stora stapelbara plastlådor (med egengjorda hål). Tanken är i princip att skala upp durkslag+hink eftersom att kalciumklorid och plastlådor ändå är så billigt. 

 

Bhemac: Aha, är det för att få luften i rörelse så att mer av den fuktiga luften kommer i kontakt med kalciumkloriden? Eller har du in luft utifrån? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev A23:

Eller har du in luft utifrån? 

 

Nej, nej. Inte in (fuktig) luft utifrån. Säger jag - som inte är bhemac...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hink och durkslag använder jag. Fungerar bra tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hinna och durkslag körde vi förut när vi tog hem allt oc det räckte för att hålla möglet borta.

 

Ska testa kattsand av silikagel, kallas även kristallkattsand tror jag. Samma som brukar ligga i små eller stora påsar för att hålla elektonikprylar torra.

Denna går att torka i ugn och återanvända.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Nej, nej. Inte in (fuktig) luft utifrån. Säger jag - som inte är bhemac...

Grrr ;)

Men rätt.

Fast man skulle kunna ta luft utifrån och avfukta, så gör ju FMV men då krävs det nog mer och effektivare avfuktning.

Som jag upplever det så sänker kalciumklorid luftfuktigheten men det är långt ifrån så effektivt som en avfuktare. Men klart bättre än inget.

 

Om man har ett tjockt lager kalciumklorid så blir blir det gärna en en stor klump. Troligen är det bättre att göra en ram klädd med nät med lämpligt tråg under.

 

Eftersom vintrarna tenderar att bli mer och mer fuktiga på många håll så kanske det skulle vara bra om de som tillhandahåller vinteruppställningsplatser också ser till att tillhandahålla el till avfuktning. Bara att köra avfuktning en vecka efter upptagning drar ut mängder med fukt som finns bunden i båten. Sen kan man underhålla med kalciumklorid. En variant är att köra igång avfuktningen redan innan båten tas upp. 

Ett annat alternativ som säkert kommer att erbjudas på en del ställen är att blåsa ner avfuktad luft i flera båtar samtidigt från en större adsorptionsavfuktare.  En metod som FMV använder med stor framgång. En fördel är att man inte behöver täta båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört med kalciumklorid i durkslag & torrbollar.. 

Torrbollarna gör sitt - det märks. 

Durkslagen blir lite stela, inte mer.. Vet ärligt inte hur mycket nytta dom gör. 

 

Kanske bättre att se till att ha Bra ventilation. Speciellt under kapellet så man inte trycker in fukt i båten.. 

 

Det görs mreklam om en fläkt med värmare som drivs av solcell - att ha i stugan osv - det kan nog vara en vettig lösning - luften cirkulerar (inte fuktig). Troligtvis är cirkulation av luft den bästa lösningen..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev RikardE:

Kanske bättre att se till att ha Bra ventilation.

Nej för tusan, det är rena döden numera. Vi har för hög luftfuktigthet på vintrarna och ingen kyla. Troligen värst under kapellet. Luften kommer in under dagen, sen sjunker temperaturen vilket får luftfuktigheten att stiga. Om temperaturen sjunker under +5°C är det ingen fara men det gör den inte så ofta.

Det vatten som torrbollarna samlar hade annars funnits i luften.

Följ temp och luftfuktigheten ute så ser man ganska väl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Mackey:

Ska testa kattsand av silikagel, kallas även kristallkattsand tror jag. Samma som brukar ligga i små eller stora påsar för att hålla elektonikprylar torra.

Var köper man silikagel? Har själv kört hemmagjorda torrbollar förra året och tyckte det funkade. Silikagel ska ju vara ännu mer effektivt har jag förstått, så det kan vara värt att prova. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid bryggan kör jag el avfuktare innan torrsättning.

 

Under några vintrar har jag använt salt inköpt på Granngården som jag lagt i durkslag över en hink. Har 3 st egentillverkade torrbollar till en 38 fotare.

Jag har på våren sett att saltet bildat en ”massiv” klump och undrar om klumpen tar till sig fukt?

Är det bättre att slå sönder klumpen runt nyår?

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev skippeer:

undrar om klumpen tar till sig fukt?

Visst gör den det, det kan man se på vattenmängden. Men inte lika bra som om saltet är löst.

Jag gjorde så att jag har mycket mindre salt i durkslaget och fyller på några gånger, det är effektivare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev skippeer:

Jag har på våren sett att saltet bildat en ”massiv” klump och undrar om klumpen tar till sig fukt?

 

En klump? Vilken sorts salt använder du? Använder du verkligen kalciumklorid eller använder du natriumklorid istället?

 

Jag själv har en torrboll hemma, kalciumklorid, hink och durkslag, och den använder jag för att hålla nere fuktigheten i bilen. Om jag märker att det bildas imma på bilens rutor så ställer jag in hinken i bilen över natten och resten av tiden så står hinken i garaget och torkar luften där.

 

Jag brukar få fylla på durkslaget en par tre gånger om året och kalciumkloriden bildar inte någon klump. Istället sönderfaller den till vatten med en lite kladdig, oljig konsistens.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalciumklorid klumpar sig om den är för tjock och det är fuktigt.

En bil avfuktar man bäst med ACen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev bhemac:

Jag gjorde så att jag har mycket mindre salt i durkslaget och fyller på några gånger, det är effektivare

Fast se till att fylla på utanför båten. Om man spiller lite, eller bara dammet som bildas när man häller upp saltet är starkt korrosivt. Fråga mig inte hur jag vet det :(

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte använda Bauhaus tösalt som är kalciumklorid 77%. Kan det funka som torrboll eller är det för låg halt? Bör man leta efter något som är 100%?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är samma mängd kalciumklorid som sommarvägsalt brukar ha, så det funkar.

 

Priset är ju inte så viktigt på en billig produkt, men som info så på Granngården får du 25 kg (i en otymplig säck) för ca. 150:- kronor. Den räcker i massor av år, eller i alla fall i fem år.

Redigerad av Mackey
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minutes ago, Mackey said:

Det är samma mängd kalciumklorid som sommarvägsalt brukar ha, så det funkar.

 

Priset är ju inte så viktigt på en billig produkt, men som info så på Granngården får du 25 kg (i en otymplig säck) för ca. 150:- kronor. Den räcker i massor av år, eller i alla fall i fem år.

Tack för tipset! Granngården ligger ju nära också, så det blir bra.

 

Dock ser jag nu även att Jula har en variant som ligger på 93% kalciumklorid. Men det kanske inte gör någon skillnad på avfuktningsförmågan. Man kan ju ta lite extra när man har 25kg 😜

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Skuten:

Tack för tipset! Granngården ligger ju nära också, så det blir bra.

 

Dock ser jag nu även att Jula har en variant som ligger på 93% kalciumklorid. Men det kanske inte gör någon skillnad på avfuktningsförmågan. Man kan ju ta lite extra när man har 25kg 😜

Så är det nog. Jag brukar köpa på jula men om det skulle vara bättre vet jag jag inte. Bara lagom stor hink tyckte jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...