Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
johanihjo

Byta dieselfilter utan att behöva lufta systemet

Rekommendera Poster

Hej,

Funderar på om det finns något dieselfilter där man kan byta filterinsats utan att behöva lufta systemet efteråt.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På alla mina dieselmotorer genom tiderna så har det aldrig varit ett problem. Utan jag har tömt/bytt vattenavskiljare/förfilter monterat nytt finfilter. Sedan tagit bort luftskruven på finfiltret och satt emot slang för bromsluftning som med lite undertryck suger fram diesel och fyller systemet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ett Racor 500 filter behöver inte luftas om man har en avstängningskran mellan filter och tank, något man skall ha i vilket fall. Man skall fylla filtret med diesel till överkant innan man sätter på locket. Skall det sitta i motorrum är kravet metallbehållare istället för genomskinlig. Filtret finns med så fin filtrering som 2 micron, då behöver fin filtret på motorn bytas väldigt sällan. Racor 500 

Hälsningar Ove

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev johanihjo:

Hej,

Funderar på om det finns något dieselfilter där man kan byta filterinsats utan att behöva lufta systemet efteråt.)

Vad är det för motor du har?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Ove-T:

Man skall fylla filtret med diesel till överkant innan man sätter på locket.

Om man följer din metod, som jag inte generellt sett avråder ifrån, måste man vara yttersta noga med att fylla från ett absolut rent kärl eftersom man häller på den rena sidan av filtret dvs eventuell skit som åker med kommer att hamna i högtryckspumpen. Vid minsta tveksamhet är det bättre att lufta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

En Racor 500 filter sitter vad jag sett, alltid som ett förfilter där det mesta av föroreningarna fastnar. Efter detta sitter ett finfilter på motorn som tar det som kan komma med när man fyller filtret.

Hälsningar Ove

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt aldrig filter, så behöver ni inte lufta. 

 

Nån dom tycker det är problem att lufta? 

 

Möjligen bl a VAG-bromsok bak. 

Dessa kan det vara ide att lossa, vinkla, och knacka lätt med hammare. Då blir man kvitt all luft. 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett sånt här och det sitter monterat högre än bränsletanken ( jag behöver inte stänga av någon bränslekran) så det är bara att skruva av locket för filterbyte, och det behöver inte luftas efter att man bytt ut papperinsatsen, det är bara att skruva på locket igen.

Screenshot_20190919-210549.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-19 vid 16:05 skrev Rollen:

Vad är det för motor du har?

 

Hej, jag har en VP MD21. Där Finfiltret sitter väldigt oåtkolmligt till, där av att jag funderar på att sätta ett tidigare som är lättare att byta .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-19 vid 12:32 skrev Ove-T:

Hej

Ett Racor 500 filter behöver inte luftas om man har en avstängningskran mellan filter och tank, något man skall ha i vilket fall. Man skall fylla filtret med diesel till överkant innan man sätter på locket. Skall det sitta i motorrum är kravet metallbehållare istället för genomskinlig. Filtret finns med så fin filtrering som 2 micron, då behöver fin filtret på motorn bytas väldigt sällan. Racor 500 

Hälsningar Ove

Hej Ove. Tack precis vad jag letar efter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-19 vid 18:11 skrev Hybro:

Byt aldrig filter, så behöver ni inte lufta. 

 

Nån dom tycker det är problem att lufta? 

 

Möjligen bl a VAG-bromsok bak. 

Dessa kan det vara ide att lossa, vinkla, och knacka lätt med hammare. Då blir man kvitt all luft. 

 

 

 

 

Ok... Ja jag tycker det är tämligen krångligt att lufta på min då det är trångt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-19 vid 21:13 skrev henriknil:

Jag har ett sånt här och det sitter monterat högre än bränsletanken ( jag behöver inte stänga av någon bränslekran) så det är bara att skruva av locket för filterbyte, och det behöver inte luftas efter att man bytt ut papperinsatsen, det är bara att skruva på locket igen.

Screenshot_20190919-210549.png

Tack, det blir till att införskaffa ett sådant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...