Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
nilsnobbing

The cost of cruising - S/Y Delos

Rekommendera Poster

Hej!

Snubblade över denna bild som kanske kan vara intressant för någon. Detta visar väl deras sanning, i en 53 fots Amel Super Maramu, och fördelningen kan säkert se annorlunda ut för andra seglare. Men ändå...

 

N.N

 

cost of cruising.jpg

Redigerad av nilsnobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad var summan? Det är ju ganska intressant att se.. Sen måste man väl se vad utgångsläget var. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minutes ago, RikardE said:

Vad var summan? Det är ju ganska intressant att se. Sen måste man väl se vad utgångsläget var. :)

Summa framgick inte, och heller inte utgångsläge (båtens skick e.t.c) så det är lite  rumphuggen information. Det kanske står mer på deras site.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev RikardE:

Vad var summan? Det är ju ganska intressant att se.. Sen måste man väl se vad utgångsläget var. :)

 

Om man kan komma fram till en ungefärlig summa av någon tårtbit. Vissa går ju att gissa sig mer eller mindre hysat till, då har du ju alla andra summor i förhållande till den antagna/gissade

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket är nog också valfritt som kan anpassas till sin egen budget.

Försäkring och mat kan ju variera efter smak, ligger man mycket eller lite på svaj eller i marinor?

 

Gör man mycket själv med reparationer och lagar grejor i stället för att köpa reservdelar så blir ju förhållande också annorlunda.

 

Men tårtan var ändå intressant, den ger ju en fingervisning på vad man kan planera för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I just Delos fall så är tårtbiten av mat, en väldigt stor bit.

Har följt deras resa under några år och de har tillbringat mycket tid i hamnar och ätit på restauranger väldigt mycket.

Men å andra sidan så är ju detta unga människor, och deras båt har till och från varit en partybåt med mycket fester och roliga aktiviteter.

Så allt är i förhållande om hur social du är som människa och behöver den driften för att inte drabbas av abstinens av att du inte får se nya människor vid matbordet varje kväll!

 

Sedan så har vi även det faktum om att de som äger och seglar Delos, är alla väldigt rika människor, de är alla väldigt förmögna. Så valet att hellre ta en kväll i hamn och käka ute jämfört med att stanna kvar ombord och spara den slanten är kanske enklare för dem än för någon som bara har det surt förvärvade kapitalet han/hon har sparat ihop under en längre tid för att klara sin resa! Och samma sak gäller även underhållet. Det var kanske inte nödvändigt att byta ut den prylen, det hade fungerat lika bra att reparera den.

 

Men om det finns pengar på kontot, då är man väl kanske lite slarvig!

Jag hade definitivt varit det! ;)

Redigerad av sy_Alice

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säger ju väldigt lite. Anta att årbudgeten ligger på 100 tkr. Då blir det som följer. Mat verkar tex bli väldigt lite.

image.png.94b0622beba8779d74cc0e58acc4f925.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En rimlig gissning är att de har en personlig ekonomi förutom det som presenteras i cirkeldiagrammet. Det finns tex ingen post för sjuk- eller olycksfallsförsäkring, något de flesta brukar anse nödvändigt.  Nöjen, dykning, utflykter, bilhyra restaurant, taxi etc verka heller inte ingå i cirkeldiagrammet.

 

Sen så fördelar sig kostnaderna  väldigt olika var i världen man befinner sig. Tex så sjunker marina och bränslekostnaderna när man lämnar Europa medans underhåll, försäkringar och mat blir dyrare. Samma sak med Karibien - Stillahavet, att kostnaderna fördelar sig olika alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev nilsnobbing:

För inte mer än 4,2 miljoner får man ett likadant flytetyg:

Ja men det är ett högt pris, en Amel Super Maramu brukar ligga på mellan 2-2,5 mille. För det får man den perfekta långfärdsmaskinen med all utrustning och bekvämlighet.

Ganska lite pengar om man jämför med en villa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 9/25/2019 at 9:24 AM, nilsnobbing said:

Så där ja, nu är det bara att kopera konceptet och kasta loss. För inte mer än 4,2 miljoner får man ett likadant flytetyg: https://www.blocket.se/goteborg/Amel_54__2006_87435507.htm?ca=4&w=3

Amel 54 är efterföljaren till Super Maramu. Det är en något mordernare båt men med väldigt många likheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 9/19/2019 at 2:01 PM, sy_Alice said:

Sedan så har vi även det faktum om att de som äger och seglar Delos, är alla väldigt rika människor, de är alla väldigt förmögna. Så valet att hellre ta en kväll i hamn och käka ute jämfört med att stanna kvar ombord och spara den slanten är kanske enklare för dem än för någon som bara har det surt förvärvade kapitalet han/hon har sparat ihop under en längre tid för att klara sin resa! Och samma sak gäller även underhållet. Det var kanske inte nödvändigt att byta ut den prylen, det hade fungerat lika bra att reparera den.

 

Men om det finns pengar på kontot, då är man väl kanske lite slarvig!

Jag hade definitivt varit det! ;)

De har inte alltid varit förmögna. Visst har de en fin båt men ägaren, Brian, sålde i princip allt han ägde för att köpa den. Under en del av deras resa har de knappt haft några pengar alls att leva för utan har fått jobba för att ha råd att fortsätta.

Deras resa är enormt inspirerande och jag rekommendera verkligen att man kollar på den. Med tiden har deras filmer dessutom blivit mer och mer välproducerade och är sedan många år väldigt bra och underhållande.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev rejas:

Visst har de en fin båt men ägaren, Brian, sålde i princip allt han ägde för att köpa den.

Samma koncept som en del andra har kört. Inte speciellt märkvärdigt men man måste satsa rejält och våga.

En kille har en båt i 50-fot klassen som ligger i Medelhavet där han och hans fru bor. Båten kostade runt 2 mille och årskostnad för hamn, försäkring och underhåll ligger på 50 tkr.

Inget konstigt alls säger han, en etta i Stockholm hade kostat lika mycket.

En engelsmann jag träffade sålde sitt radhus i England när hustrun dog. För pengarna kunde han köpa båt för en dryg miljon och eftersom han inte har vare sig bil eller lägenhet så lever han gott på sin pension. Hans barn byggde en "friggebod" på sin tomt som där han kan bo när han vill hem och uppleva regn och rusk. Allt man behöver, säger han, är en säng, en toalett och en thekokare.

Vill man så går det oftast. Men, man kan inte både äta och ha kvar kakan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så konstigt, alla stora seglings kanaler tjänar många miljoner på sina Youtube kanaler, går ej att vanliga seglare utan Youtube inkomst. 

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minutes ago, Peka67 said:

Det är inte så konstigt, alla stora seglings kanaler tjänar många miljoner på sina Youtube kanaler, går ej att vanliga seglare utan Youtube inkomst. 

Visst gör de det. Sailing La Vagabonde är väl den största med mellan 500k och 1M visningar på varje avsnitt. De har över 3000 Patreons som betalar mellan 3$ och 10$ per avsnitt (ett i veckan).

SV Delos är lite mindre. Men har sin huvudsakliga inkomst därifrån.

Men jag tror inte det är så många som tjänar miljoner på Youtube.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Peka67:

Det är inte så konstigt, alla stora seglings kanaler tjänar många miljoner på sina Youtube kanaler, går ej att vanliga seglare utan Youtube inkomst. 

Vet inte om jag är med på vad du skriver, du verkar ha tappat något ord men...

 

Jag är en "vanlig" seglare utan youtubekanal och inkomst därifrån. Inte särskilt rik heller, har bara sparat undan en påse pengar och sålt huset...

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt för att det fattades något ord i mitt tidigare inlägg. Men flera av de seglingskanaler som många av oss tittar på, hade aldrig kunnat upprätthålla sitt cruising liv om det inte hade varit för Youtube. Därför tar i alla fall jag deras fördelning av kostnader med en stor nypa salt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man vill så kan man leva gott på 10 000 kr per månad räknat på 4 personer, två vuxna två barn. Så länge man struntar i marinorna.. Det är ju när man är iland som det går pengar.. Bara se på semstrarna, dom dagarna som man ligger i hamn blir det dyrt.. 

Har man bra koll på sin utrustning och inte rökar ut för haverier så klarar man sig med 10 per månad i buffert för båtens utrustning. 

 

Jag tror att youtubandet fyller fler funktioner, hade det funnits möjligheter tidigare så hade fler gjort det. Innan tuben så skrev folk böcker om sina överfarter istället - skillnaden är ganska liten egentligen. 

 

- Visa/hålla kontakt med familjen där hemma. 

- Ha något att göra på överfarterna, det kan bli lite segt efter en tid. 

- Sen kommer en inkomst - dock kommer inkomsten först när man lyckats och fått massa följare. 

 

Jag har filmat endel, med betoning på endel när vi seglat, jag säger bara - All heder åt dom som gör detta helatiden - det kräver enormt mycket! 

Redigerad av RikardE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag fångat upp från JRSK/OSK seglare är ca 20 ksek/månad som driftkostnad (lite osäker om det är för 2 vuxna med/utan barn).

 

Skippar man restauranger och krogar går det att hålla nere utgifterna men jag vill minnas att livsmedelspriserna i Karibien ligger i nivå med Europeiska priser, frukt importeras till många av öarna med höga priser som resultat.

 

Har sett längeseglare som delat med sig om driftbudget, tror s/y Nanny är en båt som bloggat duktigt.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev skippeer:

Skippar man restauranger och krogar går det att hålla nere utgifterna

Vad fan ska man då ut på långfärd för?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Vad fan ska man då ut på långfärd för?

De e väll godare att laga medhavd frystorkad mat när man e långtbortistan.

Kom å tänka på ett tillfälle då vi va på konferensresa till barcelona.

Varje kväll skulle vi ta oss till andra sidan stan för att käka middag.

Sista kvällen gick vi på stället bredvid hotellet, som visa de sig bli den bästa av alla under veckan.

Fanns flera trevliga ställen i närheten. Jag föreslog att vi nästa gång skulle bo på andra sidan av barca.. så vi kunde gå på dom trevliga ställena där vi bodde nu.. 

Jag tycker åxå att en stor del av att resa är upplevelsen av lokal mat.. tänk en god big mack i catibien. 🖒😆😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Caribic410:

Jag tycker åxå att en stor del av att resa är upplevelsen av lokal mat..

Medhavd Ravioli på burk är ingen kulinarisk höjdare menar du?

--

På långfärd har man ju en väldigt god chans att uppleva orter, matställen mm. Att bara se vatten och vita stränder på håll är väldigt tråkigt.

Därför ska man nog räkna med en del hamnkostnader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Restaurangbesök innebär ju egentligen inte signifikativt med hamnavgifter. Man kan ligga på svaj och sedan ta jollen in till land och handla/äta osv. 

Hur många här planerar att släppa måsten och ta en runda runt karibien? 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev bhemac:

Därför ska man nog räkna med en del hamnkostnader.

Håller helt och hållet med!

 

Man behöver dock inte gå på restaurang för att äta lokalt. Det finns (fanns i alla fall) många små mathak i Karibien med exotisk mat till humana priser. Oftast är det där man får den där goa kontakten med kulturen och människorna som gärna samlas på sådana ställen.

Man behöver egentligen inte in i hamnarna heller utan kan många gånger ligga utanför. Eller hitta en vik en liten bit bort. Eller ankra utanför ett mindre samhälle ännu längre bort.

Men, det är gött att ligga i hamn i bland. Dusch, tvättmaskin, wifi, ofta nära till mycket. Bekvämt och bra. Det fina i det hela är ju att man kan lägga sig på den nivå (utgiftsmässigt) som passar en själv. Alla kan njuta det goda livet vare sig man är youtube-miljadär eller budget-där. Mycket handlar om vad man själv har för uppfattning om det liv man vill och kan leva.

 

Personligen tycker jag att hoppar man över lokal mat missar man halva resan (något överdrivet, men inte långt ifrån). Sedan behöver man inte äta ute varje dag. Låter man bli att handla råvaror på storköpen kan man ofta prata matlagning och få tips, råd och nya vinklingar på tillvaron av de som står och säljer. Visst det tar längre tid, men är det inte därför man är ute?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lokal mat finns på marknaderna också, inte bara på restauranger.

Jag som är matnörd brukar ofta diskutera recept av de jag köper råvarorna av. Streetfood är också väldigt kul, och billigt..

 

Jag seglar med låg budget och tänker lägga det största fokouset på min resa på maten och kulturen runt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog upp budget på senaste avseglarmötet (JRSK har 2 parallella grupper som träffas regelbundet).

En välkänd seglarfamilj som seglade utan skor:-) körde troligen på lågbudget.

Jag trodde 20 ksek/månad för 2 vuxna, några besättningar räknade med 30 ksek/månad och par.

Eftersom majoriteten planerar för längesegling gäller det att ta höjd för när dyra prylar går sönder, är man ettåring (Karibien ToR) bör de dyrare prylarna ombord hålla  på den resan (segel, motor, vindroder, watermaker, mm). Allting går sönder förr eller senare och en del längeseglare har fått pausa för att åka hem och jobba ihop lite mer stålar för att sedan fortsätta seglandet.

 

Försäkringar (båt och besättning) är en tung post, tänk på att ha tät kontakt med ditt försäkringsbolag så att tariffen ändras löpande allt som du byter tariffområde.
Onödigt att betala för Atlanten området när du guppar omkring  längs Europas kust.

Läs på om rabatt på självrisk och tariffer vid medlemskap i JRSK/OSK/SXKM, det finns pengar att spara.

 

Jag har inte varit skeppare när vi seglat i Karibien så jag har inte koll på marina priserna men jag observerade att vi i princip aldrig låg i marinor (vi har kört paying crew med Sjösportskolan några gånger, mycket trevligt).

Däremot har jag varit skeppare på andelsbåt i Grekland och Kroatien, marina priserna hos ACI för en 37 fotare låg på grovt 700 kr/natt vilket funkar om man är full besättning som delar på utgiften men som single eller som ett par som seglar hela säsongen i Kroatien blir det för de flesta för dyrt med ACI marinorna.
 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med att SV Delos ägare alltid varit rika är inte riktigt korrekt. Om ni är intresserade av deras resa så kan jag rekomendera denna livesändning dom gjorde för någon vecka sedan. 

 

Så kan dom som vill få fakta istället för spekulationer eller killgissningar :)

 

Cost of Cruising Live.

Redigerad av webspy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev webspy:

Det där med att SV Delos ägare alltid varit rika är inte riktigt korrekt. Om ni är intresserade av deras resa så kan jag rekomendera denna livesändning dom gjorde för någon vecka sedan. 

 

Så kan dom som vill få fakta istället för spekulationer eller killgissningar :)

 

Cost of Cruising Live.

Du kanske kan berätta vad de säger för jag har svårt att höra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev BSven:

Du kanske kan berätta vad de säger för jag har svårt att höra?

Inte bara jag alltså!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev BSven:

Du kanske kan berätta vad de säger för jag har svårt att höra?

Väldigt förenklat: Brian som äger båten finansierade 80% av båten med lån. Sedan sålde han allt och gav sig av. Av de 75.000 dollar han sparade ihop var hälften borta efter 3 månader. Dom har pausat sitt resande vid många tillfällen och det var inte förens för ca 4-5år sedan då patreons uppfanns som dom började leva på att göra videos. Dom har tömt sina 401K (amerikanska pensionen) på pengar och har inte ens sjukvårdsförsäkrningar längre utan bara en buffert på $20K om någon blir riktigt sjuk. 

 

Dom får in pengar men deras resa kostar. Således är deras videos, tröjor och patreons en livsstil - och en väldigt trevlig sådan - inte något dom kommer att bli rika på. 

 

Och ja - Jag önskar att jag också seglade jorden runt.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...